Wekke - foto's en verslagen

Gestart door wekke, jan 16, 2012, 20:27:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ricodejong4


Jehoentelaar

Mooi verhaal! Jammer dat in België supporterspesten ook gemeengoed is, maar daarbuiten een mooi positief verslag. Leuke wijze om Lyra-Lierse te volgen. :-)
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Footballromantic

Heb namens In De Hekken de eerste thuispot tegen Tienen meegemaakt en vanuit het uitvak de wedstrijd in Mechelen. Ik vind het een prachtige club. Heerlijk fanatiek sfeertje met een leuke mix tussen jong en oud! Het nummer dat in de rust werd gezongen (Dees is mijn club), vind ik prachtig. Ondanks dat ik geen woord van het Vlaams begrijp haha!

De uitpot in Houtvenne staat al op het programma. Leuke manier om eindelijk eens echt te gaan groundhoppen op de lagere niveau's in België.
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

wekke

Wij hadden nooit gedacht dat het deze weg zou uitgaan. Fanatiek, positief, mooie mix tussen leeftijden, familiale uitstraling waar jonge kinderen mee tussen de zingende eute staat, respect voor beide geschiedenissen,... Prachtig gewoon.

Voor Houtvenne nodigen wij alle supportersclubs uit in ons clubcafe. Wij zijn de enige club in de zuiderkempen (Heultje, deelgemeente van westerlo) en Houtvenne ligt op 5km van onze thuisbasis. Altijd welkom om te verbroederen.

Jef400

Citaat van: Jehoentelaar op nov 07, 2018, 11:21:50
Mooi verhaal! Jammer dat in België supporterspesten ook gemeengoed is, maar daarbuiten een mooi positief verslag. Leuke wijze om Lyra-Lierse te volgen. :-)
Als het lukt eens een keer daar heen gaan.

syntric

Citaat van: Jehoentelaar op nov 07, 2018, 11:21:50
Mooi verhaal! Jammer dat in België supporterspesten ook gemeengoed is, maar daarbuiten een mooi positief verslag. Leuke wijze om Lyra-Lierse te volgen. :-)

Laten we niet overdrijven, ik heb als supporter helemaal nergens last van in België. Het zijn bepaalde groeperingen die men viseert en dat is heus niet zomaar lukraak.
Groundhopper for life :-)

wekke

Citaat van: syntric op nov 08, 2018, 22:04:53
Laten we niet overdrijven, ik heb als supporter helemaal nergens last van in België. Het zijn bepaalde groeperingen die men viseert en dat is heus niet zomaar lukraak.

Ik begrijp dat men niet goed wist wat ze van ons konden verwachten. Er zijn mensen meegegaan met een kwalijk verleden, daar moeten we niet naief in zijn. En een buscombi naar KRC Mechelen is volstrekt normaal. Maar na 10 wedstrijden in de competitie en 2 in de beker, mogen ze hun veiligheidsinschatting wel eens gaan aanpassen ipv opdrijven. Het dreigement om de wedstrijd tegen Nijlen af te gelasten en het onderscheppen van een bus afgelopen zondag is gewoon een brug te ver. Zeker de manier waarop. Zulke zaken kunnen dingen laten escaleren en dan zijn het weer "die hooligans" die alle zonden over zich heen krijgen.

Koning Kriel

Citaat van: syntric op nov 08, 2018, 22:04:53
Laten we niet overdrijven, ik heb als supporter helemaal nergens last van in België. Het zijn bepaalde groeperingen die men viseert en dat is heus niet zomaar lukraak.

Is het zomaar lukraak, vast niet. Maar het blijft vreemd dat je met je paspoort voor de borst op de foto gezet mag worden zonder dat je iets gedaan hebt. Ben als Willem II supporter nu zelf volop hier mee bezig naar aanleiding van wat bij onze supporters in Amsterdam gebeurt is. Het stoot mij tegen de borst dat je als voetbalsupporter al bij voorbaat als crimineel behandeld wordt.

