De (geplande) Competitiehervorming

Gestart door Joost, mei 05, 2015, 15:14:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hgrm

Hoe je het ook inricht, het onderliggende probleem zal eerst opgelost moeten worden. En dat is dat geldschieters met (vaak) zwart geld een club die organisatorisch en qua achterban niet thuishoort op profniveau een paar jaar boven hun kracht laten spelen. Vroeg of laat implodeert de boel, zakt de club als een plumpudding in elkaar en begint het circus na een paar fusies weer opnieuw. Zolang die mentaliteit heerst, maakt het niet uit hoe je het inricht maar blijft het een zootje.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Nort

Citaat van: hgrm op okt 18, 2018, 10:51:20
Hoe je het ook inricht, het onderliggende probleem zal eerst opgelost moeten worden. En dat is dat geldschieters met (vaak) zwart geld een club die organisatorisch en qua achterban niet thuishoort op profniveau een paar jaar boven hun kracht laten spelen. Vroeg of laat implodeert de boel, zakt de club als een plumpudding in elkaar en begint het circus na een paar fusies weer opnieuw. Zolang die mentaliteit heerst, maakt het niet uit hoe je het inricht maar blijft het een zootje.
Qua dat betreft heeft de KNVB dat nu prima ondervangen met eisen voor 2e/3e divisie clubs op het gebied van jeugdelftallen en een 'toekomstplan'.

Heeft de KBVB ook dergelijke reglementen?

Joost

Citaat van: hgrm op okt 18, 2018, 10:51:20
Hoe je het ook inricht, het onderliggende probleem zal eerst opgelost moeten worden. En dat is dat geldschieters met (vaak) zwart geld een club die organisatorisch en qua achterban niet thuishoort op profniveau een paar jaar boven hun kracht laten spelen. Vroeg of laat implodeert de boel, zakt de club als een plumpudding in elkaar en begint het circus na een paar fusies weer opnieuw. Zolang die mentaliteit heerst, maakt het niet uit hoe je het inricht maar blijft het een zootje.

Dat is zo ingebakken in België dat het echt nooit gaat veranderen.

wekke

#258
Citaat van: Saltacampos op okt 17, 2018, 20:41:40
Een profcompetitie met 20 lijkt me inderdaad het beste, als er tenminste geen herstel van de oude situatie komt (de indeling sinds 1952), ik vrees dat de tijden daarvoor te veel zijn veranderd.
De clubs die te klein zijn qua achterban en hinterland moeten er volgens mij dan uit; Tubeke, Eupen, Moeskroen, Roeselare en Westerlo bijvoorbeeld, dit zijn clubs die volgens mij zwaar boven hun mogelijkheden aantreden, waarbij Westerlo eventueel samen met Lierse wel verder zou kunnen als profclub. Wat Lokeren en Beveren misschien ook eens zouden moeten bekijken, al ligt dat daar vrij moeilijk. Als men tevreden is met wat aanmodderen in de onderste middenmoot, kan dat ook natuurlijk.

Lierse bestaat niet meer dus een fusie met Westerlo gaat nogal moeilijk lukken. En een herstart is de komende 10 jaar niet mogelijk.

Als je doelt op dat gedrocht van Kempenzonen gelieve dan de juiste benaming te gebruiken want het ligt nogal gevoelig ;-)

Maar ik begrijp je wel. Het idee van 1 grote Kempische club speelt al erg lang. Het zal er echter nooit van komen doordat niemand zijn eigen belangen opzij wil zetten. Bovendien betwijfel ik of die club ook volk zou aantrekken. Zelfs Westerlo kreeg geen poot aan de grond tussen de traditieclubs KV Mechelen, Antwerp en Lierse. Zelfs niet toen ze als enige op het hoogste niveau overschoten. Mensen stappen niet snel over naar een andere club plus er is hier ook een groot aantal supporters dat naar Anderlecht, Club Brugge en Standard trekt.

Saltacampos

Citaat van: wekke op okt 18, 2018, 18:32:55
Lierse bestaat niet meer dus een fusie met Westerlo gaat nogal moeilijk lukken. En een herstart is de komende 10 jaar niet mogelijk.

Als je doelt op dat gedrocht van Kempenzonen gelieve dan de juiste benaming te gebruiken want het ligt nogal gevoelig ;-)

Maar ik begrijp je wel. Het idee van 1 grote Kempische club speelt al erg lang. Het zal er echter nooit van komen doordat niemand zijn eigen belangen opzij wil zetten. Bovendien betwijfel ik of die club ook volk zou aantrekken. Zelfs Westerlo kreeg geen poot aan de grond tussen de traditieclubs KV Mechelen, Antwerp en Lierse. Zelfs niet toen ze als enige op het hoogste niveau overschoten. Mensen stappen niet snel over naar een andere club plus er is hier ook een groot aantal supporters dat naar Anderlecht, Club Brugge en Standard trekt.
Los van de emotionele lading die ik volledig kan begrijpen, wil ik toelichten dat ik het over de supporters (en sponsors) van het verdwenen Lierse had, die nu over twee clubs zijn verdeeld. De combinatie met een club die hogerop speelt en toch nooit wat zal worden als Westerlo, zou volgens mij wel een degelijke profclub kunnen opleveren. Als er (enig) succes is, zullen de mensen wel komen.

