One for The Price of Two

Gestart door Han, dec 08, 2007, 23:21:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Foppe de Haan & Marco van Basten. Twee bondscoaches. Twee middelen voor één doel.

De KNVB dient één eindverantwoordelijke aan te stellen voor zowel Jong Oranje als Oranje.

Vanwaar toch die scheiding?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Omdat het al moeilijk genoeg is om in je eentje een groep van pakweg 25 man te "managen", laat staan het dubbele aantal. Laat staan voor Van Basten.

Ik ben wel benieuwd wat het verschil is tussen het managen van een jonge relatief onervaren groep en het managen van een evaren volwassen groep. Dat verschil moet er zijn, maar wat makkelijker is weet ik niet. Jonge spelers zijn misschien wat grilliger, maar wel weer meer te kneden.

Han

Citaat van: Albion op dec 09, 2007, 09:02:07
Omdat het al moeilijk genoeg is om in je eentje een groep van pakweg 25 man te "managen", laat staan het dubbele aantal. Laat staan voor Van Basten.

Ik ben wel benieuwd wat het verschil is tussen het managen van een jonge relatief onervaren groep en het managen van een evaren volwassen groep. Dat verschil moet er zijn, maar wat makkelijker is weet ik niet. Jonge spelers zijn misschien wat grilliger, maar wel weer meer te kneden.

Coachen stelt geen ene reet voor en wordt gepresenteerd alsof het een of andere wetenschap is of een academisch hoogstandje.

Je hoeft als coach alleen maar de best beschikbare spelers op te roepen en op te stellen. Voetballen hoef je ze niet meer te leren. Je hoeft alleen maar de goede sfeer te scheppen en je tegenstander te beoordelen.

Dan heb je tijd zat om Jong Oranje erbij te doen. Het grotere beeld dat ik beoog is uiteraard dat Jong Oranje en Oranje vallen onder de auspiciën van één denker op tactisch en technisch vlak. Noem het maar 'reciproque'. Zo gek is dat toch niet?

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op dec 11, 2007, 22:44:44Coachen stelt geen ene reet voor en wordt gepresenteerd alsof het een of andere wetenschap is of een academisch hoogstandje.

Je hoeft als coach alleen maar de best beschikbare spelers op te roepen en op te stellen. Voetballen hoef je ze niet meer te leren. Je hoeft alleen maar de goede sfeer te scheppen en je tegenstander te beoordelen.
Groepsprocessen zijn vreselijk moeilijk beheersbaar. Nee, je hoeft ze niet te leren voetballen. Het scheppen van een goede sfeer is al iets moeilijker met zoveel verschillende karakters, maar ook niet bepaald onmogelijk. Maar om de spelers daadwerkelijk samen te laten werken op zo'n manier dat het de tegenstander kan bestrijden, dat is best ingewikkeld.

CiteerDan heb je tijd zat om Jong Oranje erbij te doen. Het grotere beeld dat ik beoog is uiteraard dat Jong Oranje en Oranje vallen onder de auspiciën van één denker op tactisch en technisch vlak. Noem het maar 'reciproque'. Zo gek is dat toch niet?
Verschillende samenstellingen, verschillende groepsprocessen, verschillende generaties = verschillende aanpak.

Han

Citaat van: Albion op dec 12, 2007, 08:31:49Groepsprocessen zijn vreselijk moeilijk beheersbaar. Nee, je hoeft ze niet te leren voetballen. Het scheppen van een goede sfeer is al iets moeilijker met zoveel verschillende karakters, maar ook niet bepaald onmogelijk. Maar om de spelers daadwerkelijk samen te laten werken op zo'n manier dat het de tegenstander kan bestrijden, dat is best ingewikkeld.
Give me a break. Allemaal aangeprate maandagmorgenhersenspinsels uit stafvergaderingen waarvan de deelnemers opties niet zien als mogelijkheden maar als bedreigingen. Je lijkt wel bevangen door de koortsige management-disease die haar oorsprong vindt in territoriaal doemdenken in plaats van oplossingsgericht acteren. Tsjezus. Er stapt een aantal hongerige knapen op Schiphol een vliegtuigtrap af om een beetje leuk te ballen en jij kruipt in een bedrijfsloopgraaf met 'vreselijk moeilijk beheersbare groepsprocessen' als betrof het een besmettelijke ziekte.

CiteerVerschillende samenstellingen, verschillende groepsprocessen, verschillende generaties = verschillende aanpak.
Ja en dat gaan we dus doorbreken. Verder nog wat?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Hahaha, ik geef toe: ik heb bepaalde managementsworkshops gehad in het verleden. Dat zijn workshops waarbij je feitelijk gezien trucjes leert die veel weg hebben van manipulatie. Neemt niet weg dat het handig kan zijn in sommige situaties.

Hoe sta jij tegenover het axioma: "De Massa (groep) is dom"?

Han

Citaat van: Albion op dec 14, 2007, 08:40:43
Hahaha, ik geef toe: ik heb bepaalde managementsworkshops gehad in het verleden. Dat zijn workshops waarbij je feitelijk gezien trucjes leert die veel weg hebben van manipulatie. Neemt niet weg dat het handig kan zijn in sommige situaties.
Dat soort workshops wordt doorgaans voorgezeten en 'begeleid' door gemankeerde karikaturen die geen ene reet weten van de praktijk en dan klassikaal furore denken te maken door van die praktijk een theoretische poppenkast te maken in de beste traditie van Jan Klaassen en Katrijn.

Fuck toch op met je 'rollenspel'. Deze voetnootharlekijnen en cahiercharlatans beleven hun 'finest hour' aan de koffie-automaat tijdens de pauzes die hun ateliergeleuter opdelen in een ochtend- en een middagsessie. Dan hangen de aanstormende communicatielichtgewichtjes met veiligheidsspeld door de plooirok amechtig aan de lippen van zo'n cursusboer in roze broek en niet bijpassend overhemd.

CiteerHoe sta jij tegenover het axioma: "De Massa (groep) is dom"?
Huh?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op dec 15, 2007, 23:27:04Fuck toch op met je 'rollenspel'.
Toch leer je er handige zaken. Rust bewaren en geen weerstand oproepen, bijvoorbeeld.

Citeer
CiteerHoe sta jij tegenover het axioma: "De Massa (groep) is dom"?
Huh?
De massa is dom, er moet dus iemand bovenstaan die beslissingen voor hun neemt. De gemiddelde groep lijdt aan lafheid, grootheidswaanzin en schromelijke zelfoverschatting. Allemaal ego'tjes die moeten samenwerken in een teamsport. Ga er maar aanstaan als iedere groep verschilt. Niet alleen qua samenstelling, maar ook in de tijd. De ene dag botsen karakters meer dan de andere dag.