En laten we duidelijk zijn, net als Wekke, snap ik best dat er soms combi's nodig zijn (al zou dat niet moeten). Maar ik persoonlijk heb nog nooit iemand geslagen en ben ook niet van plan dat te gaan doen. Heb nooit pyro of ander vuurwerk bij en onthoud mij van kwetsende spreekkoren. Waarom moeten mij dan allerlei beperkingen opgelegd worden?

maikelll043

Citaat van: Koning Kriel op nov 09, 2018, 10:08:10
Is het zomaar lukraak, vast niet. Maar het blijft vreemd dat je met je paspoort voor de borst op de foto gezet mag worden zonder dat je iets gedaan hebt. Ben als Willem II supporter nu zelf volop hier mee bezig naar aanleiding van wat bij onze supporters in Amsterdam gebeurt is. Het stoot mij tegen de borst dat je als voetbalsupporter al bij voorbaat als crimineel behandeld wordt.

En laten we duidelijk zijn, net als Wekke, snap ik best dat er soms combi's nodig zijn (al zou dat niet moeten). Maar ik persoonlijk heb nog nooit iemand geslagen en ben ook niet van plan dat te gaan doen. Heb nooit pyro of ander vuurwerk bij en onthoud mij van kwetsende spreekkoren. Waarom moeten mij dan allerlei beperkingen opgelegd worden?

Helaas is er bij iedere club wel een klein groepje die het helaas moet verpesten voor de ''trouwe'' supporters. Daarbij worden de regels ieder jaar aangescherpt m.b.t. auto-/bus-/trein- combi en is het supportertje pesten een nieuwe hobby geworden van de lokale driehoek. Als voetbalsupporter word je tegenwoordig aangezien als hooligan / crimineel pfff....

hgrm

Citaat van: Koning Kriel op nov 09, 2018, 10:08:10
Is het zomaar lukraak, vast niet. Maar het blijft vreemd dat je met je paspoort voor de borst op de foto gezet mag worden zonder dat je iets gedaan hebt. Ben als Willem II supporter nu zelf volop hier mee bezig naar aanleiding van wat bij onze supporters in Amsterdam gebeurt is. Het stoot mij tegen de borst dat je als voetbalsupporter al bij voorbaat als crimineel behandeld wordt.

Dat komt niet vanzelf. In het verleden is er een reputatie opgebouwd en er zijn groepen die er weinig aan doen om die reputatie te laten vervangen. Zoals onze Amsterdamse vrienden zich in het stadion van Benfica hebben gedragen, draagt niet bij. Het heeft er ook mee te maken dat de meerderheid in het geval van ellende vaak partij kiest voor de raddraaiers in plaats van heb duidelijk te maken dat ze met dergelijk gedrag door de rest niet geaccepteerd worden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

syntric

Citaat van: Koning Kriel op nov 09, 2018, 10:08:10
Is het zomaar lukraak, vast niet. Maar het blijft vreemd dat je met je paspoort voor de borst op de foto gezet mag worden zonder dat je iets gedaan hebt. Ben als Willem II supporter nu zelf volop hier mee bezig naar aanleiding van wat bij onze supporters in Amsterdam gebeurt is. Het stoot mij tegen de borst dat je als voetbalsupporter al bij voorbaat als crimineel behandeld wordt.

En laten we duidelijk zijn, net als Wekke, snap ik best dat er soms combi's nodig zijn (al zou dat niet moeten). Maar ik persoonlijk heb nog nooit iemand geslagen en ben ook niet van plan dat te gaan doen. Heb nooit pyro of ander vuurwerk bij en onthoud mij van kwetsende spreekkoren. Waarom moeten mij dan allerlei beperkingen opgelegd worden?

