Het veranderende gezicht van de wereldwijde voetbalmarkt

Gestart door Han, jul 15, 2012, 00:04:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Ik volg de transfermarkt niet en volg het Franse voetbal niet. Toch kan men nauwelijks om de berichtgeving rond Thiago Silva en Zlatan Ibrahimovich heen.

Ik bespeur een tendens dat sprake zou zijn van karaktermoord. PSG is een koopclub. Voetbal gaat kapot. Sjeiks maken voetbal kapot. Spelers wordt het kwalijk genomen dat ze kiezen voor geld. Titels kun je kopen.

Ik probeer me tegen de vigerende trend te verzetten maar het lukt me niet. Ik vind het een boeiende ontwikkeling dat competities in Frankrijk, Rusland en nu nog in mindere mate China, kapitaalsimpulsen krijgen.

Ik zie beelden van doorbloeding en doorstroming in de subtop en dat 'het voetbal  in breedte ermee gebaat is'. Wat een vreselijke uitdrukking eigenlijk.

Ik ben van een generatie die Johan Cruijff naar Barcelona zag vertrekken en Osvaldo Ardiles en  Ricardo Villa naar Tottenham Hotspur zag komen.

Zie ik iets over het hoofd? 


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Sebastiaan_W

Hier zat ik van de week ook over na te denken. Ik kom hier zeker nog op terug.

Han

#2
Ik heb geprobeerd me te ergeren aan de 'genuflex' van Cardiff City om haar oorspronkelijke 'chocolate and amber' te verruilen voor bloedrood om ermee de markt in Azië te bedienen.

En dat Southampton zich bedient van 'pin stripes' om zich te onderscheiden van Stoke City en Sunderland.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Ik bespeur bij mezelf steeds meer desinteresse voor de buitenlandse competities. De samenvattingen van de eredivisie op zondag zijn eigenlijk wel genoeg en als ook die weer verdwijnen naar het vermeende geld, dan komt er weer een uurtje vrij voor andere zaken. Ze zoeken het allemaal maar lekker uit.

ALenstra

De enigen die hier iets tegen kunnen doen zijn de fans.

spons

Citaat van: ALenstra op jul 15, 2012, 08:32:42
De enigen die hier iets tegen kunnen doen zijn de fans.

Dat is echt een illussie de clubs en eigenaren hebben absoluut geen boodschap aan de fans
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

FCT1980

Op welke wijze denk je dat de supporters hier iets aan kunnen doen?
Zelfs al hangen in alle stadions de doeken ''tegen het moderne voetbal'', je zult er niets mee bereiken.
Wanneer je je dan als supporter af wil scheiden van de club zijn er nieuwe supporters die hiervoor terug komen. Beste voorbeeld is Red Bull Salzburg. De echte fan van Austria Salzburg zul je er niet op de tribune vinden. Echter wordt Red Bull wel kampioen en dat spreekt met name de jongere jeugd aan.
Wat denk je waarom er in heel Nederland Ajax supporters wonen. Dat is omdat Ajax het goed deed toen die mensen in hun jeugd zaten. Dat werkt door en zo zal het ook gaan met clubs die een kapitaalinjectie krijgen van een sjeik, een Gazprom of meer van dat soort ellendige kapitaalkrachtige bedrijven en/of personen die ineens een wereld ontdekken waar ze de ballen versrand van hebben.
En de jeugd vind het prachtig want zeg nou zelf. Als je als tienjarige uit Moss side Manchester komt ben je toch super trots op de club nu?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

ALenstra

Als fans nou eens massaal besluiten om geen seizoenkaarten, kaarten en merchandising te kopen. Waardoor er bijna geen publiek meer is. Dan is de lol er gauw van af. Probleem is echter dat er genoeg publiek overblijft die wel blijft komen. Geef het volk brood en spelen, dan komen ze wel.

En nog even over die afscheidingsclub Austria Salzburg: ook daar is onvrede. Een van de oprichters is opgestapt omdat hij vindt dat de afscheidingsclub een veel te commerciele koers volgt.

