Hoofdmenu

sc Heerenveen

Gestart door Hielke, mrt 01, 2009, 22:35:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hielke

#30
Bedankt voor de leuke reacties en niet te vergeten de historisch verantwoorde boekentip!

Het is lastig om die sfeer onder woorden te brengen en ook op foto's krijg je het maar gedeeltelijk mee. Ik heb een kort filmpje gemaakt, van voor de wedstrijd. Ook in beeld en geluid krijg je het nog niet goed gevangen, maar het is een poging:

Het kolkende Toumba.

spons

Citaat van: Hielke op aug 24, 2009, 11:28:50
PAOK - sc Heerenveen
Je hebt riante uitvakken en je hebt grote uitvakken. Het Toumba stadion, een ovale betonnen bak met hekken en een sintelbaan, heeft een héél groot uitvak. En dat voor twaalf supporters van Heerenveen. De mevrouw van de catering pakt in de zestigste minuut haar biezen. Ze heeft negen glazen drinken en nul gebraden worsten verkocht. De verbaasde man van de security vraagt mij waar de rest van onze supporters is. Net als de andere verbaasde man van de security, even later. Een dag later staat in de Griekse sportkranten een foto van het desolaat lege uitvak. We hebben indruk gemaakt in Griekenland: niet als twaalfde man, maar als twaalf man.


Het altijd hondstrouwe heerenveen publiek ?  Elke keer als ik een het op de tv hoor of in de krant lees wordt het lachwekkender, de spelers zullen zich ook wel eens afvragen voor wie ze het allemaal doen..

wel een leuk verslag trouwens
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

TeeZee

Ik heb echt plezier beleefd aan je verhaal en foto's. Wat een avontuur moet dat geweest zijn. In de krenten-in-de-pap-index van Maroboduus zou dit denk ik hoog gescoord hebben.

Han

Citaat van: spons op aug 24, 2009, 17:33:04
Het altijd hondstrouwe heerenveen publiek ?  Elke keer als ik het op de tv hoor of in de krant lees wordt het lachwekkender, de spelers zullen zich ook wel eens afvragen voor wie ze het allemaal doen..

Ik heb meer respect voor twaalf man Heerenveen dan voor losgeslagen inteelthonden die in naam van Feyenoord als doorgesnoven lafbekjes met capuchonnetjes op benzinestations leegroven in Frankrijk. Dáár doen de spelers van Feyenoord het vermoedelijk niet voor.

Leuk om te lezen dat je je bezighoudt met Heerenveen en je je daar als randstadprovinciaal aan kunt ergeren. Dat dan weer wel.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Houseman

Laten we dit mooie topic niet vervuilen met dit soort nutteloze voetbaldiscussies, daar hebben we Fok of SQ wel voor. Bovendien is er niemand die beweert dat wij een trouw uitpubliek hebben.

Hielke

Toch is er toch over één van de twaalf een verhaal te vertellen dat in de categorie 'hondstrouw' valt.

Het is drie dagen voordat ik naar Thessaloniki vlieg. Op het Heerenveenforum krijg ik een persoonlijk bericht van ene NN4ever. Hij schrijft: 'Jij gaat naar Thessaloniki toch? Ik ook, ik vlieg via Dortmund. Weet jij hoe je daar het makkelijkst kunt komen? Ik heb geen rijbewijs.' Ik adviseer de trein.

Op donderdag, de wedstrijddag, lees ik 's middags even het forum, in mijn hotel. Daar komt NN4ever -zojuist in de stad gearriveerd- met een ware biecht. Hij wilde enorm graag naar deze uitwedstrijd, maar mocht niet van zijn moeder. Eigenwijs boekte hij stiekem tóch de vlucht vanuit Dortmund, een hotel aldaar en een hotel in Thessaloniki. Toen hij de trein naar Dortmund pakte zei hij tegen z'n ouders: 'Ik ga naar een barbecue, dat loopt waarschijnlijk iets uit.'

De sigarenboer, waar hij z'n kaartje kocht, verraadde hem. Moeders kwam de loten brengen en de man van de ticketbox zei: 'Wat leuk, je zoon naar Griekenland!'. NN4ever kreeg in de trein naar Dortmund telefoon. 'We weten waar je zit.' Omdat de ouders het een dusdanige stunt vonden, zouden ze hem niet komen halen. Om 13:00 landde z'n vliegtuig in Thessaloniki.

's Avonds zit ik rustig in het vak, anderhalf uur voor de wedstrijd. Een jonge jongen, hooguit zeventien, komt het vak binnen. Hij oogt wat schuchter en gaat helemaal aan de andere kant van het vak zitten. Zal dit hem zijn? Nee toch. Ik besluit het te vragen: 'Ben jij van het verhaal op het forum?' Ja dus. NN4ever had nog nooit een Europese uitwedstrijd bezocht en ook nog nooit in een vliegtuig gezeten. Dat was dus allemaal wel een beetje lastig, daar op dat Duitse vliegveld.

