Clubs in je eigen woonplaats

Gestart door TeeZee, okt 05, 2008, 21:08:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ici c est Paris

Citaat van: hgrm op okt 06, 2008, 16:40:24
Maccabi-clubs komen of kwamen her en der in Europa veel voor, evenals Hapoel-clubs. Het zijn de clubs van de Joodse gemeenschap. Maccabi en Hapoel verwijzen naar politiek/maatschappelijke organisaties waaraan de sportclubs gelieerd waren. In Nederland kennen we dat bijna niet, maar in Duitsland heb je op dezelfde manier veel clubs die DJK heten (Deutsche JugendKraft), gelieerd aan de Katholieke kerk en in Oostenrijk kom je vaak ASKÖ tegen, verwijzend naar de arbeiderssportorganisatie.

Wat ik me heb laten vertellen (en daar weet HL ongetwijfeld meer over) heeft de Antwerpse variant van Maccabi een niet onaardig terrein met een leuke hoofdtribune.

Jazeker, op de site van Doing the 116 staat daar een mooie reportage over.

Overigens zijn de clubs die Maccabi heten politiek links georienteerd, Beitar rechts en Hapoel zit daar een beetje tussenin.

Houseman





Het terrein van het voormalig Oosterparkstadion zoals het er 10 minuten geleden bij lag.

Ici c est Paris


Pieros

In Wijchen zelf heb je 2/3 clubs, maar met de kerkdorpen erbij kom je op 7.

AWC 1ste klasse zondag (mijn oude voetbalclub)
Woezik 3de klasse zondag (grote rivaal van AWC)
Alverna 3de klasse zondag (een beetje een kerkdorp, maar ligt wel tegen/in Wijchen)
Kerkdorpen:
Niftrik 5de klasse (mijn oude voetbalclub)
DIOSA 5de klasse
UHC 5de klasse (fusie tussen UNI en Hernani)
Batavia 6de klasse




Maroboduus

Citeer(Ook de mensen die niet in Nederland wonen mogen natuurlijk meedoen)
Hierbij:

1. FSV Mainz 05 (2. Bundesliga - 2)
Het tweede team van Mainz 05 komt momenteel uit in de Regionalliga West (4) en speelt daarmee ook nog hoger dan alle overige verenigingen in de stad.
SV 1919 Gosenheim (Verbandsliga Südwest - 6)
VfL Fontana Finthen (Verbandsliga Südwest - 6)

Achter de betreffende competities heb ik middels cijfers het niveau binnen het Duitse league-systeem aangegeven. Bij de resterende clubs laat ik dat achterwege aangezien het te veel werk is dat uit te zoeken en veel van deze clubs sowieso op een bedroevend niveau acteren.
Ik woon overigens een goede 25 loopminuten van het Bruchwegstadion en wandel in een kwartier naar het veld van SV Gonsenheim.

Hier de rest:
1. FC Vorwärts Orient Mainz
1. FC WW Hechtsheim 73
DITIB Mainz Türkgücü 2006
FC Aksu-Diyar Mainz
FC Fortuna 75 Mombach
FC Inter Mainz 2005
FC Mainz-Ebersheim 1998
FIAM Italia Mainz
FSV 11 Alemannia Laubenheim
FVgg 03 Mombach
FVgg 06 Kastel
HNK Croatia 95 DJK Mainz
SC Lerchenberg
SC Moguntia 1896 Mainz
SKC Barbaros Mainz
SNK Bosnjak Mainz
SV 1912 Bretzenheim
SV Mainz-Kostheim
SV Vitesse Mayence Mainz
SV Weisenau Mainz
TSG 1846 Bretzenheim
TSG 1876 Drais
TSG 1892 Hechtsheim
TSG Mainz-Kastel
TSV Mainz-Ebersheim 1897
TSV Schott Mainz
TuS Mainz-Kostheim
TV 1817 Mainz
TuS 1886 Marienborn
UD Portuquesa Mainz
UDP von 1969 Mainz

