Engelse competitie 2008/2009

Gestart door TeeZee, jun 26, 2008, 15:56:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee


TeeZee

We zijn al weer een tijdje op weg, tijd voor wat statistieken voor de liefhebbers.

Premier League
Meeste goals: 17/8 Aston Villa v Man City 4-2
Grootste overwinning: 17/8 Chelsea v Portsmouth 4-0
Best bezochte wedstrijd: 17/8 Man Utd v Newcastle 75,512
Slechtst bezochte wedstrijd: 16/8 Bolton Wanderers v Stoke City 22,717

Championship
Meeste goals: 9/8 Sheffield Wednesday v Burnley 4-1 en 16/8 Wolverhampton Wanderers v Sheffield Wednesday 4-1
Grootste overwinning: 9/8 Sheffield Wednesday v Burnley en 16/8 Wolverhampton Wanderers v Sheffield Wednesday 4-1 en 16/8 Sheffield United v QPR 3-0 en 16/8 Burnley v Ipswich Town 0-3
Best bezochte wedstrijd: 9/8 Derby County v Doncaster Rovers 33,010
Slechtst bezochte wedstrijd: 9/8 Blackpool v Bristol City 8,244

League One
Meeste goals: 9/8 Oldham Athletic v Millwall 4-3
Grootste overwinning: 16/8 Peterborough United v Leyton Orient 3-0
Best bezochte wedstrijd: 16/8 Leeds United v Oldham Athletic 24,631
Slechtst bezochte wedstrijd: 16/8 Hereford United v Yeovil Town 3,476

League Two
Meeste goals: 9/8 Dagenham & Redbridge v Chester City 6-0
Grootste overwinning: 9/8 Dagenham & Redbridge v Chester City 6-0
Best bezochte wedstrijd: 9/8 Bradford City v Notts County 14,038
Slechtst bezochte wedstrijd: 16/8 Chester City v Wycombe Wanderers 1,419

Blue Square Premier
Meeste goals: 16/8 Oxford United v Eastbourne Borough 6-3
Grootste overwinning: 9/8 Wrexham v Stevenage Borough 5-0
Best bezochte wedstrijd: Wrexham v Stevenage Borough 4,901
Slechtst bezochte wedstrijd: Grays Athletic v Northwich Victoria 523

Maroboduus

Citaat van: TeeZee op aug 20, 2008, 11:11:38
We zijn al weer een tijdje op weg, tijd voor wat statistieken voor de liefhebbers.

Een tijdje op weg? Heb ik iets gemist? Het moet niet nog gekker worden....

TeeZee

Voor het eerst dit seizoen heb ik de kans gehad om eens lekker op het gemakje naar Match of the Day te kijken.

MOTD begon met Stoke City v Aston Villa. Dat is logisch. De wedstrijd was 'a real cracker', de eerste thuiswedstrijd van Stoke City op het hoogste niveau in 23 jaar en bovendien een ontmoeting tussen twee founder members. De wedstrijd eindigde in 3-2, met 3 doelpunten in de laatste tien minuten. De BBC laat dat altijd allemaal meewegen bij de keuze voor de openingswedstrijd van MOTD. Bij die keuze wordt de voorkeur van de echte liefhebber zwaar, zo niet volledig, meegewogen. Ze zijn de besten ter wereld, ik duld geen tegenspraak op dit punt.

De wedstrijd zelf was genieten. De doelpunten van Carew en vooral die van Fuller dingen nu al mee voor 'goal of the season'. Stoke City won, dat was eigenlijk nog het mooiste. Iedereen verwacht dat Stoke City en Hull City dit seizoen kansloos terugkeren naar het tweede niveau. Dat denk ik nog steeds, maar voorlopig staan beide clubs buiten de degradatieplaatsen en Hull zelfs op P3. Stoke City bevalt me tot nu toe goed, het wapen van de extreem verre ingooi is zelfs geweldig en ik hoop dat ze er nog veel punten mee weten te pakken.

Een jaar of 6 geleden was ik op bezoek in het Britannia Stadium van Stoke. Ze waren net gepromoveerd naar het tweede niveau (toen nog First Division geheten) en ontvingen op een typische zomeravond Leicester City. De wedstrijd liet zich het beste omschrijven als het verplicht moeten kijken naar opdrogende diarree en de sfeer was waardeloos. Nu de club op het hoogste niveau is aanbeland, zit het stadion bomvol en is de sfeer prima. Ik moest toch even terugdenken aan dat dodelijke spreekkoor bij Northampton Town v Nottingham Forest, afgelopen maart: "Stand Up, If You've Been Here Before".

Voor het eerst in tijden wist Fulham een Londen Derby winnend af te sluiten. Arsenal was het slachtoffer en dat zal ongetwijfeld weer veel walstuurlui doen fulmineren dat "Wenger weg moet en dat er grote aankopen moeten komen". Hoofdschuddend leg ik die opportunistische internetteksten naast me neer, het is niet meer dan suffe supporterskretologie/retoriek. Wenger moet blijven. Alleen moet hij wat meer Engelsen opstellen. De Premier League is al nauwelijks Engels meer en dat vind ik jammer.

