Hoofdmenu

Hup Volendam

Gestart door Hielke, okt 18, 2009, 23:12:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hielke

FC Volendam - FC Emmen (6-0)
Kras stadion, 18 oktober 2009

In maart beleefde ik in Volendam een krankzinnige bekeravond. Heerenveen bereikte met pijn en moeite de finale van de KNVB Beker, in een wedstrijd die werd ontsierd door supportersrellen. Er liggen dus waardevolle herinneringen, daar op die krakkemikkige houten Jaap Bond-tribune in Volendam. Een tribune zoals een tribune hoort te zijn.

Het is rustig rondom het Kras stadion, een uur voor de wedstrijd. FC Volendam speelt tegen FC Emmen. Die laatste club is gedegradeerd tot de status van satellietclub. Het herbergt jonge spelers van sc Heerenveen. Een doorslaand succes is dat niet. De beide clubs gaan ruziënd over straat, en bakken er op sportief gebied allebei niets van. FC Emmen is hekkensluiter en heeft recentelijk twee Heerenveen-talenten de deur gewezen. De reden is simpel: ze blijken nog slechter dan de spelers van FC Emmen.

Als ik een kaartje wil kopen, word ik tegengehouden door een steward. Ik moet mijn legetimatiebewijs tonen. 'Maar meneer,' zeg ik, 'ik heb in alle jaren dat ik bij het voetballen kom mezelf nog nóóit hoeven legitimeren.' Toch moet het. Omdat FC Emmen, jawel, FC Emmen, met een verplichte buscombi is gekomen. Krankzinnigheid kent geen tijd. Ik kom niet uit Emmen, zegt mijn rijbewijs, dus mag naar binnen.





Het is heerlijk voetbalweer. Ik neem plaats op de Jaap Bond-tribune. De steward van dienst sombert. Het elftal is niet eredivisiewaardig, en het stadion ook al niet. Vandaag móet er gewonnen worden, anders komt er geen nieuwe tribune op de plaats van deze ouwe dibbes. 'We moeten voor nieuwbouw eind oktober zestien punten hebben. We staan nu op dertien.' Ik knik vriendelijk. Volendamse logica waarschijnlijk.

De wedstrijd begint stipt op tijd. Daarmee kunnen alle aanwezigen zich gelukkig mee prijzen, want de lauwe derriedouche aan Nederlandse B-hits is zodoende ten einde. Na een goed kwartier staat het 3-0. Het handjevol aanwezige Emmen-supporters zingt 'Alles of niets, olé, olé!' Het thuispubliek reageert er niet op. Uit mededogen, waarschijnlijk.

Het valt me op dat Jack Tuyp in het veld meer praat, dan voetbalt. Ik ben niet de enige. 'Jack, stop nou eens met lullen!' schreeuwt een man achter mij richting het veld. Tuyp kijkt op en schiet in de lach. Hij rent naar voren en zou later een doelpunt maken.

De wedstrijd eindigt in 6-0. Ik zie hoe de spelers van Emmen hun supporters komen bedanken. Ze krijgen luid applaus. En de mensen in het uitvak roepen 'Emmen. Emmen. Emmen.' Mooi in z'n eenvoud. In de categorie 'Hup Volendam', zoals op een spandoek te lezen valt. De spelers krijgen handen en schouderklopjes van de supporters. Het tafereel is hartverwarmend en tragisch tegelijk. Er schiet me een zin te binnen: over de doden niets dan goeds.  


In Volendam is weer eens reden om naar het scorebord te wijzen.

King Nothing

Hmm... Ik zal als Emmenaar maar niet beginnen over de huurlingen van Heerenveen.
De Emmensupporters die vandaag in Volendam waren (stuk of 10?) zijn de echte supporters ("lichtelijk" sarcastisch), ze blijven de spelers maar een "hart onder de riem" steken na elke nederlaag en willen gewoon niet inzien dat elke nederlaag de club een stapje dichterbij het einde brengt. Degradatie houdt in dat Emmen niet meer voort kan bestaan, een club met een schuld van iets van 3 tot 4 miljoen (bij de gemeente Emmen) trekt het gewoon niet om een stap terug te doen op sportief gebied. Na een degradatie (wat we mee gaan maken) kan Emmen het niet permitteren om in een stadion voor 8600 man te spelen, de supporters (de laatste die er nog zijn sinds het Eising-regime wat puur gericht is op supporters wegjagen) lopen en masse weg, de sponsoren lopen weg en ik denk toch niet dat dat clubje uit dat Friese dorp samen wil werken met een semi-profclub. Wat heb je dan nog? Een club met een handvol sponsoren, 2 man en een paardekop op de tribune maar wel 400.000 euro per jaar aan kosten aan de Gemeente Emmen. Dat kan niet, dat wil niet en dat gaat nooit lukken.