Mocht iemand zich naar aanleiding van deze lange lijst afvragen of Mainz nu 1 of 2 miljoen inwoners heeft; het antwoord op die vraag is dat Mainz krap aan 200.000 inwoners telt. De grootste allochtone groepen in de stad zijn de Turken, Italianen, Kroaten en helaas ook de Portugezen. De Bosniërs zijn me tot op heden nog niet echt opgevallen, maar ze hebben dus wel een eigen club. Overigens is Moguntia (oorspronkelijk Moguntiacum) de oude latijnse naam van de stad en Mayence de Franse naam.
Tot slot is er dan nog een bijzonderheid in Mainz en dat is het feit dat de stad de hoofdstad van het Bundesland Rheinland-Pfalz is. De Rijn vormt de natuurlijke grens met het Bundesland Hessen, echter is Mainz niet enkel op één oever van de Rijn gebouwd. Daardoor behoren meerdere stadswijken (Kastel en Kostheim bijvoorbeeld) officiëel tot het Bundesland Hessen. Om het nog gecompliceerder te maken; deze wijken behoren zelfs tot de stad Wiesbaden, wat weer de hoofstad van Hessen is (en niet Frankfurt, zoals veel mensen denken). Als je in Mainz dus over de Rijnbrug rijdt, staat daar een groot bord met de tekst "Mainz-Kastel, Stadt Wiesbaden". Voor de meeste verwarring zorgt deze politieke chaos (tenminste bij mij) bijvoorbeeld op de carnavalsmaandag (Rosenmontag), als in Mainz alle winkels en bedrijven gesloten blijven, maar in Wiesbaden gewoon wordt gewerkt. Gedurende de campagne in de aanloop naar de Hessische verkiezingen was ook mooi te zien hoe de politieke partijen nog wel in Kastel en Kostheim lobbyden, maar verder dan de Rijnbrug ging men niet. Door dit gegeven zullen de clubs uit Kastel en Kostheim dus nooit in competitieverband uit kunnen komen tegen teams uit de rest van de stad. Pas op het vierde niveau, de Regionalliga, zouden deze teams elkaar kunnen treffen.

RKSVW

Ik woon in de grootste stad van Rheinhessen; Mainhattan oftewel Frankfurt.
Uiteraard heeft Frankfurt een club in de Bundesliga (Eintracht Frankfurt) en een club in de 2. Liga (FSV Frankfurt) maar daarnaast zijn er nog belachelijk veel kleine clubs. Ieder stadsdeel heeft wel zijn eigen clubje en iedere bevolkingsgroep heeft weer zijn eigen club. Zo heeft gallus waar ik woon een Bosnische club, enekel Turkse, een Kroatische, een Poolse en ga zo maar door.
De hele lijst met clubs uit Frankfurt kan ik wel eens gaan opzoeken maar sinds Frankfurt net zo veel inwoners heeft als de hele randstad lijkt me dat een hele lange lijst te gaan worden. Die komt er wel aan maar het gaat even duren.

----------------
Now playing: The Doors - Riders on the Storm
via FoxyTunes

Maroboduus

Citaat van: RKSVW op dec 20, 2008, 01:04:30
Ik woon in de grootste stad van Rheinhessen; Mainhattan oftewel Frankfurt.
Correctie: Frankfurt ligt niet in Rheinhessen en is zodoende ook niet de grootste stad van dit gebied. Het is wel de grootste stad (maar niet de hoofdstad) van de deelstaat Hessen.

Citaat van: RKSVW op dec 20, 2008, 01:04:30
De hele lijst met clubs uit Frankfurt kan ik wel eens gaan opzoeken maar sinds Frankfurt net zo veel inwoners heeft als de hele randstad lijkt me dat een hele lange lijst te gaan worden.
Niet overdrijven RKSVW, Frankfurt heeft officieël 659.000 inwoners. Niet meer en niet minder.


wekke

Geen profclubs hier in Olen (België), wel 4 provinciale clubs:
- Kac Olen (tweede provinciale, een 4-tal jaren geleden speelde het nog in derde klasse)
- Linda Olen (tweede provinciale)
- Hezewijk (vierde provinciale)
- AOVV (vierde provinciale)

In een straal van pakweg tien kilometer kom je wel enkele nationale clubs tegen zoals oa.:
- KVC Westerlo (Eerste klasse)
- Verbroedering Geel-Meerhout (Vierde klasse)
- Lille (Vierde klasse)
- Mol-wezel (Vierde klasse)
- Heist (Vierde klasse)

Ook "gevallen clubs" zoals Herentals, Oosterzonen en Tielen zijn in de omgeving present.