Na de 0-1 wordt de Heerenveen-steward bezorgd om de jongen in z'n eentje. Ik zeg: je kunt straks wel met ons meelopen. 'Nee,' zegt-ie, 'ik heb geen idee waar ik zit. Ben het adres van m'n hotel vergeten, dat wordt dus een taxi.' We bekijken samen de wedstrijd en hij is zeer onder de indruk van de ambiance. Dat schrijft hij ook in een sms'je, aan thuis.

Zaterdagnacht landde NN4ever, mét overstappen, in Dortmund. Precies op tijd voor Heerenveen - AZ, op zondag.

AthleticHolanda

Wat een verhaal! Geweldig!

Ben overigens wel benieuwd hoe hij die vliegreis (helemaal zelf?) geregeld heeft, op mijn zeventiende had ik dit soort drang ook wel eens alleen kwam ik vaak niet ver...

AthleticHolanda

Net je reisverhaal gelezen, erg leuk!

Niet dat ik het aantal van twaalf wil afzeiken (wij waren met zo'n 50 man bij Hammarby terwijl we 5x minder Europees spelen dan jullie en het dichterbij was) maar ik vraag me toch af hoe het kan dat een club als Heerenveen die thuis gemiddeld zo'n 25000 (?) man trekken voor zo'n wedstrijd slechts op twaalf supporters kan rekenen.
Ongetwijfeld is de combinatie zomerperiode + vaak Europees + verre reis de reden maar dan nog had ik eerder op honderd geschat.

Maakt overigens wel het verhaal van NN4ever nog heroïscher, hehe.

@Han, weet niet waarom je zo reageert maar ik denk dat niemand op dit forum meer respect heeft voor hooligans dan normale supporters, ook al zijn het er twaalf.

spons

Citaat van: Han op aug 25, 2009, 00:27:37
Ik heb meer respect voor twaalf man Heerenveen dan voor losgeslagen inteelthonden die in naam van Feyenoord als doorgesnoven lafbekjes met capuchonnetjes op benzinestations leegroven in Frankrijk.



Ik ook, maar tot dat gedeelte wil ik ( en dat weet jij ook ) mezelf ook absoluut niet rekenen en die gaan inderdaad naar Frankrijk of Duitsland als Feyenoord daar speelt maar hadden ook absoluut niet naar PAOK uit gegaan.

Ik vind het alleen zo zonde dat als je een absolute "krent in de pap" krijgt dat dit in dit geval parels voor de zwijnen werpen is alhoewel ik die 12 uiteraard niets tekort wil doen en ik het verhaal van NN4ever echt fantastisch vind.
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

spons

vraag me alleen af hoe NN4ever dat vliegtuig geregeld heeft, bij on-line boeken heb je altijd een creditcard nodig en een net 17-jarige met een creditcard .....  ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Hielke

Citaat van: spons op aug 25, 2009, 22:42:23
vraag me alleen af hoe NN4ever dat vliegtuig geregeld heeft, bij on-line boeken heb je altijd een creditcard nodig en een net 17-jarige met een creditcard .....  ?

Ik heb mijn vlucht vanuit Brussel via Internetbankieren betaald, niet met creditcard. Verder heb je gelijk dat het een sterk verhaal is, maar ja, hij heeft naast me gestaan en was in z'n eentje...

Houseman

Ik heb 2 jaar geleden met 12 man (waarvan 6 uit 'mijn' groep, Aaron Harder van dit forum was ook mee) in Pamplona gestaan bij Osasuna - sc Heerenveen dus het is ook nog eens geen uitzondering. Moet wel zeggen dat hoe minder medesupporters er mee gaan, hoe leuker de trip. Je maakt veel sneller contact met de lokale bevolking.

Oorzaken? De helft van de seizoenkaarthouders is volgens mij zelfs Friesland nog nooit uit geweest.

spons

Citaat van: Houseman op aug 26, 2009, 10:18:29
Moet wel zeggen dat hoe minder medesupporters er mee gaan, hoe leuker de trip. .

dat is inderdaad wel vaak het geval is ook mijn ervaring
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Han

Citaat van: spons op aug 25, 2009, 22:39:08
Ik ook, maar tot dat gedeelte wil ik ( en dat weet jij ook ) mezelf ook absoluut niet rekenen en die gaan inderdaad naar Frankrijk of Duitsland als Feyenoord daar speelt maar hadden ook absoluut niet naar PAOK uit gegaan.

Ik hoef na duizenden gezamenlijke Engeland-kilometers en na je mobieltje vanuit Brighton leeg te hebben gezogen toen je in Bilbao of Moskou zat niet overtuigd te worden van je oprechtheid als Feyenoord-aanhanger. Inmiddels heb je je sneer naar het Heerenveen-publiek al gerelativeerd.



Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hielke

Trond Sollied is per direct weg bij sc Heerenveen. Een hele verstandige beslissing van beide partijen, het ging gewoon niet. De man past niet bij Heerenveen. Wordt het misschien toch nog wat met dit seizoen..