HRM1880

Volgens de geruchten zou mijn club (Antwerp) vandaag ook overgenomen worden door investeerders uit Qatar. Weet ook niet goed wat ik er van moet denken. Ze zouden alle schulden wegwerken, maar de vraag is wat ze nog meer van plan zijn met de club.

wekke

Citaat van: HRM1880 op jul 15, 2012, 10:37:05
Volgens de geruchten zou mijn club (Antwerp) vandaag ook overgenomen worden door investeerders uit Qatar. Weet ook niet goed wat ik er van moet denken. Ze zouden alle schulden wegwerken, maar de vraag is wat ze nog meer van plan zijn met de club.

Innige deelneming! Ik hoop dat jullie niet dezelfde weg op gaan zoals Lierse: nog meer schulden (zij het dan aan de Wadi Degla Group), elke week vetbetaalde vedetten tegen hun goesting zien spelen, jeugd die niet meer doorstroomde,... Al is het op het Lisp niet allemaal de schuld van Maged Samy, maar meer door zijn Belgische entourage zoals Neel De Ceulaer, Herman Helleputte en dergelijke die de club nog meer de dieperik in hebben geduwd. Hopelijk heb je met mensen zoals een Hofmans iets meer verstand rondlopen dan die klungelaars bij ons.

Ik was vandaag nog van plan om Antwerp-OHL te bezoeken...tot ik de prijs zag... 20 euro voor een vriendschappelijk duel?! Schandalig!

Stadionhopper

Citaat van: ALenstra op jul 15, 2012, 09:40:05
Als fans nou eens massaal besluiten om geen seizoenkaarten, kaarten en merchandising te kopen. Waardoor er bijna geen publiek meer is. Dan is de lol er gauw van af. Probleem is echter dat er genoeg publiek overblijft die wel blijft komen. Geef het volk brood en spelen, dan komen ze wel.

Dit is het gevolg van de consumptiemaatschappij en dat mensen erbij willen horen als er succes geboekt wordt. De mens is opzoek naar erkenning en wil dat met zo veel mogelijk medemensen delen. Daarom zijn de meeste mensen die naar het stadion komen een evenementenpubliek geworden.

PSG is een koopclub, met een koopclub heb ik zelf geen moeite mee maar wel met de manier waarop. ik walg al jaren van wat er in Engeland aan de gang is. Als er één land begonnen is met de commerciële uitbuiting van de supporters is het wel in Engeland.

Ik wacht met smart dat de hele voetbalwereld in elkaar stort, dat klinkt misschien gek voor een stadionfanaat maar dan kan er wel met een schone lei weer begonnen worden. Ik weet dat dit een utopie is.

De hele bovenlaag van de UEFA en FIFA is naar alle waarschijnlijkheid corrupt, er zal eerst een onafhankelijk onderzoek moeten komen bij deze 2 bonden voordat men bij de clubs onderzoek gaat doen.

Het is waanzin om te denken dat dit alleen maar buiten ons land gebeurd, met Vitesse is al een start gemaakt, deze club heeft nu ook mijn gehele desinteresse.

Voetbal is in mijn ogen de meest vervuilde sport van de wereld. We weten denk ik nog niet 5% wat er in deze wereld allemaal in omgaat. De belangen zijn te groot, er gaat veel te veel geld in deze sport om wat deze sport ook uiteindelijk de das om zal doen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

HRM1880

Citaat van: wekke op jul 15, 2012, 18:32:09
Innige deelneming! Ik hoop dat jullie niet dezelfde weg op gaan zoals Lierse: nog meer schulden (zij het dan aan de Wadi Degla Group), elke week vetbetaalde vedetten tegen hun goesting zien spelen, jeugd die niet meer doorstroomde,... Al is het op het Lisp niet allemaal de schuld van Maged Samy, maar meer door zijn Belgische entourage zoals Neel De Ceulaer, Herman Helleputte en dergelijke die de club nog meer de dieperik in hebben geduwd. Hopelijk heb je met mensen zoals een Hofmans iets meer verstand rondlopen dan die klungelaars bij ons.