RKSVW

Citaat van: Maroboduus op dec 20, 2008, 11:56:08
Niet overdrijven RKSVW, Frankfurt heeft officieël 659.000 inwoners. Niet meer en niet minder.
Ok pardon, de regio Frankfurt heeft wat meer inwoners maar de stad misschien niet.
Persoonlijk vind ik alles boven 2000 inwoners al te veel maar.
Feit blijft dat de regio Frankfurt heel veel inwoners heeft en ook veel clubs maar zoals gezegd gaan we dat nog wel precies nazoeken.



----------------
Now playing: Hanzel und Gretyl - Komet Ride
via FoxyTunes

Pieros

Citaat van: wekke op dec 20, 2008, 13:03:19
Geen profclubs hier in Olen (België), wel 4 provinciale clubs:
- Kac Olen (tweede provinciale, een 4-tal jaren geleden speelde het nog in derde klasse)
- Linda Olen (tweede provinciale)
- Hezewijk (vierde provinciale)
- AOVV (vierde provinciale)

In een straal van pakweg tien kilometer kom je wel enkele nationale clubs tegen zoals oa.:
- KVC Westerlo (Eerste klasse)
- Verbroedering Geel-Meerhout (Vierde klasse)
- Lille (Vierde klasse)
- Mol-wezel (Vierde klasse)
- Heist (Vierde klasse)

Ook "gevallen clubs" zoals Herentals, Oosterzonen en Tielen zijn in de omgeving present.

Genoeg mooie clubs voor je in de buurt.
Weet jij iets van een eventuele fusie tussen Geel Meerhout en Mol Wezel?

wekke

Citaat van: Pieros op dec 20, 2008, 17:41:13
Genoeg mooie clubs voor je in de buurt.
Weet jij iets van een eventuele fusie tussen Geel Meerhout en Mol Wezel?

Over een fusie tussen de beide teams heb ik nog geen informatie opgevangen. En inderdaad mijn woonplaats is ideaal gelegen met de vele nationale clubs op een korte afstand.

Joost

Is Oosterzonen een gevallen club?

wekke

Citaat van: Joost op dec 22, 2008, 10:31:49
Is Oosterzonen een gevallen club?

Ik bedoelde bij die drie clubs (Herentals, Tielen en Oosterzonen) eigenlijk dat ze door financiële problemen de diepenrik zijn ingegaan. Al weet ik niet zeker of Oosterzonen lang in de nationale klasses heeft gespeeld, Herentals en Tielen zeker wel. Oosterzonen en VC Herentals spelen momenteel trouwens in eerste provinciale, waar Oosterzonen ook aan kop staat (met naar het schijnt nog steeds een goede Zefilho). Twee ploegen die zich dus terug omhoog aan het werken zijn.

Joost

Citaat van: wekke op dec 22, 2008, 15:15:43
Ik bedoelde bij die drie clubs (Herentals, Tielen en Oosterzonen) eigenlijk dat ze door financiële problemen de diepenrik zijn ingegaan. Al weet ik niet zeker of Oosterzonen lang in de nationale klasses heeft gespeeld, Herentals en Tielen zeker wel. Oosterzonen en VC Herentals spelen momenteel trouwens in eerste provinciale, waar Oosterzonen ook aan kop staat (met naar het schijnt nog steeds een goede Zefilho). Twee ploegen die zich dus terug omhoog aan het werken zijn.

Ik moet je toch echt corrigeren. Oosterzonen speelde van 1947 tot 1990 zo goed als altijd derde provinciaal. Van 1990 tot 2000 in tweede provinciaal om direct te zakken naar vierde en in 2004 terug in derde. De afgelopen twee seizoenen kampioen van haar reeks en derhalve van derde naar eerste gestegen. Lijkt mij een typisch gevalletje van rijke voorzitter.

VC Herentals is een heroprichting van de voormalige club die fusioneerde met Verbroedering Geel, een club in opkomst derhalve die buiten naam, stadion en fans geen banden heeft met de voorganger. VC Tielen is een heel merkwaardig verhaal waar ik ook niets van snap. Wel is volgens mij de oorspronkelijke club opgegaan in FC de Kempen.

wekke

Dat kan, ik ben niet zo heel erg thuis in de provinciale reeksen. Herentals is inderdaad "gefusioneerd" met Geel, al is daar nooit zoveel van te merken geweest. Is Tielen dan, samen met Lichtaart, Fc de Kempen geworden?