Mogelijk bevind je je dan tussen de verkeerde mensen? Heb je dit soort problemen als je je helemaal alleen naar een stadion begeeft? Maar goed, ik vermijd zelf de officiële uitvakken wel om dit soort toestanden te vermijden, dat moet ik er wel bij vertellen. En ik geraak op verplaatsing nagenoeg overal binnen, terwijl mijn cluppie nou ook niet bepaald een smetteloos imago heeft qua supportersgedrag :-)
Groundhopper for life :-)

Jef400

Citaat van: hgrm op nov 09, 2018, 11:45:23
Dat komt niet vanzelf. In het verleden is er een reputatie opgebouwd en er zijn groepen die er weinig aan doen om die reputatie te laten vervangen. Zoals onze Amsterdamse vrienden zich in het stadion van Benfica hebben gedragen, draagt niet bij. Het heeft er ook mee te maken dat de meerderheid in het geval van ellende vaak partij kiest voor de raddraaiers in plaats van heb duidelijk te maken dat ze met dergelijk gedrag door de rest niet geaccepteerd worden.
Terwijl ze zelf werden geslagen? Ho stop vriend! Eerst even inlezen, en dan pas oordelen. Er zit meer in dan een eigen interpetatie van onvolledige nieuwsartikelen.

wekke

10-11-2018 K. Lyra Lierse – Zwarte Leeuw 3-0; 3e Amateur

Periode 1 werd gewonnen door KVK Tienen. Lyra Lierse prijkte na z'n zwakke prestatie op het veld van Racing Mechelen nog steeds op plek 2 en was 8 wedstrijden na elkaar ongeslagen. De Leeuwen uit Rijkevorsel waren naast het veld strijdvaardig en de supporters zetten de tribune haast in lichterlaaie met de nodige pyro. Toch konden ze hun vuur nooit overbrengen op hun team. Al na 6 minuten weerklonk er "He scores when he wants!" vanaf de Lyra Lierse tribunes. Steven Dilliën had zonet met een weergaloze knal de thuisploeg op een 1-0 voorsprong gebracht. De eerste helft had niet heel veel om het lijf en Lyra Lierse had de partij makkelijk in handen. Net voor de rust diepte Lyra Lierse zijn voorsprong uit. Dilliën, weer hij, kapte zich vrij en schoof de 2-0 tegen de netten. In de tweede helft golfde het spel goed over en weer. Toch kwam Lyra Lierse nooit echt in de problemen. Integendeel zelfs want in de slotfase maakte Dilliën zijn hattrick compleet. 3-0, geen vuiltje aan de lucht op Doelvelden.



15-11-2018 België – Ijsland 2-0; Nations League

"Kijken we niet gewoon op tv?"
Wie de vraag stelde, is me ontgaan, maar we hadden alle 3 hetzelfde idee. Het is koud, de Nations League stelt niets voor, Ijsland is een oninteressante tegenstander, de Heizel is saai en de auto route plus de parking zijn een ramp. Toch sleurden we onszelf tegen beter weten in naar de auto en reden richting Brussel.  Vaak kan het met zo'n ingesteldheid alleen maar beteren. Wel, dat was nu absoluut niet waar. Onze plaatsen waren rampzalig. Onderste vak, lage rij, ter hoogte van de cornervlag en dat met die piste rond. Om het nog leuker te maken kwamen er een stuk of 8 lam gezopen marginaal voor ons zitten die zich best irritant gedroegen. En om het nog erger te maken besloot de voetbalgod om een mistgordijn te spuien. Met een tegenstander in een wit tenue en een witte bal kan je dan elke glimp van een voetbalwedstrijd wel vergeten. €20 en vooral een zeldzame vrije avond not well spend. Er moet al een echt interessante tegenstander komen om me nog eens naar de Heizel te lokken. En eerlijk gezegd boeit het prof voetbal me met de week minder....

Ahja, België won met 2-0 en maakte zich enkele dagen later belachelijk in Zwitserland. De heren leken liever vakantie te hebben in juni dan een Nations League eindstrijd te spelen....



18-11-2018 KESK Leopoldsburg – K. Lyra Lierse 2-0; 3e Amateur

Het oorspronkelijke plan was om naar Zwitserland te reizen voor de partij van de Rode Duivels. 's Avonds zou dus blijken dat we er goed aan deden om thuis te blijven. Zoals ik net al schreef, kan het prof voetbal me ook met de week minder bekoren. Oké, voetballers op amateurniveau verdienen nog steeds veel te veel centen, maar het is gewoon veel leuker. De community is veel kleiner wat maakt dat spelers en supporters een echte band hebben. Heerlijk gewoon. Het is bovendien betaalbaar en het voetbal is echt zo slecht nog niet. Komt nog bij dat er nauwelijks verschuivingen/restricties zijn en er op een deftig tijdstip wordt gespeeld. Nu ja, de burgemeester en ordediensten van Leopoldsburg vonden het nodig om de match te verzetten naar zondag, afgescheiden vakken te maken en onze gemoedstoestand te peilen met een drone die boven het 'stadion' zweefde. Het is dat we criminelen zijn.... Incidenten: 0 After-party in de kantine: 1.
Nochtans hadden we geen reden om te feesten. Het was een erg frustrerende namiddag daar in Leopoldsburg. Het was de thuisploeg dat onmiddellijk zijn neus aan het venster stak, maar daarna was het een lange tijd al Lyra Lierse dat de klok sloeg. Veel druk naar voor, uitstekende combinaties en veel, héél véél, kansen. Die bal ging er wel eens in gaan en dan wordt dat hier een rustige namiddag in het Limburgse najaarszonnetje. Het was dan ook even schrikken toen Leopoldsburg uit het niets de lat trof met een afstandsschot. Rusten deden we echter met een 0-0 tussenstand en dat Lyra Lierse enkel aan zichzelf te danken.

De openingsfase van de tweede helft begon snedig met een prachtige knal van Leopoldsburg op de kruising en een kans voor Lambreghts aan Lyra Lierse kant. Enkele minuten later werd het echter een zéér vervelende namiddag daar in Leopoldsburg. In minuut 56 begaat Nys een domme penaltyfout. Doelman Maes stopt de elfmeter. In de scrimmage die volgt wordt de doelman haast met bal en al in doel gelopen, maar het staat wel degelijk 1-0. Geen minuut later wordt het alleen maar erger. Diepe bal op Dilliën en hij trapt de 1-1 staalhard tegen de netten. Maar dat is buiten de referee gerekend. Hij fluit een voorafgaande fout en geeft Lyra Lierse een vrije trap in plaats van een doelpunt. Kan het nog erger? Zeker wel. De druk op Leopoldsburg wordt te hoog en de thuisploeg gaat in de fout. Strafschop voor Lyra Lierse. Dilliën zet zich achter de bal en... mist. Lyra Lierse bleef pressen, maar dat geeft ook ruimte voor de tegenstoot. Doelman Maes haalt een thuisspeler neer. Rood voor ons betrouwbaar sluitstuk. En de kelk moet tot de bodem leeg. Tegenstoot Leopoldsburg, 2-0.

Match 10 was er teveel aan in onze ongeslagen reeks. We lieten het echter niet aan ons hart komen, palmden de kantine in en zongen uit volle borst de spelers toe. Zo kan voetbal ook zijn....











24-11-2018 Lyra Lierse – KSV Bornem 0-2; 3e Amateur

Leopoldsburg was een accident de parcours en daar moet Bornem dan maar het slachtoffer van worden. Bornem is de laatste jaren fors teruggezakt in de nationale voetbalpiramide. Het speelt tegenwoordig ook met een erg jonge kern. Het begon degelijk aan het seizoen, maar is op het moment van de partij eerder een laagvlieger. Lyra Lierse startte voor de 2e week op rij met een ander aanvalsplan. Voor de 2e week op rij waren de eerste 20 minuten enorm intens. Bornem werd helemaal weggedrukt en wederom had Lyra Lierse véél open doelkansen. Voor de 2e week op rij speelde de doelman van de tegenpartij een uitstekende wedstrijd en als die verslagen was dan werd de bal wel van de lijn gehaald. Je zag Lyra Lierse er haast moedeloos van worden. Zoals zo vaak in het voetbal volgt dan het deksel op de neus. Maes kan een eerste schot van Bornem redden, maar in de daaropvolgende corner werken de bezoekers de 0-1 over de lijn. Verbaastering alom. En het werd voor de 2e week op rij nog erger. De aftrap was amper gegeven of Bornem counterde zich naar 0-2. Match gespeeld na 1 helft. Lyra Lierse knokte nog met de moed der wanhoop, maar kwam nooit meer in de buurt van zelfs maar een aansluitingstreffer.

01-12-2018 Houtvenne – K. Lyra Lierse 1-0; 3e Amateur

Qua afstand is onze groep een buitenbeentje bij Lyra Lierse. Wij zijn namelijk de enige supportersclub in de Zuider Kempen. In 1997 legde Hulshout (buurgemeente van Westerlo) een bus in naar de kampioenswedstrijd van K. Lierse S.K. op het Sclessin van Standard. Het was het begin van de supportersclub. De meesten van ons maakten die dag nog niet mee wegens te jong, maar in de loop der jaren werd de liefde voor Lierse wel op ons doorgegeven. Wij vormden de nieuwe generatie van de supportersclub. Na het ter ziele gaan van KLSK viel de supportersclub in 2 kampen. Het grootste deel van de jonge garde koos voor Lyra Lierse en we stichtten in juni van 2018 de supportersclub Oldskool 1906 in Heultje (een andere deelgemeente van Westerlo). Voor ons is Houtvenne dan ook een wel erg korte verplaatsing en om dat te vieren nodigden wij alle Lyra Lierse supporters uit voor een pre-match party in ons clublokaal. Prompt stuurde de trainer een berichtje dat de volledige technische staff en spelerskern na de wedstrijd afkomen. Ongeacht het resultaat. Zodoende stond ons clublokaal twee uur voor de match stampvol. De drank vloeide rijkelijk en de decibels gingen de hoogte in. Nog 35 minuten tot de kick-off, snel de laatste pintjes opdrinken en nog geen 10 minuten later stond iedereen aan de terreinen van Houtvenne. Ik word met de week verliefder op dat amateurvoetbal 

