A'deen leeh? Ma to'oomoh tirawah'oh.

Gestart door Han, sep 15, 2008, 21:55:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Gisteren bezocht ik een van de meer geprofileerde stadsderbies op de internationale voetbalkalender, nl Zamalek vs Al Ahly in Cairo;




De wedstrijd is méér dan voetbal. Het is een clash tussen Ahly, de patriotistische club van het volk, en het van oorsprong meer vrijzinnige en 'onafhankelijke' Zamalek dat zich afzet tegen het 'establishment'. Al Ahly weet zich gesteund door circa 50 miljoen van de 80 miljoen Egyptenaren. De rest hangt Zamalek aan en staat volgens de zeer chauvinistiche Al Ahly aanhang op de wachtlijst van hun club.


Dat gezegd hebbend is het verademend om een grootschalige en beladen derby mee te maken zonder jodenkoren en  gasgeluiden zoals in Nederland, sectarisch gebrul zoals in Schotland en de voorspelbare 'terrace chants' zoals in Engeland.

De support is voornamelijk gericht op de club zélf en in veel mindere mate gericht op de tegenstander.

De uitzondering op die regel tref je aan in de topictitel. het is de 'tegenhanger' van 'het is stil aan de overkant' of 'who are you' en betekent zéér vrij vertaald zoveel als:

'waarom zijn jullie nog hier; je zou naar huis moeten gaan'; dit omdat de overwinnende club dan haar eigen feestje kan gaan vieren.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Jaren geleden had jij een topic genaamd "Al Ahly Zamalek", erg bijzonder dat je nu daadwerkelijk naar de zandbakderby geweest bent. Eigenlijk wil ik meer foto's zien en meer lezen over je visit.

Jij hebt mij ooit uitgelegd dat de Arabische uitspraak nog al wat verlangt van de souplesse van je keel, gezien het enorm uitgebreide arsenaal aan klanken die de taal rijk is. Hoe klinkt de support daar dan, is dat een soort gorgelende straalmotor?

Overigens zijn die Engelse terrace chants weliswaar voorspelbaar, maar daar kom je pas achter na tientallen wedstrijden in Engeland. Dat zal in Egypte niet anders zijn.

Ici c est Paris

Prachtig. Kan me alleen maar bij TeeZee aansluiten dat ik wacht op nog meer moois.

Han

Voor een indruk van een apico-dentaal-alveoliare terrace chant, waarbij men en masse met de tongpunt de voortanden én de tandrug aanslaat, is momemteel op youtube een 'update in progress'.

De derby was om diverse redenen niet uitverkocht; met name de Zamalek-aanhang liet het afweten. Er waren naar schatting 53.000 toeschouwers op een capacity van circa 75.000.







Op een der foto's is een gigantische bufferzone zichtbaar; een van de redenen waarom er sowieso nooit sprake is van een capacity crowd. Een dergelijke zone bevindt zich ook aan de kant van de 'cameratribune'.


Zamelek-aanhangers geloofden niet in de kansen van de club en worden zó vaak domestiek afgetroefd dat het aan een 'incentive' ontbrak. Daarnaast waren de kaartjes voor Egyptische maatstaven stevig geprijsd. Nou zat ik voor €12 op de duurste plek en dan zit je tóch bij een African Champions League wedstrijd.

Voorts is de derby onderhevig aan slijtage als je elkaar niet alleen in de reguliere competitie ontmoet maar de afgelopen jaren óók voor de nationale beker, de landelijke supercup en nu dan in de African Champions League.

De wedstrijd eindigde in 2-2 na een scoreverloop van 0-1, 1-1, 1-2, 2-2.

Al Ahly is daardoor geplaatst voor de halve finale. Zamalek is groepslaatste met vijf punten. Zamalek móet uit winnen van Dynomas in Zimbabwe en is dan afhankelijk van het resultaat van de wedstrijd Al Ahly vs ASEC uit Ivoorkust.



