The Summer of '08

Gestart door TeeZee, aug 09, 2008, 07:13:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Sheffield, woensdag 13 augustus 2008

De dag begon zonnig in Wolverhampton. Dat duurde niet lang, want toen ik richting station liep nam het aantal regendruppels schrikbarend toe. Ik zou de trein naar Sheffield gaan pakken en moest daarvoor op Birmingham New Street overstappen op de trein richting Newcastle. Ik zou daar slechts 12 minuten overstaptijd hebben en hoopte dat er geen vertraging zou zijn. Dat had ik niet moeten hopen, want de enige trein die op Wolverhampton met vertraging zou binnenkomen was mijn trein. 5 Minuten die uiteindelijk zelfs 9 minuten werden. Ik had dus drie minuten om in Birmingham het goede perron te vinden. Tot mijn grote vreugde bleek bij aankomst dat mijn aansluiting ook vertraging had, liefst 30 minuten. Ineens was er alle tijd en verdween de stress.

Eenmaal in de trein bleek het reserveringssysteem kapot. Iedereen moest  dus maar een plaats uitzoeken. Ik ging desondanks toch op de stoel zitten die ik gereserveerd had. Naast mij zat een oud vrouwtje die probeerde een gesprek met mij aan te knopen. Ik pakte mijn mp3-speler, deed de oortelefoontjes in en zette het apparaat aan. De reis duurde nog geen twee uur en de door overstromingen rondom Bristol opgelopen vertraging werd deels ingelopen.

In Sheffield was ik nog steeds ruim op tijd, ik kon pas na 15:00 inchecken en liep een supermarkt in om wat eten te kopen voor vanavond. In Engeland hebben ze ook de maaltijdsalade ontdekt, ik vind die dingen erg smakelijk en kocht er eentje. Daarnaast veel water en alvast wat broodjes voor het ontbijt. Met volle bepakking ging ik op weg naar het hotel. Het zou 10 minuten lopen geweest zijn, ware het niet dat Sheffield een bouwput is. Het stationsplein is mooi en modern, de rest van de stad is vervallen of staat vol met bulldozers en hijskranen. Het werd her en der dus een omweggetje.

Ik besloot dit keer om niet van tevoren de route naar het stadion te verkennen omdat het volgens mij 20 minuten immer gerade aus was. Dat was ook zo en ongeveer anderhalf uur voor kick off arriveerde ik bij Bramall Lane. Aan de buitenkant is het stadion niet echt mooi, slechts het punt met de enige overgebleven hoek was nog wel aardig om te zien. Het rondje was dan ook snel gemaakt. Ik kocht een kaartje voor het fanatieke vak en kreeg nu een supportersnummer van Sheffield United. Het kaartje was 14 pond en ik zou hoog ter hoogte van de middenlijn zitten.

Ik moest via turnstiles 1-6 naar binnen, die moeilijk te vinden waren vanwege de vele bouwwerkzaamheden (ook daar) rondom het stadion. Deze turnstiles bleken ergens anders te zitten dan op het plattegrondje achterop mijn kaartje stond. Never mind. De turnstiles zijn bij Bramall Lane automatisch d.m.v. barcode readers. Jammer, maar de turnstiles zijn verder hetzelfde.

Eenmaal binnen schoot ik onmiddellijk foto's, geen steward die daarom kraaide. Ook niet toen ik even naast ze ging staan om een bepaalde foto te kunnen schieten. Bramall Lane is van binnen een kruising tussen Ashton Gate en het Philips Stadion. De afgelopen jaren zijn bijna alle hoeken dichtgebouwd, maar omdat dat vrij willekeurig gedaan is stoorde het me dit keer niet. Sterker nog, ik denk dat gezien de vrijwel gesloten en heel knusse structuur de Steel City Derby op Bramall Lane werkelijk magistraal moet zijn. De orkaan aan decibellen bij die derby kan onmogelijk weg.