Van een Franse ploeg gaan we naar een Spaanse ploeg: Liverpool. Liverpool staat aan kop en heel haar supportersgroep weet het zeker: ze worden voor het eerst in ongeveer 20 jaar weer kampioen. Ik heb eigenlijk geen voorkeuren in het Engels voetbal, maar gek genoeg is de grootste Engelse club van de vorige eeuw een club die bij mij eerder negatieve gevoelens oproept dan adoratie. Ik heb geen flauw idee waar dat vandaan komt. Wellicht door die ene wedstrijd die ik ooit van hun zag: zo extreem saai. Het is jammer dat Middlesbrough de voorsprong niet vast wist te houden op Anfield. Extra jammer was dat Evertonsupporter Gerrard ook nog eens de winnende binnenschoot op het laatst.

De Spurs hebben verloren en dat zag ik met veel genoegen gebeuren. Sinds ze Jol op achterbakse wijze dumpten en maar weer een Spanjaard aanstelden heb ik het niet zo meer op die club, sorry. Om de nederlaag positiever te benaderen kan ik aanvoeren dat ik Sunderland dan weer wel een leuke club vind. Dat heeft te maken met het verhaal van die Nederlander die zo'n fan was van die club, dat hij in Sunderland ging wonen op loopafstand van het prachtige Roker Park (het vorige stadion van de club). De VI met dat verhaal zal ik nooit weggooien, halverwege de jaren '90 wist ik door dat verhaal dat ik ooit naar Engeland wilde om er een wedstrijdje mee te maken (dat 'een wedstrijdje' liep vervolgens wat uit de hand). Dat Premier League-icoon en karaktermens Roy Keane er trainer is helpt trouwens ook.

Het was echt een Super Saturday, daar ook West Bromwich Albion v Everton een ontmoeting is tussen twee founder members. Ja, dat soort affiches doet wat met me. Wat derby's bij iedereen oproept, doet een wedstrijd met een historische lading ook bij mij. Everton won en dat vind ik prima. Leuke club en bovendien zingen ze 'and if you know your history'. En daar gaat het bij Engels voetbal om, het bewust zijn van je historie en het maken van nieuwe historie. Everton, a grand old team.

Hull pakte een puntje bij Blackburn (knap!) en Newcastle versloeg Bolton met de kleinst mogelijke score.

Ik heb genoten. En dan te bedenken dat er in de lagere divisie ook zoveel moois gebeurde. De Bath-derby trok 820 supporters. Dat is een bovengemiddelde gate op Twerton Park, maar AFC Wimbledon en Newport County hadden twee keer zoveel aandacht.

Sebastiaan_W

Jantje Poortvliet heeft zijn eerste overwinning van het seizoen te pakken! De 3 punten werden opgehaald bij degradant Derby County, wat al maanden op een overwinning wacht in een competitieduel.

Zaterdag in O'reillys te Amsterdam gekeken naar Liverpool - Middlesborough en Plymouth Argyle - Swansea City. Bij de eerste wedstrijd kwam Middlesborough kwam op voorsprong na een prachtige goal van Mido, maar helaas gaven ze het in de slotfase nog weg. Erg jammer, want net als TZ heb ik helemaal niks met de The Reds. Ik ben 1x bij een thuiswedstrijd van ze geweest(toevallig ook Liverpool - Middlesborough) en Anfield Road viel me echt heel erg tegen.

De andere wedstrijd was van een bedenkelijk niveau, maar Swansea wist dankzij Scotland toch de 3 punten mee naar huis te nemen.

Pieros

CiteerDat heeft te maken met het verhaal van die Nederlander die zo'n fan was van die club, dat hij in Sunderland ging wonen op loopafstand van het prachtige Roker Park (het vorige stadion van de club). De VI met dat verhaal zal ik nooit weggooien,

Is het mogelijk om dit in te scannen?


TeeZee

Citaat van: Fish op aug 25, 2008, 22:11:55
CiteerDat heeft te maken met het verhaal van die Nederlander die zo'n fan was van die club, dat hij in Sunderland ging wonen op loopafstand van het prachtige Roker Park (het vorige stadion van de club). De VI met dat verhaal zal ik nooit weggooien,

Is het mogelijk om dit in te scannen?
Ik heb geen scanner. Ik heb het verhaal wel in word-formaat, maar ik ga op een openbaar forum geen copyrighted teksten plaatsen. Het is overigens een aantal jaren geleden wel op het besloten Phoenix geplaatst.

Het gaat om een verhaal dat in vi 51/52 van 1995 stond en het heet "Rotterdamse ambtenaar vestigt zich in Sunderland".


Sebastiaan_W

Citaat van: TeeZee op aug 25, 2008, 22:21:05
Citaat van: Fish op aug 25, 2008, 22:11:55
CiteerDat heeft te maken met het verhaal van die Nederlander die zo'n fan was van die club, dat hij in Sunderland ging wonen op loopafstand van het prachtige Roker Park (het vorige stadion van de club). De VI met dat verhaal zal ik nooit weggooien,

Is het mogelijk om dit in te scannen?
Ik heb geen scanner. Ik heb het verhaal wel in word-formaat, maar ik ga op een openbaar forum geen copyrighted teksten plaatsen. Het is overigens een aantal jaren geleden wel op het besloten Phoenix geplaatst.

Het gaat om een verhaal dat in vi 51/52 van 1995 stond en het heet "Rotterdamse ambtenaar vestigt zich in Sunderland".

Die VI zou ik dan ook in mijn bezit moeten hebben. Dat moet ik maar eens een keer opzoeken.

TeeZee


TeeZee

Inmiddels heb ik het filmpje al 15x bekeken, maar ik kan nog steeds niet zien in welk stadion Ron Manager zit. Ik dacht dat het Boundary Park was, maar bij nader inzien is die het niet.

Hugo

Citaat van: TeeZee op aug 26, 2008, 19:38:44
Inmiddels heb ik het filmpje al 15x bekeken, maar ik kan nog steeds niet zien in welk stadion Ron Manager zit. Ik dacht dat het Boundary Park was, maar bij nader inzien is die het niet.

Ik zet in op Hartlepool.

Han

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

League Cup R3: Swansea v Cardiff. Een avondwedstrijd dus.

Jammer dat ze al in competitieverband elkaar treffen dit seizoen.

TeeZee

The Arsenal (isn't it?). Ik zag de samenvatting van Arsenal v Newcastle United bij MOTD en was onder de indruk van het vertoonde spel van Wengers elftal. Combinatievoetbal zien we vaker, maar als dat dan ook nog eens in het ziedende Britse tempo gebeurt dan gaat het bijna te snel om het kunnen volgen en tegelijkertijd de ogen te knipperen. Arsenal lijkt de laatste jaren niet zoveel prijzen meer te winnen, maar doet toch gewoon mee. Dat lijken veel mensen (die niet verder kijken dan hun neus lang is) te vergeten. Het is wel buitengewoon jammer dat er weinig Engels/Brits is aan The Arsenal, aan de andere kant denk ik niet dat hetzelfde vlotte spel mogelijk zou zijn met Britten.

Ashburton Groves is een saaie ovaal, een enorm slechte versie van De Kuip. Dat komt doordat er een meerbaanse carpoolstrook rondom het veld ligt. Het is op dat punt een lichtjaar verwijderd van het machtig mooie Highbury (zelden zo dicht op het veld gezeten als in dat stadion). Als je beelden van Arsenal zag als ze op Highbury speelden, dan zag het publiek er altijd heel geordend uit. Ik weet nog steeds niet precies hoe dat kon.

De rest van de PL krijgt alweer de gebruikelijke vorm, de top-4 is al bijna de top-4. Onderin staan er wel opvallende namen. Everton begint het seizoen slecht en Spurs draagt een rode lantaarn. Hadden ze Jol er maar niet uit moeten kicken.

Op het tweede niveau zien we Wolves, Preston North End en Birmingham City bovenaan staan. We zien ook dat Derby County vrolijk verder gegaan is met het puntzuinig voetbal: rock bottom.

In League One lijkt het al wel gespeeld. Voor mij is wel duidelijk dat Crewe Alexandra en Cheltenham het niet gaan redden en volgend jaar op het vierde niveau spelen. Dat is erg vroeg om te zeggen, maar er is toch niemand die mij aan deze uitspraak gaat herinneren. Leicester en Carlisle promoveren direct en Leeds United redt het niet. Man City en Sheffield Wednesday wisten al weer vrij snel te promoveren, maar van Leeds kun je je afvragen of het ooit nog goed komt. Een paar jaar geleden halvefinale Champions League, nu volkomen kansloos in League One.

De Daggers blijven maar goed presteren. Ik snap er geen reet van dat zo'n kleine club eventueel zou kunnen promoveren naar het derde niveau. Dagenham hoort gevoelsmatig niet eens in de League en hetzelfde geldt voor Redbridge. Macclesfield is ook zo'n typische conference club en heeft na vier wedstrijden al en doelsaldo van -14. Het is dat er nog drie clubs zijn die met strafpunten aan het seizoen begonnen, anders konden ze alvast hun begroting gaan aanpassen aan de normen van de Conference. Ook Barnet is begonnen met louter nederlagen. De hoogtijdagen met Guiliano Grazioli zijn voorbij en eigenlijk is dat ook maar beter ook. Voltooid verleden tijd. Gelukkig doet Aldershot het wel goed, met een plaats net onder de play-offs.

Forest Green Rovers staat bovenaan in de Conference, misschien wel de meest onvoorspelbare competitie ter wereld. We zullen zien wie er nu weer gaat promoveren.