Brazilië

Gestart door wekke, aug 25, 2011, 13:04:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wekke

Iets waar ik al lang van droomde was om Zuid-Amerika, en liefst Brazilië, te bezoeken.  Toen ik bijna een jaar geleden mijn vriendin leerde kennen, bleek dat haar Pa in Brazilië woonde. Handig meegenomen natuurlijk en dus boekten we een vluchtreis richting Salvador da Bahia. Op 31 juli was het dan eindelijk tijd voor onze reis. 's Morgens stijgden we op in Frankfurt om na een reis van 10u30 aan te komen in Salvador. Blijkbaar is Salvador de op 1 na grootste baai ter wereld, wat het uitzicht bij de landing schitterend maakte.
De eerste 14 dagen gingen we bij mijn schoonvader logeren in Cachoeira de Ithani. Een miniem "dorpje" op 200km van Salvador waar hij en enkele andere Belgen hun buitenverblijf hebben. Die twee weken stonden in het teken van rust en genieten van de natuur. In dit uitgestrekte heuvelachtige gebied had je adembenemende uitzichten. Een buggy tocht door Mangue Seco, met een kano een stuk van de rivier afvaren,een bezoek aan Acaraju, schilpadden resort in Praia de Forte, ...

In dit deel van Brazilië bleek ook dat de mensen ontzettend gastvrij zijn. Iets wat totaal in contrast stond met wat we de laatste 4 dagen zouden zien toen we weer in grootstad Salvador waren. Onze Vlaamse gids waarschuwde ons onmiddellijk voor de schrijnende criminaliteit in de stad. Mij kon het allemaal weinig schelen want het hoogtepunt van mijn vakantie was gepland in Salvador: Esporteclub Bahia – Internacional Porto Alegre. Voetbal kijken in Brazilië dus. Enkele dagen ervoor had ik wikipedia eens geraadpleegd. De tricolores, ze spelen in het Blauw-Rood-Wit, hebben er 15 bewogen jaren opzitten. In 1996 degradeerde het voor het eerst in zijn bestaan naar de Serié B. Drie jaar later ligt de promotie voor het grijpen in een beslissend duel tegen Brasiliense. De geruchtenmolen deed de ronde dat de aangeduide scheidsrechter allesbehalve in ere handelde. Weg promotie. Voorlopig toch, want een jaar later mag EC Bahia toch aantreden in de Serié A na een grootschalig omkoopschandaal waar ook clubs zoals Sao Paulo bij betrokken waren. Lang duurde de voorspoed niet . In 2002 ging hun toenmalige sponsor failliet en volgde er niet alleen een degradatie naar de Serié B, maar in 2005 zelfs naar de Serié C. Na een lange klim staan ze nu terug in de middenmoot van de Serié C. Mede dankzij het publiek, meende ik te lezen. EC Bahia had in 2007, toen ze op het derde niveau speelden, het hoogste toeschouwersgemiddelde van gans Brazilië: 40.400. Dat beloofd!

EC Bahia speelde van 1951 tot 2007 in het Fonte Nova stadion. Tijdens de match tegen Vila Nova stortte een deel van het stadion in en kwamen er 7 mensen om het leven. Tegenwoordig is het stadion met de grond gelijkgemaakt en komt er een gloednieuw stadion voor het WK 2014 en de Olympische Spelen van 2016. Tegenwoordig speelt Bahia in het Estadio Metropolitano Roberto Santos of ookwel Pituaçu genaamd.

Op 14 augustus was het tijd om Pituaçu te bezoeken. Onze Vlaamse gids had mijn ticket geregeld en zorgde ook voor het vervoer van en naar de wedstrijd. Makkelijker kon niet. Anderhalf uur voor de wedstrijd was het al behoorlijk druk aan het stadion. Door de onheilspellende waarschuwingen over zakkenrollers, besloot ik maar om snel naar binnen te gaan. Binnen was de drukte een pak minder en kon ik rustig door het stadion wandelen. Achter het doel zag ik al een pak trommels klaar staan en dus besloot ik maar om mee daar te vestigen. Ik was goed op tijd en mondjes maat vulden de tribunes zich. Meestal ben ik graag op tijd, dan kan ik de spelers al wat leren kennen via de opwarming, maar daar moest ik vandaag niet op rekenen. Om het kwartier klonk het Bahiaanse clublied uit de boxen en verder gebeurde er niets... Ach, ik zat in het zonnetje bij 30graden in een mooi voetbalstadion, in BRAZILIË. Ik had dus genoeg om naar de kijken. Pituaçu lag in een kuil waardoor je het stadion vanop afstand niet zag liggen. De tribunes sluiten in een halve ronde elkaar aan, waarbij de twee lange zijdes overdekt zijn. Achter "de tribuneloze kant" waren de kleedkamers gevestigd. Rond het veld lag een sintelbaan, iets dat ik normaal verafschuw, maar door de hoge steile tribunes had het geen effect op het zicht.
Inmiddels bleef het stadion, cappaciteit 31.677, volstromen en dus was het tijd aan de trommelaars om een lekker opzwepend ritme in te zetten. Ons vak was zo goed al gevuld en maakte er ondertussen een waar dansfeest van. De Brazilianen hadden er zin in! Intussen werden er kinderen uit zowel het thuis- als bezoekersvak gehaald en richting kleedkamers geleid. Het waarom ontging me voledig. Een kwartier voor aftrap van de wedstrijd betraden de doelmannen het veld voor een warming-up. Oké Brazilianen komen altijd en overal te laat, maar ook bij een professionele club?! Het nut van de opwarming is nog altijd niet in me opgekomen want na een drie tal gepakte ballen verdwenen de doelmannen van beide clubs alweer in de catacomben. De ritmische muziek begon hoogtepunten aan te nemen en de Bahiaanse fans stonden te dansen en te feesten. Onder het feestgedruis betraden de spelers en een dertig tal kinderen het veld. Ze mochten nog snel even een balletje trappen en met hun helden mee het publiek gaan groeten, elk hun eigen publiek. De kinderen verdwenen weer in hun voorbestemde vak en de spelers zetten zich klaar voor het Braziliaanse volkslied. De menigte zong uit volle borst mee. Onmiddellijk na het volkslied sloegen mijn trocolores vrienden weer vrolijk op hun trommels en werden de beste dance moves boven gehaald. Het stadion danste en riep het team vooruit.