Gewoon als zelfstandige club op amateurbasis verder doen is natuurlijk ook voor iedereen een optie, maar op termijn ben je dan als club tot de anonimiteit veroordeeld en dat zou jammer zijn voor de achterban die het oude Lierse had, terwijl ook Westerlo wel een zekere (beperkte) supportersschare heeft.

Ik denk dat de hardcore supporter inderdaad niet van club zal verwisselen, maar de massa voetbalfans die niet zo fanatiek zijn, malen daar niet om hoor. Ik heb het hier in Gent met eigen ogen gezien; altijd zo'n 10.000 gemiddeld in het verleden, de verhuis naar het nieuwe stadion en de successen die kort daarop volgden, leidden al snel tot een verdubbeling van dat gemiddelde. Nu daalt het weer wat omdat de club weer minder niveau haalt, dat heeft ze al 3.000 toeschouwers gemiddeld gekost. En hier gingen ook veel mensen naar Anderlecht of Club Brugge, als er in eigen stad of streek succes is, gaan die daar veel minder makkelijk naartoe en zeker de lokale jeugd die begint naar het stadion te gaan niet.

Ook het aantal supporters van Gent buiten de stad is gestegen, blijkbaar is die groep nu zelfs groter dan de mensen uit de gemeente Gent, dat hoorde of las ik tot mijn verbazing deze zomer... Dat is ook wel te horen aan de taal die de mensen spreken op de tribunes, waar bij Racing Gent nagenoeg iedereen Gents praat of met een Gentse accent spreekt, is dat bij de blauw-witte buren veel minder het geval en hoor je veel andere (voornamelijk andere Oost-Vlaamse) tongvallen.
Over land and sea

wekke

Maar KAA Gent bleef natuurlijk wel KAA Gent. Dat is toch een belangrijk verschil in mijn ogen. Je ziet dat ook aan Antwerp en KV Mechelen: toeschouwers aantallen die van onder de 4.000 plots fel stijgen naar +10.000. Hetzelfde zagen we in 2010-2011 bij Lierse waar we plots gemiddeld een pak meer toeschouwers hadden dan de jaren voorheen, zelfs in eerste klasse. Dat is dat rare effect van traditie gekoppeld aan successen, nieuw stadion of een ander beleid.

Als je zoiets wil bekomen met een nieuwe club dan moet het er 'boenk opzitten'. Iedereen wil zich dan spiegelen aan KRC Genk, maar die zitten/zaten in een opkomende regio zonder profvoetbal. De echte boost bekwamen ze pas na de successen. De kans dat zoiets in de Kempen lukt, schat ik toch erg klein in. De kempen en de provincie Antwerpen zijn  toch een raar beestje in dat opzicht.

Wat de achterban van Lierse betreft. Die was al erg fel uitgedund en ik denk dat de periode van wanbeleid net te lang heeft geduurd. Nu Lierse Kempenzonen streeft dat natuurlijk wel na: terug KLSK in de prof reeksen. Ze doen er ook alles aan om dat op het oude Lierse te doen lijken. Momenteel hebben ze zich volgens mij wat mispakt aan de toeschouwersaantallen, maar als hun plan lukt dan zie je daar gewoon terug de oude aantallen en lijkt het alsof er nooit iets is gebeurd. Lyra Lierse is de kleinschalige tegenhanger met de ambitie om op termijn 1e Amateur te bereiken. De supporters weten ook dat prof voetbal geen ambitie is. Dat is iets waar je rekening mee moet houden als je kiest tussen beide projecten.

Joost

Er is een voorstel ingediend om promotie van 2e naar 1e amateur te veranderen.

Nu moet een club wil promoveren nog voldoen aan zowel de algemene eisen (V468) als de specifieke eisen (V469).
Als het voorstel wordt goedgekeurd dan hoeft een club die wil promoveren enkel nog te voldoen aan de algemene eisen.

Pas in het tweede seizoen moet dan ook aan de specifieke eisen te worden voldaan.

De algemene eisen houden zaken in als gediplomeerde trainers en geen achterstallige betalingen meer hebben.
De specifieke eisen bevatten minimum aantallen profs en eisen aan het terrein.

In de praktijk zal het dan zo zijn dat er weer op sportieve basis gepromoveerd wordt en niet dat enkel de club met voldoende lux kunnen promoveren.

Saltacampos

Citaat van: Joost op dec 06, 2018, 11:42:51
Er is een voorstel ingediend om promotie van 2e naar 1e amateur te veranderen.