De mooiste tribune is de hoge kopkant achter de goal met daarop de letters SUFC. Dat is één steile tribune die hoog naar achteren loopt. Aan de overzijde van mijn tribune zag ik weer eens een tribune met aan de bovenkant iets dat voor een gable moet doorgaan, wederom een pluspuntje voor Bramall Lane. Aan de binnenkant is het veel mooier dan aan de buitenkant. Ik vond het  wel wat hebben.

De wedstrijd werd gespeeld tegen Port Vale, die eigenlijk geen partij was voor het B-elftal van United. De wedstrijd was desondanks nog niet eens zo vervelend om naar te kijken. Ik zag mooie acties en mooie doelpunten, vooral de 2-1 van Stephen Quinn. Port Vale wist ook te scoren, maar had daarvoor een eigen doelpunt van Sheffield United nodig. Het enige dat nu nog miste deze week was een penalty, die op het laatste moment ook nog kwam. De einduitslag was 3-1 en daarmee had ik deze voetbalweek vrijwel alles gezien, rode kaarten, afgekeurde doelpunten, noem het maar op.

Wat me opviel was het uitvak. De meegereisde Port Vale fans wilden niet gaan zitten en maakten daarom veel ruzie met de stewards en politie. Met enige regelmaat werd een Vale supporter in de houdgreep genomen en het stadion uitgezet. Dit gebeurde zo vaak dat ze midden in de wedstrijd het spreekkoor "you don't know what you're doing" aanhieven richting stewards en politie.

Het teruglopen naar het hotel door het donkere Sheffield verliep zonder problemen, ik had de plattegrond zelfs niet meer nodig. Ik vertrek over een uurtje naar York, voor het toetje in de vorm van York City v Wrexham. Wrexham is de Blue Square Premier uitstekend begonnen, dus ik ben benieuwd wat voor wedstrijd het wordt. Morgenavond vlieg ik terug vanaf Leeds-Bradford naar Schiphol. De eerstvolgende update zal vermoedelijk dit weekend zijn, tenzij Leeds-Bradford Airport gratis wireless internet heeft.

Sebastiaan_W

Mooie afsluiter! Leukste club die ik in de Football League tot nog toe heb bezocht, Wrexham! Andere club waar ik een zwak voor heb gekregen sinds mijn bezoeken aan Engeland is Peterborough United. Die heb ik echter 2x aan het werk gezien tijdens een uitwedstrijd van hun.

Veel plezier vanavond.

TeeZee

Aangezien ik toch aan het wachten ben op mijn vertraagde vlucht naar Schiphol, kan ik net zo goed nog wat plaatjes van Sheffield United plaatsen:






TeeZee

York, donderdag 14 augustus 2008

Alvorens naar het mooie, maar zeer toeristische York af te reizen wilde ik nog even groundhoppen in Sheffield. Ik was niet zomaar op zoek naar een sportvenue, ik zocht naar een theater. In het Crucible Theatre te Sheffield wordt al sinds eind jaren '70 jaarlijks het wereldkampioenschap snooker gehouden, het belangrijkste toernooi in die tak van sport. Ik volg dat al jaren en wilde graag eens zien waar de wk gehouden wordt. Het zou niet al te moeilijk zijn geweest om het te vinden, ware het niet dat het theater momenteel zwaar in de verbouwing zit. Het pand is volslagen onherkenbaar en met moeite wist ik een foto te nemen van de ingang, van de karaktiristieke letters met de naam van het theater.

Ik was daar dus snel klaar mee en stapte op de trein naar de laatste bestemming van deze trip. In de trein had ik geen mazzel, mijn plaats was bij een gezin. Het oudste kind was de hele tijd aan het vervelen, voor me op tafel stond pontificaal een baby in een soort stoel en de moeder was de hele tijd aan het janken. Ook spraken ze een onverstaanbare taal. Misschien maar goed ook. Sheffield - York is nog geen uurtje rijden en had me slechts 5 pond gekost, gelukkig.

York had ik vijf jaar geleden ook al eens bezocht toen de club nog in de league speelde. Mijn B&B zou pal naast het stadion liggen, in de straat Bootham Crescent zelf. Ik wist nog wel ongeveer hoe er te komen en al snel was het gevonden. Erg grappig om op minder dan een minuut afstand van je stadion accommodatie te hebben. Slechts een keer zat ik nog dichterbij, toen ik in Reading een hotel had in het Madejski Stadium. Ik had nog alle tijd om naar de wedstrijd te gaan en wist dat een kaartje van tevoren kopen zinloos was vanwege het ongetwijfeld gehanteerde principe van "pay at the gate". Dat heeft trouwens ook z'n charme, maar roept enorm veel stress op bij de meeste groundhoppers. Geen kaartje -> waar is een touw en de dichtstbijzijnde balk?

Het ging weer regenen en ongeveer 50 minuten voor kick-off besloot ik naar het stadion te gaan. Ik besloot op de terracing achter de goal te gaan staan en heb daarmee nu York City aan twee kanten "gedaan". Enkele bekenden van vroeger waren ook aanwezig en vlak voor de wedstrijd sprak ik kort met Joost (bekend van dit forum) en Andre, die op de mainstand zaten omdat dat de enige stand was waarvoor je een kaartje kreeg, maar even langs konden komen omdat je gewoon mocht gaan en staan waar je wilde.

De eerste helft was niet veel soeps en doelpuntsloos. Het was de eerste wedstrijd van die week die me echt niet kon bekoren. De sfeer op mijn tribune was overigens niet slecht, de overdekte staantribune hield het geluid lekker vast en er werd vrijwel continu gezongen. Zo continu zelfs dat het voor mij leek alsof de Wrexhamaanhang aan de andere kant muisstil was. Joost verzekerde mij echter dat dat niet het geval geweest was.

Joost verruilde in de rust de mainstand voor de tribune waar ik stond en dus sprak ik hem tijdens de tweede helft wat langer, al heb ik geen flauw idee meer waarover. Ik gok dat het over Engels voetbal ging. In de tweede helft was het voetbal wel wat beter en zagen we wat meer kansen. York wist er eentje van te maken en won ook de tweede wedstrijd van het seizoen.

Na de wedstrijd was ik al snel "thuis" en ruimde ik alvast wat zooi op, ik zou de volgende dag weer terugvliegen naar Nederland.

TeeZee

Leeds-Bradford Airport, vrijdag 15 augustus 2008

Na een ochtendje door York struinen (met alle bagage, ik kon de Left Luggage niet vinden op het stadion - pas nadat ik de trein pakte) besloot ik de trein van 13:28 te nemen naar Leeds. Daar pakte ik bus 757 naar het vliegveld, al was dat nog een hoop ergernis omdat de eerste bus nooit verscheen en de tweede veel te laat was.

Op het vliegveld checkte ik heel vroeg in, at op het gemakje een maaltijd en hoorde toen dat mijn vlucht vertraagd was wegens technische probleem. Ik vreesde een annulering van de vlucht, maar uiteindelijk stegen we dan doen 1 uur en 40 minuten te laat op. Aangekomen op Schiphol verliep alles snel en om 22:00 zat ik in de trein naar Den Haag.

Dat was het. Enkele foto's van York e.d. volgen nog t.z.t.

TeeZee

De laatste foto's:









Zo ziet het Crucible Theatre er momenteel uit:

Denniz1974

volgens mij vloek ik in de kerk als ik zeg dat ik het stadion van Emmen leuker vind dan die bak van York ...

TeeZee

Citaat van: Denniz1974 op aug 16, 2008, 21:42:21
volgens mij vloek ik in de kerk als ik zeg dat ik het stadion van Emmen leuker vind dan die bak van York ...
Hahaha, gooi het eruit Dennis, gooi het eruit!

