Hoofdmenu

sc Heerenveen

Gestart door Hielke, mrt 01, 2009, 22:35:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadionhopper

Citaat van: Hielke op aug 31, 2009, 15:48:19
Trond Sollied is per direct weg bij sc Heerenveen. Een hele verstandige beslissing van beide partijen, het ging gewoon niet. De man past niet bij Heerenveen. Wordt het misschien toch nog wat met dit seizoen..

Jij kent de situatie beter dan ik, maar deze man heeft wel de enige prijs ooit behaald door Heerenveen op zijn naam staan.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

spons

Citaat van: Hielke op aug 31, 2009, 15:48:19
Trond Sollied is per direct weg bij sc Heerenveen. Een hele verstandige beslissing van beide partijen, het ging gewoon niet. De man past niet bij Heerenveen. Wordt het misschien toch nog wat met dit seizoen..

vorig jaar begon hij toch ook niet zo best maar werd hij wel keurig 5e en won de beker, komt Foppe nu terug ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Hielke

Natuurlijk, daar heb je gelijk in. Ik kan me die reactie ook goed voorstellen. En toch ben ik er, met name in de laatste weken, van overtuigd geraakt dat Sollied beter kon vertrekken. De laatste tijd schrijf ik af en toe een stukje voor 'AD Clubreport', toevallig heb ik deze situatie daarin vandaag ter sprake gebracht.

http://www.sportwereld.nl/voetbal/clubreporters/3455532/Heerenveen_geen_schim_van_zichzelf.html

Je zou bijna gaan denken dat het geen toeval is. ;)

hgrm

Ik vind het eigenlijk niet juist om Sollied met de rekening op te schepen. Als je jaar naar jaar je beste spelers verkoopt (welliswaar min of meer gedwongen, maar toch), dan gaat het een keer fout. Hetzelfde zie je ook bij Groningen gebeuren.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hielke

Sollied heeft de breuk zelf geforceerd, al dan niet de laatste druppel in de emmer gegooid door zijn uitspraken van de afgelopen week. Via de media zocht hij de confrontatie door te roepen dat je met deze ploeg Europa niet in kunt en door harde kritiek te leveren op de medische staf.

Intern (directie, RvC) was men al veel langer ontevreden over de werkwijze van Sollied, bijna vanaf minuut één, dus is het denk ik goed dat het verstandshuwelijk nu verbroken is.

Houseman

Als buitenstaander kan ik me voorstellen dat je er vreemd tegenaankijkt. Als wekelijks stadionbezoeker was dit zoals Hielke terecht opmerkt onvermijdelijk. In 15 jaar stadionbezoek heb ik niet zo'n onsamenhangend en negatief ingesteld geheel gezien. De werkwijze van Sollied paste niet bij de club. En dat valt naar mijn mening ook de directie aan te rekenen, die notabene al in zijn Rosenborgtijd Sollied in de peiling had. Als je dan nog niet door hebt hoe hij werkt heb je een fout gemaakt. Wél een toptrainer willen, maar ondertussen beleidsmatig op dezelfde voet verder gaan als de afgelopen 15 jaar. Dat moet wel fout gaan.

Nu een pas op de plaats, en gewoon weer lekker talentjes kopen voor weinig en verkopen voor veel en elk jaar 5e. Duidelijkheid voor iedereen. De stap die Twente en AZ maken komt er niet onder deze directie.

Hugo

Citaat van: Houseman op sep 01, 2009, 10:50:47
Nu een pas op de plaats, en gewoon weer lekker talentjes kopen voor weinig en verkopen voor veel en elk jaar 5e. Duidelijkheid voor iedereen. De stap die Twente en AZ maken komt er niet onder deze directie.

Het dilemma van Heerenveen? Met "eigen" trainer voor de 5e plaats gaan of de stap proberen te maken omhoog met een buitenstaander. Wat willen jullie?

Houseman

Ik vond de beker afgelopen seizoen al prachtig.. Kampioen zoals AZ zal hier gewoon niet snel gebeuren omdat daarvoor de salarissen enorm omhoog moeten, en dat is zonder een Scheringa gewoon niet mogelijk. Als het naar de buitenwereld gewoon duidelijk uitgesproken wordt waar we staan en waar we naar toe willen accepteer ik elke doelstelling. Als dat consolideren in de subtop betekent vind ik dat prima.