Nu moet een club wil promoveren nog voldoen aan zowel de algemene eisen (V468) als de specifieke eisen (V469).
Als het voorstel wordt goedgekeurd dan hoeft een club die wil promoveren enkel nog te voldoen aan de algemene eisen.

Pas in het tweede seizoen moet dan ook aan de specifieke eisen te worden voldaan.

De algemene eisen houden zaken in als gediplomeerde trainers en geen achterstallige betalingen meer hebben.
De specifieke eisen bevatten minimum aantallen profs en eisen aan het terrein.

In de praktijk zal het dan zo zijn dat er weer op sportieve basis gepromoveerd wordt en niet dat enkel de club met voldoende lux kunnen promoveren.
Een goede zaak. Die specifiek eisen zijn overdreven voor een amateurreeks.
Over land and sea

Joost

In Sportleven van gisteren is de passage opgenomen met betrekking tot een eenmalige toelating van reserven op hoger niveau voor Vlaamse ploegen.

Voor het komende seizoen mogen clubs uit 1e Klasse Amateur hun reserves inschrijven voor 2e provinciaal.
Clubs uit 2e en 3e klasse Amateur mogen hun teams inschrijven in 3e provinciaal.

Cyclebob

Weet iemand de status van de clubs uit 1A en 1B, kunnen/gaan die met hun reserven instromen in de hogere nationale Amateurreeksen? 
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

Joost

Citaat van: Cyclebob op dec 27, 2018, 09:37:32
Weet iemand de status van de clubs uit 1A en 1B, kunnen/gaan die met hun reserven instromen in de hogere nationale Amateurreeksen?

Uit Sportleven van 21 november;

Citeer5. (17-104) Integratie van de beloften van de Pro League in de nationale amateurreeksen

7. (17-121) Eerste ploegen A en B

De punten (17-104) en (17-121) worden teruggetrokken, wat niet betekent dat er geen enkele wil meer aanwezig is om tot een akkoord te komen betreffende de eventuele integratie van de beloften van de Pro League in de amateurcompetities van de vleugels.

Joost

De kogel is door de kerk, de teksten zijn akkoord en treden in werking per 1-7-2019.

Clubs die willen promoveren naar 1e Amateur hoeven in hun eerste seizoen alleen nog te voldoen aan de algemene eisen voor een licentie.

Die houdt hele algemene dingen in;
* de club moet ingeschreven staan
* er moet een jaarrrekening voorhanden zijn
* de lonen en sociale lasten moet zijn voldaan
* alle spelers hebben een visum nodig mits van toepassing
* iedere werknemer en speler moet verzekerd zijn
* een gediplomeerde trainer hebben
* een stadion hebben

Aan de specifieke eisen hoeft nu pas in het 2e jaar te worden voldaan en ze zijn afgezwakt.
Dit zijn;
* Er moeten 5 contractspelers zijn (was 7)
* Er moet 300 lux verlichting zijn
* Het terrein moet een capaciteit van 1000 plaatsen hebben (was 1500)
* Er moeten 150 zitjes zijn (was 300)

Deze wijziging houdt vooral in dat er veel meer clubs kunnen gaan voldoen aan de eisen en dat promoveren weer grotendeels op basis van sportieve prestaties zal gaan.

Nort

Citaat van: Joost op mrt 21, 2019, 12:08:46
* Het terrein moet een capaciteit van 1000 plaatsen hebben (was 1500)
* Er moeten 150 zitjes zijn (was 300)

Deze wijziging houdt vooral in dat er veel meer clubs kunnen gaan voldoen aan de eisen en dat promoveren weer grotendeels op basis van sportieve prestaties zal gaan.
Elk terrein heeft toch standaard al een capaciteit van 1.500 - 2.000 plekken? Of hoe hebben ze dit gespecificeerd?

Joost

Citaat van: Nort op mrt 21, 2019, 13:09:10
Elk terrein heeft toch standaard al een capaciteit van 1.500 - 2.000 plekken? Of hoe hebben ze dit gespecificeerd?

Zo:
het stadion moet, bij aanvang van het tweede opeenvolgende seizoen dat de club uitkomt in 1ste klasse amateurs,
een veiligheidscapaciteit hebben van minstens 1.500 1.000 plaatsen, waarvan 300 150 zitplaatsen;

hgrm

Dat lijken me heel redelijke eisen.

En wat betreft die 1000: ik zou me iets kunnen voorstellen als verhard staan achter de boarding. Het lijkt me dat een terrein dat voorzien is van een tegelpad van 2 meter breed en reclameborden rondom al heel snel voldoet aan de capaciteitseis. De omtrek van een voetbalveld (met uitloop) is al snel 400 meter, dus om die 1000 mensen kwijt te kunnen heb je niet of nauwelijks terracing nodig.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen