Hoofdmenu

Frankrijk

Gestart door Tom Bodde, apr 13, 2008, 12:18:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Flandria


24/04/10   Fc Lorient - Girondins Bordeaux  1-0    15.708t (220)

Ligue 1












Hugo

Is dat nieuwe stadion in Valenciennes nu al eens klaar?

Joost

#77
Een van de eerste dingen die ik doe wanneer de vakantie is geboekt is kijken of ik in de buurt nog een potje voetbal kan zien. Dit jaar in de Ardennen bleek net over de grens Valenciennes thuis te spelen en ik had mazzel, ook nog tegen Olympique Marseille in de eerste thuispot van het jaar. Dat was niet vervelend.

Lekker op tijd vertrokken en een uurtje voor aanvang doemde Valenciennes op. Een klein industriestadje met 41.000 inwoners net over de grens bij Bergen (Mons). Een dag eerder had een Franse seizoensgids mijn vermoeden al bevestigd, ik ken helemaal niemand van de voetbalclub. Het enige dat ik ken is de stadionnaam: Nungesser. Een afslag op de snelweg met die naam klonk alsof ik goed zat  en de vele fans die ik een kilometer later zag parkeren voor de Auchan bevestigden dat.  Ik volgde hun voorbeeld hoewel er nog geen stadion te zien was.

Dat lag op 5 minuten lopen en was een leuke verrassing. Ik zat op de grootste tribune, de Tribune Pouille en klom helemaal naar boven. De supporters van tegenstander Marseille zaten hier ook maar zij zaten goed weggestopt achter dikke hekken en netten. Hoewel zij 1000 kilometer hadden afgelegd had het meerendeel ook gewoon thuis kunnen blijven. Waarom ga je 90 minuten lang jezelf vermaken door met je rug naar het veld te staan en niets te zien?

Enfin, het was een heel aparte belevenis op de tribune, heel anders dan in Engeland, Nederland Duitsland of Belgie. Ook het voetbal was anders. Zeer fysiek, vol fouten en heel rommelig. Olympique is regerend kampioen en creeerde enkele kleine kansjes. Valenciennes zelf leek niet in staat om überhaupt over de middenlijn te kunnen komen. Er waren ongenummerde plaatsen en gezien het gebrek aan catering sloeg ik het avondeten in de rust maar over. De man voor mij deed dat niet en toen hij na een kwartier in de tweede helft terugkwam was het 3-0. Zo bleef het tot 10 minuten voor het einde toen Marseille in korte tijd 3-1 en 3-2 maakte. Daar bleef het bij.

Zeker omdat Valenciennes naar een nieuw stadion gaat verhuizen, naast het oude. Een zeer geslaagd uitje.






















hgrm

Wat een schitterende foto van die ondergaande zon!
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Interessant stuk over de supporterssituatie bij PSG (onderaan de pagina)

http://groundhopping.de/bvbpsg11.htm
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

HJanneman

Ik ben me wat aan het oriënteren voor een tripje in de voorjaarsvakantie: ik twijfel tussen Gent, Düsseldorf en Lille als uitvalsbasis.
De stad Lille schijnt goed te doen te zijn, maar hoe zit het met de voetbalbeleving daar?
Het stadion is niet echt geweldig, maar fanatiek publiek kan dat compenseren.

Verwijderd lid

Citaat van: HJanneman op dec 17, 2010, 21:11:10
Ik ben me wat aan het oriënteren voor een tripje in de voorjaarsvakantie: ik twijfel tussen Gent, Düsseldorf en Lille als uitvalsbasis.
De stad Lille schijnt goed te doen te zijn, maar hoe zit het met de voetbalbeleving daar?
Het stadion is niet echt geweldig, maar fanatiek publiek kan dat compenseren.

