Hoofdmenu

FC Utrecht

Gestart door Ici c est Paris, okt 20, 2008, 01:53:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ici c est Paris

Hier zal ik in de komende tijd mijn belevenissen en ervaringen plaatsen die ik beleef met 'mijn' club FC Utrecht. Bij deze mijn eerste bijdrage over de wedstrijd van vanmiddag.


19 oktober 2008, Sparta Rotterdam - FC Utrecht.



Zullen wij laten hoooooren......

Sparta-uit is onder de Utrechters altijd een redelijk populaire uitwedstrijd. Meestal geen gedoe met combiregelingen enzo, maar gewoon op eigen vervoer naar Rotterdam, potje voetbal kijken en weer naar huis. Dit alles verloopt dan in een prima sfeer tussen de Utrechters en Spartanen, en zo hoort het uiteraard ook. Na het uitkomen van het competitieprogramma werd deze wedstrijd dan ook bekeken als een ontmoeting waar ik absoluut bij moest zijn. Ik had het Kasteel ook nog nooit bezocht, dus wilde ik er extra graag heen. Tegenwoordig lopen er ook bij Sparta enkele oud-Utrechters rond waarmee door de jaren heen altijd contact is gebleven, en zo werden er wat lijntjes uitgelegd om aan kaarten voor het thuisvak te komen en dat was dan ook vrij snel geregeld.

Vol goede moed stapten we in de voormiddag in de auto naar Rotterdam, Utrecht had immers het niet misselijke Twente met 3-0 p de broek gegeven in de vorige wedstrijd. Maar toch, Utrecht blijft Utrecht, en Utrecht is er altijd goed in om een ploeg uit vorm weer op de rails te krijgen. Na een korte autorit van Utrecht naar Rotterdam-West, was het stadion zo gevonden en raakten we de auto kwijt op een industrieterrein op korte loopafstand van het Kasteel. Daar werden de tickets opgehaald en gingen we wat drinken in het spelershome. Het stadion van Sparta is van buiten niet veel bijzonders, maar daar moet bij gezegd worden dat we niet aan de kant van de woonwijk en het kasteel aankwamen, maar vanuit de richting van de snelweg. In het spelershome raakten we aan de praat met Wim, een 65-jarige Spartaan achter de bar in het spelershome, die ons in prachtig Rotterdams vertelde wat er mis was bij Sparta, en wat er moest gebeuren. Deed ons ook nog een sjaal cadeau. Het liep inmiddels al tegen half 3 en we besloten om de tribune op te zoeken. We zaten vlak naast het goedgevulde uitvak, waar de sfeer er al aardig inzat. Eigenlijk was ons vak min of meer een verlengd uitvak, ik denk dat zeker 70% van het volk er uit Utrecht kwam. De rest van het stadion was ook goed volgelopen, want er kwamen ruim 10.000 toeschouwers op de wedstrijd af. Het bekende clublied van Sparta klonk uit de speakers en de wedstrijd kon beginnen.

Op het veld gebeurde alweer waar we bang voor waren, Utrecht oogde slap, ongeconcentreerd en er werden veel fouten gemaakt. Bij Sparta was het voetbal ook niet van een bijzonder hoog niveau, maar die speelden tenminste met strijd, iets wat bij Utrecht ver te zoeken was. Dat resulteerde dan ook in een weliswaar wat gelukkig tot stand gekomen doelpunt voor Sparta, Charles Dissels werkte de bal min of meer toevallig met zijn buik achter de kansloze Vorm, 1-0. Daarna was het eigenlijk constant Utrecht met het meeste balbezit, maar Sparta wat het gevaarlijkst was. Utrecht heeft over de gehele wedstrijd eigenlijk maar 2 kansen gehad, een kopballetje van Dickoh en Simon Cziommer mikte naar de kruising maar Wapenaar dook de bal uit de kruising als in zijn beste jaren bij Utrecht. Sparta won verdiend, en bij Utrecht was er niet 1 speler die zich aan de malaise onttrok. Leuk voor Sparta, maar elke Utrechter baalde als een stekker en de eigen spelers werden op een enorm fluitconcert getrakteerd.

