De 0-0-nachtmerrie

Gestart door TeeZee, mrt 28, 2008, 22:03:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Ici c est Paris

Citaat van: Breda op feb 02, 2009, 16:18:54
Wees gerust, NAC zal heus de nul niet weten te houden in de vorm waarin het momenteel verkeert.

NAC was anders wel de ploeg die dit seizoen mijn reeks van 31 wedstrijden zonder 0-0 verbrak.

Bloos

Ik houd het niet bij mij, maar ik kan me van de afgelopen jaren niet meer herineren dat ik bij een 0-0 aanwezig was.
Echter vorige week dinsdag was ik met een vriend vanuit werk naar Kortrijk gereden voor de bekerwedstrijd Kortrijk - KV Mechelen.
Kortrijk begon fel aan de wedstrijd wat direct kansen opleverde, KV Mecehelen had de eerste 25 minuten weinig te vertellen en kon alleen maar verdedigen. Hierna zakte Kortrijk wat in en ging het spel iets meer over en weer, maar een doelpunt van Kortrijk hing toch meer in de lucht dan een goal van KV Mechelen. De ploegen gingen met een stand van 0-0 de kleedhokken in. De tweede helft startte net als de eerste, Kortrijk speelde op de aanval en KV Mechelen ging in handbalopstelling rond het doel staan. Het felle begin van Kortrijk resulteerde bijna in een strafschop, echter liet de scheidsrechter doorspelen. Na een 20 minuten te hebben aangevallen in de tweede helft weet Kortijk het niet meer en hanteerd vaker en vaker de lange bal, hierdoor komt KV Mechelen wat meer in balbezit en ze krijgen zowaar zelfs kansen. Het laatste kwartier van de wedstrijd gaat over en weer, door beide ploegen wordt de lange bal gehanteerd, echte kansen levert dit niet op, maar het houdt de spanning in de wedstrijd. Met de nog 5 minuten te spelen komt Kortrijk met een slotoffensief, KV Mechelen neemt de verdedigende stelling weer in en Kortrijk probeert met hoge ballen nog iets te forceren. Kortijk blijft ervoor gaan inde wetenschap dat 1 doelpunt genoeg is voor een verlenging, in de laatste minuut krijgt de Kortrijk nog een kans, helaas naast.

Een spannendere en vermakelijker 0-0 heb ik nog niet meegemaakt.

Houseman

Mijn reeks is afgelopen zaterdag bij Dortmund - Hoffenheim ten einde gekomen, na 76 0-0-loze wedstrijden. Zoals Hielke er enkele minuten na het laatste fluitsignaal fijntjes via sms wist te melden.

Hielke

En dat heb jij, net als ik, aan jezelf te wijten. Als we echt serieus werk hadden willen maken van een 0-0-loos record, dan hadden we ons gewoon tot Heerenveen moeten beperken.

Joost

Eigenlijk had ik 't nooit verwacht maar ik heb zelf ook twee behoorlijk lange reeksen zonder doelpuntloze gelijke spelen gehad.

De eerste begon op 5 october 2003 toen ik Heerlen Sport met 2-1 onderuit zag gaan op het Vijlense Weideklokje. 74 wedstrijden op rij bleef de reeks staan die mij voerde langs 73 wedstrijden in Nederland en eentje in Duitsland. Hij eindigde uiteindelijk in het RheinEnergiestadion te Keulen bij Alemannia v AZ.

De tweede reeks omvatte 65 wedstrijden na de 0-0 bij Zwart Wit 19 v rksv Heer in de nacompetitie van het seizoen 2006-2007. Zwart Wit won nog na penalties als ik mij goed herinner. Deze keer meer variatie in landen en competities. Uiteindelijk viel het doek in een uiterst vermakelijke 0-0 bij RFC Liege v KV Turnhout op 27 january 2008.

Maroboduus

Citaat van: Houseman op mrt 02, 2009, 12:01:44
Mijn reeks is afgelopen zaterdag bij Dortmund - Hoffenheim ten einde gekomen, na 76 0-0-loze wedstrijden. Zoals Hielke er enkele minuten na het laatste fluitsignaal fijntjes via sms wist te melden.

Vind een reeks van 76 toch niet bepaald slecht, bepaald niet zelfs.

CiteerHij eindigde uiteindelijk in het RheinEnergiestadion te Keulen bij Alemannia v AZ.

Die avond eindigde voor mij in Köln een reeks van zeven matchen. Wie zijn er trouwens nog allemaal bij die wedstrijd geweest? Las laatst volgens mij ook al iets van hrgm over die ontmoetingen in de UEFA Cup.

hgrm

Was ik ook. Ik gok wel dat ik in een heel ander vak stond dan Joost.
@Joost: was je er ook bij in Alkmaar?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op mrt 02, 2009, 16:15:26
Was ik ook. Ik gok wel dat ik in een heel ander vak stond dan Joost.
@Joost: was je er ook bij in Alkmaar?