Met de glazen in de hand namen we plaats op de enige overdekte zijde van Houtvenne. Drank in een echt glas smaakt altijd iets beter dan uit een beker, maar op zo'n overvolle tribune is dat eigenlijk geen goed idee. Ik wil niet weten hoeveel glazen er per ongeluk gesneuveld zijn. Op het veld sneuvelde dan weer onze tot nu toe vrij succesvolle tactiek. Sinds het gelijkspel op Racing Mechelen komt trainer Schipper wekelijks wel met een andere veldbezetting. Wij als supporters snappen er eigenlijk niets van. Zodoende startte Lyra Lierse zonder echte spits aan de partij en stond onder onze linksback als 10 geposteerd. Het werkte van geen kanten. Lyra Lierse kreeg het balbezit, probeerde druk te ontwikkelen, maar uitgespeelde kansen waren er niet. De bezoekers waren wel 3-4 gevaarlijk op stilstaande fases. Zoals de voorbije weken wilde de bal er echter niet in. En zoals de voorbije weken was de tegenstander veel efficiënter. Houtvenne was eerst gevaarlijk op een hoekschop, maar Maes kon makkelijk redden. De eerste uitgespeelde kans was wél meteen bingo. Voorzet vanop rechts en Keita kon moederziel alleen de 1-0 binnentikken. Lyra Lierse leek niet aangeslagen en kreeg 3-4 uitstekende mogelijkheden op de gelijkmaker. De efficiëntie is echter niet onze bondgenoot de laatste weken. De laatste 5 minuten van de tweede helft was het dan weer al Houtvenne dat de klok sloeg en Maes moest een dubbele achterstand verhinderen. De tweede helft bracht veel minder intensiteit met zich mee. Het spel was rommelig, Lyra Lierse deed weinig met het balbezit en kansen waren erg schaars. Het kalf was verdronken. Zeker toen Houtvenne een sterk staaltje tijdrekken ging etaleren. De laatste 10 tot 15 minuten werd er nauwelijks nog gevoetbald. Om helemaal zeker te zijn liet Houtvenne de boel dan maar helemaal escaleren. Doelpuntenmaker Keita deelde een kopstoot uit en wat volgde was stevig robbertje vechten. Keita nam van de chaos gretig gebruik. Hij provoceerde eerst de supporters, wandelde doodleuk naar de bank en ging zitten. Trainer Van Dessel was slim genoeg om een wisselspeler klaar te zetten. Het duurde even voor de rust was weer gekeerd en de boel ook op de tribune enigszins gesust was. Dermaut (Lyra Lierse) en Ven (Houtvenne) kregen rood. En Keita? Die werd gewoon vervangen. Begrijpen wie begrijpen kan. De partij werd snel afgefloten. Keita applaudisseerde cynisch, zette de feestmuziek wat luider en maakte zich dan maar uit de voeten. Hij schrok nadien wel even toen hij in een bomvolle kantine met Lyra Lierse supporters terecht kwam. De idioot mag blij zijn dat niemand het in zijn kop kreeg om hem de levieten te gaan spellen. Het had wel eens slecht kunnen aflopen als de drank in menig man is. Maar Lyra Lierse staat ook in een mindere periode duidelijk voor een positieve sfeer. De gezangen overstemden de muziek. Nadien hielden de spelers woord en werd het feestje verder gezet in ons clublokaal. Volgende week dan maar aanknopen met die overwinning...







wekke

23-12-2018 FC Utrecht – Ajax 1-3

23-12-2018 FC Emmen – Willem II 0-2




Afgelopen zondag stond ons jaarlijkse bezoek aan de Galgenwaard weer op de planning. Toen ik de dagen voordien eens naar de recente uitslagen ging kijken, schrok ik dat het mijn 10e FC Utrecht – Ajax zou worden. In totaal kwamen de bezoeken aan FCU op 13 te staan. Het leek nochtans gisteren toen we voor de eerste keer de Bunnikside opwandelden. Forumlid AthleticHollanda regelde destijds de kaartjes voor ons eerste bezoek. Het werd een 0-2 overwinning voor Ajax. Onder de indruk van de intensiteit op de tribunes én het speelveld zworen we de fixture te blijven bezoeken tot FC Utrecht de drie punten op zak kon steken.  Lang duurde dat niet want de jaren die volgden waren telkens succesvol: 2-0, 3-0 en uiteindelijk die fantastische 6-4. De Bunnikside . De strijdlust van de underdog . De topclub uit de hoofdstad die stond te wankelen op de benen.  Zo goed als in die periode zou het nooit meer worden. Noch qua sfeer want er kwamen (deels terecht) een pak restricties en noch qua resultaten. Al volgden er wel 3 gelijke spelen. De 0-3 pandoering voor de KNVB beker in 2012 en de 1-0 overwinning  in 2015 lieten we aan ons voorbij gaan.

