Clubs in je eigen woonplaats

Gestart door TeeZee, okt 05, 2008, 21:08:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Ik heb even lopen zoeken

1946 tot juli 2007 vv Lichtaart
1935  tot april 1998 KFC Tielen
april-1998 tot juli 2007 VC Tielen
juli-2007 VC Tielen en Lichtaart Sport vormen FC de Kempen

FC de Kempen is derhalve een fusie tussen vv Lichtaart en VC Tielen waarbij de laatste een heroprichting is van voormalig tweede klasser KFC Tielen.

Er wordt gespeeld bij Tielen maar in Lichtaart is geen nieuwe ploeg opgericht. Erg opvallend voor Belgische begrippen. Reden daarvoor kan zijn dat de jeugdwerking twee afdelingen heeft, de reserven in Lichtaart spelen en dat de stadjes op 1 kilometer van elkaar liggen.

wekke

Dank u voor de info. Weer wat bij geleerd se :d

Joost

Toen Heerlenaar Egidius Joosten Fortuna '54 oprichtte was er in Heerlen geen voetbalterrein beschikbaar, zodoende kwam de club in Geleen te spelen.

In die tijd was het Emma-stadion waar SC Emma speelde, genoemd naar de Staatsmijn Emma het enige voetbalterrein met een tribune. Tegenwoordig is er nog wel een atletiekbaan (ik heb daar ooit zelfs met schoolatletiek geëxcelleerd op de 80m sprint) maar de tribune is niet meer.

Sportclub Emma leeft nog voort in de huidig Hoofdklasser E.H.C. wat staat voor Emma Hoensbroek Combinatie. SC Emma en VV Hoensbroek fuseerden in 1964 en gingen spelen op een ander terrein, tegenover waar nu het zwembad van Hoensbroek ligt. In 1989 kreeg de club een nieuw sportpark 300 meter richting verderop aan de andere kant van de wijk de Dem, vandaar sportpark de Dem. VV Hoensbroek mag niet verward worden met FC Hoensbroek uit de wijk Nieuw-Lotbroek dat tot 1971 RKFCH heette.

Hoewel onderstaande foto spreekt van Emma Hoensbroek lag het Stadion wel degelijk in Heerlen in de wijk Passart.

King Nothing

Ik heb bijna 35 jaar in Emmen gewoond, daar zitten de volgende clubs:

FC Emmen (Jupiler League)

WKE (Hoofdklasse zo)

SVBO (1e Klasse zo en 5e Klasse za) (officieel uit Bargeroosterveld, maar da's tegenwoordig een wijk van Emmen)
SC Drenthina (1e Klasse za)

VV Emmen (2e Klasse zo) (paar jaar in het 6e gespeeld)

DZOH (3e Klasse za)
VV Bargeres (3e Klasse zo) (heb ik in de jeugd gespeeld)

SC Angelslo (4e Klasse za)
EHS'85 (4e Klasse zo)
Weerdinge (4e Klasse zo)

En tegenwoordig woon ik in Duitsland en in in het gehucht waar ik woon heet de plaatselijke trots:

SV Grenzland Laarwald

En "we" spelen in de Kreisliga van Kreis Bentheim, da's heul heul heul laag in de Duitse voetbalpiramide (1e, 2e, 3e Liga, Regional, Oberliga, Landesliga, Bezirksliga en dan de Kreisliga's). Bekendste naam in "onze" competitie is Eintracht Nordhorn II
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

voetbalfan

Bij mij is het ongeveer:

Westerlo

Eerste Klasse: Westerlo
Tweede Klasse: Heist
Derde Klasse: Geel Meerhout, Dessel Sport
Vierde Klasse: Averbode, Oosterzonen, Witgoor, Lille
Provinciale reeks in deze gemeente:
       - KFC Tongerlo
       - Immer Voort
       - Blauwvoet Oevel
       - KFC Heultje
       - Zoerle Sport
En dan nog wat in Olen etc.

Mar

Maasmechelen:

4de nationaal: Patro Eisden
2de prov.: Verbroedering Maasmechelen
3de proc.: Uikhoven (UVC)
                 Cerkel Mechelen
                 Eisden Sport (verdwijnt voor 99% na dit seizoen)

4de prov.: Boorsom Sport
                 Juve Maasmechelen
                 Opgrimbie
                 Leut

HRM1880

Ik woon in Deurne (Antwerpen) kan het echter zelf niet goed bijhouden, omdat verschillende clubs in meerdere districten liggen en om de zoveel tijd verhuizen. En een lijst maken van heel Antwerpen zie ik ook niet meteen zitten, maar de volgende kan ik zo uit het hoofd opkomen.
Royal Antwerp FC (2e klasse)
Rochus Deurne
Stabelino
Sava
Tubantia Borgerhout
Groenenhoek
Ruggeveld
Olympic Deurne
En dan heb je nog meerdere caféploegen en clubs die ik waarschijnlijk vergeten ben.

voetbalfan

Citaat van: Breda op jan 31, 2011, 18:18:26
Dit gaat niet over de gemeente Westerlo zo te zien. Eén club die je noemt (Averbode/Everbeur) ligt zelfs in een andere provincie!