In de voorjaarsvakantie zou ik gaan voor een tripje in de regio Lille; op de verschillende niveau's in de regio zijn voldoende clubs te vinden, natuurlijk is België om de hoek. Als ik me niet vergis speelt Lille in die week een uitwedstrijd tegen PSV.
Succes met plannen !

AthleticHolanda

Citaat van: HJanneman op dec 17, 2010, 21:11:10
Ik ben me wat aan het oriënteren voor een tripje in de voorjaarsvakantie: ik twijfel tussen Gent, Düsseldorf en Lille als uitvalsbasis.
De stad Lille schijnt goed te doen te zijn, maar hoe zit het met de voetbalbeleving daar?
Het stadion is niet echt geweldig, maar fanatiek publiek kan dat compenseren.

De stad was me erg goed bevallen, beter dan verwacht. De fans waren ook goed, al bezocht ik ze tijdens een wedstrijd dat ze onverwacht nog Europees haalden dus dan mag het ook wel goed zijn.
Het stadion is wel wat minder maar in ieder geval niet standaard.

Qua andere clubs in de regio vind ik het wel meevallen, als je met het OV gaat dan is het lastig genoeg, dat was het voor mij tenminste...



HJanneman

Ik moet creatief zijn: ik ben nog maar weinig op pad geweest dit jaar, en er zullen ook weinig tripjes bijkomen, want in de zomer ga ik een maand naar Colombia: daar gaat bijna al het zuurverdiende geld naartoe(wieweet zie ik daar ook voetbal).
Maar het wordt een tripje van 2 dagen en één overnachting met een vriend met auto.
Ik heb weinig met Duitsland, maar misschien moet ik me laten verrassen.
Frankrijk(Lille) lijkt me leuk voor een combinatie met een zondagmiddag/avondpot in België op de terugweg.
En Gent, tja Gent, een veilige keuze(mooie stad en genoeg voetbal in de omgeving).

Tegen die tijd kom ik er op terug, voor nu eerst bedankt Meester en Athletic

ALenstra

Ik heb plannen om eind deze maand naar Saint Etienne-Toulouse te gaan. Is iemand van jullie wel eens in het Geoffroy Guichard stadion geweest?

Verwijderd lid

Citaat van: ALenstra op jan 16, 2011, 17:22:10
Ik heb plannen om eind deze maand naar Saint Etienne-Toulouse te gaan. Is iemand van jullie wel eens in het Geoffroy Guichard stadion geweest?

Ga je alleen voor deze wedstrijd of maak je er een combinatie van meerdere wedstrijden van ?
Is (vanaf Veenendaal) al ruim 950 km enkele reis ...

ALenstra

Ik ben dat weekend toevallig in Lyon.

Verwijderd lid

Citaat van: ALenstra op jan 16, 2011, 21:00:48
Ik ben dat weekend toevallig in Lyon.

Dan is de keuze logisch !
Veel plezier

Bier und Bratwurst

Ik zou graag naar de derby tussen Lille en Valenciennes willen.
Is het makkelijk om aan kaarten te komen voor een wedstrijd in Lille .
Kan het gewoon aan de kassa of is het verstandiger online of via mail te proberen?

Wie o wie is hier al eens geweest en heeft hier ervaring mee?
Het ene stadion is het andere niet!

wekke

Citaat van: Bier und Bratwurst op feb 22, 2011, 00:57:19
Ik zou graag naar de derby tussen Lille en Valenciennes willen.
Is het makkelijk om aan kaarten te komen voor een wedstrijd in Lille .
Kan het gewoon aan de kassa of is het verstandiger online of via mail te proberen?

Wie o wie is hier al eens geweest en heeft hier ervaring mee?

Je kan wel best kaartjes bestellen voor de tribunes aan de lange zijdes. Doordat de tribunes niet al te hoog zijn en met de sintelbaan rond het veld, is het zicht achter de doelen niet bepaald goed.

Zoals Breda al zei, is het zeer eenvoudig om online de tickets te bestellen.