Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hgrm

Citaat van: Mokum1900 op okt 13, 2019, 10:43:59
Dit is geen persoonlijke aanval maar kunnen de heren die Hier naar Nederlands elftal gaan zeggen wat hier leuk aan is ? Nederlands publiek staat toch bekend om het grote carnaval gehalte. Persoonlijk als ik Nederland - Noord Ierland kijk , gunde ik bijna de Ieren de overwinning,

Bij het Nederlands Elftal vind ik het nog wel meevallen; er is een oranjevak met de randdebielen met oranje klompen op hun hoofd en een seniele indiaan, maar verder valt het nog wel mee. Bij andere sporten is het vele malen erger. Het oranjepubliek komt er zonder enige kennis van zaken op af, bepaalt de sfeer (en dat is niet positief bedoeld), heeft nauwelijks oog voor het spel (want dan snappen ze toch niet). En dat terwijl bij gewone competitiewedstrijden bij de betreffende sport (of het nu honkbal, basketbal, volleybal of handbal is) slechts een handje vol liefhebbers komt kijken. Dan denk ik wel eens: als je de moeite niet neemt om bij je plaatselijke club te gaan kijken, blijf dan alsjeblieft ook weg bij het Nederlands team. Mij zie je dus ook niet bij een honkbalweek, World Port Tournament of EK als dat in Nederland gespeeld wordt.

Wat ik verder eigenlijk heel vreemd vind, is dat er als Nederlander van je "verwacht" wordt dat je automatisch het Nederlandse team support. Waarom zou dat zo vanzelfsprekend moet zijn? Je kunt een team toch ook supporten of juist niet op grond van hele andere redenen dan iets kunstmatigs als nationaliteit?
Zelf heb ik op dit moment weinig tot niks met het Nederlands honkbalteam. Als honkballiefhebber zou ik de spelers die een heel seizoen in de hoofdklasse tegen elkaar spelen op de toernooien samen willen zien spelen. Maar zodra het er ergens om gaat, wordt er een stel profs uit de Antillen ingevlogen waarvan de meesten nog nooit een wedstrijd in de hoofdklasse heeft gespeeld. En dat terwijl in Nederland wel alles moet wijken als Oranje speelt. Dan zie ik ze liever niet naar de Spelen gaan zodat we er in de hoofdklasse volgend jaar ook geen last van hebben.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

bagger010

Afgelopen zaterdag bezocht ik Brentford-Millwall. Mijn eerste keer Griffin Park. Over Griffin Park is een heleboel gezegd en geschreven. Voor degene die het nog niet hebben bezocht; absoluut doen. Alles in en rondom de ground ademt voetbal. De sfeer is gemoedelijk (zelfs wanneer het beruchte Millwall op bezoek komt) doch zijn de supporters bloedfanatiek. Dat de wedstrijd een ongekende climax kende (Brentford stond in minuut 84 nog met 0-2 achther en boog dit om in een 3-2 zege) was de kers op de taart. Maar had het 0-2 gebleven, was de dag net zo geslaagd. Ik had een uitgebreider verslag willen schrijven, maar de tijd ontbreekt. De tijd dringt echter ook voor de mensen die Griffin Park nog niet hebben bezocht en voor hen heb ik een duidelijke boodschap: ga snel nu het nog kan! Het is het meer dan waard!

hgrm

Dit weekend een hele bijzondere voetbalbelevenis (en bedoel ik niet dat SDO eens een keer niet verloor van SJC): tijdens de Waterliniewandeltocht (25 km) voerde de route langs Galgenwaard, waar net Utrecht-PSV bezig was. Zo'n beetje de hele tweede helft hebben we live kunnen *horen*: doelpunten en bijna-doelpunten voor Utreg, twee rode kaarten en de ontlading na afloop. Het geluid was bij vlagen tot bijna in de binnenstad te horen.

