09/08/2008: Valenciennes FC - AS Saint-Etienne

Gestart door Houseman, aug 13, 2008, 21:31:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Houseman

Valenciennes FC - AS Saint-Etienne, Ligue 1, Frankrijk
Samedi 9 août 2008  - 21:00
STADE NUNGESSER
13360 spectateurs


Nadat ik vorig seizoen ook de opening van het Franse voetbalseizoen had meegemaakt met PSG - Sochaux, waren twee oefenwedstrijden van sc Heerenveen in België een mooi excuus om ook dit jaar de Ligue 1 op de openingsdag te bezoeken. Valenciennes, vlak over de Belgische grens gelegen bleek het meest haalbare affiche. En tegen AS Saint-Etienne niet eens een onaardige wedstrijd op voorhand.


Nadat we op vrijdag eerst ingecheckt waren in ons hotel in Lille, reden we weer terug naar Mouscron voor de eerste wedstrijd van het weekend; Royal Excelsior Mouscron - sc Heerenveen in het Stade du Canonnier.


Vlakbij het stadion bevond zich Le Coin du Stade, een kroegje met voornamelijk oudere supporters.



Het was niet bijster druk bij deze wedstrijd, die overigens het aanzien ook nauwelijks waard was.


Op zaterdag togen we vanuit ons centrale vertrekpunt Lille een kilometer of 30 naar het zuiden, richting Valenciennes. Vanaf de snelweg was het stadion makkelijk te vinden, en nadat we een rondje hadden gereden parkeerden we op een P+R op zo'n 500m van het stadion.


Aangezien we behoorlijk op tijd waren, zo'n 6 uur voor de wedstrijd, hadden we nog mooi de tijd om in de lokale kroegjes rond het stadion iets te drinken. Iets wat in een erg rustig tempo ging aangezien de avond ervoor Lille een nogal gezellig centrum bleek te hebben.


We hadden via internet kaarten voor tribune Pouille, en aangezien het daar vrije plaatsen zijn konden we vlak naast het uitvak plaatsnemen, hier met uitzicht op de hoofdtribune.


Aan de overzijde van de hoofdtribune een mooie oude staantribune.


De Magic Fans en Green Angels waren in grote getale aanwezig en zorgden 90 minuten lang voor een prima sfeer. Hier bij opkomst een aantal fakkels.


Ook bij Valenciennes lieten de fanatieke fans zich niet onbetuigd.


Gedurende de wedstrijd klom een supporter van ASSE in het hek, tot ongenoegen van een steward die hem achterna moest.


De avond valt. Valenciennes wint na een dubieuze penalty met 1-0. Het voetbal was van beide kanten verrassend goed. Hoog tempo, veel kansen en fysiek werd er veel gevraagd van de spelers. Het verbaast me niets dat een spillebeentje als Lasse Nilsson het hier niet gered heeft. Al met al hetzelfde goede gevoel als na PSG - Sochaux. De Franse competitie is leuk.

http://nl.youtube.com/watch?v=qf0ZuW9fXxY


Op zondag reden we vanuit Lille terug naar het noorden via Genk, om aldaar in de Cristal Arena/Fenix Stadion de laatste wedstrijd van het weekend mee te pakken; KRC Genk - sc Heerenveen.




Hugo

Populaire club dat Valenciennes op dit forum. We zagen al eens VA - Monaco, VA - Marseille en nu VA - St.Etienne. En terecht natuurlijk want het is leuk voetbal beleven daar in Valenciennes. Nog wat meegekregen van dat mogelijke nieuwe stadion in Valenciennes?

Jammer dat er zo weinig publiek was bij die oefenpotjes in Belgie. Maar oka daar kunnen jullie ook niks aan doen. Ik schrijf jullie want ik neem aan dat A.Harder ook van de partij was?

Ici c est Paris

Leuk verslag. Saint-Etienne heeft inderdaad 1 van de fanatiekste supportersgroepen van Frankrijk.

Houseman

#3
Citaat van: Hugo op aug 13, 2008, 22:28:48
Populaire club dat Valenciennes op dit forum. We zagen al eens VA - Monaco, VA - Marseille en nu VA - St.Etienne. En terecht natuurlijk want het is leuk voetbal beleven daar in Valenciennes. Nog wat meegekregen van dat mogelijke nieuwe stadion in Valenciennes?

Het ligt natuurlijk ook vlak over de grens, dus voor ons makkelijk te bereizen. Al liggen er meer mooie clubs in Noord-Frankrijk. En ja, dat nieuwe stadion stond groot aangeplakt rondom het oude stadion. Ik heb geen idee of er al ergens een begin gemaakt is, we zijn het in ieder geval niet tegengekomen.

Citeer
Jammer dat er zo weinig publiek was bij die oefenpotjes in Belgie. Maar oka daar kunnen jullie ook niks aan doen. Ik schrijf jullie want ik neem aan dat A.Harder ook van de partij was?

Bij Genk was er een behoorlijke opkomst, tegen de 10.000 denk ik (edit: ik kom op internet het aantal van 12.000 toeschouwers tegen, dat is zeer redelijk te noemen). Deze foto's waren vlak nadat we binnen waren, vrij vroeg dus.

Ter illustratie nog even een foto van een gevulde Cristal Arena:


En Aaron Harder was inderdaad ook mee.

Hugo

Citaat van: Houseman op aug 13, 2008, 22:42:15
Bij Genk was er een behoorlijke opkomst, tegen de 10.000 denk ik (edit: ik kom op internet het aantal van 12.000 toeschouwers tegen, dat is zeer redelijk te noemen). Deze foto's waren vlak nadat we binnen waren, vrij vroeg dus.

12.000 is inderdaad beter.

Aaron Harder

Citaat van: Hugo op aug 13, 2008, 22:28:48
Jammer dat er zo weinig publiek was bij die oefenpotjes in Belgie. Maar oka daar kunnen jullie ook niks aan doen. Ik schrijf jullie want ik neem aan dat A.Harder ook van de partij was?

Inderdaad, ik was ook van de partij. Het schrijven van verslagen voor het GH forum laat ik graag aan Houseman over. Als ik ooit weer een wedstrijd in de Franse competitie bezoek dan probeer ik ervoor te zorgen dat de tegenstander St. Etienne is. De Magic Fans zorgen voor een prima sfeer tijdens de wedstrijd.
Alles kan kapot!

Ici c est Paris

De fans van ASSE zijn samen met die van Marseille, Paris SG en sinds een aantal jaar ook Lyon toch wel de meest toonaangevende van Frankrijk. Daaronder heb je nog de groepen van Nantes, Lens en Nice waar het ook allemaal erg mooi is. Qua fans zit het in Frankrijk wel goed.