Stelling van de week - 1/2008: studenten moeten het zelf betalen

Gestart door TeeZee, jan 02, 2008, 14:53:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

CiteerFractievoorzitter Jacques Tichelaar van de PvdA noemt het een optie om studenten de kosten voor hun studie volledig te laten terugbetalen als zij klaar zijn met studeren. Dat heeft hij gezegd in weekblad Vrij Nederland dat woensdag is verschenen.

Stelling: Laat student de kosten voor hun studie volledig terugbetalen.

hgrm

Wat willen we in dit land? Willen we een achterlijke samenleving zijn of willen we weer voorop gaan lopen wat betreft kennis? Als ik Tichelaar zo hoor, kiest hij voor het laatste.

Het onderwijs heeft de afgelopen 15 jaar al behoorlijk moeten inleveren. En dan heb ik het niet alleen over salarissen van docenten, maar over aan de ene kant bezuinigingen die direct de kwaliteit van het onderwijs hebben beïnvloed en aan de andere kant allerlei taken die het onderwijs in de schoenen worden geschoven. Ik noem in dit bestek:

1) Tweede fase. Het aantal contacturen is drastisch verminderd, met als gevolg dat er nu lang niet meer het niveau wordt gehaald dat in de tijd dat Albion en ik op school zaten werd gehaald.
2) Bachelor/Master structuur. Studenten worden nu aangemoedigd zich met een Bachelor Degree tevreden te stellen in plaats van een Master. Vroeger was het vanzelfsprekend dat je je doctoraal helemaal afrondde.
3) Bindende studieadvies en tempobeurs. Vroeger was het mogelijk om tijdens je studie allerlei nuttige maatschappelijke ervaring op te doen of meer vakken te volgen dan voorgeschreven. Nu is het haastwerk geworden. Ik snap overigens niet hoe een 'advies' 'bindend' kan zijn.

Voeg daarbij:

4) De gigantisch toegenomen administatielast en vergaderdruk op scholen, waardoor lessen komen te vervallen. Grootste oorzaak: de bijna verplichte fusiegolf in de jaren 90 die tot de vorming van grote schoolconglomeraten heeft geleid.
5) De verplichting van basisscholen om voor naschoolse opvang te zorgen
6) De maatschappelijke stage die er in het voortgezet onderwijs aan zit te komen
7) De zorgplicht voor leerlingen die op een normale school niet te handhaven zijn (met andere woorden: je kunt een leerling niet zomaar meer van school sturen).

Dan is duidelijk dat het onderwijs aan de ene kant wordt misbruikt om allerlei luchtkastelen en proefballonnetjes van successievelijke ministers van onderwijs uit te voeren, maar dat het aan de andere kant niks mag kosten. Tichelaar gaat daar in mee. Zo wordt het belangrijkste kapitaal en potentiaal dat we als land hebben -zeker met de -blijkbaar zo verschrikkelijke- vergrijzing voor de deur- verkwanseld.

Wat is de oplossing? Een zak geld? Nee, want daar worden nog meer computers, smartboards en andere gatgets van gekocht die de kwaliteit van het onderwijs niet verbeteren.

De enige oplossing is de klok 15 jaar terugdraaien. Zowel wat betreft organisatie als wat betreft inhoud.
Dus: tweede fase, studiehuis, basisvorming, VMBO, Bachelor/Master, fusiegolf, lump sum-financiering en alle andere ongein weer de deur uit en terug naar de mammoetwet zoals die tot begin jaren 90 prima werkte.

Dan zitten we welliswaar met een wat verouderd onderwijssysteem. Maar wel een verouderd onderwijssysteem dat werkt. En dat is beter dan een modern onderwijssysteem dat niet werkt. En van daar uit kunnen we langzaamaan gaan verbeteren. En niet vernieuwen om het vernieuwen of bezuinigen vermomd als vernieuwen.


pffff.
dat lucht op.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Mach

De vraag wordt steeds meer of het nog wel loont om te gaan studeren.

Joost

Nieuwe stelling:

Voetbal is de meest oneerlijke sport die er bestaat (en is daarom zo leuk)


Achtergrond.
Doordat bij voetbal het aantal gescoorde punten in vergelijking met andere sporten minimaal is kan een heel slecht team toch van een goed team winnen door heel verdedigend te spelen. Als je naar andere teamsporten kijkt dan is het maken van punten vaak eenvoudiger waardoor het sterkere team veel vaker ook wint.

hgrm

Niet helemaal mee eens. Wel dat voetbal leuk is, maar niet dat het scoresysteem oneerlijk is.

Het is bij voetbal moeilijker om punten te scoren dan bij veel andere sporten; fouten worden minder snel afgestraft en er zijn veel momenten in een aanval dat de aanvallende partij iets extras moet bieden ten opzichte van de verdediging. Daardoor is een doelpunt bij voetbal juist een afspiegeling van een een reëel krachtsverschil en minder een kwestie van gelukt.

Ik ben op een verloren zaterdagavond eens naar de basketballwedstrijd Omniworld-Den Bosch gegaan. Ik heb me er kostelijk vermaakt, maar ondanks dat er veel gescoord werd, werd de wedstrijd op geluk beslist. Vier kwarten ging het gelijkop, daarna had Den Bosch in de verleninging alle geluk van de wereld dat een driepunter met minder dan een seconde op het bord raak viel. Was dat niet gebeurd, dan had Omniworld gewonnen. In een vergelijkbaar geval in het voetbal (namelijk twee aan elkaar gewaagde ploegen) is een gelijkspel een veel voorkomend resultaat, bij basketball is er altijd een winnaar.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen