Hoofdmenu

Stad/dorp-discussie

Gestart door Joost, okt 30, 2016, 20:59:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Citaat van: Hugo op nov 03, 2016, 21:54:38
Plaats.

Dat werkt toch niet zoals het woords stad of als town in het Engels.

Dingen als plaatscentrum (stadscentrum, towncentre), de plaats in gaan (de stad in gaan, going into town), plaatshuis (stadhuis, townhall) kunnen niet.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: Jef400 op nov 03, 2016, 22:58:47
Een gemeente is in Nederland weer een verzameling plaatsen. Gemeentes die uit een dorp bestaan kennen we vrijwel niet meer in Nederland.


Laren
Blaricum
Eemnes
Huizen
Hilversum
Baarn
Soest
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FCT1980

Citaat van: Hugo op nov 03, 2016, 22:26:37
Wordt wel weer eens tijd.

Laten we beginnen met een ''grote club''.
Wat is de definitie van een grote club? En als die er niet is, wat is onze definitie van een grote club.

Bij grote clubs denk ik altijd gelijk aan de vergane glorie in Engeland. Leeds, wolves, Forest, Wednesday en nu ook Villa. Clubs met een hele grote aanhang die toch niet in staat blijken om de top te halen.

Uiteraard zijn de massive clubs in Engeland Liverpool, Manchester United en Arsenal maar horen bijvoorbeeld City en Chelsea ook al in dit rijtje? Mijn gevoel zegt namelijk dat eerder genoemde clubs veel groter zijn. De support van Leeds in heel Engeland is niet te onderschatten.

In Duitsland heb je ook dat soort voorbeelden. Dresden is naar mijn mening echt een hele grote club en bijvoorbeeld Leverkusen helemaal niet. Toch zegt de ranglijst iets anders. Wat maakt dus een club groot? Voor mij is dat de achterban, stadion en toch ook wel exposure samen.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Jehoentelaar

Citaat van: hgrm op nov 03, 2016, 23:12:56

Laren
Blaricum
Eemnes
Huizen
Hilversum
Baarn
Soest

Zeven stuks op een totaal van ruim vierhonderd gemeenten zou ik ook niet erg veel noemen, nee.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Joost

Citaat van: hgrm op nov 03, 2016, 23:11:34
Dat werkt toch niet zoals het woords stad of als town in het Engels.

Dingen als plaatscentrum (stadscentrum, towncentre), de plaats in gaan (de stad in gaan, going into town), plaatshuis (stadhuis, townhall) kunnen niet.

Wellicht kunnen we het Nederlandse stad gelijkstellen aan het Engelse town en voortaan Grootstad gaan gebruiken voor een City.

Of voortaan een town stadje noemen en een city stad.

Jef400

Citaat van: hgrm op nov 03, 2016, 23:12:56

Laren
Blaricum
Eemnes
Huizen
Hilversum
Baarn
Soest

Soest kent al drie dorpen. Soest, Soestduinen en Soesterberg.

Joost

Citaat van: FCT1980 op nov 04, 2016, 08:38:22
Laten we beginnen met een ''grote club''.
Wat is de definitie van een grote club? En als die er niet is, wat is onze definitie van een grote club.

Bij grote clubs denk ik altijd gelijk aan de vergane glorie in Engeland. Leeds, wolves, Forest, Wednesday en nu ook Villa. Clubs met een hele grote aanhang die toch niet in staat blijken om de top te halen.

Uiteraard zijn de massive clubs in Engeland Liverpool, Manchester United en Arsenal maar horen bijvoorbeeld City en Chelsea ook al in dit rijtje? Mijn gevoel zegt namelijk dat eerder genoemde clubs veel groter zijn. De support van Leeds in heel Engeland is niet te onderschatten.

In Duitsland heb je ook dat soort voorbeelden. Dresden is naar mijn mening echt een hele grote club en bijvoorbeeld Leverkusen helemaal niet. Toch zegt de ranglijst iets anders. Wat maakt dus een club groot? Voor mij is dat de achterban, stadion en toch ook wel exposure samen.

Ik zie 3 categoriën:
1. Clubs die hoge toeschouwersaantallen trekken en dat koppelen aan sportieve prestaties
2. Clubs die ondanks gebrek aan echt grote sportieve prestaties significant meer toeschouwers trekken dan clubs met gelijkaardige sportieve prestaties
3. Clubs met minstens gemiddelde toeschouwersaantallen gekoppeld aan veel hogere, constante, sportieve prestaties.

Dan kom je in Engeland uit op Man Utd, Man City, Liverpool, Arsenal, Chelsea en Newcastle United. Spurs, West Ham en Everton zijn twijfelgevallen.

hgrm

#37
Een grote club kan in mijn beleving pas een grote club zijn als deze in het verleden doorgaans op het hoog niveau gepresteerd heeft en daarbij veel toeschouwes heeft getrokken. Daarnaast moet een club ook de hoofdbespeler (of mede-hoofdbespeler zoals in Milaan en Rome) zijn van een groot stadion (of dat geweest zijn in de gloriedagen).

Dus:
RB Leipzig is de komende 30 jaar nog geen grote club hoeveel ze ook winnen de komende jaren (en daarmee aan criterium 1 en/of 3 van Joost voldoet)
Kaiserslautern is dat wel aangezien de club de laatste halve eeuw bijna altijd op het hoogste niveau actief was en aan criterium 2 van Joost voldoet.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jef400

Dan vervalt de club Newcastle al aangezien deze in het verleden pendelde tussen de top en de third division.

Nort

Het is ook maar waarmee je het vergelijkt. Een middel club in de PL is al snel een grote club in de Championship, enz.

Joost

Citaat van: Jef400 op nov 04, 2016, 14:26:11
Dan vervalt de club Newcastle al aangezien deze in het verleden pendelde tussen de top en de third division.

Newcastle United behaalt echt veel hogere toeschouwersaantallen dan vergelijkbare clubs. Zelfs in het jaar dat ze Championship speelden waren ze landelijk gezien nog 4e qua toeschouwersgemiddelde. Sinds ze in 1898 promoveerden naar het hoogste niveau zijn ze  keer gedegradeerd. Die periode een niveau later duurde 7, 4, 6, 4 en 1 seizoen. Op het 3e niveau hebben ze nooit gespeeld.

Als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld Aston Villa dan hebben die dan wel 1 redelijk recent kampioenschap op hun naam staan (1981) maar is het qua prestaties redelijk vergelijkbaar sinds WOII. Aston Villa eindigde op de ranglijst van 1 t/m 92 gemiddeld als 14,35e, Newcastle als 15e. Maar qua toeschouwersaantallen in die periode scoort Newcastle gemiddeld 20% meer.


FCT1980

Brummies zijn ook geen trouw publiek. Zie eens hoe het bij Birmingham City gaat op dit moment.
En Villa had afgelopen seizoen ook een heel slecht gemiddelde.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Joost

Citaat van: FCT1980 op nov 04, 2016, 21:42:02
Brummies zijn ook geen trouw publiek. Zie eens hoe het bij Birmingham City gaat op dit moment.
En Villa had afgelopen seizoen ook een heel slecht gemiddelde.

Ik heb de cijfers van 70 seizoenen gepakt, niet van afgelopen jaar.

Jef400

Citaat van: Joost op nov 04, 2016, 15:53:48
Newcastle United behaalt echt veel hogere toeschouwersaantallen dan vergelijkbare clubs. Zelfs in het jaar dat ze Championship speelden waren ze landelijk gezien nog 4e qua toeschouwersgemiddelde. Sinds ze in 1898 promoveerden naar het hoogste niveau zijn ze  keer gedegradeerd. Die periode een niveau later duurde 7, 4, 6, 4 en 1 seizoen. Op het 3e niveau hebben ze nooit gespeeld.

Als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld Aston Villa dan hebben die dan wel 1 redelijk recent kampioenschap op hun naam staan (1981) maar is het qua prestaties redelijk vergelijkbaar sinds WOII. Aston Villa eindigde op de ranglijst van 1 t/m 92 gemiddeld als 14,35e, Newcastle als 15e. Maar qua toeschouwersaantallen in die periode scoort Newcastle gemiddeld 20% meer.
Op die manier heb je gelijk.
@Nort, dat is altijd wel zo. Maar Engeland heeft door de grote hoeveelheid clubs veel referentiemateriaal.

FCT1980

Citaat van: Joost op nov 04, 2016, 22:14:40
Ik heb de cijfers van 70 seizoenen gepakt, niet van afgelopen jaar.

Heeft tpch niets te maken met mijn opmerking. Zeg juist dat Villa en Blues geen trouw publiek hebben.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!