Valenciennes - AS Monaco

Gestart door TeeZee, dec 03, 2007, 10:24:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.


Hugo

Hier mijn versie van Valenciennes, gezien vanaf de andere kant van Nungesser.

Valenciennes 2 - Olympique Marseille 1
Nungesser, Spectateurs; 16.017


Vooraf; VA = Valenciennes en OM = Olympique Marseille.

Op 20 mei 1993 stond de ontmoeting Valenciennes - Olympique Marseille op het programma. OM was al bijna kampioen en normaal gesproken moest de ontmoeting met laagvlieger VA geen probleem zijn. Maar OM eigenaar Bernard Tapie was er niet gerust op. Immers de woensdag erna moest OM in Munchen de finale van de Europa Cup 1 spelen tegen Milan. Jean-Jacques Eydelie, speler van VA en voormalige speler van OM werd benaderd. Hij zou de VA-spelers Robert, Glassman en Burruchaga vragen om tegen een financiele vergoeding het "rustig aan te doen" tijdens de wedstrijd. Maar helaas Jean-Jacques Glassman werkte niet mee en ging met het verhaal naar de Franse voetbalbond. "Het omkoopschandaal van Valenciennes" was geboren. Beide clubs werden gestraft met een gedwongen degradatie naar Lique 2. Valenciennes zakte later zelfs naar de 4e divisie. Echter de laatste jaren gaat het weer bergopwaarts met de club en in 2006 keerde de club na 13 jaar weer terug in Lique 1.


Memorial van Charles Nungesser, naamgever van het stadion


Veel kroegjes rondom het Nungesser

Op 15 augustus 2007 staat de ontmoeting Valenciennes - Olympique Marseille weer op het programma. Ik sta toevallig redelijk in de buurt op de camping en besluit richting VA te rijden. Lopend richting stadion deed heel veel mij aan Belgie denken; smalle straatjes, diverse cafe's, een frietwalm en heel veel bierdrinkende fans op straat. Aangekomen op de brede straat achter "Tribune Ouest" was het gelijk bal. De gendarmerie kwam aanscheuren met gillende sirenes en een groep agenten begon fanatiek met de wapenstok te zwaaien. Een groep fans van OM werd namelijk belaagd/bekogeld/uitgejouwd door het volk van VA. Dit ging een tijdje zo door, want steeds maar weer kwamen er fans van OM voorbij. Een zeer opgefokte sfeer, blijkbaar zit er nog veel oud zeer uit het verleden. Ik sprak nog even met een local die mij vertelde dat zowel Lille, Nice, OM als de "pigs" van Sedan de vijand zijn. Lens minder en PSG not.


Hoofdtribune met aparte verlichting


Tribune Ouest

Zoals verwacht was de wedstrijd compleet uitverkocht en was ik, zoals wel vaker in Frankrijk, aangewezen op de zwarte markt om aan een ticket te geraken. Maar eigenlijk had ik dit keer weinig zin in dat circus. Snel een Noord-Afrikaans type aangesproken en ja hoor gelijk beet. Ik mocht meelopen naar een ander louche figuur die inderdaad een ticket in de aanbieding had. Een zitplaats van e. 25,- voor e. 60,-. Dat was toch echt wat te veel. Maar na een verhitte discussie met een hoop geschreeuw en drukke handgebaren kwamen we een prijs overeen van e. 40,-. Een redelijke prijs zeker gezien de grote groep mensen die tijdens de wedstrijd nog buiten het stadion stond. Kaartje gescoord en nog genoeg tijd om te genieten van het mooie weer. Die e. 15,- boven de officiele prijs boeken we maar af als reserverings- en administratiekosten.


Thuispubliek vlak voor begin wedstrijd


Het afgeladen bezoekersvak

Mijn kaartje was voor de "Tribune Pouille", een grote overdekte tribune achter het doel met ongenummerde zitplaatsen. Ook het bezoekersvak bevond zich op deze tribune en was van de rest van de wereld afgesloten door een grimmig hekwerk. Voor het bezoekersvak bevond zich een "mixed zone".  In het vak de bekende vlaggen van "Dodgers" en onze bijna-naamgenoten van "CU '84". In verband met de gezelligheid ging ik vlak voor het uitvak zitten. De aanhang van OM bleef de gehele wedstrijd door zingen op vol volume. Regelmatig kippenvel! Iets verderop was ook de aanhang van VA druk aan het zingen verspreid over 2 plekken in het stadion. Regelmatig waren er kleine opstootjes op de tribune als er weer eens een fan van OM ontdekt was en rond de doelpunten was er een uitwisseling van flessen en bekers cola. Het werd snel duidelijk dat OM voor een punt kwam. Magertjes voor een club die de ambitie heeft om landskampioen te worden. VA speelde wel op de aanval met de sterke spits Savidan. De opbouw verliep bij VA vooral over rechts. Aan de linkerkant van OM werd Boudewijn Zenden qua fysiek en loopvermogen letterlijk van het veld geblazen. Hij werd in de 2e helft dan ook terecht vervangen. Na een spaarzame aanval van OM over de rechterkant werd het 0 -1. Direct daarna viel de 1 - 1 aan de andere kant binnen. In deze fase werd het op het veld grimmiger. Diverse smerige tackles met 2 benen werden amper bestraft en een hoop geduw, getrek en geouwehoer. Ook het publiek was behoorlijk geirriteerd. Zo zien wij het graag.


"Tribune de Fer" staantribune aan de lange zijde


Idem, spot de restanten wielerbaan

In de slotfase leek het of VA uitgeblust was en OM wel content was met de 1 -1. Vlak voor tijd dan toch de 2 -1. Een gigantische ontlading en het gehele stadion begon anti OM liedjes te zingen Een compleet leger aan politie kwam nog binnen om de fans in de "mixed zone" te scheiden. Ik kwam ogen en oren tekort op deze letterlijk en figuurlijk hete avond in VA. VA was vooraf nog een wat anonieme en saaie Franse club maar dat is nu wel veranderd. Heerlijk avondje in Valenciennes, daar wil ik in de toekomst nog wel eens naar toe, dan tegen "the Pigs" van Sedan.


"Mijn" Tribune Pouille


C(&)U '84 en de andere Ultra uit Marseille