Hielke

Ik zit aardig op één lijn met Houseman. De directie wilde eens iets heel anders, een toptrainer, maar Sollied is een stap te ver gebleken. Hij is een trainer die moet werken met een groep gevestigde spelers, die je niet beter hoeft te maken, maar slechts op de juiste plaats hoeft te zetten. Bovendien is hij van de losse aanpak. Dat werkt goed als je een gedisciplineerde spelersgroep hebt. Daar is in dit geval geen sprake van.

Heerenveen heeft een trainer nodig die aan een elftal bouwt, die spelers individueel beter maakt, die talenten tot bloei laat komen, die positief en herkenbaar voetbal wil spelen. Een trainer die kort op de groep zit, goed communiceert (dat deed Sollied niet of nauwelijks) en de discipline in het oog houdt. Onder Sollied was het, kort gezegd, een interne puinhoop. Zijn manier van werken sloot niet aan bij de spelersgroep en het beleid van de directie.

De bekerwinst was prachtig en de verdienste van Sollied, maar Heerenveen is beter af met een trainer als Jan de Jonge. En wie zegt dat hij geen beker kan winnen? De loting was ons vorig seizoen niet ongunstig gestemd, laat ik het zo zeggen. Ik word liever vijfde met leuk voetbal, dan op het nippertje geen vierde met het onherkenbare resultaatvoetbal van Sollied.

Vorig jaar december had ik het al gehad met Sollied, maar de laatste weken werd het van kwaad tot erger. Het plezier was volkomen weg, bij de supporters, maar ook op het veld. Heerenveen was zichzelf niet meer. Ik heb goede hoop dat clubman De Jonge de zaak kan omdraaien.

Stadionhopper

Citaat van: Houseman op sep 01, 2009, 10:50:47
Nu een pas op de plaats, en gewoon weer lekker talentjes kopen voor weinig en verkopen voor veel en elk jaar 5e. Duidelijkheid voor iedereen. De stap die Twente en AZ maken komt er niet onder deze directie.

Ik vind Heerenveen niets minder dan Twente. Twente heeft nog niet echt een stap gemaakt, AZ is nog bezig om de stap af te ronden. Heerenveen is al jarenlang een subtopper die het de top knap lastig kan maken. Een stap heb je pas gemaakt als je enkele jaren in het beoogde doel hebt overleefd. Aan het einde zal Heerenveen waarschijnlijk gewoon weer meedoen om de Europese plaatsen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

Citaat van: Breda op sep 01, 2009, 15:27:16
Ik heb Heerenveen afgelopen zondag aan het werk gezien tegen NAC en kan niet anders concluderen dan dat de ploeg wél minder is dan Twente. De criticasters hebben gelijk: geen creativiteit op het middenveld. Natuurlijk zal Heerenveen
uiteindelijk wel op een nette plaats eindigen, maar niet zo hoog als ik ze zelf in mijn prognose had neergezet.

Ik bekijk het niet als een momentopname, AZ begon vorig jaar ook slecht dat betekende ook niet dat de club minder was? De club Heerenveen met de prestaties van de afgelopen paar jaar is niets minder dan FC Twente. Heerenveen komt er best wel weer bovenop.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Houseman

In die zin is dat ook een momentopname gezien de blessures. Als iedereen fit is staat er een compleet ander middenveld. Wel denk ik dat we sportief dit jaar niet zo sterk zijn als de voorgaande jaren, er mist een echte publieksspeler, iemand die het verschil maakt.

Financieel zal het verder allemaal wel in orde zijn en zitten we op Twente-niveau, sportief echter niet, en de afgelopen 2 jaar ook niet ondanks dat we van ze wonnen in de bekerfinale. 

Hielke

Een tikkeltje cynisch kopte de Leeuwarder Courant deze week: 'Heerenveen wil vooruit, maar grijpt terug op het verleden'. Het huwelijk met de toptrainer liep uit op de onvermijdelijke voortijdige scheiding. Huisfotograaf Mustafa legde de roemloze aftocht van het Noorse mysterie Sollied genadeloos vast. NAC - Heerenveen, 30 augustus 2009.


(www.fotoredactie.nl)

Ik grijp net als de club even terug op het verleden. Hier en daar zwierven wat losse Heerenveen-verhalen van mij rond op dit forum, die staan nu ook in dit topic.

AZ - sc Heerenveen, 3 december 2005.
Quick Boys - Jong sc Heerenveen, 16 januari 2008.
FC Eindhoven - sc Heerenveen, 20 juli 2008.
VfL Wolfsburg - sc Heerenveen, 6 november 2008.
Portsmouth - sc Heerenveen, 17 december 2008.
Sint Truiden - sc Heerenveen, 15 juli 2009.
KV Mechelen - sc Heerenveen, 18 juli 2009.

