De M55 derby: Preston North End v Blackpool

Gestart door TeeZee, apr 12, 2009, 00:39:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Preston North End v Blackpool 0-1
Attendance: 21,273

Eerst de foto's, later volgt een verslag.




De facade van de nieuwe Pavilion Stand


Club shop. Let op het kenteken van de zwarte wagen.


Het thuispubliek achter de goal.


De nieuwe Pavillion Stand, nog steeds niet helemaal af.


Blackpool bracht 5000 man mee en bezette bijna de hele tribune.


Packed to the rafters.


Er was een brass band.


Op Sir Tom Finney Day waren er vele Sir Tom Finney vlaggen.


Het uitvak, direct na het laatste fluitsignaal (filmpje, muisklik om te bekijken)

Han

Je hebt mijn record attendance op Deepdale verbeterd. Lul. Blackpool heeft het laatste sprankje hoop op de play-offs aan gort geschoten. En 'en passant' het  beste home record in de Championship aan flarden geholpen. Je wordt bedankt. Ik zal nog eens een advies geven over ticketing...

Jouw foto met de brass band tijdens de rust; daar word ik dan wel weer helemaal gelukkig van. Maar daar zal jij als plebejer uiteraard geen geluid bij hebben. Dit is de laatste keer geweest dat ik jou vanuit Egypte een sms stuur.

Hgrm moest zonodig naar Buxton. Niet omdat hij dat écht wilde maar alleen om zich af te kunnen zetten naar jouw wedstrijd van keuze. Die hangt nu met terugwerkende kracht aan jouw lippen.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Tegen welke club was jouw record attendance? Je kunt jezelf troosten met het feit dat jij Deepdale nog in de oude staat bezocht hebt. Overigens wordt "I'll always love you" niet meer na afloop gedraaid, of zou dat komen doordat ik Preston North End nog nooit heb zien winnen (zelfs nooit zien scoren)?

TeeZee

#3
Het verslag.

We vertrokken 's ochtends vanuit Blyth, dat ligt op ongeveer anderhalf uur rijden naar Preston. Zoals zovaak verloopt zo'n reis anders als één van beide onderweg opmerkt dat "The Shay van FC Halifax Town mooi op de route ligt en we best even tijd hebben om te kijken of de nieuwe tribune al een beetje opschiet". Zonder enig probleem mochten we even binnen kijken, en enige tientallen foto's later concludeerden we dat ze al hard bezig waren om het stadion eindelijk te voltooien. Volgens een van de mannetjes die we spraken zou het in september klaar moeten zijn. Eindelijk. Al zal dat vooral voor de rugbyclub zijn en niet voor FC Halifax Town, de voortzetting van het jammerlijk failliete Halifax Town.

Enfin, jullie voelen 'm al aankomen. Het werd allemaal nog al krap door deze tussenstop. De file op de M60 werd nog wel succesvol afgesneden, maar tijd om eerst in te checken in het hotel was er niet. Hgrm zette mij op 10 minuten lopen van het stadion af en zou voor ons beiden inchecken. Zijn wedstrijd in Buxton zou immers pas over 2 uur aftrappen en de kans dat hij te laat zou komen was klein.

Het weer was inmiddels prachtig, nadat de vrijdag aardig verregend was. Mijn kaartje lag netjes klaar en ik kocht een millieuvriendelijk programmaboekje van Preston North End. Geen glossy's meer daar, eigenlijk best een verademing. Sowieso zie je de laatste jaren steeds vaker dat clubs zich toch iets meer proberen te onderscheiden. Zo hebben bijvoorbeeld Scunthorpe United en Sheffield United vierkante programmaboekjes. Het lijkt dus allemaal niet zo vreselijk veel meer op elkaar. En dat is goed, weg met de uniformiteit! Preston North End heeft er zelfs een prijs aan overgehouden, vermoedelijk de enige in jaren.