Gelukkig is de ultra-cultuur (nog??) niet doorgedrongen tot Utrecht, want anders had je aan het monotone gezang en getrommel alleen maar kunnen horen dat er een wedstrijd bezig was in plaats van dat je de wedstrijd afgaande op het geluid kon volgen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

De publiekswissel

Voor de tweede maal zag ik een wedstrijd in Mostar in Bosnië. Eerder zag ik Zrinjski Mostar al thuis spelen in hun prachtige Stadion pod Bijelim Brijegom. Dat is overigens het oude stadion van rivaal FK Velez. Na het promoveren van Velez afgelopen seizoen wilde ik deze derby graag bezoeken. Zes kilometer buiten Mostar, na de oorlog heeft Velez daar een eigen onderkomen, bezochten wij het Stadion Rođeni in Vrapcici voor deze beladen derby tussen het Kroatische Zrinjski en het Bosnische Velez. Het stadion was niet uitverkocht, maar zat goed vol. Vanwege de veiligheid waren er maar 200 uitsupporters welkom in de kooi die dienst doet als uitvak. Na tien minuten spelen kwamen die pas het stadion binnen en tot de 75ste minuut hadden ze de tijd om al het meegenomen vuurwerk op te maken en provocerende gebaren te maken en liedjes te zingen over de Ustaša en het verwoesten van de brug in Mostar. Heel gezellig allemaal.

Politiek en voetbal mag van sommige op dit forum niet samenkomen, maar op de Balkan is voetbal politiek. Het is in alles verweven. Terwijl de ultras van Zrinjski de aftocht maken is het Velez dat de 1 - 0 binnen duwt. Een lullig doelpunt, dat gelukkig tot stand komt, bepaald de eindstand. In het stadion klinkt gejuich, maar ergens ontbreekt nog wel de echte euforie heb ik het idee. Pas in de late avond als wij bij toeval een Bosnische discotheek binnenstappen, snappen wij dat het feest nog moest beginnen. De club is afgeladen vol en de vlaggen van Velez wapperen op alle verdiepingen. Niet veel later ontdekken wij de teammanager en ook een aantal spelers van Velez. De hele avond en nacht horen wij uitsluitend balkan turbo muziek. Elk lied wordt meegezongen en wij kijken onze ogen uit. De Bosniërs kijken ook op van onze komst, maar zijn louter positief. De leider van de ultras staat een tafeltje verder en vraagt ons of wij genoten hebben. Zo klopte alles dag.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Jarowi

Afgelopen weekend een Serie C wedstrijd in Monopoli (onder Bari) bezocht. Er komen nog wat video's aan, maar hier alvast een kort verslag en wat foto's.

https://www.ticketsandmatches.nl/monopoli-potenza/


Bier und Bratwurst

Citaat van: Jarowi op okt 29, 2019, 21:20:01
Afgelopen weekend een Serie C wedstrijd in Monopoli (onder Bari) bezocht. Er komen nog wat video's aan, maar hier alvast een kort verslag en wat foto's.

https://www.ticketsandmatches.nl/monopoli-potenza/

Leuke foto's !!
Het ene stadion is het andere niet!

Joost

#5571
Gisteren zag ik mijn eerste potje voetbal in Belgie van het seizoen, en dat was nog echt last minute want pas om kwart voor zes besloot ik te gaan en uiterlijk zes uur moest ik er vandoor. De bestemming was Rijkevorsel waar KFC Zwarte Leeuw haar thuishaven heeft. Het Louis van Roeystadion stond al meer dan een decennium op mijn verlanglijst maar het kwam er tot nu toe nooit van om diverse redenen.

Het stadion is een van de klassiekers in de lagere Belgische reeksen. Tijdens de kortstondige opmars van de club eind jaren tachtig, begin jaren negentig werd het uitgebouwd en sindsdien is er helemaal niets verandert. De club zelf is al tijden weer terug in haar natuurlijke habitat; 4e klasse of 3e amateur. In de keren dat ik Zwarte Leeuw op verplaatsing zag namen ze altijd wel een bus supporters mee en gisteren was het aantal supporters voor dit niveau nog best behoorlijk, ik telde er zo'n 375.

De wedstrijd van gisteren was er een tegen KAC Betekom. Zwarte Leeuw staat laatste met 6 punten uit 9 duels. Thuis werd 1-7 van Sint Lenaarts verloren maar verder eindigde alle duels met hooguit 1 goal verschil. KAC Betekom doet het beter en verloor pas een keer. Alle uitduels van Betekom waren tot nu toe gelijk geeindigd en van de 4 thuisduels van Zwarte Leeuw werden er ook 3 gelijk.

