Nederlands Elftal en hun fans

Gestart door 3434, jul 01, 2014, 20:14:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

3434

Ik besef goed dat ik op een hoofdzakelijk Nederlands forum schrijf, bedoeling is ook niet om doorsnee fans uit te lachen. Ik vroeg me gewoon af hoe (en wanneer) dit ontstaan is. Jullie kennen ze wel de typische 'oranje clowns'. Waarschijnlijk niet echt fan van een club, behalve het nationale elftal.

Ik heb het dan over dit type:


Natuurlijk wordt deze soort fan extreem uitgelicht in de media. Ik weet uiteraard ook dat er genoeg gewone fans zijn. Je kleden in de kleuren van het land of schminken vind ik wel kunnen.


Weet iemand hoe dit historisch gegroeid is? Die extreme variant dan. In een bepaalde streeks in Nederland of gewoon overal en nergens? Ik vraag me dit al lang af. Indien er zulke mensen op dit forum zitten, voel je niet aangevallen maar help deze Belg een handje :)

Ik vraag dit omdat ik de Belgische fans stilaan ook meer verkleed zie, maar gelukkig blijft het bij Duivels-gerelateerde zaken. Al zie ik dit ook nog evolueren tot 'carnaval' binnen dit en 5 jaar (indien succesvol natuurlijk).
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

ALenstra

Ik dacht dat dit begonnen was bij het EK in 1996.

FCT1980

Heb geen idee wanneer dit precies begonnen is maar schaam me dood voor dit soort fans.
Hat spandoek ooit in Boekarest zei genoeg wat mij betreft.

Overigens begint het ook bij Belgen vervelende vormen aan te nemen. Vorige week op vakantie geweest in Zuid Frankrijk en op de camping voetbal kijken was neit te doen. Nederlanders als prins wortel en Belgen als verdwaalde duivels. Heb het aan me voorbij laten gaan.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

hgrm

Het heeft zich inmiddels ook uitgebreid naar andere sporten. Zo was ik laatst bij het WK hockey in Den Haag getuige van de Nederlandse dames die het opnamen tegen hun Belgische seksegenoten. Ook daar is het oranje-geweld inmiddels doorgedrongen. Een combinatie van plaatsvervangende schaamte en walging weerhield me er zelfs van het Wilhelmus mee te zingen.
Op dat soort dagen neem ik het mijn 8-hoogstapelbedovergrootvader kwalijk dat hij in 1688 het mooie Worpswede heeft verlaten en naar Nederland is geëmigreerd.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

spons

Citaat van: FCT1980 op jul 01, 2014, 20:54:55
Heb geen idee wanneer dit precies begonnen is maar schaam me dood voor dit soort fans.
Hat spandoek ooit in Boekarest zei genoeg .

Helemaal mee eens schaam me ook dood voor dat soort lui en probeer ze als ik met het Nederlands elftal naar het buitenland ga zoveel mogelijk te vermijden.

Dat spandoek dat jij bedoelt was overigens in Constanza
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

belfast

Volgens mij was het EK88 het laatste toernooi waar merchandising niet de hoofdrol speelde, en de aanwezigen op de tribunes echte voetbal supporters waren. Alles wat dat EK gebeurde was spontaan, niet geregisseerd. Ik weet in elk geval dat er veel Feyenoord en Hagenezen daar aanwezig waren. Toen volgde de huldiging in de grachten, en toen zagen de marketing mannetjes dat hier aan te verdienen was.

Vanaf dat moment werd de voetbal supporter verdrongen door personeelsfeestjes, vriendinnen van oranje, wortelmannen, zakenrelaties etc. etc. Maak niet uit wanneer we verliezen, als het maar gezellig is. Hupsakeetjes, De Havenzangers aan en lallen maar.
Aangezien deze mensen niet vocaal voor sfeer kunnen zorgen (behalve wanneer ze 9-0 voor staan) moesten ze anders opvallen. En toen kwamen de leeuwenpakken, generaalpetten, zeeuws meisjes en al die andere bagger. Reken maar niet dat ze de ploeg vooruit schreeuwen bij een achterstand, want dat is "niet gezellig".  Let maar op bij een volgende Elfstedentocht. Ik heb geen reet met schaatsen, maar dan zal exact hetzelfde gebeuren. Het spontane van vroeger wordt gekilld door het "feestje bouwen met z'n allen holleeeej" publiek.