De wedstrijd zelf begon ook goed met enkele uitstekende kansen. Het was al snel duidelijk dat deze 22 jongens beschikken over een goede techniek en snelheid, maar daar is alles mee gezegd. Verdedigend zijn beide teams verschrikkelijk zwak en het ganse spelbeeld is behoorlijk egocentrisch. Allen willen ze drie tegenstanders dribbelen en trappen in plaats van een goedgeplaatste medemaat te bedienen. Wat volgt is dan ook een heel slordige 90 minuten voetbal, maar toch werd het leuk. Na een kwartier juichte de 23.000 toeschouwers uitbundig. Bahia had gescoord, maar het drong niet onmiddellijk door dat het buitenspel was. Het spel ging op en neer en nu was het Internacional dat scoorde, maar weer werd de goal afgekeurd voor een vermeende fout. Het was slechts afstel, Bahia zakte weg en Internacional controleerde de wedstrijd. Vlak voor rust was de 0-1 wel een feit. De laatste man van de tricolores werd makkelijk afgestroefd en de rood-witte spits kon makkelijk afronden. In de tweede helft kwam EC Bahia met een heel nieuwe ingesteldheid op het veld. Er moest gelijkgemaakt worden, zoveel was duidelijk, in de bezoekers werden overrompeld. De verdiende goal bleef uit en na overmaat van ramp moest Bahia met 10 man verder na een rode kaart. Met een mannetje minder bleven de tricolores er voor vechten en een kwartier voor affluiten werd dat beloond met een penalty, of het terrecht was kon ik niet zien. In het tumult mocht ook eentje van Internacional gaan douchen en waren de strijders weer met evenveel. Penalty dus. BINNEN! Het publiek werd GEK! Niet dat handje klap dat je in België hebt na een penalty goal, nee, een waar volksfeest. Er werd als een ontketende op de trommels geslagen, BAHIAAAA klonkt het uit de tribunes. Wat was me dat. Het laatste kwartier golfde hetspel vlot over en weer. Beide ploegen wilden absoluut die overwinning maar het bleef 1-1.

Moe maar voldaan, kroop ik enkele uren later in bed denkend aan de feestende menigte. Wat een heerlijke avond. 1 ding staat vast, dit was niet mijn laatste wedstrijd in dit prachtige land. De volgende dagen ontdekte we nog de stad Salvador alvorens terug te keren naar België. Tot binnen 2 jaar, Brazilië!






Bezoekers van Internacional


Niels_Zitterd

Prachtig verhaal, het lijkt me echt een belevenis om zoiets mee te maken!

Mar

Citaat van: Niels_Zitterd op aug 25, 2011, 13:09:40
Prachtig verhaal, het lijkt me echt een belevenis om zoiets mee te maken!

Inderdaad, schitterend verhaal. Dat mijn belgenland zich maar plaatst voor het WK2014, dan is mijn spaaractie niet voor niets geweest!

Koning Kriel

Citaat van: Mar op aug 25, 2011, 13:38:00
Inderdaad, schitterend verhaal. Dat mijn belgenland zich maar plaatst voor het WK2014, dan is mijn spaaractie niet voor niets geweest!

De loting is niet heel slecht toch? En anders supporter je gewoon voor de Nr. 1 van de wereld (ook al stelt het geen zak voor het is wel leuk om te zeggen).

Mooi verhaal, mooie belevenis volgens mij. Voetbal in Zuid-Amerika staat heel hoog op mijn to do listje. Jammer dat het niet binnen een paar uur met de auto te doen is.

wekke

Kunnen jullie de foto's zien? Hier thuis wil de pc niet echt meewerken.

Sebastiaan_W

Alleen de 1e twee niet, maar op het werk hebben ze nog IE6.....

Niels_Zitterd

Citaat van: wekke op aug 25, 2011, 14:21:48
Kunnen jullie de foto's zien? Hier thuis wil de pc niet echt meewerken.