Ik was vandaag nog van plan om Antwerp-OHL te bezoeken...tot ik de prijs zag... 20 euro voor een vriendschappelijk duel?! Schandalig!
Luc Devroe zou komen... Hofmans zou gewoon in loondienst blijven, niet langer in het bestuur. Het is dit of alle spelers verkopen en een seizoen draaien met huurspelers in de hoop er in te kunnen blijven. Het voetbalgeld van de clan is namelijk op, veel te veel lijken die uit de kast blijven vallen.

ðe waan

Citaat van: Han op jul 15, 2012, 00:04:31
Ik probeerde een andere titel te bedenken maar het lukte niet.

Wat te denken van:

"Het veranderende gezicht van de wereldwijde voetbalmarkt."

cafebac

#13
Ik kwam al bij PSV toen Rangers nog het geld hadden om Advocaat en Numan los te weken...
Toen keek Phoxy nog boos vanaf het scherm naar beneden als de tegenstander scoorde.
(Toen was het overigens heel wat als de tegenstander scoorde)
Toen kon je nog in het hek klimmen om halve-liter-bekers met de opdruk van Ronald Waterreus naar onze blunderende keeper te smijten.
(In het jaar onder Robson ging opeens thuis alles mis en hielden Nilis en Van Nistelrooy de eer hoog)
Toen kwamen er nog ME-Paarden door het pad voor de Oosttribune gegaloppeerd als er weer fakkels of stoeptegels het uitvak in vlogen.
Toen werden de sponsors nog omgroepen in plaats van uitgezonden met commercial op het scherm.
Toen werd er nog omgeroepen dat er een auto zijn lichten had laten branden.
Toen het clublied nog niet verkracht was met blije jingles en een samba-deuntje
Toen de uitsupporters nog tussen de zeecontainers door van het perron het uitvak in geloodst werden
Toen wedstrijden nog gestaakt werden wanneer er 'Hoerenveen' gezongen werd
Toen kwam Guus Hiddink, kwamen de successen, verdwenen de hekken, verdwenen de successpelers en verdwenen de successen.
Toen bleven de irritante commercials en jingles en het verwende publiek.
Toen werden de wedstrijden, de sfeer en zelfs de vulgraad van het verdomhoekje/uitvak lager
Toen ging je nog steeds, omdat je nu eenmaal met je vrienden op zaterdagavond naar je favoriete shirt in je eigen stadion gaat kijken (En daar is ondanks alle irritaties niets mis mee en zal altijd zo blijven, de fluiters zullen afvloeien en die successen komen vast wel weer :) )
Toen ontdekte ik indehekken.nl, stadiongebod en alle andere facetten van het Ancient Football in de kansloos ogende counter tegen het Moderne Voetbal
Toen ontdekte ik de Belgische Tweede en Derde klasse... :)
Het bestaat dus nog, de staanplaatsen, krakkemikkige tribunes, ouderwetse bakplaten en alle andere nostalgische invloeden die het voetbal zo mooi maken.
Aan PSV ben ik voor altijd verknocht, maar zolang het nog kan ga ik proberen zoveel mogelijk van het oude voetbal mee te pikken.
Net zoals het oude Oostblok en Cuba ooit hun charme zullen verliezen zal dat ook met het voetbal gebeuren. Maar De UEFA en de kapitalistische piranha's zijn nog niet overal doorgedrongen en tot die tijd moeten we er maar van genieten. Dat voorrecht hebben we in ieder geval nog. Ondanks alles wat inmiddels al is verdwenen.

Peenvogel

Cafebac, no offense maar een PSV supporter die tegen het moderne voetbal is (en indirect tegen koopclubs) is eigenlijk best grappig. Als er één club in Nederland is die titels heeft gekocht dan is het PSV wel (transfers Koeman, Gullit, Vanenburg van directe concurrenten) en als mijn geheugen me niet in de steek laat (de eerste keer dat ik met Feyenoord in Eindhoven kwam was met een bekerwedstrijd in 1989, Stanislav Griga scoorde voor mijn neus staande in het uitvak dat nog aan de andere kant gesitueerd was) zag ik voor het eerst tv-schermen en skyboxen in Eindhoven.