Om Oranje weer terug te geven aan de voetbal supporters heb ik de volgende eisen:

-alleen kaarten te koop voor mensen met een seizoenkaart van een club, of die hun club wat minder officieel volgen...
-verklede mensen toegang weigeren, plus stadionverbod voor het leven. Voor verkleden hebben ze carnaval uitgevonden, ga daar lekker heen. Desgevraagd zal ik een definitie van verkleed geven.
-vrouwen verbieden. Die hebben niks te zoeken bij het voetbal. En dan vooral Yolante natuurlijk.
-niet in de Arena, maar in De Kuip, of in Eindhoven spelen. Op de Arena zit namelijk een dak, EN ZO HEEFT GOD EEN VOETBALSTADION NIET BEDOELD!

Jullie hebben nu misschien het idee dat ik mij niet helemaal kan vinden in de huidige gang van zaken. Dat klopt.



D3T=Lief

Joost

Dat is mooi ja, Hollanders die afgeven op Carnaval en vervolgens met een kaas op hun hoofd naar het Nederlands elftal gaan.

Helaas zijn de voetballiefhebbers in de minderheid ten opzichte van het holladié publiek. De media geven er graag aandacht aan en dat is een mooie drijfveer om nog gekker verkleed te gaan. Past allemaal in de huidige tijd van massaconsumptie.


FCT1980

Haha Belfast. Als je geen Rotterdammer was geweest had je mijn beste maat kunnen zijn.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

ALenstra

Volgens mij koestert de KNVB die zgn teletoeter fans.

Sebastiaan_W

In de periode van eind 2003 tot 2008 heb ik verscheidene wedstrijden van het Nederlands Elftal bezocht. In mijn gewone kloffie en soms een oranjeshirt aan, verder geen tierlantijntjes.

Dat er zoveel clowns in het stadion zitten, houdt mij niet tegen. Ik ben Nederlander en support ons kikkerlandje. Het is inderdaad één grote carnaval en bij een achterstand heeft het team weinig support, want verder dan Hup Holland komen ze vaak niet. Maar ik probeer me hier zo min mogelijk aan te storen en dit lukt aardig.

In de komende kwalifactiereeks probeer ik weer één of twee wedstrijden mee te pakken met mijn vrouw en/of dochtertje. Sorry Belfast, maar ik heb niks tegen vrouwen bij het voetbal. Misschien een idee om naar het Midden Oosten te verhuizen?


Hugo

Ik ga sinds 1990 als de wortelman naar wedstrijden van Oranje. De generaal en ik vinden Spons maar een saaie pief en proberen hem altijd te ontlopen.


spons

De ( groente ) boer en de publiteitsgeile bedelaar
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Bier und Bratwurst

Het ene stadion is het andere niet!

belfast

Citaat van: Sebastiaan_W op jul 02, 2014, 17:28:35
In de periode van eind 2003 tot 2008 heb ik verscheidene wedstrijden van het Nederlands Elftal bezocht. In mijn gewone kloffie en soms een oranjeshirt aan, verder geen tierlantijntjes.

Dat er zoveel clowns in het stadion zitten, houdt mij niet tegen. Ik ben Nederlander en support ons kikkerlandje. Het is inderdaad één grote carnaval en bij een achterstand heeft het team weinig support, want verder dan Hup Holland komen ze vaak niet. Maar ik probeer me hier zo min mogelijk aan te storen en dit lukt aardig.

In de komende kwalifactiereeks probeer ik weer één of twee wedstrijden mee te pakken met mijn vrouw en/of dochtertje. Sorry Belfast, maar ik heb niks tegen vrouwen bij het voetbal. Misschien een idee om naar het Midden Oosten te verhuizen?


Haha, nou ben ik dan ook weer geen lid van de moslim fanclub, en je mag daar ook weer geen biertje voor de wedstrijd drinken.
D3T=Lief

belfast

Ik was als klein mannetje bij Nederland-Spanje, volgens mij ergens in 1982 in De Kuip. Volgens mij werd het 2-0. Kan mij herinneren van de tweede ring na de wedstrijd naar beneden lopen, en daar werd massaal De Zilvervloot gezongen.  Dat ik dat 30 jaar later nog weet zegt eigenlijk genoeg.
Besef overigens prima dat het ophemelen van de goede ouwe tijd een stukje midlife crisis is.  Maar toch.
D3T=Lief