Denniz1974

Citaat van: TeeZee op aug 16, 2008, 22:03:10
Citaat van: Denniz1974 op aug 16, 2008, 21:42:21
volgens mij vloek ik in de kerk als ik zeg dat ik het stadion van Emmen leuker vind dan die bak van York ...
Hahaha, gooi het eruit Dennis, gooi het eruit!

Bij deze dan: Ik wordt niet warm of koud bij het zien van het stadion van York; ik heb dat bij meer Engelse stadions; de Duitse bakken vind ik over het algemeen mooier, zelfs het stadion  van Emmen krijgt van mij meer punten dan Yorkkk

TeeZee

Citaat van: Denniz1974 op aug 17, 2008, 09:00:52Bij deze dan: Ik wordt niet warm of koud bij het zien van het stadion van York; ik heb dat bij meer Engelse stadions; de Duitse bakken vind ik over het algemeen mooier, zelfs het stadion  van Emmen krijgt van mij meer punten dan Yorkkk
Geen probleem, smaken verschillen. Persoonlijk vind ik dat Duitsland enerzijds een hoog Brighton & Hove Albion-gehalte heeft en anderzijds zijn de nieuwe bakken grotendeels net zo fantasieloos als die in Engeland.

Ik vind het stadion van York juist heel aardig en daarbij komt ook nog eens dat de club en haar historie iets met me doen. Groundhoppen is voor mij meer dan sec de bak. Dat ik naar Wolves v Accy ging is daar het beste voorbeeld van, ik ging voor de namen.

Denniz1974

Citaat van: TeeZee op aug 17, 2008, 09:40:41
Citaat van: Denniz1974 op aug 17, 2008, 09:00:52Bij deze dan: Ik wordt niet warm of koud bij het zien van het stadion van York; ik heb dat bij meer Engelse stadions; de Duitse bakken vind ik over het algemeen mooier, zelfs het stadion  van Emmen krijgt van mij meer punten dan Yorkkk
Geen probleem, smaken verschillen. Persoonlijk vind ik dat Duitsland enerzijds een hoog Brighton & Hove Albion-gehalte heeft en anderzijds zijn de nieuwe bakken grotendeels net zo fantasieloos als die in Engeland.

Ik vind het stadion van York juist heel aardig en daarbij komt ook nog eens dat de club en haar historie iets met me doen. Groundhoppen is voor mij meer dan sec de bak. Dat ik naar Wolves v Accy ging is daar het beste voorbeeld van, ik ging voor de namen.

LOL ... Wolves ken ik alleen vanwege het feit dat John de Wolf er ooit heeft gespeeld, van die andere club heb / had ik nog nooit gehoord. In het Duitse voetbal ken ik veel meer teams; wellicht veroorzaakt door dat we in NL wel de Duitse Teletekst kunnen zien, maar de teletekst van de BBC niet. (op enkele blz na).

TeeZee

Citaat van: Denniz1974 op aug 17, 2008, 12:02:19LOL ... Wolves ken ik alleen vanwege het feit dat John de Wolf er ooit heeft gespeeld, van die andere club heb / had ik nog nooit gehoord.
Als je nu even "who are they" zegt, maak je me blij.

CiteerIn het Duitse voetbal ken ik veel meer teams; wellicht veroorzaakt door dat we in NL wel de Duitse Teletekst kunnen zien, maar de teletekst van de BBC niet. (op enkele blz na).
In het pre-internettijdperk hadden we hier nog gewoon de volledige ceefax, dus dit begrijp ik niet helemaal. En nu internet voor iedereen bereikbaar is, is alles prima te volgen via de website van de bbc of desnoods http://www.ceefax.tv

Hoe komt het trouwens dat het groundhoppen in Duitsland zich vooral lijkt toe te spitsen op het bezoeken van de ground en veel minder op de historie van de competitie en de clubs? Ik zie er althans veel minder van terug dan dat ik in het "Engelse wereldje" ben tegengekomen in de afgelopen jaren. Ik heb daar verder geen waardeoordeel over trouwens, maar het is iets dat mij opvalt. Het is anders.