Degradatie is het einde van FC Emmen, de samenwerking met die Friezen is de eerste stap naar het einde van een profclub. Dit seizoen is het 25e seizoen van Emmen in het betaald voetbal. Ik ben serieus bezig om een boek te maken over 25 jaar supportersplezier van Emmen, maar ik heb de stellige overtuiging dat het een afsluiting van een periode is, en niet de 25 jarige periode, maar de periode van betaald voetbal in Drenthe.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

hgrm

Niet zo somber!

De gemeente heeft een stadion van 8600 plaatsen. Wat gaan ze daar mee doen als Emmen ophoudt te bestaan? Dan levert het helemaal niks meer op. Met andere woorden: de gemeente heeft er alle belang bij dat Emmen blijft bestaan en na een succesvol seizoen in de topklasse weer promoveert.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

King Nothing

De gemeente steekt geen ene cent meer in de club, alle buitendorpen hier geloven dat de gemeente nu al miljoenen per jaar in de club steekt. Elk nieuwsbericht tussen FC Emmen en Gemeente Emmen gaat gepaard met ellenlange, zinloze discussies over gemeenschapsgeld. De gemeente us nu eigenaar van het stadion, ik denk dat er niets mee gebeurt. Er wordt nu een compleet bedrijvenpark omheen gebouwd, dat was 6 jaar geleden al gepland en bedoeld om potentiële sponsoren dichterbij de club te brengen.

En somber? Nee, realiteit. Er is geen kwaliteit, er is geen inzit, er is geen wil om te winnen. De kleuters van die Friese club die bij ons voetballen boeit het niet of ze winnen of verliezen, als ze maar spelen. Gespeeld teleurgesteld doen na een wedstrijd kan iedereen, zij zijn volgend jaar toch wel weg. Wij als supporters worden keihard genaaid door spelers, trainers en vooral directie. We doen van alles tegen dat kutbeleid van de club, maar het helpt geen ene flikker. Het blijven gewoon zakkenvullers die geen greintje clubliefde hebben en alleen voor eigenbelang blijven zitten.

Dus we gaan degraderen en dus failliet.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

3434

Ik herken deze situatie, helaas, maar al te goed. Dit wens je zelfs je ergste vijand niet toe.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

hgrm

Citaat van: King Nothing op okt 19, 2009, 00:48:58
De gemeente steekt geen ene cent meer in de club, alle buitendorpen hier geloven dat de gemeente nu al miljoenen per jaar in de club steekt. Elk nieuwsbericht tussen FC Emmen en Gemeente Emmen gaat gepaard met ellenlange, zinloze discussies over gemeenschapsgeld. De gemeente us nu eigenaar van het stadion, ik denk dat er niets mee gebeurt. Er wordt nu een compleet bedrijvenpark omheen gebouwd, dat was 6 jaar geleden al gepland en bedoeld om potentiële sponsoren dichterbij de club te brengen.

En somber? Nee, realiteit. Er is geen kwaliteit, er is geen inzit, er is geen wil om te winnen. De kleuters van die Friese club die bij ons voetballen boeit het niet of ze winnen of verliezen, als ze maar spelen. Gespeeld teleurgesteld doen na een wedstrijd kan iedereen, zij zijn volgend jaar toch wel weg. Wij als supporters worden keihard genaaid door spelers, trainers en vooral directie. We doen van alles tegen dat kutbeleid van de club, maar het helpt geen ene flikker. Het blijven gewoon zakkenvullers die geen greintje clubliefde hebben en alleen voor eigenbelang blijven zitten.

Dus we gaan degraderen en dus failliet.

Als de gemeente het niet doet, dan houdt de KNVB de boel wel overeind. Het zou toch een enorme afgang zijn als de degradant uit de eerste divisie meteen ten onder zou gaan. Dan zou meteen de geloofwaardigheid van de topklasse teniet doen. Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hielke

Ik heb niets met en niets tegen FC Emmen. Wat mij betreft degraderen ze niet, omdat Heerenveen niets heeft aan een samenwerking met een semi-amateurclub.