Ik kan gewoon een aantal foto's zien. Of het ze allemaal zijn weet ik niet.
De eerste foto die ik kan zien is een foto van de lange zijde aan de rechterkant van de tribuneloze zijde van het stadion.

Mar

Citaat van: Koning Kriel op aug 25, 2011, 13:52:45
De loting is niet heel slecht toch? En anders supporter je gewoon voor de Nr. 1 van de wereld (ook al stelt het geen zak voor het is wel leuk om te zeggen).

Mooi verhaal, mooie belevenis volgens mij. Voetbal in Zuid-Amerika staat heel hoog op mijn to do listje. Jammer dat het niet binnen een paar uur met de auto te doen is.

Dat is ook, de loting is niet slecht. Maar ik ga toch enkel naar Brazilië om mijn land aan het werk te zien. En als het niet zo is, zul je mij vinden in de kroeg in Maastricht ;-)

wekke

Citaat van: Niels_Zitterd op aug 25, 2011, 14:31:29
Ik kan gewoon een aantal foto's zien. Of het ze allemaal zijn weet ik niet.
De eerste foto die ik kan zien is een foto van de lange zijde aan de rechterkant van de tribuneloze zijde van het stadion.

Super. Ik had in het begin wat problemen met de foto's. Nu werken ze normaal allemaal.

AthleticHolanda

Echt een belevenis op zich, denk dat het voetbal nergens zo intens beleeft wordt als in Zuid-Amerika, mooie foto's en verhaal!

Mar

WK 2014, bij mij begint het alvast te kriebelen.

Wie is nog van plan om naar Brazilie te gaan voor het WK?
En hoe bereiden jullie zich voor om alles te organiseren?


ALenstra

Kaartverkoop start ergens in augustus?

wekke

#12
Citaat van: Mar op jun 01, 2013, 15:28:07
WK 2014, bij mij begint het alvast te kriebelen.

Wie is nog van plan om naar Brazilie te gaan voor het WK?
En hoe bereiden jullie zich voor om alles te organiseren?

Ik ga 4 weken naar Brazilië tijdens het WK. Mijn wens is om circa 2 weken in Bahia bij mijn schoonvader te logeren en verder zeker Fortaleza en Rio de Janeiro te bezoeken. Ik ben er nog niet uit of ik binnenlandsevluchten ga gebruiken of er een trip met de wagen van ga maken. Als het met de wagen wordt dan zal het vertrekpunt hoogstwaarschijnlijk in Rio de Janeiro liggen waarna ik via de Ligna Verde naar Bahia rijd en dan verder door naar Recife, Natal en Fortaleza. In ieder geval wil ik mijn ganse trip ten laatste op 1 november geboekt hebben, anders vrees ik dat de vliegtuigtickets te duur worden. Ik heb laatst gezien dat een retourvlucht Frankfurt-Bahia voor die periode nu 750 euro kost. In vergelijking, bij mijn trip 2 jaar geleden kostte de kaartjes 1.300 euro.

De foto's van de wedstrijd Bahia-Internacional zijn precies niet meer zichtbaar. ik zal ze één van de dagen nog eens uploaden.

Joost

Citaat van: wekke op jun 01, 2013, 21:39:41
Ik ga 4 weken naar Brazilië tijdens het WK. Mijn wens is om circa 2 weken in Bahia bij mijn schoonvader te logeren en verder zeker Fortaleza en Rio de Janeiro te boeken. Ik ben er nog niet uit of ik binnenlandsevluchten ga gebruiken of er een trip met de wagen van ga maken. Als het met de wagen wordt dan zal het vertrekpunt hoogstwaarschijnlijk in Rio de Janeiro liggen waarna ik via de Ligna Verde naar Bahia rijd en dan verder door naar Recife, Natal en Fortaleza. In ieder geval wil ik mijn ganse trip ten laatste op 1 november geboekt hebben, anders vrees ik dat de vliegtuigtickets te duur worden. Ik heb laatst gezien dat een retourvlucht Frankfurt-Bahia voor die periode nu 750 euro kost. In vergelijking, bij mijn trip 2 jaar geleden kostte de kaartjes 1.300 euro.

De foto's van de wedstrijd Bahia-Internacional zijn precies niet meer zichtbaar. ik zal ze één van de dagen nog eens uploaden.

Ga je ook als Belgie zich niet plaatst?

wekke

#14
Citaat van: Joost op jun 01, 2013, 21:59:45
Ga je ook als Belgie zich niet plaatst?

Ja. Het maakt me zelfs niet uit of ik ook daadwerkelijk een wedstrijd van de Belgen ga kunnen zien. Ik stippel mijn reis uit en welke wedstrijden er op mijn weg komen dat zie ik dan wel. Al maakt dat het wel moeilijker om reisgezellen uit mijn naaste omgeving te vinden. Men wil enkel mee om België te zien spelen, maar die garantie kan ik niet geven en ik wil niet wachten tot de loting bekend is.

Trouwens, België plaatst zich en wordt de nieuwe wereldkampioen ;-)