De laatste twee edities twijfelden we telkens of we nog wel zouden gaan. De affiche was saai geworden. Er hing geen elektriciteit meer in de lucht. De Bunnikside liet zich nog zelden opmerken. En ook op het veld was het steeds hetzelfde: een Ajax dat lijkt te spelen met de handrem op en een FC Utrecht dat niet de kwaliteit/mentaliteit heeft om ze echt te ontwrichten. Ook vanmiddag was het eerder een makke bedoening. Over de eerste tien minuten kunnen we niet meespreken. Die misten we. We verspeelden maar liefst anderhalf uur door de drukte op de ring en het zoeken naar een parkeerplaats. Eenmaal aangekomen op de Bunnikside zagen we een ongeïnspireerd en mak Utrecht. Het legde zijn blok, of toch wat ervoor moest doorgaan, erg laag en liet Ajax naar hartenlust tegen een laag tempo tikken. De ruimtes waren echter zo groot dat de bezoekers zelfs niet moesten doorduwen om kansen te creëren. In minuut 14 viel dan ook logischerwijs de 0-1 via Dolberg. Utrecht schoot er in ieder geval niet van wakker. Het speelde lusteloos. De vechtlust van weleer is in deze kern niet te vinden. En net als vorig seizoen keek ik vol afschuw toe hoe iemand zoals Kerk het tot het profvoetbal kan schoppen. Of neemt hij tegen Ajax steeds zijn jaarlijkse snipperdag? Een pandoering leek in de maak. Dit kon niet goed komen. Maar net toen ik die bedenking maakte, leek Ajax weer zijn handrem op te trekken. Eenmaal kwam Utrecht in de buurt van Onana maar de vrije schop werd in allerijl in hoekschop verwerkt.   

Trainer Advocaat bracht tijdens de rust Van Der Maarel voor Kerk en die kan toch altijd net dat beetje mentaliteit in de ploeg slepen. Utrecht zat plots beter in de partij. Het legde meer druk op de tegenstander in balbezit, de ploeg stond veel hoger en ze kregen het publiek ook gaandeweg mee. Op het uur leek de wedstrijd gespeeld. Dolberg ging neer in het strafschopgebied. De VAR en de scheidsrechter gingen veelvuldig in overleg en de bal ging op de stip. Tadic maakte er 0-2 van. Sommige leeghoofden vonden het dan maar nodig om Onana te bestoken met bier en vuurwerk waarna de wedstrijd heel even werd stilgelegd. Na de hervatting gebeurde er een kwartier lang amper iets. Ajax consolideerde en Utrecht leek niet beter te kunnen. Tot Venema uit het niets de 1-2 binnenkopte en voor een prangende slotfase zorgde. Vlak erna kwam Ajax met de schrik vrij toen een kopbal rakelings over ging. Utrecht speelde alles of niets, maar uiteindelijk werd het niets. Ajax speelde de partij volwassen (en als toeschouwer natuurlijk irritant) uit. Diep in blessuretijd schoot De Jong de bevrijdende 1-3 tegen de netten.

We verlieten zo snel mogelijk de Galgenwaard en haasten ons naar de wagen voor de trip naar Emmen. Ondertussen viel de regen met bakken uit de lucht. Vrij vlot bereikten we De Oude Meerdijk van promovendus FC Emmen, maar veel overschot hadden we niet. De teams betraden het kunstgras wanneer we net de tribune beklommen. De laatste jaren hadden we steeds het geluk dat Lierse op zondagnamiddag speelde waardoor we steeds de dubbel konden maken met Utrecht. Nu viel ons oog op FC Emmen – Willem II. Dankzij forumlid 'FC Emmen' konden we twee kaartjes bemachtigen. Waarvoor dank want voor een buitenlander is Emmen niet voor de hand liggend. Als eerste divisionist is het moeilijk om de trip te maken op een vrijdagavond en als Eredivisionist is het dan weer moeilijk om aan kaartjes te geraken door de hoge bezettingsgraad. Ook vanavond was De Oude Meerdijk met 8.300 toeschouwers uitstekend gevuld.