Na de wedstrijd nog een beetje in de catacomben rondgelopen, geen deur bleek voor ons gesloten, zo kwamen we bij de kleedkamers, de mixed zone, skyboxen en de persconferentie terecht. Niemand die ons tegenhield. Absoluut hoogtepunt voor mij was dat ik mijn held Evert ten Napel nog tegen het lijf liep, ik had graag een gesprek met hem gestart maar ik was met stomheid geslagen. Na nog een biertje te hebben gedronken met de 'Utrechtse' Spartanen stapten we rond de klok van 6 weer in de auto richting Utrecht, waar we precies op tijd voor de sport arriveerden.

Leuk voor mij was mijn eerste keer op het Kasteel, wat ik over het algemeen een heel leuk stadion vond. Zoiezo maakte de club Sparta op mij een leuke indruk, een hele gezellige sfeer met sympathieke mensen met hart voor de club. Al met al een dag met gemengde gevoelens, want het was een heerlijke dag met een verschrikkelijk resultaat.

Houseman

Leuk idee. Misschien maak ik ook wel zo'n topic over Heerenveen. Komende donderdag een aardige binnenkomer met AC Milan en daarna 2 leuke Europese trips.

Stadionhopper

Vond de sfeer gisteren op Het Kasteel best tegenvallen. Het enige wat de Spartanen konden zingen waren de laatste 3 woorden van het clublied, op den duur vond ik het gaan vervelen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Ici c est Paris

Citaat van: Houseman op okt 20, 2008, 10:13:07
Leuk idee. Misschien maak ik ook wel zo'n topic over Heerenveen. Komende donderdag een aardige binnenkomer met AC Milan en daarna 2 leuke Europese trips.

Leuk. Er loopt hier een aardige diversiteit aan supporters rond die hun club zeer regelmatig bezoeken, dus wie weet volgen er nog meer.

Citaat van: Dennis1981 op okt 20, 2008, 11:40:55
Vond de sfeer gisteren op Het Kasteel best tegenvallen. Het enige wat de Spartanen konden zingen waren de laatste 3 woorden van het clublied, op den duur vond ik het gaan vervelen.

Met sfeer bedoelde ik meer op de gemoedelijkheid die de club uitstraalde, qua supportering was het inderdaad niet veel soeps.

AthleticHolanda

Ben je ook in Doetinchem a.s. donderdag?

Ik waarschijnlijk wel, het is tenslotte één van de spaarzame eigen-vervoer wedstrijden in het naar mijn mening meest sfeervolle stadion van de Eredivisie...

Mijn laatste competitie-uitwedstrijd was eveneens die in Doetinchem afgelopen seizoen, heb me ook toen best goed vermaakt...

Ici c est Paris

Citaat van: AthleticHolanda op okt 24, 2008, 19:47:02
Ben je ook in Doetinchem a.s. donderdag?

Ik waarschijnlijk wel, het is tenslotte één van de spaarzame eigen-vervoer wedstrijden in het naar mijn mening meest sfeervolle stadion van de Eredivisie...

Mijn laatste competitie-uitwedstrijd was eveneens die in Doetinchem afgelopen seizoen, heb me ook toen best goed vermaakt...

Als het goed is ga ik wel ja. Lijkt me een leuk stadion.

Ici c est Paris

26 oktober 2008, FC Utrecht - NAC Breda

De afsluiter van een zeer roerige week bij onze club. Begon allemaal op maandag. Via enkele clubmensen wordt ons bekend dat geldschieter van Seumeren zeer pissig was na de nederlaag. Diezelfde dag uit Willem van Hanegem zijn kritiek op de fans die zich zeer negatief gedragen zouden hebben. Typisch voorbeeld van het splinter in andermans oog wel zien en de balk in je eigen oog niet, want het was ronduit dramatisch wat de spelers lieten zien in Rotterdam. In de nasleep hiervan supporters boos op alles en iedereen, het was weer eens crisis bij de FC.