Strangely Devoted or Mentally Disturbed


Han

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

HJanneman

Wat een opvallende rand boven de tweede ring over de gehele lange zijde tegenover je.
Is daar de skyline van Caïro op afgebeeld(of in ieder geval de beroemde gebouwen/monumenten van de stad of Egypte als land?)?
Leuke prijs voor zo'n plek tijdens zo'n wedstrijd op het hoogste clubniveau van Afrika.
Ik ben ook van plan om naar een Noord-Afrikaanse wedstrijd te gaan, geen stadsderby, maar wel een streekderby:Étoile Sportive du Sahel - US Monastirienne in Tunesië, wanneer ik daar met mn vriendin in de Herfstvakantie vertoef, maar ik heb iets te fanatiek verteld over de beelden die ik gezien heb op internet dus ik zal ook voor de duurste, rustigste en veiligste plekken in het stadion moeten gaan.
Erg leuk dus om nu vast een kleine sfeerimpressie te krijgen van een Noord-Afrikaanse wedstrijd(hoewel deze wel een stuk groter is dan de wedstrijd die ik graag wil bezoeken).

TeeZee

Han, je maakt in je openingspost een vergelijking met andere derby's op de wereld. Hoe verhoudt het zich nou precies in termen van lawaai en reacties op het wedstrijdverloop? Ik kan me zo voorstellen dat gezien de volksaard het vrij fanatiek is, of juist niet?

Ik sla een Old Firm niet af, maar ik weet van tevoren dat ik het van het lawaai moet hebben omdat ik de haat en de religieuze tegenstellingen onmogelijk kan vatten als buitenstaander. Er is dan dus enige afstand lijkt me, je bent niet echt onderdeel van de situatie. Hetzelfde was trouwens het geval bij de Wear and Tyne-derby, al denk ik dat de Sunderland- en Newcastlesupporters ook niet echt weten waarom ze elkaar ook alweer haten (de burgeroorlog is al een tijdje terug). Neemt niet weg dat ook die wedstrijd een mooie derby is. Nu is mijn vraag hoe jij het cultuurverschil ervaart bij zo'n derby, het lijkt mij dat je toch nog steeds een buitenstaander bent die het van een afstandje volgt maar desondanks geniet.

Maroboduus

Erg interessant om te lezen en om eens foto's van deze match te zien. Begrijp ik goed dat de attendance bij deze pot lager was dan bij wedstrijden tussen beide clubs in de eigen competitie? Leeft de African Champions League eigenlijk op het zwarte continent?

Han

Ik heb de topictitel aangepast want fonetisch leek het nergens op.





Vroeger kon je bij het betaald voetbal in Nederland kaartjes eerste, tweede, derde en jongensrang kopen. In Egypte is dat nog steeds zo. Hier heet dat dan 'daraga ullah, daraga ithnienh en darage thaleth.


Citaat van: HJanneman op sep 16, 2008, 00:32:49
Wat een opvallende rand boven de tweede ring over de gehele lange zijde tegenover je.
...
Ik ben ook van plan om naar een Noord-Afrikaanse wedstrijd te gaan, geen stadsderby, maar wel een streekderby:Étoile Sportive du Sahel - US Monastirienne in Tunesië, wanneer ik daar met mn vriendin in de Herfstvakantie vertoef, maar ik heb iets te fanatiek verteld over de beelden die ik gezien heb op internet dus ik zal ook voor de duurste, rustigste en veiligste plekken in het stadion moeten gaan.


Ik weet geen reet van Tunesisch voetbal; uitsluitend dat Étoile Sportive du Sahel continentaal gezien een geduchte club is.

Op het mozaïektableau dat de bovenste ring 'opposite main stand' siert zijn in reliëftafereel de meest in het oog springende Egyptische ikonen afgebeeld; zoals de sfinx, de Ali Mohamed moskee, het beeldencomplex van Aboe Simbel, de Bibliotheca Alexandria en meer de president zelf.

Citaat van: MaroboduusErg interessant om te lezen en om eens foto's van deze match te zien. Begrijp ik goed dat de attendance bij deze pot lager was dan bij wedstrijden tussen beide clubs in de eigen competitie? Leeft de African Champions League eigenlijk op het zwarte continent?

Tijdelijke overexposure, een opportunistische aanhang en de pittige toegangsprijzen waren er debet aan. Het echte gepeupel moest even pas op de plaats maken voor deze gelegenheid.

De ACL lééft. Zo trok bv Dynamo FC Harare uit Zimbabwe 35.000 man voor de thuiswedstrijd tegen ASEC Mimosa uit Ivoorkust. Tout Puissant Mazembe uit DR Congo trekt óók volle bakken en dan hebben we het over 25.000 toeschouwers.


