Nottingham Forest versus Barnsley

Gestart door TeeZee, apr 08, 2008, 15:00:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

TeeZee

Barnsley maakte dit seizoen grote furore in het mooiste FA Cup seizoen ooit, door Liverpool en Chelsea te verslaan. De halvefinale was het eindstation voor de Tykes, maar het lijkt mij desalwelteplus een mooi moment om herinneringen op te halen aan de eerste keer dat ik Barnsley zag spelen. Uit den ouden doosch...

7 Maart 2001

Tja, je hebt net wedstrijden bezocht van Fulham en Crewe Alexandra en dan wil je in de eerste week dat je in Engeland bent toch ook nog wel een club bezoeken met een beetje naam. Op 7 maart 2001 zou Nottingham Forest thuis spelen tegen Barnsley. Nottingham Forest, dat is toch wel een grote naam besloten we. Europa Cups, kampioen in 1978. Wow. Goed, het ging al een tijdje wat minder met de club. Sinds 1999 speelt de club al een treedje lager. Maar wat maakt het uit, bijna alle grote clubs teren op hun verleden.

Aangekomen in Nottingham bij het hotel werd meteen duidelijk dat de club gevolgd werd. De receptioniste begon een vreselijk verbitterd verhaal op te hangen dat Forest tegenwoordig helemaal niks meer was en slecht speelde en zo. Denk hier een zuur gezicht bij en een winkelcentrumkapsel (copyright Han) en je hebt het juiste beeld voor je. Nou, dat beloofde nog eens veel goeds voor die avond. Een club met een groots verleden die volkomen afgeleden is.

Tassen in de kamer gegooid, auto geparkeerd. Op naar het stadion om het alvast te bekijken. De eerste indruk was niet eens zo verkeerd. Als je alleen nog maar op Craven Cottage en Gresty Road geweest bent dan is de City Ground gigantisch. Typische vormen van de tribunes, enkele open hoeken en weinig symmetrie. Absoluut geen Riversidekloon, al had ik toen nog nooit gehoord van het Riverside Stadium. De City Ground is een van de bakken die langs een rivier ligt. In dit geval de River Trent, drie keer raden in welke andere stad deze rivier ook stroomt (Stoke-on-Trent). Aan de overkant van deze rivier ligt Meadow Lane, de toch ook wel indrukwekkende thuishaven van Notts County. Nergens in Engeland liggen twee stadions van League clubs zo dicht bijelkaar. Alleen Dundee FC en Dundee United in Schotland spelen een nog duidelijkere street derby.

Kaartjes kopen. £18 voor een kaartje, sodeju. Dat was wel even duur als je Fulham en Crewe gewend was. Wisten wij veel dat we £18 ooit nog eens goedkoop zouden vinden na latere bezoeken aan Chelsea, West Ham, Millennium Stadium en Arsenal. Mijn oog viel echter al snel op de studentenkorting. £7 voor studenten. Hmmm... Ik had nog een oude studentenpas bij me. Ik was al maandenlang afgestudeerd maar ik ging het toch proberen. Tot mijn verbazing werd het zonder probleem geaccepteerd. Dat zijn van die lichtpuntjes in een leven die je moet onthouden om op verjaardagen, trouwpartijen, begrafenissen en voetbalfora te kunnen vertellen.

Op weg naar het stadion dan. Het was eerst eten bij McDonald's waar eigenlijk alle supporters aten. Forest, Barnsley. Ik kan me herinneren dat dat etablisement de eerste plaats was waar ik werd "gemate." In Engeland noemt men elkaar bijna altijd "mate", ongeacht het geslacht, afkomst of leeftijd. Cheers mate. Ik at de hamburgers met verpakking en al op, dat maakt bij McDonald's toch geen bal uit. Nadat deze misdaad jegens mijn gezondheid met succes begaan was liepen we naar het stadion, in gezelschap van een grote meute Rooneyklonen in trainingsbroeken en gympen.

De wedstrijd. Nottingham Forest kreeg in de 2e minuut een vrije trap. Ik zei: die gaat erin. Tot verbijstering van het hele stadion had ondergetekende dat goed gezien. Echte kenners bewijzen zich ook temidden van 18,787 anderen. Enfin, die goal van Bart-Williams was ook het enige doelpunt van een draak van een wedstrijd. Tja, daar zit je dan te gapen op de Brian Clough Stand. Indruk van het stadion was ook van binnen positief.

Deze pot was de laatste van een serie van drie van mijn eerste voetbalreis ooit. We pakten het toen nog niet zo goed aan als later toen we weleens in 9 dagen 7 wedstrijden bezochten. Dit keer bleef het bij 3 wedstrijden in 8 dagen. Op de terugreis nog wel even bij het oude Wembley geweest om de beroemde torens te kunnen zien voordat ze de kogel zouden krijgen.



TeeZee

Cool. Zelfde tribune, zelfde blok, zelfde seizoen.