En dan is het donderdag. De dag doet zijn naam duidelijk eer aan. Assistent-trainers John van Loen en David Nascimento, keeperstrainer Maarten Arts en conditietrainer Rob Druppers worden de laan uitgestuurd. Ex-speler en IJsselmeervogels-trainer Ton du Chatinier wordt de nieuwe assistent-trainer. Officiele reden is dat de chemie binnen de technische staf en tussen de staf en spelersgroep was verdwenen. Dan blijft het alsnog een opmerkelijk verhaal, want waarom laat je dan hoofdcoach van Hanegem zitten? Was zijn afkoopsom wat te hoog? Absoluut niet chique ook van de club. Bij van Loen was contractueel geregeld dat hij van Hanegem op zou volgen. Voor de heren zelf lijkt het ook een donderslag bij heldere hemel te zijn geweest, want om 13.00 uur donderdagmiddag zaten zij nog ogenschijnlijk nietsvermoedend aan de lunch met de rest van de werkende mensen binnen FC Utrecht, en een halfuur later stonden ze zonder baan. Niet bepaald een prettige wedstrijdvoorbereiding ook zou je zeggen. Iedereen was benieuwd naar de zondag, hoe de spelers op het veld op deze onrust zouden reageren.

En dan is het zondag. Pokkeweer. Iedereen om me heen verwacht dat Utrecht ten onder zal gaan tegen de koploper uit Breda. Ikzelf ben erg positief, omdat Utrecht nou eenmaal altijd van de ondersten verliest en tegen de koplopers ineens wel strijd kan leveren. Aan het begin van de middag wordt bekend dat hoofdtrainer van Hanegem zich ziek heeft afgemeld. Kan je toch op zijn minst opmerkelijk noemen, gezien de timing. Technisch directeur Buter zit naast assistent du Chatinier op de bank.

En dan is het 14.30 en gaat het feest beginnen. Bijna 20.000 man op de tribunes. Ook aardig veel uitsupporters meegenomen voor Nederlandse begrippen, want NAC is met 800 man sterk naar Utrecht gekomen. De wedstrijd gaat van start en het is Utrecht dat de eerste grote kans krijgt na een minuut of tien, Caluwé zet de aanval op op eigen helft en via Cziommer krijgt hij de bal terug, kapt van der Leegte knap uit, komt alleen voor NAC-keeper Ten Rouwelaar maar hij krijgt de bal er niet langs en schiet op de keeper. Zonde, bal had moeten zitten. Op de tribune stormen de 'hooligans' van Utrecht en NAC na lang uitdagen de gracht in in een poging om elkaar te bereiken, maar hun inspanning is voor niets, ze druipen af en gaan langzaam de trappen weer op, wat tot hilariteit leidt bij het overige publiek. Ondertussen maakt scheidsrechter Vink er een sport van om Utrecht zo veel mogelijk tegen te werken, want werkelijk alles fluit hij in het voordeel van NAC. Vlak voor rust wordt NAC nog even gevaarlijk via - wie anders - Matthew Amoah, die vanaf een meter of 3 naast kopt, maar 0-0 is een terechte ruststand. 

Na rust komt er een sterk Utrecht uit de kleedkamers, de fans gaan erachter staan en het kolkt in de Galgenwaard. De sfeer was zoiezo al bovengemiddeld, want zowel de fans van Utrecht als NAC waren vocaal zeer duidelijk aanwezig. Grote kansen voor Utrecht via Cziommer en Caluwé, maar de goal valt niet. Vink is nog steeds de weg kwijt, want waar hij in de eerste helft alles in het voordeel van NAC floot, fluit hij nu vrijwel alles in het voordeel van FC Utrecht. Utrecht probeert nog wel, maar komt niet meer tot scoren, en NAC vindt het wel best, Maaskant gooit er nog een verdediger bij ten koste van een aanvaller, en na 92 minuten fluit Vink voor het eindsignaal. Utrecht maakte aanspraak op meer, NAC niet, maar toch zijn beide kampen wel redelijk tevreden. NAC is geslaagd in zijn opzet, en de Utrechtfans berusten in hun lot, want ze hebben tenminste strijd gezien. Elke speler liet zien dat hij bereid was om zich kapot te werken, iets wat vorige week tegen Sparta ver te zoeken was. Donderdagavond wordt Utrecht weer verwacht op de Vijverberg, waar ze zullen spelen tegen de Graafschap, en ik zal er ook bij zijn. Iets wat niet gezegd kan worden van van Hanegem, want die mag niet van zijn dokter. Overspannen?....   