Ik verwachte dus ook gisteren een gelijkspel maar dat gebeurde niet. Betekom was de beter voetballende ploeg op het zware veld maar had tevens een buitenspelval die totaal niet functioneerde en een verdediging die hoog speelde. Dat resulteerde  er in dat Zwarte Leeuw diverse keren van ruime afstand alleen op de keeper af mocht. De doelman van Betekom zag de bui al hangen en haalde de eerste de beste keer dat het gebeurde een spits neer en kon gaan douchen, dat was na een kwartier.

Qua voetbal veranderde er op het oog weinig want ondanks die man minder was Betekom de makkelijker combinerende ploeg. Maar ja, die buitenspelval... in het restant van de van eerste helft mochten nog 4 Zwarte Leeuwen alleen op de doelman af. Eenmaal ging de bal naast, driemaal in het netje.

Zo begon ook de tweede helft. Ditmaal werd de Zwarte Leeuw naar de buitenkant gedreven en werd zijn schot op de lijn nog geblokt. De bal belande voor de voeten van een verdediger die op de rand van de zestien de bal een hijs naar voren wilde geven. Hij raakte de bal echter volkomen verkeerd en met een elegant boogje ging hij alsnog het doel in.

Zwarte Leeuw zou er in het slot nog twee goals aan toevoegen zodat het 6-0 werd. Al met al een bijzondere avond waar bij Zwarte Leeuw alles lukte en bij Betekom niets.Het zou mij niets verbazen als de terugwedstrijd ook op 6-0 eindigt, maar dan voor Betekom.

wekke

De charme van 3e amateur waar er vaak met open vizier wordt gespeeld en het voetbal best wel aangenaam is. Ben blij voor de Leeuwen dat ze de weg naar boven hebben ingezet.

Hier is het straks D-day voor de 1e periodetitel. Lyra Lierse neemt het thuis op tegen Heur-Tongeren. Beiden staan op een punt van leider St Lenaarts dat zelf de lastige verplaatsing maakt naar Eendracht Termien. Het belooft een spannende namiddag te worden.

Joost

Citaat van: wekke op nov 03, 2019, 08:52:37
De charme van 3e amateur waar er vaak met open vizier wordt gespeeld en het voetbal best wel aangenaam is. Ben blij voor de Leeuwen dat ze de weg naar boven hebben ingezet.

Hier is het straks D-day voor de 1e periodetitel. Lyra Lierse neemt het thuis op tegen Heur-Tongeren. Beiden staan op een punt van leider St Lenaarts dat zelf de lastige verplaatsing maakt naar Eendracht Termien. Het belooft een spannende namiddag te worden.
En gelukt! Gefeliciteerd!

wekke

Citaat van: Joost op nov 03, 2019, 21:14:27
En gelukt! Gefeliciteerd!

Dank. De eerste stap is gezet, nu de titel als ambitie.

Cyclebob

En op naar de eerste Lierse derby volgend jaar in 2e amateur!
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

wekke

Citaat van: Cyclebob op nov 04, 2019, 11:13:12
En op naar de eerste Lierse derby volgend jaar in 2e amateur!

De Kempies zullen zich wel redden. Met die kern van profs degraderen zou een schande zijn