TeeZee

Vanmiddag moet ik gewoon weer aan het werk, tijd dus om even terug te kijken. Ik zal het zakelijk houden, dus geen overdreven superlatieven.

Crystal Palace v Watford
De openingsdag. Op papier een leuke Great Londoner Derby, in de praktijk zoals verwacht geen derbysfeer. Voor het derde jaar op rij zag ik een 0-0 als seizoensopening. Het stadion vergoedde veel. De leukste fixture die dag was ontegenzegelijk Accrington Stanley v Aldershot, maar dat lag voor mij helaas te ver uit de route.

Wolverhampton Wanderers v Accrington Stanley
Ik ging er heen omdat ik het affiche zo mooi vond. Dat is ook een manier om je wedstrijden uit te kiezen. Achteraf gezien heb ik geluk gehad, omdat de wedstrijd een echte kraker werd die pas ver in de verlenging werd beslist. Ik denk met veel plezier aan deze wedstrijd terug, het was de leukste visit van de week.

Sheffield United v Port Vale
Een vrij nietszeggende fixture op papier die in de praktijk vermakelijk bleek te zijn. Mooi stadion (van binnen), goede sfeer en een aardige wedstrijd. Niets meer, niets minder.

York City v Wrexham
De wedstrijd viel me tegen, het stadion vind ik net iets mooier dan dat van Emmen. De minste visit van de week by far, niettemin de moeite waard. Jammer dat het tuinhekje aan de lange zijde moeilijk zichtbaar was door de reclameborden. Je moest het weten om het te zien.

De week vloog voorbij en voorlopig ben ik wel weer even verzadigd.

HJanneman

Erg genoten van je verslagen.
Ik vloog van Southampton naar Amsterdam ook onder de vleugel in een erg klein vliegtuig, hij reageerde op iedere scheet in de lucht alsof er heftige turbulentie plaats vond.
Voor een vlucht van nog geen uur had dat wel wat.
Ik denk dat er maximaal 70/80 mensen in konden zitten.
De volgende keer dat ik naar Engeland ga wil ik ook proberen meer wedstrijden te pakken dan enkel en alleen de zaterdagmiddagwedstrijd.

Ik verbaasde me trouwens over de inhoud van de sportkrant, the daily sport/the sunday sport!

PS: zou je mijn verslag van Aldershot Town FC - AFC Bournemouth kunnen verplaatsen naar reisverslagen of zal ik de oude versie verwijderen en kopiëren naar reisverslagen(eerst kopiëren, dan verwijderen, uiteraard)?

TeeZee

Citaat van: HJanneman op aug 20, 2008, 11:35:15
Erg genoten van je verslagen.
Dankjewel, leuk om te horen.

CiteerIk verbaasde me trouwens over de inhoud van de sportkrant, the daily sport/the sunday sport!
Daar trappen we allemaal een keer in.

CiteerPS: zou je mijn verslag van Aldershot Town FC - AFC Bournemouth kunnen verplaatsen naar reisverslagen of zal ik de oude versie verwijderen en kopiëren naar reisverslagen(eerst kopiëren, dan verwijderen, uiteraard)?
Dat komt goed, het verplaatsen is geen probleem. Toch zal het nog wel een tijdje duren, omdat de verplaatsing van alle reistopics op mijn schouders neerkomt. Al ben ik nu ook al niet de enige met de rechten om dat te doen, ik ben er (zonder ook maar iemand te willen beledigen) huiverig voor om relatief onbekenden die rechten te geven. De ervaring leert dat niet iedereen er integer mee om kan gaan, helaas.

Overigens hoop ik, mochten de topics door anderen dan mijzelf verplaatst gaan worden, dat er aan gedacht wordt om het vinkje weg te halen bij de optie om een "verplaatstmededeling" achter te laten op de oorspronkelijke plek. Die krijg je namelijk niet meer weg zonder het hele topic te wissen en het vervuilt de folders nog al.