Maar wel vlakbij :) Geel, Dessel etc liggen namelijk ook niet in mijn woonplaats maar zen ondanks zeer makkelijk te bereiken.

3434

Citaat van: Breda op jan 31, 2011, 18:22:49
Vertel eens: wat is hier aan de hand? En loont het terrein de moeite om er dit seizoen nog eens te gaan kijken?

Ze hebben gewoon geen spelers en geen geld. Ze zijn dit jaar in het nieuws gekomen met hun keeper die ze zelf nog nooit hadden zien spelen. Ik geloof dat hij zich die wedstrijd 20 of 30 keer heeft 'mogen' omdraaien.

Terrein is niet echt speciaal. Er staat wel een mooie nieuwe tribune/kantine en dan stopt het. Niet verkeerd voor 2de provenciale maar je zei al ooit dat er niet veel moet staan om het te bezoeken haha.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

AthleticHolanda

Ver in Oost-Brabant tegen de Maas aan ligt de gemeente Boxmeer waar ik woon.

De grootste club uit de gemeente is mijn heimatverein Olympia'18 met een kleine duizend leden. Toch lukt het de club nooit om de lagere klassen te ontstijgen, naar eigen zeggen komt dat vooral doordat eigen jeugd altijd de kans blijft krijgen in het eerste elftal en de club zich op deze manier omhoog wil werken. Maar dat werkt niet, vooral omdat de beste spelers kiezen voor Hoofdklasser Venray, Topklasser JVC of BVO's zoals PSV, NEC of VVV.
De glorietijd kende Olympia tussen 1983 en 1986 toen er drie seizoenen in de Eerste Klasse werd gevoetbald, met tegenstanders als Gemert, UDI en VC Vlissingen. Tegenwoordig spelen 'we' alweer bijna twintig jaar niet hoger dan de Derde Klasse, maar vooral Vierde - en één seizoen Vijfde Klasse als ultiem dieptepunt.

De oude houten tribune is inmiddels vervangen is door een lelijk geval maar er is nog wel een kleine staantribune aan de gegengerade en graswallen op verschillende plaatsen zodat de capaciteit toch tegen de 4000 zal liggen.
De oude tribune:


Pas in 1998 werd de toenmalige gemeente Vierlingsbeek aan Boxmeer toegevoegd. Het dorp Holthees (bijna altijd Zesde Klasse, momenteel Vijfde -) kent een gelijknamige voetbalclub. In Groeningen en Maashees wordt louter cafévoetbal gespeeld waardoor enkel nog Overloon en Vierlingsbeek overblijven.

Volharding is veruit de meest succesvolle voetbalclub uit de gemeente. Jarenlang gingen de meest talentvolle spelers naar Vierlingsbeek. De club speelde nooit lager dan de Tweede Klasse en speelde zelfs twee seizoenen in de Hoofdklasse (1990/1991 en 1996/1997), dat was echter steeds één trap te hoog.

De meest succesvolle club in de gemeente Boxmeer in de laatste jaren is echter zonder twijfel SSS'18 uit Overloon. Het dorp grenst aan Venray en Vierlingsbeek en SSS kende de laatste seizoenen een opmars door van de Vierde Klasse door te stoten naar de Tweede Klasse. En inderdaad, daar kwamen ze buurman Volharding tegen, voor het eerst in de geschiedenis zaten ze bij elkaar in de competitie en die leverde tot nu toe prachtige derby's op, al worden ze steeds 'normaler' en gaat het aparte er steeds meer af.

De derby bezocht ik inmiddels twee keer, met in deze links meer over de clubs en geschiedenis.
>1<, >2<

De eerste dorpen die in 1942 bij Boxmeer werden gevoegd zijn Beugen en Sambeek. Deze dorpen zijn tegenwoordig tegen Boxmeer aangegroeid maar kennen wel allebei een eigen vereniging.
VIOS'38 (Vooruit Is Ons Streven 1938) is vooral bekend doordat het de club is van René Meulensteen, momenteel assistent-trainer bij Manchester United. Vooral door toedoen van hem worden er geregeld leuke clinics en toernooitjes georganiseerd op sportpark de Slatert. Het vlaggenschip van de club bakt er echter al jaren niets van en dwarrelt wat op en neer tussen de Vijfde en Zesde Klasse.
Bij vv Sambeek weten ze het nóg bonter te maken, voor zover ik me kan heugen speelt deze club al op het laagst mogelijke niveau.