Jij schrijft over 'dat clubje uit dat Friese dorp'. Dat duidt er op dat je Heerenveen niet erg hoog hebt zitten. Komt dat door de mislukte samenwerking? Dat zou ik erg vreemd vinden. Voor beide clubs kan een samenwerking voordelig zijn, maar Emmen (met een incapabel bestuur) maakt er zélf een rommeltje van.

King Nothing

Ik heb Heerenveen nog nooit zo'n denderende club gevonden.
Ja, Emmen doet ook van alles verkeerd (incapabele directeur, een TD die alleen maar zegt dat het "wel goed komt" en een trainer die compleet ongeschikt is voor profvoetbal (de zoveelste al bij Emmen)), dat is zo. En mijn frustratie is niet alleen gericht tegen de samenwerking. 5 Jaar geleden werd Emmen 2e in de JL, met een puntentotaal waar je ieder ander seizoen kampioen mee was geworden, maar ja, ADO was nog beter. In de nacompetitie lieten onze spelers het compleet afweten en bleven we zoals gewoonlijk met lege handen staan.
De zomer erna bleek dat de toenmalige directie nogal wat geld uit had gegeven dat er niet was, dus we kwamen bij de Gemeente Emmen terecht die de club voor de allerlaatste keer de helpende hand toe stak.Volkomen terecht overigens. Er kwamen nieuwe mensen in het bestuur en de bezem ging door de veel te dure selectie. De jaren erna hebben we beloftes gehoord:

  • Herkenbaar voetbal
  • aanvallend voetbal
  • Continuïteit binnen de club
  • langzaam opwerken naar de bovenste plaatsen in de JL
Herkenbaar voetbal: geslaagd. Wekelijks drama
Aanvallend? Nee.
Continuïteit? Hahahahahahaha, 5 trainers, 3 TD's, ontelbare managers, medewerkers en een selectie die elke 2 jaar 30 nieuwe gezichten telt. De enige die blijft hangen is de algemeen directeur. Hij wordt niet voor niets vergeleken met die ene dictator uit Roemenië. En ieder jaar maar weer de loze beloftes (play-offs, winnen blabla) om het publiek terug te halen naar het stadion. 5 Jaar geleden zaten er gemiddeld 5700 torschouwers, nu komen er amper 2000. Eising heeft het voor elkaar gekregen om in 5 jaar tijd bijna 4000 mensen het stadion úít te jagen, erg knap.

Nu kwam laatst de lang verwachte mededeling dat Eising stopt. Per 1 juni 2010. Helaas is dat te laat.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

King Nothing

Citaat van: hgrm op okt 19, 2009, 01:09:19
Als de gemeente het niet doet, dan houdt de KNVB de boel wel overeind. Het zou toch een enorme afgang zijn als de degradant uit de eerste divisie meteen ten onder zou gaan. Dan zou meteen de geloofwaardigheid van de topklasse teniet doen. Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.

En de andere clubs in de Topklasse moeten dan imo ook gesteund worden, anders maak je Emmen direct al kampioen door ze financieel te steunen.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Hielke

Citaat van: King Nothing op okt 19, 2009, 10:15:13
Ik heb Heerenveen nog nooit zo'n denderende club gevonden.

De samenwerking tussen Heerenveen en Emmen is wat dat betreft volkomen onlogisch. De twee clubs liggen niet in dezelfde provincie en ook niet bepaald dicht bij elkaar. Zowel qua geografische afstand als qua clubcultuur. Ik snap echter wel dat Heerenveen een aantal talenten in de eerste divisie wil stallen. En om Cambuur tot satellietclub te bombarderen is ook weer zo wat. ;)

Dat het is uitgelopen op een klucht is zonde. Maar zoals je zelf al aangeeft is het FC Emmen dat er een potje van maakt.

Joost

Heeft Emmen niet ook gewoon de pecht gehad dat het nooit is gepromoveerd? Ik ken geen enkele club die er zolang tegenaan hikt maar het nooit haalt.

hgrm

Citaat van: King Nothing op okt 19, 2009, 10:16:18
En de andere clubs in de Topklasse moeten dan imo ook gesteund worden, anders maak je Emmen direct al kampioen door ze financieel te steunen.

Wat dat betreft zijn de wegen van de KNVB ondoorgrondelijk. Men zal er alles aan doen om de topklasse een succes te maken. En het komt alleen maar goed uit dat Emmen kampioen wordt, dan is het teminste zeker dan de kampioen wil promoveren. Je moet er (als je een KNVB-pet op hebt) toch niet aan denken dat IJsselmeervogels kampioen wordt en voor de eer bedankt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen