England Squad & Coach

Gestart door Han, nov 23, 2007, 11:47:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Bij de aanstelling van McLaren destijds was een van de vereisten dat de bondscoach 'uit eigen gelederen' moest komen na het Zweedse echec met de stoïcijnse urnenverkoper Eriksson.

De influx van buitenlandse spelers mag dan op clubniveau in Engeland verhogend gewerkt hebben; het heeft ook al die tijd het tactisch onbenul van de Engelsen gemaskeerd. Haal Europese en Afrikaanse raspaarden weg uit een gemengde stoeterij en wat rest zijn Engelse bastaardknollen.

De archaïsche Engels voetbalbond kan niet langer het goddelijke recht claimen op kwalificatie 'per default'. Het verwachtingspatroon mag nu met de nodige realiteitszin eens bijgesteld gaan worden door bond, clubs, media en fans. Het WK van 1966 is een doodsteek gebleken, net zoals het puntertje van Patrick Kluivert dat in 1995 te vroeg kwam.

De makke van Engeland is dat het in tegenstelling tot clubniveau in de loop der jaren nooit echt een aansprekende generatie van unieke samenstelling op de been heeft weten te brengen; in tegenstelling tot eerdere versies van bij voorbeeld Brazilië, Frankrijk, Nederland, Kroatië en Italië.

Daarvoor is in de loop der jaren het percentage simpele waterdragers te hoog gebleken in verhouding tot de tijdperken van bv Gary Lineker, Chris Waddle, Paul Gascoigne, Glenn Hoddle en David Beckham.

Ik ben benieuwd aan welk profiel de nieuwe bondscoach moet voldoen in een land waar het schrijvende canaille er niet voor terugdeinst om de vuilnisbak van de keuzeheer uit te pluizen op zoek naar vulgair en belastend materiaal.

Uiteraard circuleren er weer de nodige obligate lijstjes met de nodige obligate namen. Misschien moet er éérst maar eens gekeken worden naar het 'spelersmateriaal' dat voor de komende zes jaar voorhanden is om een diagnose te kunnen stellen voor 'The English Disease'. Daarop dienen de kwaliteiten van een toekomstige bondscoach afgestemd te worden en níet andersom.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Er gaan stemmen op om het aantal buitenlanders in de Premier League een halt toe te roepen. Dat lijkt mij een goed plan om de bekende cliche-redenen. Persoonlijk zou ik het ook toejuichen, omdat ik de Engelse competitie het leukst vind met die typische Engelse identiteit. Bastaardknollen, die wil ik zien.

Uiteindelijk zal het echter toch uit de opleidingen moeten komen, maar ik weet daar te weinig van af om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Misschien iemand anders?

Mach

Desailly zie hierover dat het niet verkeerd is dat er buitenlandse topspelers worden gehaald, dat verhoogt het niveau en geeft het Engelse voetbal nog meer aanzien. Het probleem is het halen van teveel middelmaat.

Ik kan me in deze visie vinden. Echter lost dit nog lang niet alles op. Het grassroots voetbal in Engeland zal waarschijnlijk nooit tot een gouden generatie leiden. Er is op taktisch vlak geen voetbalcultuur en geen fatsoenlijke organisatie op jeugdniveau. Het ontbreekt de Engelsen ook compleet aan visie mede omdat ze nog steeds in de waan leven dat ze het voetbaluitgevonden hebben en dat ze een voorbeeld zijn voor de wereld omdat er zo af en toe wat Chinezen komen kijken naar hoe men het voetbal in Engeland aanpakt.

De laatste jaren ontbreekt het de Engelse nationale ploeg daarnaast aan lef. De lef om een wedstrijd beet te pakken en het iniatief te nemen en niet bang zijn om aan te vallen. McClaren heeft daarbij de ingezette lijn van Erikson voortgezet. Wat een enorme voetbaltechnische en financiele blunder is het geweest die Zweed aan te trekken, die heeft het Engelse voetbal mbt de Engelse nationale ploeg compleet verkracht.

Engeland moet moderniseren. Ze kunnen het tempo van een wedstrijd vaak meer dan aan, daar zit het probleem niet, en ook conditioneel zit het goed. Technisch en taktisch is het echter beperkt, zelfs voetbaldwergen als bv een Trinidad onder de leiding van een Beenhakker schat ik op dat vlak vele malen hoger in.

TeeZee

Dat is een interessante kijk op de zaken. Misschien heb je gelijk. Toch heeft een club als Man Utd een speciale techniektrainer in de persoon van Van der Meulen in dienst, een adept van de Coerver-school. Op taktisch gebied is het een ander verhaal en zou je bijna als oplossing aandragen dat er meer buitenlandse managers naar de Premier League moeten komen. Meer Mourinho's bijvoorbeeld.

Overigens kan ik jouw post in dit topic niet echt rijmen met je post in het Oranje-topic:
Citaat van: MachNationale ploegen moeten spelen met passie, daarom is het zo jammer dat taktisch geneuzel zich voor wil dringen.

Ik zie de nuance die er ongetwijfeld is denk ik over het hoofd!

Mach

Citaat van: Albion op nov 24, 2007, 09:29:14
Overigens kan ik jouw post in dit topic niet echt rijmen met je post in het Oranje-topic:
Citaat van: MachNationale ploegen moeten spelen met passie, daarom is het zo jammer dat taktisch geneuzel zich voor wil dringen.

Ik zie de nuance die er ongetwijfeld is denk ik over het hoofd!


Ik vind Nederland een hele sterke cultuur hebben op taktisch en technisch vlak. Dat krijgt 90% van de spelers al mee zodra ze zich aanmelden bij de lokale voetbalclub. NL kan dus prima taktisch spelen zonder dat een trainer zich daar al teveel mee moet bemoeien. Van Basten wil zijn wil opleggen en doet dit zo knullig dat hij meer kwaad dan goed doet en dat is jammer.