Neen, ik zat toen balend voor de TV mijn verjaardag te vieren. Zo'n mooie uitgangspositie toch nog weggeven...

hgrm

Mooie uitgangspositie? Ik reed weg uit Keulen met de gedachte van "dat maken we thuis wel af". Pas toen Meijer 0-1 scoorde, begon ik het een beetje warm te krijgen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Maroboduus

Was wel een ontstellende rukwedstrijd. Snap nog altijd niet waarom AZ toen zoveel moeite met Alemannia had.
De Duitsers snappen dat wel. De commentator van de ARD benadrukte vorige week nog maar eens dat hij zich niet voor kon stellen dat NEC in de 1. Bundesliga mee zou kunnen. Naar zijn bescheiden mening zou de club misschien in de 2. Bundesliga kunnen overleven, maar meer ook niet.

Joost

Citaat van: hgrm op mrt 02, 2009, 16:34:43
Mooie uitgangspositie? Ik reed weg uit Keulen met de gedachte van "dat maken we thuis wel af". Pas toen Meijer 0-1 scoorde, begon ik het een beetje warm te krijgen.

Na de 0-1 bedoelde ik ook. Vond het in Keulen ook een dramatisch slechte pot voetbal, herinner me vooral de ontzettende kou.

Citaat van: Maroboduus op mrt 02, 2009, 16:35:06
Was wel een ontstellende rukwedstrijd. Snap nog altijd niet waarom AZ toen zoveel moeite met Alemannia had.
De Duitsers snappen dat wel. De commentator van de ARD benadrukte vorige week nog maar eens dat hij zich niet voor kon stellen dat NEC in de 1. Bundesliga mee zou kunnen. Naar zijn bescheiden mening zou de club misschien in de 2. Bundesliga kunnen overleven, maar meer ook niet.

Terwijl wij in Nederland altijd wel denken dat we in Europa een kans maken tegen Duitse ploegen.

hgrm

Citaat van: Maroboduus op mrt 02, 2009, 16:35:06
Was wel een ontstellende rukwedstrijd. Snap nog altijd niet waarom AZ toen zoveel moeite met Alemannia had.
De Duitsers snappen dat wel. De commentator van de ARD benadrukte vorige week nog maar eens dat hij zich niet voor kon stellen dat NEC in de 1. Bundesliga mee zou kunnen. Naar zijn bescheiden mening zou de club misschien in de 2. Bundesliga kunnen overleven, maar meer ook niet.

Duitsland is qua inwoners 5 keer zo groot als Nederland. Dus dat betekent dat er voor elke Nederlandse club van een bepaald niveau 5 equivalente Duitse clubs zijn.
Er vanuit gaande dat de Nederlandse top even goed is als de Duitse top (deze veronderstelling is eerder uit rekengemak dan uit realisme), dan betekent dat, dat een club die in Nederland rond de 10e plaats bivakkeert, in Duitsland 50e zou zijn. Dus middenmoot 3. Liga.
Nu is het niveauverschil tussen de onderste helft van de 2. Bundesliga en de bovenste helft van de 3. Liga niet verschikkelijk groot (want: die 20 plaatsen komen in Nederland overeen met 4 plaatsen...), dus een inschatting dat NEC zou pendelen tussen de 2. Bundesliga en 3. Liga als ze in Duitsland mee zouden doen, vind ik niet zo'n gekke gedachte. 
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Maroboduus

Citaat van: hgrm op mrt 02, 2009, 16:47:39
Duitsland is qua inwoners 5 keer zo groot als Nederland. Dus dat betekent dat er voor elke Nederlandse club van een bepaald niveau 5 equivalente Duitse clubs zijn.
Er vanuit gaande dat de Nederlandse top even goed is als de Duitse top (deze veronderstelling is eerder uit rekengemak dan uit realisme), dan betekent dat, dat een club die in Nederland rond de 10e plaats bivakkeert, in Duitsland 50e zou zijn. Dus middenmoot 3. Liga.
Nu is het niveauverschil tussen de onderste helft van de 2. Bundesliga en de bovenste helft van de 3. Liga niet verschikkelijk groot (want: die 20 plaatsen komen in Nederland overeen met 4 plaatsen...), dus een inschatting dat NEC zou pendelen tussen de 2. Bundesliga en 3. Liga als ze in Duitsland mee zouden doen, vind ik niet zo'n gekke gedachte. 