ksclgiov282

#5577
Wat had ik er enorm veel zin in. Ik zou afgelopen weekend Nottingham Forests City Ground eens gaan afstrepen, met het prachtige affiche tegen Derby County nog wel. Een onvervalste 'Brian Clough Trophy' dus. Stuart, een Engelse vriend van fcbisart, waarmee ik zou afspreken voor het stadion, had het kaartje geregeld, de wedstrijd was reeds vanaf de eerste dag uitverkocht. Ik zou op de dag van de wedstrijd (aftrap om 12u30) om 7u van Charleroi naar Manchester vliegen (aankomst 7u25 plaatselijke tijd), vandaar zou ik met de trein naar Nottingham doorreizen. Treintickets werden op voorhand online aangeschaft, in de late namiddag/vroege avond zou ik dan de trein naar Cardiff nemen waar 's anderendaags de wedstrijd tegen Bristol City gespeeld werd. Maar toen sloeg het noodlot toe in de vorm van een haperende Boeing motor die tijdens het taxiën wel een heel raar geluid maakte. De piloot wist te melden dat er een of andere klep moest vervangen worden wat een dik uur ging duren. Tweede poging tot opstijgen om 8u30 en opnieuw het zelfde euvel. Opnieuw binnen voor reparatie dus terwijl we wachtten in het vliegtuig. Bij de derde poging lukte het wel maar toen was al lang duidelijk dat ik Forest v Derby niet ging halen. Balen dus en nog niet zo'n klein beetje. Intussen had ik Stuart verwittigd en hij zou m'n kaartje proberen door verkopen, wat lukte. Het was uiteindelijk 11u eer ik op het tarmac in Manchester opgelucht voet aan grond zette. Ik ging dan maar op zoek naar een alternatief en dat zou Sheffield Wednesday v Swansea worden die zou afgetrapt worden om 15u. Ik had immers toch al een treinticket naar Nottingham en Sheffield ligt op die route. Hillsborough leek mij altijd al een fantastisch stadion dat ik al een tijd van plan was om te bezoeken, alleen misschien niet tegen de swans maar nood breekt wet.
Sheffield werd zonder problemen bereikt en na een busrit van 25 minuten doemde het prachtige Hillsborough op. Kaartje gekocht in de megastore/ticket office (gelukkig mocht ik met mijn rugzakje naar binnen), een rondje om het stadion gemaakt en naar binnen. Ik nam plaats op de Kop, er waren zo'n goeie 23000 toeschouwers afgekomen op deze pot waarvan slechts een matig aantal van Swansea. Voor de wedstijd was er een indrukwekkende minuut stilte en Last Post. Wednesday begon goed aan de wedstrijd maar scoren lukte echter niet. Het was integendeel Swansea dat na een door de doelman knullig geloste corner op voorsprong kwam. 0-1 aan de rust dus. In de tweede helft raakte de thuisploeg nog op enkele seconden tijd tweemaal de paal, daarna leek het stil te gaan vallen. Ondertussen had ik besloten om (tegen m'n zin) een tiental minuten vroeger weg te gaan want ik moest om 19u06 koste wat kost de laatste trein van Nottingham naar Cardiff halen. Ik had een hotelletje geboekt en aftrap van de wedstrijd van zondag was ook al om 12u. Toen ik net ging postvatten achter de bus stopplaats achter de Kop steeg luid gejuich op vanuit het stadion. De ingekomen Forestieri had er net 1-1 van gemaakt. Toen ik op de bus onderweg naar het station was scoorden beide ploegen in blessuretijd elk nog eens. Ga ik eenmaal (noodgedwongen) vroeger weg, mis ik nog drie doelpunten. Je hebt zo van die dagen...
Door de vele overstromingen in de regio waren vele treinen gecanceled, gelukkig niet die van mij en ik bereikte omstreeks 23u30 Cardiff. Ik had mijn dosis pech voor die dag gehad blijkbaar.
De dag erna ging het er gelukkig heel wat ontspannener aan toe. Te voet van het hotel in een halfuurtje naar het stadion wandelen, op het gemakje wat biertjes drinken. Ook hier een mooie minuut stilte en Last Post. Het leek wel Wales v Engeland, met de Bristol fans die duidelijk lieten blijken vanwaar ze kwamen, en om de haverklap God save the queen gingen zingen. Cardiff raakte driemaal het doelkader maar het was Bristol die met de drie punten ging lopen na een knap afstandsschot.
Een speciale vermelding dan voor de kerel op dezelfde rij als mij, die net voor affluiten bij het verlaten van de tribune uitvoerig zijn Bristol City shirt onder zijn jas liet bewonderen aan de thuisfans. Gelukkig voor hem kon de politie hem snel ontzetten en was het brandje geblust. Lef had hij anders wel.

Conclusie: Doodjammer dat ik Forest v Derby gemist heb en ik had Stuart graag eens ontmoet. Hillsborough is wel heel leuk natuurlijk maar jammer dat het op zo'n haastige manier moest, ontspannen is anders. Ik kom er graag nog eens in betere omstandigheden.

fcbisart

Dat is idd zwaar balen ! Volgend jaar nieuwe poging ?

Koning Kriel

Oei, dat is balen. Wel een redelijk alternatief gevonden maar zonde dat je daar dan ook nog 3 goals mist.