Amateurs 2015/2016

Gestart door hgrm, aug 09, 2015, 23:11:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Nu de vakantie echt is afgesloten met een geslaagde DFB-Pokaltrip is het tijd om eens te gaan voorbeschouwen op het amateurvoetbalseizoen. In het weekend van 22 en 23 augustus beginnen de topklassen alweer. De rest van de amateurs zijn dan bezig met de eerste ronde van de districtsbeker en beginnen twee weken later aan de competitie.

Het seizoen 2015/16 staat in het teken van de nieuwe "Landelijke Divisie" die met ingang van het seizoen 2016/17 begint. Deze klasse komt tussen de eerste divisie en de topklasse met als doel om nu eens echt werk te maken van de doorstroming van amateurs naar profs. Samen met de Landelijke Divisie worden er allerlei overgangsbepalingen van kracht waardoor het voor amateurclubs makkelijker moet worden de stap naar de eerste divisie te maken.
Komend seizoen is dus een kwalificatieseizoen waar heel wat clubs mee te maken krijgen. Behalve de komst van de Landelijke divisie worden per 2016/17 ook de Topklasse en de Hoofdklasse aangepast: de Topklasse gaat van 16 naar 18 teams per poule en de Hoofdklasse wordt ingekrompen van zes poules van 14 naar vier poules van 16. Bovendien worden 11 reserveteams van profclubs ingepast. In het overzicht hieronder poog ik duidelijk te maken wat er allemaal te gebeuren staat:


In de Topklasse gaat alles om de kwalificatie voor de Landelijke Divisie. De top-7 van beide Topklassen plaatsen zich hiervoor (waarbij de twee winnaars zoals gebruikelijk spelen om het kampioenschap). Deze 14 ploegen worden aangevuld met 4 reserveteams.

De nieuwe Topklasse zal gaan bestaan uit tweemaal 18 teams. De nummers 8 tot en met 14 van de Topklasse 2015/16 blijven in de Topklasse. Daarbij komen per poule 3 kampioenen van de Hoofdklasse, 3 reserveteams en 5 winnaars van promotiewedstrijden. In deze promotiewedstrijden strijden op zaterdag en op zondag 9 periodekampioenen van de Hoofdklasse met de nummer 15 van de Topklasse om 5 plaatsen. Dit gaat in 5 gelote ontmoetingen over twee wedstrijden.

De Hoofdklasse wordt teruggebracht van 42 (3 x 14) naar 32 (2 x 16) op zaterdag en op zondag. Dat betekent dat er 10 clubs moeten verdwijnen. Door de versterkte promotie naar de Topklasse verdwijnen er per speeldag 6 ploegen (7 of 8 promovendi, 1 of 2 degradanten). Aan de onderkant is er versterkte degradatie naar de eerste klasse: de nummers 12, 13 en 14 degraderen rechtstreeks (was: 13 en 14), de nummer 11 speelt nacompetitie (was: 11 en 12). Hiervoor in de plaats komen de kampioenen van de Eerste Klassen. De overgebleven plaatsen (3 op zaterdag, 2 op zondag) worden opgevuld met de winnaars van de nacompetitie tussen de nummers 11 van de Hoofdklasse en de periodekampioenen van de Eerste Klassen. Hoe weet ik nog niet, maar het wordt wel ingewikkeld om op zondag met 21 deelnemers 2 winnaars te krijgen....


Dan het verhaal van de reserveteams. 11 ploegen hebben zich opgegeven. 1 daarvan komt in de eerste divisie, 4 in de Landelijke Divisie en 6 in de Topklasse. De modus is erg ingewikkeld. Er wordt elke week een ranglijst opgemaakt gebaseerd op het huidige beloften-seizoen (50%), resultaten van de beloften uit het verleden (25%) en resultaten van jeugdteams (25%). Dit laatste omdat de spelers van de jeugdteams later in de belofteteams terecht gaan komen. Althans, dat is de redenering van de KNVB.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jehoentelaar

Heldere samenvatting van de hele situatie, hgrm. Nu weet ik waar ik ranglijsttechnisch op moet gaan letten wat betreft mijn 'amateurduo' Scheveningen en Haaglandia.