Wat rest zijn nog de dorpen Rijkevoort, Oeffelt en Vortum-Mullem die in 1994 bij de gemeente werden gevoegd. Het in de voetbalwereld allom bekende Vortum-Mullem kent geen eigen club. Dit geldt niet voor Rijkevoort en Oeffelt waar respectievelijk Toxandria en De Zwaluw spelen. Momenteel beide actief in de Vijfde Klasse waar ze het grootste gedeelte van hun geschiedenis ook verbleven.

Tot zover een beknopte beschrijving van de clubs hier in de gemeente.

Mar

Citaat van: 3434 op jan 31, 2011, 20:38:18
Ze hebben gewoon geen spelers en geen geld. Ze zijn dit jaar in het nieuws gekomen met hun keeper die ze zelf nog nooit hadden zien spelen. Ik geloof dat hij zich die wedstrijd 20 of 30 keer heeft 'mogen' omdraaien.

Terrein is niet echt speciaal. Er staat wel een mooie nieuwe tribune/kantine en dan stopt het. Niet verkeerd voor 2de provenciale maar je zei al ooit dat er niet veel moet staan om het te bezoeken haha.


Dat was een wedstrijd van de rezerven wat u bedoelt.
Vroeger lag de club langs de brandweer, nadien zijn ze overgegaan naar een nieuw complex letterlijk tussen de koeien en de maas. Hier is het een en ander gebeurd in het bestuur. Personeelsleden die met de kas ervandoor gingen etc.  Het mooie Eisden sport kwam hierdoor in financiele problemen. Wat volgde was een stoeltjesdans in het bestuur. Vorig seizoen heeft de spelersgroep de club verlaten en vanaf toen was het volledig gedaan. Turkse, en vanalles anders ;) vonden hier hun onderkomen, maar zoals jullie misschien weten. Dit zijn clubgevoelloze mensen en zullen nooit langer dan een half uur in de kantine blijven of eens naar een restaurantdag gaan. Hiernaar is er weer een nieuwe voorzitter gekomen. Zijn bedoeling is om volgend seizoen te starten met een volledige nieuwe club. Blauw witte ster maasmechelen dit heeft een verband met het vroegere Stella Azura. Stella Azura heeft vroeger een naamsverandering gekregen en dat is Juve Maasmechelen die actief zijn in 4de provinciaal.

Het complex op zijn eigen is niet iets om naar uit te kijken. Dan is Leut meer waard =)

ðe waan

Citaat van: HRM1880 op jan 31, 2011, 18:47:08
Tubantia Borgerhout

Ik blijf het grappig vinden dat een club uit Antwerpen naar mijn geboorteregio Twente (Tuihanti -> Tubanti) is genoemd. Waarschijnlijk zal het Hengelose Tubantia (in de vroege twintigste eeuw een grote club) hiervoor model hebben gestaan.

Cyclebob

Hieronder een lijstje waaruit de teloorgang van het plaatselijke voetbal in mijn geboorte- en woonplaats Schiedam blijkt, 75.713 inwoners: 

Excelsior'20: Sportpark Thurlede, 1e klasse zondag.
SVV SMC: fusie van voormalig landskampioen, prof- en amateurclub SVV en SMC (SFC Martinit Combinatie), Harga stadion, 3e klasse zondag
SVDPW: Sport Vereniging Door Plicht te Winnen, Sportpark Harga, 3e klasse zondag en 3e klasse zaterdag.
PPSC: Pro Patria Stormvogels Combinatie, Thurlede, 3e klasse zaterdag
Hermes DVS: Oud-profclub tot 1970, Harga, 4e klasse zondag.
HBSS: Houdt Braef Stand Schiedam, Harga, 4e klasse zaterdag.
VVK'68: VV Kethel, 4e klasse zaterdag.
SC Spaland: fusie van ODC'94 (Olympus, voorheen Wilton Fijenoord,  DHS combinatie) en Ursus, Sportpark Kethel, 4e klasse zondag.
Hargasport: fusie van Gemeentelijke Technische Bedrijven GTB, Demos en Schiedamse Boys, 4e klasse zondag.
DRGS: fusie van DRZ en GSS, Sportpark Thurlede, 4e klasse zondag

Laatste decennia ter ziele zònder fusie:
VV Schiedam, Harga
FCN'66 (FC Nieuwland), Harga
Deze weken lopen er bij diverse verenigingen ledenvergaderingen voor nog meer fusies...
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

HRM1880

Citaat van: ðe waan op feb 01, 2011, 10:12:42
Ik blijf het grappig vinden dat een club uit Antwerpen naar mijn geboorteregio Twente (Tuihanti -> Tubanti) is genoemd. Waarschijnlijk zal het Hengelose Tubantia (in de vroege twintigste eeuw een grote club) hiervoor model hebben gestaan.
Interessant, ga ik eens navragen want nu wil ik het antwoord ook wel weten.

Arjen

Slechts één club in mijn woonplaats: OKVC. Hier heb ik jaren gevoetbald. Nu speel ik bij vv Groen Geel in Groningen.