Ik had vooraf uitgekiend waar ik zou komen te zitten. Een beetje hoog op de Sir Tom Finney Stand. Een stand aan de lange zijde waar ik al eerder zat, maar waar ik nu een plek had dat zich redelijk dichtbij het uitvak achter de goal bevond. Rij 11 bleek een stuk minder hoog dan gedacht, maar gezien het weer was dat niet erg. Het zat al behoorlijk vol en heel veel mensen (8000) hadden een speciale Sir Tom Finney-vlag. Ik niet, helaas. Het was namelijk niet alleen de derby, het was ook nog eens Sir Tom Finney dag.

Sir Tom Finney. Living Legend. Hij zou er zijn om bedankt te worden voor alles wat hij betekent heeft voor de club. Hij was uiteindelijk te vermoeid om erbij te zijn, maar de festiviteiten gingen gewoon door. Er werd opgeroepen om in retrokits te komen, maar die heb ik niet gezien. Het was ook de bedoeling dat Sir Tom een cap uitgereikt zou krijgen met de details van zijn 472 wedstrijden en 210 doelpunten voor de club. Dat ging dus niet door. Wat wél doorging was een speciale uitvoering van de anthem uit de 50'er jaren dat toen voorafgaand aan wedstrijden van Preston North End werd gezongen: Margie. Dat werd gespeeld door een fanfareband. De woorden van het lied werden op het scherm geprojecteerd, dus iedereen kon meezingen. Karaoke, yeah.

Margie

My Little Margie
I'm always thinking of you, Margie
I'll tell the world I love you,
Don't forget your promise to me
I have bought a home and ring and
everything

For Margie, you've been my
inspiration
Days are never blue,
After all is said and done,
There is really only one,
Oh Margie, Margie, it's you

In het huidge tijdperk wordt er overigens Can't help falling in love van Simply Red gezongen, voorafgaand aan ko.

Of dat nog niet genoeg was, bleek Sir Malcolm Woodhouse overleden te zijn. Deze publiciteitsschuwe man was in de jaren 90 grootaandeelhouder en was medeverantwoordelijk voor de terugkeer van PNE in de hogere regionen. Er werd geen minuut stilte gehouden, er werd een minuut lang geapplaudiseerd. Ook de Blackpoolsupporters deden daar respectvol aan mee. Op een manier zoals dat alleen in Nederland niet kan.

Derby's zijn vaak slecht, ik ging dan ook uit van een 0-0. Het tempo lag lager dan de wedstrijden die ik de dag ervoor in Bury en Scunthorpe zag, maar het voetbal was toch wel zichtbaar beter. Sterker nog, het was leuk met veel kansen over en weer. Zeker Blackpool verprutste een aantal grote kansen. De sfeer was goed, al had Blackpool helaas een trommelaar. Niettemin maakten ze wel het meeste geluid, het Prestonpubliek is erg stil. Met name mijn tribune was stil, verkeerd gegokt dus. De gemiddelde leeftijd was zo hoog op de Sir Tom Finney Stand dat ik vermoed dat het gros opweg was naar hun eigen begrafenis of daar net geweest was. Toch is het leuk om al die oude mannetjes te zien zitten, mensen die Sir Tom Finney nog in het echt hebben zien spelen.

De stewarding was heel ontspannen. De Blackpoolsupporters mochten staan wanneer ze dat wilden, of zelfs dansen op de carpoolstrook rondom het veld. Het viel me de dag ervoor ook al op, zouden ze in Engeland een andere weg ingeslagen zijn? Ik hoop het. Wederom werd er ook niet moeilijk gedaan over fotograferen. Vlak voor rust kwam Blackpool op 0-1, al had het ook 2-2 kunnen zijn. Orkaan van geluid, je kent het wel. Om mij heen werd het nog stiller. You're not singing anymore. You were not singing anyway.

In de rust keerde de fanfare terug op het veld. Voor het eerst ging ik een snack halen in de rust. Ga midden in de rij staan, doe alsof je neus bloed, en er is niks aan het handje. Gewoon de domme Hollander spelen: "ik wist niet dat het einde van de rij 100 m verderop was". Zo had ik tenminste tijd om nog even te sms'en met Egypte.