Citaat van: TeeZeeNu is mijn vraag hoe jij het cultuurverschil ervaart bij zo'n derby, het lijkt mij dat je toch nog steeds een buitenstaander bent die het van een afstandje volgt maar desondanks geniet.
Ik voel mij bij geen van beide clubs betrokken en ben dan ook met recht een buitenstaander.

Het sfeerpatroon tijdens het wedstrijdverloop verschilt niet van eerder beleefde derbies. De eerste helft er vol tegen aan, na de thee en de shisha zakt het even in en het scoreverloop bepaalt het verdere sfeerverloop. Het gaat wel echt fanatiek, hard en passievol.

Het Cairo International Stadium is gelegen in een diepe kuil en van buiten is slechts de bovenste ring zichtbaar. Je zit dus in een kom waarin het geluid lekker blijft hangen.

http://www.youtube.com/watch?v=DGBTymAZlWQ

Waar ik mij echter enorm aan stoorde was de door mij zo verfoeide georchestreerde tribunechoreografie aan beide zijden. Dan hoop je op een vijfde categorie orkaan bij het fluitje en dan staan die ramadanlamzakken nog te wapperen met gekleurde kartonnetjes.

Het meest in het oog springende verschil is de pre-match built up. Even uitbuiken van de 'iftar', het 'fast breaking ontbijt' waarmee de zonsondergang vergezeld gaat en dan om 20.00 uur binnen om te schreeuwen terwijl de pot om 22.00 uur begon. Dat laatste vind ik trouwens héérlijk relaxt.

Een ander vertrouwd beeld is per default, en staccato claxonnerend, met acht man in een peugeot, vlaggenwapperend het verkeer urenlang lamleggen. Zo kan het dan gebeuren dat je taxi je dan om 02.30 uur bij het hotel afzet, op vijftien rijminuten van het stadion.



Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Ici c est Paris

Citaat van: Han op sep 16, 2008, 22:26:17
Een ander vertrouwd beeld is per default, en staccato claxonnerend, met acht man in een peugeot, vlaggenwapperend het verkeer urenlang lamleggen. Zo kan het dan gebeuren dat je taxi je dan om 02.30 uur bij het hotel afzet, op vijftien rijminuten van het stadion.

Dat laatste gebeurt in Frankrijk ook. Als Paris SG of Marseille een belangrijke zege boekt, hoef je in die steden de straat niet op te gaan met je auto.

Maroboduus

CiteerDat laatste gebeurt in Frankrijk ook. Als Paris SG of Marseille een belangrijke zege boekt, hoef je in die steden de straat niet op te gaan met je auto.

Hebben de niet-voetballiefhebbers in Paris even geluk dat de plaatselijke PSG zo goed als nooit een belangrijke zege boekt:-)

@Han: Ik hoop dat deze vraag niet te persoonlijk is, maar ik begrijp dat je niet in de directe omgeving van Caïro woont?

Han

Citaat van: Maroboduus op sep 17, 2008, 00:25:15@Han: Ik hoop dat deze vraag niet te persoonlijk is, maar ik begrijp dat je niet in de directe omgeving van Caïro woont?

Ik woon op ruim 500 kilometer afstand; zuidelijk van Cairo en aan de Rode Zee. Ik probeer dat ongemak op te vangen met het volgende uitzicht, terwijl ik zo nu en dan inlog:


http://www.youtube.com/watch?v=WO7FQJljv1A
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

De off-topic discussie over PSG is losgekoppeld van dit topic en verplaatst naar het Frankrijktopic: http://www.groundhoppersnet.nl/index.php?topic=227.0

Er stonden twee dingen in die wel on topic waren, dus die citeer ik hier even:

Citaat van: Ici c est ParisOn-topic: Dat is weer eens wat anders als uitzicht op een blinde muur in een onvervalste prachtwijk van Ella Vogelaar.

Citaat van: MaroboduusEn on-topic: Dat uitzicht is bijna net zo mooi als mijn uitzicht hier op de ,Oberwaldberg' (niet te verwarren met de ,Obersalzberg'), een voormalige vuilstortplaats die in dit Hessische stadje tot groenzone om is getoverd.
Is het klimatologisch gezien op den duur uit te houden voor een Nederlander aan de Rode Zee?

HJanneman

Ben je nou tijdens dat youtube-filmpje tevreden aan het lurken aan een waterpijp met appeltabak(of aardbei, of meloen, of..) of was het toch echt de wind die voor dat borrelende geluid zorgde?