Is bekend welke elf reserveteams zich hebben opgegeven?
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

hgrm

Citaat van: Jehoentelaar op aug 09, 2015, 23:29:29
Heldere samenvatting van de hele situatie, hgrm. Nu weet ik waar ik ranglijsttechnisch op moet gaan letten wat betreft mijn 'amateurduo' Scheveningen en Haaglandia.

Dank. Zodra er lijn in komt, zal ik ook voorlopige samenstellingen van de klassen gaan posten.

Citeer
Is bekend welke elf reserveteams zich hebben opgegeven?

1) Achilles '29
2) Almere City FC
3) AZ
4) Brabant United (een gezamenlijke jeugdopleiding van RKC Waalwijk en FC Den Bosch)
5) De Graafschap
6) FC Groningen
7) Sparta Rotterdam
8) FC Twente
9) FC Utrecht
10) Vitesse
11) FC Volendam

Opvallend is FC Twente. Ze hebben zich teruggetrokken uit de Eerste Divisie, maar willen nu wel weer meedoen bij de amateurs...
Bij de reserves van Achilles'29 vraag ik me af of die het niveau aan gaan kunnen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jef400

Ook mijn complimenten Hgrm.

Wat ik mij trouwens afvraag, mocht het eerste elftal degraderen, degradeert het 2e elftal dan mee?

Nort

Lijkt met logisch dat er geen twee ploegen van dezelfde club op hetzelfde niveau mogen uitkomen. Bij een degradatie, zal het tweede team automatisch zakken. Een promotie voor b.v. Almere City II naar de Jupiler League is ook niet mogelijk.

KNVB (iig zuid II) hanteert deze regel ook in de reserve klasse van het amateur voetbal, waar een II en III team niet op hetzelfde niveau mogen uitkomen.

hgrm

Goede vraag. Geen idee eigenlijk.

Je kunt die vraag in tweeën splitsen:

1) Een ploeg degradeert vanuit de Eredivisie naar de Eerste Divisie. De beloften spelen in de Eerste Divisie.
Niet waarschijnlijk. Momenteel spelen Ajax en PSV met hun tweede in de Eerste Divisie en daar komt ook wel een belofteteam van een sterke ploeg bij. Vitesse lijkt me de meeste kans te maken, gezien de resultaten uit het verleden. Bovendien: als je degradeert uit de Eredivisie maar wel een tweede hebt dat sterk genoeg is om niet te degraderen uit de Eerste Divisie, dan lijkt me dat er verkeerd geïnvesteerd is....
Los daarvan: Bij het zaalvoetbal en in de reservepiramide van de amateurs is het al mogelijk dat een club meedoet met meerdere teams. Daarbij geldt de regel dat er niet meer dan één team van een club in dezelfde poule mag spelen (tenzij het de laagste klasse betreft). Als dit ook gaat gelden met belofteteams, dan zal dus het belofteteam ook moeten degraderen.


2) Een ploeg degradeert vanuit de Eerste Divisie naar de Landelijke Divisie (of nog verder) maar heeft wel een belofteteam in de Topklasse of Hoofdklasse.
Dit zou zomaar met Achilles of Almere kunnen gebeuren.
De vraag is dat of het belofteteam mag blijven bestaan in de amateurpiramide of dat het naar de reservepiramide moet.
Met andere woorden: Is het recht een belofteteam in de amateurpiramide te hebben, gebonden aan de proflicentie? En gaat die proflicentie verloren bij degradatie naar de Landelijke Divisie (of lager) of mag de betreffende club dan profclub blijven met een belofteteam. Ik vraag me af of de KNVB hier al over nagedacht heeft?

Overigens "verdenk" ik Achilles ervan dat ze een belofteteam in de Hoofdklasse willen hebben om een doorstart in de Hoofdklasse te kunnen maken mocht de proftak er onverhoopt de stekker uit moeten trekken.


Dan nog een paar vragen waarop ik nog geen antwoord heb:

1) Kunnen belofteteams gewoon degraderen naar de Eerste Klasse en verder? Lijkt me wel eigenlijk.

2) Hoe zit het met Brabant United. Stel dat ze in de Landelijke Divisie komen te spelen en dat vervolgens degradeert FC Den Bosch of RKC naar de Landelijke Divisie. Wat dan?

3) Hoe zit het met de Ajax zaterdag?. Ajax heeft volgend seizoen een team in de Eredivisie, een team in de Eerste Divisie en de zaterdagtak heeft een team in de Hoofdklasse of Topklasse. Ze maken er zelf geen geheim van dat ze de amateurs ook als een opleidingsploeg zien. De vraag is wat er gebeurt als bijvoorbeeld zowel de beloften als de amateurs in de Topklasse terecht dreigen te komen. Wordt het als één club (één inschrijving bij de KNVB) gezien of zijn Ajax en Ajax zaterdag twee verschillende clubs?
Als het één club is, zou Ajax zaterdag in de Topklasse zaterdag kunnen spelen en Ajax beloftes in de Topklasse zondag, maar zouden ze niet beiden naar de Landelijke Divisie mogen. Zou dat kloppen?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jehoentelaar

Citaat van: hgrm op aug 10, 2015, 13:14:35
2) Hoe zit het met Brabant United. Stel dat ze in de Landelijke Divisie komen te spelen en dat vervolgens degradeert FC Den Bosch of RKC naar de Landelijke Divisie. Wat dan?

Aangezien BU onder beide BVO's valt neem ik aan dat zodra een van die BVO's degradeert BU ook een stapje terug moet doen.

Eigenlijk vind ik dergelijke situaties hinderlijk wat betreft de strijd om promotie en tegen degradatie bij de andere teams. In Duitsland was het afgelopen jaar ook even spannend toen 1860 onderin de 2.Bundesliga stond en 1860 II bovenin meedeed in de Regionalliga Bayern. Je verstoort het natuurlijk verloop van de competitie altijd op een manier met die reserveploegen.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Joost

1. Ja dat kan
2. Ik dacht gelezen te hebben dat ze dan verplicht degraderen maar de bron moet ik je helaas schuldig blijven.
3. Ik ben er vrij zeker van de Ajax AV een losse entiteit is binnen de KNVB en eigenlijk weinig anders is dan de manier waarop GVAV en Groningen ook losgekoppeld werden

Shepherd

Volgens mij ook. Verwarrend is dat de shirts nagenoeg identiek zijn en Ajax-zaterdag ook op De Toekomst speelt. 8

spons

Citaat van: Shepherd op aug 12, 2015, 14:27:01
Volgens mij ook. Verwarrend is dat de shirts nagenoeg identiek zijn en Ajax-zaterdag ook op De Toekomst speelt. 8

Jong Ajax speelt standaard op veld 1 van Het Verleden en de amateurs spelen standaard op veld 2 van Het Verleden.

Dus er is wel degelijk een verschil
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

De Topklassen zijn alweer een paar speeldagen bezig en dit weekend zijn ook de amateurklassen eronder begonnen.

Na 3 speeldagen in de Topklasse zaterdag is IJsselmeervogels de enige ploeg zonder puntverlies. Dat is opvallend omdat de ploeg veel spelers zag vertrekken en vooral bij clubs op lager niveau heeft ingekocht. Vooral aanvallend zijn de Rooien minder sterk. Dat er toch 9 punten zijn gehaald, is deels 'meer geluk dan wijsheid'. Anderzijds geeft het ook aan dat de Topklasse dit jaar bijzonder competitief is.
Naast IJsselmeervogels verrast ook promovendus DVS'33 Ermelo, dat nog ongeslagen is. GVVV valt tegen; de ploeg die de afgelopen jaren bovenin meespeelde, heeft nu met 1 uit 3 een uitgesproken slechte start.

De verrassing in de Topklasse Zondag is WKE. De ploeg uit Emmen die de nodige financiële problemen kende en diverse keren op omvallen stond, staat momenteel samen met UNA bovenaan. Regerend amateurkampioen Lienden heeft de start gemist en staat voorlaatste.

In de Hoofdklassen is één wedstrijd gespeeld. Veel is er nog niet over te zeggen. Het Wonder van Bussum gaat wel onverminderd voort: SDO, dat in 5 jaar 4 keer promoveerde (van vierde klasse tot in de Hoofdklasse) won zijn eerste wedstrijd van Nieuw Utrecht (waarin topklassedegradant Chabab is gefuseerd). En dat met nog steeds een aantal spelers uit de 4e klasse-tijd en zonder dat er betaald wordt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

KRCM1904

Gisteren een wedstrijd in de Hoofdklasse bijgewoond, nl. RKSV Halsteren - O.S.S. '20. De thuisploeg won met 3-1.
Ik was eigenlijk al een tijdje van plan om weer eens naar Halsteren te gaan kijken.  Ik heb er nog een vage herinnering aan uit de laatste succesperiode van mijn favoriete club, RC Mechelen.  Zij speelden in Halsteren een voorbereidingswedstrijd in het seizoen 1988-89.
De juiste datum en uitslag weet ik niet meer, alleen dat we toen met Belgische Franken bij de ingang stonden en die snel nog even moesten omwisselen om een ticket te kunnen kopen.  Of ze toen ook al in Sportpark De Beek speelden, kan ik me ook niet meer herinneren. Het was daarvoor iets te lang geleden.
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

Nort

Voor degene die houden van doelpunten (in het speciaal Freebird):

Aankomend weekend staat Herpinia 1 - VCO 1 (5e klasse Zuid II) op het programma. Herpinia vorig jaar gedegradeerd uit de 4e klasse neemt het op tegen VCO, dat vorig jaar in de reserve klasse speelde. De van oorsprong 6e klasse (onderin) probeert het dit seizoen met een veredeld jeugd elftal.

Afgelopen zondag verloren ze liefst met 10-1 van Vorstenbossche Boys, terwijl Herpinia Mosa met 7-1 versloeg. Mijn inschatting is dat Herpinia het beste team heeft in die competitie en dus zou de scoren zomaar kunnen oplopen naar 15-0.

Joost

Citaat van: nort op sep 08, 2015, 11:29:08
Voor degene die houden van doelpunten (in het speciaal Freebird):

Aankomend weekend staat Herpinia 1 - VCO 1 (5e klasse Zuid II) op het programma. Herpinia vorig jaar gedegradeerd uit de 4e klasse neemt het op tegen VCO, dat vorig jaar in de reserve klasse speelde. De van oorsprong 6e klasse (onderin) probeert het dit seizoen met een veredeld jeugd elftal.

Afgelopen zondag verloren ze liefst met 10-1 van Vorstenbossche Boys, terwijl Herpinia Mosa met 7-1 versloeg. Mijn inschatting is dat Herpinia het beste team heeft in die competitie en dus zou de scoren zomaar kunnen oplopen naar 15-0.

Ik ben aan het denken om voor Indewandelgangen een race te organiseren tussen Geulsche Boys, SVS en VCO. Allen clubs die onderin de 6e klasse speelden, als VCO tenminste meedeed aan de standaardcompetitie, en die nu  door de absurde regelingen vorig jaar tegen gedegradeerde 4e klassers uitkomen.

Dat VCO met 4-0 bij Menos verloor beloofde ook al weinig goeds al waren de resultaten in de andere bekerduels niet heel opvallend.

Nort

Citaat van: Joost op sep 08, 2015, 15:34:14
Ik ben aan het denken om voor Indewandelgangen een race te organiseren tussen Geulsche Boys, SVS en VCO. Allen clubs die onderin de 6e klasse speelden, als VCO tenminste meedeed aan de standaardcompetitie, en die nu  door de absurde regelingen vorig jaar tegen gedegradeerde 4e klassers uitkomen.

Dat VCO met 4-0 bij Menos verloor beloofde ook al weinig goeds al waren de resultaten in de andere bekerduels niet heel opvallend.

Leuk idee! Al zie ik VCO daarin onderaan eindigen. Sta er niet van te kijken als ze na 24 wedstrijden 0 punten hebben een een doelsaldo van -100, hoe jammer ik het ook voor ze vind.

Ben afgelopen zondag bij SVS geweest en die konden nog aardig mee voetballen. Gassel was wel sterker, maar 6-1 was redelijk geflatteerd.