De tweede helft bleef leuk. Het had 4-4 moeten eindigen, want ook PNE kreeg veel kansen. Blackpool won echter, en nam wraak voor de 1-3 nederlaag op Bloomfield Road eerder dit seizoen. "We beat the scum one-nil" werd gematigd enthousiast ontvangen door de lillywhites, die gelaten afdropen.

Na afloop wil ik nog even de nieuwe Pavilion Stand fotograferen (overigens vind ik dat geen mooie stand en moet er nog een tweede rij skyboxen voltooid worden), maar dat kon niet. Eerst moesten de Blackpoolsupporters weg. Ik besloot eerst de clubshop te bezoeken om een pin te kopen. Dat had ik jaren geleden ook al eens gedaan, maar die pin is onderweg kwijtgeraakt.

In de clubshop werd ik ineens gebeld door hgrm. "Je gaat me niet uitlachen, maar toen ik in Buxton aankwam bleek de wedstrijd gisteren al gespeeld te zijn."

Joost

Dat laatste dachten wij ook na de non-league paper te lezen vaonchtend.

hgrm

Buxton wens ik bij dezen degradatie en een eeuwigdurende regenwolk boven het hele dorp toe.
Gelukkig nog wel de tweede helft van Glossop North End vs Ramsbottom in de NWCFL div 1 gezien.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: hgrm op apr 12, 2009, 15:59:00
Buxton wens ik bij dezen degradatie en een eeuwigdurende regenwolk boven het hele dorp toe.
Gelukkig nog wel de tweede helft van Glossop North End vs Ramsbottom in de NWCFL div 1 gezien.

Buxton en omgeving is voor mij door omstandigheden geen onbekend terrein en toen ik zag dat je daar je zinnen op had gezet wilde ik je eigenlijk aanvankelijk ter verpozing enkele tips toespelen. Achteraf gezien zou je er ruimschoots de tijd voor hebben gehad. Aan de andere kant is een Paastrip zónder de tweede helft van Glossop North End vs Ramsbottom nauwelijks geslaagd te noemen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: TeeZee op apr 12, 2009, 08:52:52
Tegen welke club was jouw record attendance? Je kunt jezelf troosten met het feit dat jij Deepdale nog in de oude staat bezocht hebt. Overigens wordt "I'll always love you" niet meer na afloop gedraaid, of zou dat komen doordat ik Preston North End nog nooit heb zien winnen (zelfs nooit zien scoren)?

Dat was tegen Manchester City met 21014, deel uitmakend van het volgende drieluik:


187   01-02      2   SUN OCT 21   PRESTON NORTH END V MANCHESTER CITY   2-1      21014   2.15pm
188   01-02      2   TUE OCT 23   PRESTON NORTH END V SHEFFIELD UNITED   3-0      14026   7.45pm
189   01-02      2   SAT OCT 27   PORTSMOUTH V PRESTON NORTH END      0-1      15402   3.00pm
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hugo

Citaat van: TeeZee op apr 12, 2009, 09:53:24
In de clubshop werd ik ineens gebeld door hgrm. "Je gaat me niet uitlachen, maar toen ik in Buxton aankwam bleek de wedstrijd gisteren al gespeeld te zijn."

Das best wel k#t, ik heb nog even op pyramid passion gekeken maar dat Buxton heeft best een leuke ground (net als Matlock).

hgrm

Ach, de tweede helft van Glossop North End vs. Ramsbottom (30 betalende toeschouwers, waarvan er één met een ambulance het terrein verliet) was best aardig.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen


TeeZee

Toegift.