Die vlieger gaat in mijn optiek niet helemaal op. Je hebt natuurlijk met tal zaken te maken. Ik denk dat bijvoorbeeld het aantal actieve voetballers per land meer zegt dan het aantal inwoners. Verder speelt vandaag de dag natuurlijk ook de commercie een rol en daarmee de inkomsten uit bijvoorbeeld televisierechten (daarbij spelen inwonersaantallen dan inderdaad wel weer een rol). Bovenstaande gedachte loopt ook spaak als je deze op de nationale elftallen projecteerd. De in het verleden behaalde successen van de Duitsers wil ik daarbij eerder aan de instelling, dan aan de demografie toeschrijven. Een bewijs daarvoor leveren de talloze Nederlandse talenten in buitenlandse topcompetities.
En in het clubvoetbal heeft het verleden ook anders bewezen. Beide landen hebben evenveel Europacup I/Champions League overwinningen mogen vieren. Goed, de Duitse ploegen hebben iets vaker de UEFA Cup in de wacht gesleept.

Uiteindelijk is de Duitse top breder dan de Nederlandse en de 2. Bundesliga (zelfs de 3. Liga) op geen enkele manier met de Jupiler League te vergelijken, maar het is te simpel om altijd te stellen dat Nederlandse clubs niet in de 1. Bundesliga mee zouden kunnen. Zet Karlsruher SC en Borussia Mönchengladbach in de Eredivisie en het is ook een drama.

hgrm

Citaat van: Maroboduus op mrt 02, 2009, 17:04:32
Die vlieger gaat in mijn optiek niet helemaal op. Je hebt natuurlijk met tal zaken te maken.

Het is een model, dus een vereenvoudiging.

Citeer
Ik denk dat bijvoorbeeld het aantal actieve voetballers per land meer zegt dan het aantal inwoners. Verder speelt vandaag de dag natuurlijk ook de commercie een rol en daarmee de inkomsten uit bijvoorbeeld televisierechten (daarbij spelen inwonersaantallen dan inderdaad wel weer een rol). Bovenstaande gedachte loopt ook spaak als je deze op de nationale elftallen projecteerd. De in het verleden behaalde successen van de Duitsers wil ik daarbij eerder aan de instelling, dan aan de demografie toeschrijven. Een bewijs daarvoor leveren de talloze Nederlandse talenten in buitenlandse topcompetities.
En in het clubvoetbal heeft het verleden ook anders bewezen. Beide landen hebben evenveel Europacup I/Champions League overwinningen mogen vieren. Goed, de Duitse ploegen hebben iets vaker de UEFA Cup in de wacht gesleept.

Het aantal actieve voetballers is niet van belang. In Nederland hebben we er volgens mij meer per 1000 inwoners dan waar dan ook. Maar dat doet er niet zo veel toe. Slechts de beste pak 'm beet 36*50 = 1800 spelen wedstrijden in het profvoetbal. Stel dat deze uit de bovenste 1% van de voetballers komen. In Nederland lopen volgens die theorie 10000 voetballers rond met voldoende talent om prof te worden. Er is dus geen sprake van schaarste. Of je die 1800 moet kiezen uit 10000 of uit 50000 geschikte kandidaten maakt weinig uit. Bovendien is heel Europa, zelfs de hele wereld de markt waaruit we kunnen kiezen.
Voor het Nederlands Elftal geldt hetzelfde. Je hebt maar 23 spelers nodig. Het maakt niet uit of je uit 100 of 1000 geschikte kandidaten kunt kiezen. Hooguit is in een groot land de kans op een wereldtopper groter dan in een klein land.

Geld is veel belangrijker. 5 keer zoveel inwoners betekent 5 keer zoveel TV-aansluitingen, dus 5 keer zoveel TV geld. En 5 keer zoveel potentiële toeschouwers, sponsors etc.

Citeer
Uiteindelijk is de Duitse top breder dan de Nederlandse en de 2. Bundesliga (zelfs de 3. Liga) op geen enkele manier met de Jupiler League te vergelijken, maar het is te simpel om altijd te stellen dat Nederlandse clubs niet in de 1. Bundesliga mee zouden kunnen. Zet Karlsruher SC en Borussia Mönchengladbach in de Eredivisie en het is ook een drama.

Niet mee eens. De Nederlandse top 3,6 (18/5), dus in de praktijk het ene jaar 2 clubs, het volgende jaar misschien 5 of 6, zouden in de Bundesliga mee kunnen. Zie Hamburg-Ajax, Schalke-Twente etc. Andersom zou elke willekeurige Duitse club uit de Bundesliga mee kunnen in de subtop van de eredivisie. Ook Gladbach. Daar lopen niet voor niks spelers rond die gerecruteerd zijn uit subtopclubs van kleine competities. Ze halen daar bijvoorbeeld zonder problemen een keeper die in België bij Genk speelde. Het zou ook niet best zijn als een club met gemiddeld 40000 man op de tribune het niet zou redden tussen clubs die blij zijn met 5000-10000 bezoekers.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Ici c est Paris

En mijn reeks van 5 wedstrijden met doelpunten eindigde vanmiddag alweer in Kerkrade.