Tijd voor Jan de Jonge. Sollied is weg, Heerenveen is terug.

Hielke

#58
FK Ventspils - sc Heerenveen
Skonto stadion (Riga), 1 oktober 2009

Stortregen, een snijdend koude wind, vrijwel lege tribunes en een bedroevend slechte wedstrijd. Welkom in Letland, in de krochten van het Europese clubvoetbal. FK Ventspils tegen sc Heerenveen. Een verre trip naar de rauwe realiteit.

Ik stap op Riga Airport uit het vliegtuig. Niet in Ventspils, want daar is geen Europa-waardig stadion en dus geen wedstrijd. De avondkou valt over de Letse hoofdstad. Precies als ik het oude, rommelige Skonto-stadion binnenkom, begint de training van Heerenveen.

Opvallender dan de activiteit op het veld is het aantal tribunes: drieëneenhalf . De ontbrekende helft is de muur van een grote hal, alwaar in 2003 het Eurovisie Songfestival plaatsvond. Letten vinden zingen leuker dan voetbal. Ik begrijp nu ook waarom.


Het Skonto stadion.


Doorkijkje naar het stadion.


De selectie traint in Riga.


De lichtmasten.


Het stadion is in alle hoeken en gaten toegankelijk.

Wedstrijddag. Het compacte oude centrum van Riga is een fraaie verzameling historische bouwwerken. Ik kom vier mannen in trainingspak tegen: de technische staf. Trainer Jan de Jonge is nuchter als altijd, maar lijkt nog niet helemaal zeker van zijn zaak.

Ik vraag De Jonge of het wat gaat worden. ,,Dat kan ik je vannacht om twaalf uur vertellen.'' Het zou toch wel mooi zijn, een Europese uitoverwinning. ,,Zeker. We werken keihard. Maar voetbal is geen wiskunde.' Het gaat in elk geval de goede kant op met Heerenveen, zeg ik. ,,Ja, eerst maar eens zien vast te houden.'' En weg is De Jonge, die dit bezoek in Riga niet als vakantie zal ervaren.


De skyline van Riga.


Een mooie stad.


Historische gebouwen.


Mooie steegjes.


En héél veel kerken.


De sokken worden live gebreid.


Het vrijheidsmonument met op de voorgrond de technische staf. Rechts, buiten beeld, een mooie vrouw. ;)

Rond het middaguur begint het te regenen. Voor veel supporters een legitiem excuus om de gezelligheid van de kroeg op te zoeken. De anekdotes vullen de ruimte. ,,Weet je nog, toen in Boekarest?'' ,,Weet je nog, toen in Zagreb?'' Over een paar jaar zal het 'Weet je nog, toen in Riga?' klinken. Zo schrijft historie zichzelf.

Drie kwartier voor de wedstrijd zijn er slechts enkele tientallen supporters van Ventspils rondom het stadion. Een voorbode, want vol zouden de tribunes niet bepaald worden. De security van Heerenveen had daags ervoor bij de tegenstander geïnformeerd op hoeveel thuissupporters men kon rekenen. ,,Tussen de driehonderd en zevenduizend,'' was het antwoord. Het bleek een juiste schatting.


De sporthal.


Weinig publieke belangstelling.


Nog minder publieke belangstelling.


Een warming-up in de kou.


De blauwbekkende vijfde tot zesde official. Ons advies: cranberrypillen helpen goed tegen blaasontsteking.

In een troosteloze ambiance ontvouwt zich een al even miserabele wedstrijd. Ventspils blijkt een lastig te bespelen ploeg. Maar nog meer dan met de tegenpartij worstelt Heerenveen met zichzelf. Het spel is traag, slordig en voorspelbaar. De beste kansen zijn voor de Letten. Om twaalf uur 's nachts beëindigt de scheidsrechter het doelpuntloze treurspel. Negentig minuten te laat.

Iedereen die z'n club in Europees verband achterna reist weet het: wees niet te afhankelijk van het voetbal. Dan is de kans op succes het grootst.


De ware reden dat de bal zo moeilijk rondging...

(Wegens tijdgebrek heb ik me er dit keer makkelijk van af gemaakt door mijn bijdrage voor AD Clubreport aan te vullen met de nodige foto's.)

Hugo

Spandoekje van de "Cross Side" is toch echt een oudje, ik moet bijna weer aan het oude stadion denken...