Hgrm belde mij terwijl ik de clubshop van Preston North End stond. Zijn wedstrijd was een dag eerder al gespeeld en ik stelde hem voor dat hij naar Stoke zou rijden. Stoke City speelde pas laat in de middag, dus dat zou hij nog moeten kunnen halen. Enkele telefoontjes verder, ik was inmiddels lopend op weg gegaan naar het centrum, vertelde hgrm dat hij de tweede helft van Glossop North End zou meepakken. Mooie keuze, want Glossop is toch een Former League Club. Ik kon me niks voorstellen bij hun stadion en was al benieuwd naar de foto's die ik 's avonds wel zou zien. Ik verzekerde hem dat ik mezelf wel zou vermaken in het centrum van Preston. We spraken af elkaar te treffen aan het begin van de avond bij het station.

Ik ging het centrum in en bekeek wat winkeltjes. Uiteindelijk bleek dat ik erg snel uitgekeken was op Preston en besefte dat ik me nog minimaal 2 uur zou moeten vervelen. Ik zocht alvast het station op, zetelde mij in het zonnetje en pakte een van de boeken die ik gekocht had. Voetbalcitaten. Football is a game with 22 players, 2 linesmen and 20000 referees. Dat werk. Het was een goede tijdsbesteding. Na zessen belde hgrm mij op, hij was bij het busstation en we probeerden te achterhalen waar we t.o.v. elkaar stonden. We zagen allebei een kerktoren, maar veel verder kwamen we niet. Miracle above miracle wisten we elkaar toch te vinden. De taktiek was dat ik op dezelfde plaats bleef staan.

Het avondeten werd genuttigd in de plaatselijke pizzahut. Ik bestelde geen pizza, maar vegetarische canneloni. Het smaakte redelijk, maar ik was vooral blij met de FREE refill. Ik had redelijk wat kilometers gelopen en kon wel wat vocht gebruiken. Het werd cola. Normaal gesproken doe ik met een liter cola ruim een maand, nu ging dat er in een uurtje doorheen. Ik besefte dat ik voor het eerst een drankverhaal kon gaan schrijven voor het forum, plus dat ik daar ook wel de tijd voor zou hebben omdat ik vanwege de caffeine waarschijnlijk 3 nachten niet zou kunnen slapen. De hotelbedden waren ook nog eens van een oud ziekenhuis; veel te kort met een opstaande ijzeren stang. Gek genoeg sliep ik uitstekend en moest het zuipepistel nog even wachten.

Al met al was het weer een van die hektische groundhopervaringen. Dit extra stukje tekst is overigens alleen maar geschreven om hgrm er toe te bewegen eindelijk wat over Glossop te schrijven.

HJanneman

TeeZee, is het lastig om aan kaarten te komen voor deze derby, want de gemiddelde attendance laat veel ruimte over voor nog twee zielen, maar uit je verslag begrijp ik dat het erg goed gevuld was?
In februari wil ik met een vriend naar Engeland, en dit lijkt me toch wel een leuk affiche, hoewel ik nog wel even door zal 'sneupen' naar smakelijke alternatieven.

TeeZee

Citaat van: HJanneman op okt 20, 2009, 11:55:25
TeeZee, is het lastig om aan kaarten te komen voor deze derby, want de gemiddelde attendance laat veel ruimte over voor nog twee zielen, maar uit je verslag begrijp ik dat het erg goed gevuld was?
In februari wil ik met een vriend naar Engeland, en dit lijkt me toch wel een leuk affiche, hoewel ik nog wel even door zal 'sneupen' naar smakelijke alternatieven.
Ik heb heel eenvoudig online kaartjes besteld. Misschien wel handig als je je nu alvast registreert.

HJanneman

Ik heb me gratis geregistreerd.
Je noemde de thuissupporters stil(in vergelijking tot de uitfans?): is deze wedstrijd toch aan te raden aan iemand die nog nooit in Engeland een voetbalmatch heeft gezien en die typische Engelse gezangen wil meemaken met banter af en toe over en weer?
De volgende dag staat om 12:00 uur de derby Chester City - Wrexham op het programma, die kunnen we nog makkelijk meepakken als we na 18uur het vliegtuig terug naar Amsterdam pakken vanuit Liverpool.
Twee derby's in één weekend leek me erg leuk.