AthleticHolanda

Was blij dat ik eindelijk weer eens strijd zag in de Galgenwaard, als was het spel van beide kant verre van goed...

Heb de fans van NAC overigens amper gehoord, wijzelf hadden helaas in de tweede helft een kwartiertje een opleving, de sfeer is al tijden niet meer wat het ooit geweest is, al was het vandaag in de tweede helft inderdaad van onze kant wel bovengemiddeld vergeleken met de voorgaande thuiswedstrijden...
Heb me trouwens niet echt geërgerd aan Vink, volgens mij heeft die niet zoveel fout gedaan. Daarentegen irriteerde ik me wel aan de kleutertjes op vak U, 'get a life' zou ik zeggen...

Dat van Loen eindelijk weg is juich ik alleen maar toe, toen ik hoorde dat hij de beoogde opvolger van van Hanegem was werd ik al zenuwachtig. Volgens mij heeft hij echt het voetbalverstand van een doperwt...
Kan verder niet in de organisatie kijken, dus of de maatregel terecht is weet ik niet. Vind wel dat van Hanegem de komende wedstrijden zichzelf mag bewijzen, vind er nu nog geen verbetering plaats dan mag hij van mij ook opkrassen...

Maargoed, Utrecht kreeg te weinig vandaag, er was weer strijd, en als je de duels maar wint dan komt het voetbal vaak vanzelf... Hopelijk is deze wedstrijd een voorbode voor een nieuwe weg die is ingeslagen, dan zie ik het in ieder geval positief in.

Ici c est Paris

Citaat van: AthleticHolanda op okt 26, 2008, 23:15:46
Was blij dat ik eindelijk weer eens strijd zag in de Galgenwaard, als was het spel van beide kant verre van goed...

Heb de fans van NAC overigens amper gehoord, wijzelf hadden helaas in de tweede helft een kwartiertje een opleving, de sfeer is al tijden niet meer wat het ooit geweest is, al was het vandaag in de tweede helft inderdaad van onze kant wel bovengemiddeld vergeleken met de voorgaande thuiswedstrijden...
Heb me trouwens niet echt geërgerd aan Vink, volgens mij heeft die niet zoveel fout gedaan. Daarentegen irriteerde ik me wel aan de kleutertjes op vak U, 'get a life' zou ik zeggen...

Dat van Loen eindelijk weg is juich ik alleen maar toe, toen ik hoorde dat hij de beoogde opvolger van van Hanegem was werd ik al zenuwachtig. Volgens mij heeft hij echt het voetbalverstand van een doperwt...
Kan verder niet in de organisatie kijken, dus of de maatregel terecht is weet ik niet. Vind wel dat van Hanegem de komende wedstrijden zichzelf mag bewijzen, vind er nu nog geen verbetering plaats dan mag hij van mij ook opkrassen...

Maargoed, Utrecht kreeg te weinig vandaag, er was weer strijd, en als je de duels maar wint dan komt het voetbal vaak vanzelf... Hopelijk is deze wedstrijd een voorbode voor een nieuwe weg die is ingeslagen, dan zie ik het in ieder geval positief in.

Ik ook, absoluut. Al sluit ik niet uit dat we donderdag weer een uitglijder maken. Jij ging toch ook?

Vaig

Gregoor van Dijk kwam goed weg vandaag met zijn charge op Matthew Amoah. Dat hij daarvoor niet eens geel kreeg, is ronduit schandalig. Verder vond ik Vink warrig fluiten, vaak in het nadeel van FCU.
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

Ici c est Paris

Citaat van: Vaig op okt 26, 2008, 23:30:35
Gregoor van Dijk kwam goed weg vandaag met zijn charge op Matthew Amoah. Dat hij daarvoor niet eens geel kreeg, is ronduit schandalig. Verder vond ik Vink warrig fluiten, vaak in het nadeel van FCU.

Zo waren er meer acties, aan beide kanten. Kwakman verdiende rood in plaats van geel en Nesu ook zoiezo geel.

Zit overigens net naar Studio Voetbal te kijken waar John van Loen aan het woord was. Lijkt toch allemaal niet zo netjes van Utrecht.

Ici c est Paris

30 oktober 2008, De Graafschap - FC Utrecht



De Graafschap uit is al jarenlang een geliefde uitwedstrijd bij FC Utrecht-fans, vanwege het feit dat ze eigenlijk altijd met het eigen vervoer mogen komen. Nu was dat niet anders en wilden wij ook wel, omdat we de Vijverberg ook nog nooit bezocht hadden. Kaarten werden besteld en zo zouden wij erbij zijn.

In de aanloop naar de wedstrijd nog altijd erg onrustig rondom de club, Willem van Hanegem was nog altijd ziek, en Utrecht en De Kromme waren onderwerp van gesprek in vrijwel elk praatprogramma. RTV Utrecht ging op ziekenbezoek bij Willem en De Wereld Draait Door nodigde Rene van der Gijp, Jan Mulder en Hugo Borst uit om erover te ouwehoeren. De voorzitter bij Eredivisie Live, en als kers op de taart schoven John van Loen en David Nascimento aan bij respectievelijk Voetbal International en Holland Sport. Bij de wedstrijd zou van Hanegem nog steeds ziek zijn, dus werden zijn taken weer waargenomen door TD Piet Buter en assistent-trainer Ton du Chatinier. Onder hen was al tegen NAC Breda een goede wedstrijd gespeeld, dus we hadden er erg zin in.

Vol goede moed spraken we dus rond 17.00 uur 's middags af op het Centraal Station van Maarssen, en kwamen we via Utrecht, Arnhem en een soort tram/trein/stadsbus-combinatie - die op de stationnetjes van onder andere de metropolen Wehl, Didam en Doetinchem de Huet stopte - een uur voor de wedstrijd aan op het stationnetje van Doetinchem. Dat was echt  In de verte zagen we de lichtmasten van de Vijverberg al branden in de duisternis. Het leek erg dichtbij, maar volgens een Graafschap-fan op het station was het toch nog een ruim kwartier lopen. Dat leek ons onzin, maar hij bleek nog gelijk te hebben ook. Na de kaarten omgewisseld te hebben onderging ik de hel van de meest grondige fouillering die ik ooit gehad heb. In een paar minuten werd ik door een overijverige Achterhoekse student compleet binnenstebuiten gekeerd, blijkbaar zie ik er heel verdacht uit, want hij durfde me amper te laten gaan. Nog even een heerlijk broodje rookworst gehaald achter de tribune en uiteindelijk waren we een kleine 20 minuten voor de aftrap op de tribune. De Vijverberg is een knus stadion, wel een 13 in een dozijnbak, maar wel gezellig. Erg dicht op het veld, en ook altijd redelijk vol.

De wedstrijd kon beginnen, en de harde kern van de Graafschap (die naast het uitvak staat) ontrolde een spandoek ter ere van het 5-jarig bestaan van hun sfeergroep. Waren zoiezo wel redelijk hoorbaar, enig minpunt was de wat hyperactieve trommelaar, die hadden ze wat mij betreft wel bij de plaatselijke boerenkapel mogen laten. Buter en du Chatinier hadden hun plek op 1 plek (noodgedwongen) gewijzigd, Francis Dickoh, die tegen NAC uitviel, was centraal achterin vervangen door Sander Keller. Utrecht speelde beter in de 1e helft. Niet dat het groots was, maar in ieder geval wel beter dan de thuisploeg, die echter wel gevaarlijker waren, en keeper Vorm moest een aantal keer gepast tussenbeide komen. Net op het moment dat je dan het even niet meer verwacht, valt ie dan toch diep in de blessuretijd van de 1e helft, gelukkig in ons voordeel. Cornelisse zet een mooie combinatie op met Cziommer, en via de kluts komt de bal terecht bij Tom Caluwé, die de bal maar voor het intikken had: 0-1. Waar de sfeer in het aardig volgelopen uitvak zoiezo al erg goed was, barstte nu het feest los. Op een beter moment had de goal niet kunnen vallen natuurlijk.

In de 2e helft begint De Graafschap te stormen, het speelt naar de eigen fanatieke aanhang toe en die laten zich duidelijk horen. Ze raken door geklungel bij Utrecht ook nog 2x de paal waarbij Utrecht dus heel goed wegkomt, maar veel meer was het ook niet. Utrecht houdt het op zijn beurt spannend door via met name Ali Boussaboun te verzuimen de 0-2 te maken. In de slotfase doet Utrecht het dan toch, Ali Boussaboun heeft oog voor de meegelopen Michael Silberbauer, levert een mooie assist af, en de Deen heeft geen moeite meer om doelman Heijblok te passeren: 0-2. Nu kan het definitieve feest beginnen, de polonaise wordt ingezet en de sfeer is heerlijk. Maar dat mag ook wel, want de laatste uitoverwinning is alweer een hele tijd geleden. Door het feesten krijg ik van het spel niks meer mee, 0-2 is de eindstand en we kunnen met een tevreden gevoel naar huis. Op weg naar het station vangt nog een uitdagende Utrechter tikken van een paar Superboeren, eigen schuld. Zijn weggerende vrienden zorgen wel weer voor hilarische taferelen door met hun riemen te gaan zwaaien en stoer te doen terwijl iedereen heeft gezien dat het bewuste groepje Doetinchemmers allang verdwenen was. Na 2 uur treinen zette de NS ons weer af in Maarssen en hadden we toch weer een leuke avond gehad.

De thuiswedstrijd van de zondag erna tegen Heracles zou ik missen door wat lichamelijke ongemakken na een nachtje stappen, achtte mezelf niet in staat om naar het stadion te gaan. Van achter de decoder werd wel gezien hoe Boussaboun en van der Gun mooie goals maakten en voor een verdiende zege voor Utrecht (nog steeds zonder van Hanegem) zorgden. Zo staat Utrecht weer 'gewoon' op de 8e plek en lijkt het alsof er niks is gebeurd. Zo kan Utrecht zondag met veel vertrouwen naar de (altijd lastige?) uitwedstrijd bij Feyenoord in Rotterdam.


Typische treinen hebben ze hier.


De spelers betreden een vrijwel uitverkochte Vijverberg.


Je zit hier lekker dicht op het veld, helaas wel achter glas.


Zoals gezegd, het zat goed vol.


De beslissing valt en het feest kan beginnen.


Utrecht bedankt!



Sebastiaan_W

Prachtige column in de VI van deze week over het gebeuren rond Willem en zijn inmiddels ex-assistenten. Ik ben benieuwd wat onze Utrecht fans op dit forum van de column vinden.

Ici c est Paris

Citaat van: witte leeuw op nov 06, 2008, 11:20:03
Prachtige column in de VI van deze week over het gebeuren rond Willem en zijn inmiddels ex-assistenten. Ik ben benieuwd wat onze Utrecht fans op dit forum van de column vinden.

Ik kan me er wel aardig in vinden. Willem is de geloofwaardigheid kwijt die Buter en van Dop al veel langer kwijt waren.

Ici c est Paris

15 november 2008, SC Heerenveen - FC Utrecht



Na het bezoekje in Doetinchem was er dus de thuiswinst op Heracles Almelo, en daarna volgden er 2 uitwedstrijden. Op 9 november Feyenoord-uit en 15 november Heerenveen-uit. Heerenveen-uit was vrij vervoer, en de Kuip hadden we beiden al gezien, dus viel de keuze op Heerenveen. Dat had mijn reisgenoot al wel gezien (Heerenveen-Setubal vorige maand) maar ik nog niet. Was er erg benieuwd naar, want je hoort altijd erg positieve verhalen over het Abe Lenstra Stadion. We hebben helaas allebei niet een rijbewijs tot onze beschikking, waardoor wij aangewezen zijn op het OV en anders de combibus. Het leek de combibus te worden, omdat een retourtje Heerenveen zelfs met korting wel aardig aan de prijs is, maar toen kwam de NS daar met een mooie actie: 2 personen konden de hele dag treinen voor 25 euro. Dat was best te doen dus gingen we daar maar voor.

Zo kwam het dat we rond kwart voor 4 zaterdagmiddag op Utrecht Centraal afspraken om de treinreis naar het hoge noorden te maken. De eerste trein misten we naar goed gebruik, maar om tien voor half 5 stapten we dan alsnog de trein vol met dagjesmensen uit het noorden (we waren duidelijk niet de enige die op de hoogte waren van de NS-kortingsactie) in die ons in anderhalf à 2 uur naar Friesland zou brengen. Onder het genot van een hapje en een aantal drankjes ging dat allemaal vrij voorspoedig, en zo kwamen we rond 6 uur in Heerenveen, of it Hearrenfean, zoals ze daar schijnen te zeggen. Bij het station Heerenveen IJsstadion stapte er nog een heel legioen met Teletoeters in de trein, er bleken Wereldbekerwedstrijden te zijn.

Groundhoppen/voetbalwedstrijden bezoeken in een vreemde omgeving blijft een prachtig excuus om wat van de wereld (en in dit geval je eigen land) te zien, en zo kwam ik erachter dat Heerenveen nog best een gezellige binnenstad heeft, voor zover je überhaupt van een binnenstad kan spreken in Heerenveen. Mijn reisgenoot was dus al eerder in Heerenveen geweest en wist de weg, en zo bereikten we na een minuut of 20 wandelen het Abe Lenstra Stadion. Zag er van buiten best indrukwekkend uit, het was groter dan ik had verwacht. Na een half rondje stadion (voor zover dat kan bij Heerenveen, want aan 1 korte zijde zit nog een soort winkelgalerij en een heel sportcomplex met o.a. een zwembad) bereikten we ongeveer een uur voor de wedstrijd het uitvak. Bij Heerenveen kan je ook nog gewoon door het thuispubliek heenlopen zonder constant over je schouder te kijken, geen vlieg die je kwaad doet. Cliché, maar zo hoort het natuurlijk ook.

In het uitvak aangekomen kregen we met een onaangename verrassing te maken in de vorm van een net. Beetje jammer, want voor de rest heeft Heerenveen echt geen verkeerd uitvak. Verder was het uitvak maar voor een deel open voor ons wegens een gebrek aan belangstelling van het Utrecht-publiek (waar zijn de tijden dat we overal een vol uitvak hadden gebleven), en het andere deel was opengesteld voor de Heerenveensupporters. Het stadionvoer bleek prima te doen, ik kreeg een broodje kroket voor 2,50, het is wat prijzig maar het smaakte prima.

Het liep inmiddels tegen kwart voor 8 en de spelers kwamen het veld op. Geen thuiswedstrijd van Heerenveen zonder het volkslied van Friesland natuurlijk. Leuk stukje traditie, maar van mij hoeft het niet echt. Van de wedstrijd werd niet veel verwacht, Heerenveen is toch een hele goede ploeg die thuis heel sterk is, met als grote uitblinker natuurlijk Danijel Pranjic. Groot was dan ook onze verbazing toen lantaarnpaal Skoubo (tot op heden heb ik hem op deze uitzondering na nog niet op een goede actie kunnen betrappen in welke wedstrijd dan ook) Ali Boussaboun alleen voor de keeper zette en die de bal keurig onder doelman Steppe door het doel in schoof. Het zou flauw zijn om te zeggen dat het toen erg stil werd in Heerenveen, want dat was het al. Later begreep ik dat de harde kern van de Friezen uit protest 75 minuten stilbleef, maar tijdens de wedstrijd zelf verbaasde ik me toch heel erg over de doodse stilte. Wijzelf waren overigens ook vrij snel weer stil, omdat Pranjic binnen een minuut de gelijkmaker achter Vorm ramde. Maarja, daar vraag je dan ook om als je die jongen vrij de 16-meter in laat lopen.

Voor de rest had Heerenveen het betere van het spel in de 1e helft, zette Utrecht achterin de deur wagenwijd open en had het slechts geluk dat Heerenveen zijn kansen niet best uitspeelde en Michel Vorm zoals altijd een prima pot speelde. Een paar minuten voor rust gebeurde dan toch het onvermijdelijke, Beerens mocht langs een boulevard van vrijheid op Vorm aflopen en de 2-1 erin leggen met een prachtig lobje. In de blessuretijd van de 1e helft komt rechtsback Cornelisse dan nog mee naar voren om het vijandelijke doel onder vuur te leggen. Hij doet dat met een schot dat een enkeltje cornervlag lijkt te nemen, maar vrij gelukkig gaat de bal via een been omhoog en schiet Cornelisse poging 2 met een prachtige volley in de kruising. 2-2. Dan ben je weer blij, maar het telefoontje naar huis met de nieuwe tussenstand was nog niet beeindigd, en Heerenveen scoort in de laatste seconde van de 1e helft de 3-2, weer via Pranjic en weer na geklungel bij Utrecht achterin. 3-2 de ruststand. Een hele vermakelijke pot voor de neutrale toeschouwer, en vast ook voor de Heerenveensupporter, maar voor ons verschrikkelijk.

Na rust krijgt Heerenveen verdediger Popov vrij snel zijn 2e gele kaart, en dan hoop je op meer. De hoop bleek ongegrond, want Utrecht heeft dan wel vrijwel de gehele 2e helft op de helft van Heerenveen gestaan, het heeft daarin welgeteld 1 kans gecreerd, en zelfs die hadden ze meer te danken aan slecht verdedigen van Heerenveen dan aan zichzelf. Het is dat de jonge Nick de Jong 5 minuten voor tijd niet wat rustiger bleef, anders hadden we alsnog een punt mee naar huis genomen. De grootste kansen waren voor Heerenveen in de 2e helft, zo raakte het via Vorm en nog een verdediger de lat, en ging Beerens alleen op Vorm af, die daarop 1 van de mooiste reddingen maakte die ik ooit van een keeper heb gezien, hij dook na een paar schijnbewegingen van Beerens op de bal en had hem klemvast. Beerens bleef vervolgens nog een minuut liggen, ik denk meer uit schaamte dan van een blessure, want geraakt werd hij niet. Maargoed, uiteindelijk kon hij toch het meeste lachen, want hij had gewonnen en Utrecht stond met lege handen. Verliezen bij Heerenveen is geen verschrikkelijke ramp, maar als je de manier waarop ziet had het niet nodig geweest.

Op de terugweg misten we nog de trein richting Utrecht, waardoor we op die van half 11 moesten wachten, en na een verlies lijkt zo'n terugreis nog wat extra lang te duren. Na ruim 2 uur met onze vrienden van de NS doorgebracht te hebben stonden we om half 1 weer in Maarssen, na een leuke dag te hebben gehad. Als het aan mij ligt ben ik volgend seizoen weer van de partij. Het Abe Lenstra Stadion is een mooi stadion, met jammer genoeg weinig sfeer, maar ik heb begrepen dat dat normaal anders is. Voor de rest ook gezellig gehad, heerlijke dag met maar 1 minpunt: Het resultaat.



Fryslan by night: Het Abe Lenstra Stadion. Het fotograferen in het donker heb ik nog niet bepaald onder de knie.



Het clublogo op de buitenkant van het stadion, zo hoort het.



De Friesche variant op de fanshop.



De façade van het hoofdgebouw van het stadion.



Door het net heen konden we nog net de wedstrijd volgen.



Het Friesche volkslied vastgelegd.



Beide ploegen stellen zich weer op na de snelle 0-1. Iets wat aan Utrecht-kant blijkbaar verkeerd gaat, want krap 30 seconden na deze foto lag de gelijkmaker er al in.