Stadions/tribunes van andere sporten

Gestart door Plullebol, mei 19, 2020, 21:40:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Plullebol

Het is hier vooral voetbal wat de toon slaat, maar blijkbaar zijn er ook andere sporten. Hier een verzameltopic van noemenswaardige Nederlandse (buiten) stadions of tribunes waar niet wordt gevoetbald. Mochten er mensen mooie toevoegingen hebben, dan hoor ik het graag!

Motorsport
Circuit van Assen
Circuit van Zandvoort
Raceway Venray

Speedway
Veenoord (incl. voetbalveld in het midden)

Atletiek
FBK-stadion, Hengelo
Olympisch Stadion, Amsterdam
Gemeentelijk Sportpark, Hilversum
Sportpark Reeweg, Dordrecht

Rugby
NRCA Stadion, Amsterdam

Honkbal
Pim Mullier Stadion, Haarlem
Neptunes Family Stadium, Rotterdam (Er naast ligt een mini honkbalveldje met daar de oude tribune van de voetbalverenging van Neptunes, deze helaas verdwenen sinds een aantal jaar)

Kaatsen
Sjûkelân, Franeker

Paardenrennen
Duindigt, Den Haag
Stadspark Drafbaan, Groningen
ZEturf Arena, Alkmaar

Korfbal
De Nääshorst, Enschede (Oude tribune van SC Enschede en daarna Enschedese Boys)

Hockey
Wagenerstadion, Amsterdam
Stadion HC Den Bosch


ricodejong4

In Dordrecht langs de N3 ligt een mooie oude tribune langs een atletiekbaan, alhoewel die tribune voorheen wel 'gewoon' voor het voetbal diende.

Joost


hgrm

Citaat van: Plullebol op mei 19, 2020, 21:40:32

Honkbal
Pim Mullier Stadion, Haarlem
Neptunus Family Stadium, Rotterdam (Er naast ligt een mini honkbalveldje met daar de oude tribune van de voetbalverenging van Neptunes)

Helaas is de oude tribune van Neptunus enkele jaren geleden afgebroken. Volgens de officiële lezing omdat er houtworm in zat, maar uiteindelijk ging het er waarschijnlijk om dat niemand zin had om het onderhoud te betalen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Plullebol

Citaat van: Joost op mei 20, 2020, 08:36:21
Plullebol, zo'n onderwerp is er al.

Kijk hier maar eens; http://www.groundhopping.nl/index.php?topic=582.0

Bedankt Joost. Ik heb dit topic inderdaad gezien, alleen daar gaat het over specifiek wedstrijden bezoeken van andere sporten. Ik zelf vind het ook leuk om langs lege stadions te gaan als ik in de buurt ben. Daarom dit overzichtje. Bovendien staan hier ook een aantal stadions tussen die je niet snel bezoekt of die niet meer gebruikt worden voor sport.

Plullebol

Citaat van: hgrm op mei 20, 2020, 09:42:54
Helaas is de oude tribune van Neptunus enkele jaren geleden afgebroken. Volgens de officiële lezing omdat er houtworm in zat, maar uiteindelijk ging het er waarschijnlijk om dat niemand zin had om het onderhoud te betalen.

Aah, dat wist ik niet! Eeuwig zonde. Bedankt voor de update.

hgrm

Verdere aanvulling:

Atletiek:
Hilversum: Gemeentelijk Sportpark. Houten tribune uit 1920, mogelijk de oudste nog bestaande tribune in Nederland.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Plullebol

Citaat van: hgrm op mei 20, 2020, 10:41:38
Verdere aanvulling:

Atletiek:
Hilversum: Gemeentelijk Sportpark. Houten tribune uit 1920, mogelijk de oudste nog bestaande tribune in Nederland.

Citaat van: ricodejong4 op mei 20, 2020, 08:31:50
In Dordrecht langs de N3 ligt een mooie oude tribune langs een atletiekbaan, alhoewel die tribune voorheen wel 'gewoon' voor het voetbal diende.

Dank beide! Ik heb ze toegevoegd. Hilversum zelfs vorig jaar nog geweest, helemaal vergeten. Leuke tribune dat!

Joep2002

In Alkmaar hebben we ook een drafbaan met een tribune al is die wel helemaal gemoderniseerd, met daar midden in de voetbalvelden van de club Jong Holland, als wij daar moesten voetballen dan moest je eerst door het zand banjeren voordat je het veld op kon.

Olav

Ik dacht zelf ook aan die van Jong Holland, ben daar ook ooit geweest, uniek complex!

Verder:
Scheveningen: The Hague Beach Stadium (beachvolleybal / -voetbal)
Hoofddorp: Pioniers Stadion (Honkbal, o.a. EK2016)


Jef400

Kampong en Rotterdam hebben bij het hockey ook aardige tribunes. Ook Almere heeft een kleintje.

headout

Citaat van: ricodejong4 op mei 20, 2020, 08:31:50
In Dordrecht langs de N3 ligt een mooie oude tribune langs een atletiekbaan, alhoewel die tribune voorheen wel 'gewoon' voor het voetbal diende.
Dat is de tribune op Sportpark Reeweg:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/RM522363_Dordrecht_-_Halmaheiraplein_26.jpg/1280px-RM522363_Dordrecht_-_Halmaheiraplein_26.jpg
Pareltje!
http://groundhop.nl - Just another groundhop blog

hgrm

Citaat van: Olav op mei 20, 2020, 12:19:55
Hoofddorp: Pioniers Stadion (Honkbal, o.a. EK2016)

Wat honkbal betreft: er zijn weinig echt monumentale tribunes, maar veel clubs in de hoofdklasse en de overgangsklasse hebben wel een tribune. Sommige een stenen of betonnen tribune, andere tribunes van hout of staal. Wel allemaal zonder dak:


DSS (Haarlem): beton
HCAW (Bussum): beton
Storks (Den Haag): steen
Twins (Oosterhout): steen
UVV (Utrecht): staal+hout
Quick (Amersfoort): staal+hout
Pirates (Amsterdam): beton
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen