Hoofdmenu

Duitsland

Gestart door hgrm, feb 18, 2008, 23:23:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

AthleticHolanda

Citaat van: Joost op jan 15, 2013, 13:12:08
Precies.

Feit is mijns inziens wel dat Karlsbande een dekmantel is voor volk dat stevig met extreem-rechts verweven is. ACU profileert zich als vrij extreem links en volgens mij zijn het de leden van Karlsbande die ACU meerdere malen hebben aangevallen, en niet andersom.
Ik heb zelf nog nooit rechtse of linkse uitingen op de tribune van Alemannia kunnen spotten, maar ik vind het wel triest dat: punt 1 - Karlsbande veel groter is dan ACU en punt 2 - ACU door aanhoudende intimidatie van het veel grotere Karlsbande niet meer veilig is op de tribune.

Alemannia als club kan er niet zoveel aan doen (en die hebben ook wel andere dingen aan hun hoofd), maar het zegt wel iets over de mentaliteit op de tribune. Ik vraag me af waar de sympathie voor Karlsbande vandaan komt... Het lijkt een beetje een tendens te worden want ook bij o.a. BVB en verschillende andere clubs in NRW waren er (teveel) banden met extreem-rechts.

3434

ACU zit nu al een tijdje in een apart vak en bij de uitwedstrijden gaan ze zelfs bij de thuisfans of ergens anders. Raar want ACU was de eerste van beide groepen (sinds 1999, Karlsbande 2010) maar is nu inderdaad zeer klein geworden (man of 30-40). Ik herrinner me op het oude tivoli dat ACU minstens met 150 à 200 personen was (al dan niet met meelopers).

Jammer dat politiek alles zo kan begaaien. Extreem rechts en extreem links zijn beide wel even gevaarlijk in mijn ogen.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Terranova

Het maakt niet uit of ze recht, links of rechtdoorzee zijn.... het is gewoon triest dat politiek en voetbal met elkaar verward worden....

Joost

Citaat van: AthleticHolanda op jan 15, 2013, 19:52:19
Ik vraag me af waar de sympathie voor Karlsbande vandaan komt...

Daar ga je de fout in.
Er is geen directe sympathie voor de extreemrechtse ideeen van enkele leden van de KBU.
99% van de mensen die op de staantribune plaatsnemen komt gewoon om voetbal te zien en af en toe mee te zingen en te klappen om de ploeg te ondersteunen. Die hebben helemaal geen boodschap aan wat die lieden in hun verdere vrije tijd doen.
Er is op de tribune ook helemaal geen sprake van nazi leuzen of uitingen.

De ACU daarentegen zondert zich volledig af van de rest van het publiek en is niet cooperatief. Dat wekt wel irritatie.

3434

Citaat van: Terranova op jan 17, 2013, 11:31:33
Het maakt niet uit of ze recht, links of rechtdoorzee zijn.... het is gewoon triest dat politiek en voetbal met elkaar verward worden....

Inderdaad, dat bedoelde ik met 'begaaien'. Politiek en voetbal gaan zowel op de tribunes als in de bestuurskamer (/samenwerking met de stad) helaas vaak hand in hand. Stadiondossiers, subsidies, vergunningen weigeren..
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

AthleticHolanda

Citaat van: Joost op jan 17, 2013, 11:53:55
Daar ga je de fout in.
Er is geen directe sympathie voor de extreemrechtse ideeen van enkele leden van de KBU.
99% van de mensen die op de staantribune plaatsnemen komt gewoon om voetbal te zien en af en toe mee te zingen en te klappen om de ploeg te ondersteunen. Die hebben helemaal geen boodschap aan wat die lieden in hun verdere vrije tijd doen.
Er is op de tribune ook helemaal geen sprake van nazi leuzen of uitingen.

De ACU daarentegen zondert zich volledig af van de rest van het publiek en is niet cooperatief. Dat wekt wel irritatie.

Ben ik het helemaal mee eens, maar Karlsbande is de laatste tijd toch behoorlijk negatief in het nieuws gekomen en de club heeft daar op ingespeeld door alle uitingen m.b.t. Karlsbande te verbieden. Een prima maatregel overigens, denk ik. Waarom volgt 'het publiek' de club niet in deze, en laten ze zich niet meer leiden door die groep? Als het publiek Karlsbande zou negeren (net zoals ze ACU hun eigen ding laten doen) dan zouden ze plots ook een stuk kleiner en minder invloedrijk zijn lijkt me.

Maargoed, het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Als Karlsbande een populair liedje inzet en de sfeer is er naar dan is het logisch dat veel mensen meezingen...

Joost

Citaat van: AthleticHolanda op jan 17, 2013, 13:48:46
Ben ik het helemaal mee eens, maar Karlsbande is de laatste tijd toch behoorlijk negatief in het nieuws gekomen en de club heeft daar op ingespeeld door alle uitingen m.b.t. Karlsbande te verbieden. Een prima maatregel overigens, denk ik. Waarom volgt 'het publiek' de club niet in deze, en laten ze zich niet meer leiden door die groep? Als het publiek Karlsbande zou negeren (net zoals ze ACU hun eigen ding laten doen) dan zouden ze plots ook een stuk kleiner en minder invloedrijk zijn lijkt me.

Maargoed, het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Als Karlsbande een populair liedje inzet en de sfeer is er naar dan is het logisch dat veel mensen meezingen...
Je hebt zelf tegen Dortmund II gezien hoe afgelegen de ACU staat. Daardoor merk je juist wel dat zij een lied inzetten. Wanneer er vanuit het midden een lied wordt ingezet kan ik niet zien of horen of dat van de KBU afkomstig is.

AthleticHolanda

Citaat van: AthleticHolanda op jan 15, 2013, 19:52:19
Het lijkt een beetje een tendens te worden want ook bij o.a. BVB en verschillende andere clubs in NRW waren er (teveel) banden met extreem-rechts.

http://www.11freunde.de/artikel/rueckkehr-der-hooligans-ultras-duesseldorf-ziehen-sich-zurueck

Een paar dagen geleden kwam het bericht dat ultras Ddorf het voorlopig even rustig aan gaat doen, 11 freunde komt net met het volgende artikel...

hgrm

In het algemeen vind ik het al dubieus dat er in Duitsland zoveel supportersclubs zijn die zich zo duidelijk profileren. Of ze nu links, rechts, blauw, groen of geen zijn, dat doet er dan niet toe. Ik heb het gevoel dat een gedeelte vooral naar het voetbal gaat om zichzelf te profileren in plaats van om hun Verein te steunen. Er wordt veel te veel aan zelfpijperij gedaan. Wat dat betreft staat het Nederlandse/Engelse model met één supportersclub die vooral ondersteunend en op de achtergrond aanwezig is, me veel meer aan. Op die manier zijn supportersclubs ook serieuze gesprekspartners voor een club/overheid.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Terranova

Los van deze discussie (maar toch ook weer niet); het bevalt me niets dat het rechts extremisme in Duitsland zo'n grote vorm aan het aannemen is dat dit nu ook al duidelijk te zien is op de tribunes. Overigens moeten ze al het extremisme bannen wat mij betreft.

hgrm

Citaat van: Terranova op jan 22, 2013, 14:08:25
Los van deze discussie (maar toch ook weer niet); het bevalt me niets dat het rechts extremisme in Duitsland zo'n grote vorm aan het aannemen is dat dit nu ook al duidelijk te zien is op de tribunes. Overigens moeten ze al het extremisme bannen wat mij betreft.

Dat is historisch gegroeid, in Duitsland (en veel andere westerse landen) was de angst voor het communisme veel groter dan die voor rechts. Het Nazisme was bedwongen en in de vorm van het communisme stond in 1945 de volgende vijand al te wachten. Alles wat verdacht werd van communistische sympathiën, werd hard aangepakt. Bovendien waren er in veel landen extreem linkse terreurbewegingen actief (RAF in Duitsland, CCC in België enz.). In die sfeer is nooit opgetreden tegen rechts-extremisme. Juist in Duitsland heeft dit geleid tot een kleine groep actieve rechtsextremisten die het verleden verheerlijken.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

3434

Ik wil graag nog een keer naar Krefeld. Ik weet dat de derby het aantrekkelijkst is maar dit duurt nog even (7 april). Heeft iemand een idee of Wuppertal II wat volk lokt qua bezoekers?

Ik twijfel tussen KFC Uerdingen 05 v Cronenberger SC /  Wuppertal II. Cronenberger SC ken ik niet totaal niet.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Hugo

Citaat van: 3434 op feb 05, 2013, 13:10:30
Ik wil graag nog een keer naar Krefeld. Ik weet dat de derby het aantrekkelijkst is maar dit duurt nog even (7 april). Heeft iemand een idee of Wuppertal II wat volk lokt qua bezoekers?

Ik twijfel tussen KFC Uerdingen 05 v Cronenberger SC /  Wuppertal II. Cronenberger SC ken ik niet totaal niet.

Ik zou de wedstrijd tegen RW Oberhausen doen.

Joost

Kun je niet beter een aantal extra maanden wachten? Volgend seizoen komen Essen, Oberhausen, Wuppertal en Alemannia op bezoek daar.

3434

Het gaat niet om een eenmalig bezoek hoor! Die wedstrijden staan al allemaal op mijn lijstje. Sinds ik Krefeld vorig seizoen heb gezien heb ik er wel wat sympathie voor.  Gezellig sfeertje, mooi stadion en een 4000tal toeschouwers vond ik geweldig op dat niveau (6de).

Bovendien is het maar een goed uur rijden dus dat is mooi meegenomen.

Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11