Wij namen plaats naast de Brigata Fanatico waar de sfeer er lekker in zat. Vrije plaatsen waren er niet te spotten dus namen we maar plaats op de trap. Als we zulke plaatsen hebben dan doen we ook gewoon lekker mee met het klappen en zingen. Kwestie van respect te tonen. Ondertussen nam FC Emmen de wedstrijd in handen. Met een hoge pressing probeerden ze Willem II te ontregelen. Het leverde enkele halve kansen op. De bezoekers uit Tilburg loerden op de counter en kwamen er enkele malen snel uit. Echter, veel had het allemaal niet om het lijf. Het gaf ons de gelegenheid om ons met het randgebeuren bezig te houden. Het stadion op zich is niets speciaals, maar toch voelt het allemaal heel gezellig en warm aan. Het is ook een club van alle leeftijden. Voor en naast ons stonden er mensen  van naar schatting 60 jaar heel fanatiek mee te zingen en op te gaan in de sfeer. Heerlijk om zien eigenlijk. En het straalde allemaal gemoedelijkheid uit. In de tweede helft werden we ook aangesproken door de mensen rond ons. "Nou, jullie komen niet zo vaak hé. Je kent de liedjes niet vlot!" Het sein om met hen een praatje te slaan want de wedstrijd had niet veel om het lijf. Willem II had zich vlak voor de rust naar een 0-1 gecounterd en de thuisploeg kon de achterstand niet wegwerken. Tot overmaat van ramp frommelde Fran Sol aan het begin van de tweede helft ook nog eens de 0-2 in doel. Dus focusten we ons maar op het sociale contact. De oudere dame verkocht al jaren merchandising, de jongere dame schreef voor het clubblad. We vertelden over onze hobby. Over Lierse dat failliet ging. Zij vertelden dan weer dat FC Emmen ook door het diepe dal was gegaan, maar dat het nu genieten was. Alles mag behalve degraderen. En de mensen vinden massaal de weg terug naar het stadion. Het gesprek kabbelde voort en de zakjes drop gingen rond. En de wedstrijd? Die boeide eigenlijk niemand meer. Willem II had een dodelijk efficiënte dag en Emmen kon er te weinig kansen tegenover stellen. Maar onze indruk was in elk geval correct: het zijn warme, gastvrije en vriendelijke mensen daar in het verre Emmen. En zo schiet Excelsior weer als laatste te bezoeken Eredivisionist over. Het wordt toch echt een keertje tijd om naar Rotterdam te trekken.....





En zo zit 2018 er op. Het was een heel apart jaar op voetbalgebied. Het groundhoppen moest plaats ruimen voor Lierse en later Lyra Lierse. Ik zag amper 6 buitenlandse wedstrijden: 3 in Nederland (waarvan 2x Utrecht – Ajax), 1 in Spanje met de revisit van Bernabeu en 2 in Rusland. Dat WK in Rusland was onvergetelijk, maar veel tekort. 2018 zal echter altijd het jaar blijven waarin de Koninklijke Lierse Sportkring verdween. Een route vol frustraties en emoties, maar ook eentje met heel veel kameraadschap en een sfeer zoals in de goede dagen. De afscheidstournee doorheen 1B en vooral Play Off II was er eentje die ons misschien wel typeerde. Vol overgave en met de nodige humor. Om dan het onwezenlijke te moeten realiseren in Moeskroen. Luttele maanden later was daar dan Lyra Lierse. Een mooi alternatief al zal het nooit meer hetzelfde zijn. Maar als we de laatste ledenvergadering mogen geloven wordt het bestuurlijk eentje met een betere leiding. De supportersparticipatie wordt doorgedrukt, een sluitend budget en een bouwaanvraag om zo snel mogelijk weer naar Lier te verhuizen. Het gaat snel. Benieuwd wat 2019 gaat brengen.

Koning Kriel

Citaat van: wekke op dec 28, 2018, 15:02:17
Tot overmaat van ramp frommelde Fran Sol aan het begin van de tweede helft ook nog eens de 0-2 in doel.

Leuk verslag weer, alleen bovenstaande zinsnede begrijp ik niet helemaal ;)