Indeling semiprofs/amateurs 2016-2017

Gestart door hgrm, mei 16, 2016, 22:55:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ðe waan

Citaat van: hgrm op feb 14, 2017, 21:21:08
Het probleem ligt ook niet bij de ene of de andere website, maar bij de KNVB waar de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet.
Aan de ene kant probeert het bestuur een oplossing te vinden voor de licentieproblemen terwijl aan de andere kant de licentiecommissie keihard sanctioneert. Daar wringt te schoen en dat leidt tot tegenstrijdige berichtgeving.

Die schoen wringt helemaal niet, want dit geeft juist aan dat de licentiecommissie onafhankelijk opereert en dat is dus precies wat zij moeten doen.

Jehoentelaar

Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Koning Kriel

Vind het eigenlijk wel een goede uitvoering. De amateurclubs hebben volgens mij prima onderhandeld.

+ punten
1) Maximaal 4 beloften teams per competitie
2) Minder contractspelers
3) Minder contracturen per contractspeler

- punt
1 t/m 100) beloften teams in de piramide

Jehoentelaar

Ik heb meer het idee dat de bond de beloften door de strot van de amateurs duwt door het te koppelen aan een tegemoetkoming wat betreft de licentie-eisen. "Hier, jullie krijgen het makkelijker, maar daarvoor worden jullie wel misbruikt voor overwegend talentloze beloftenteams".

Maar dat is natuurlijk niet gebaseerd op harde feiten.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Joost

Het is inderdaad een potje ouderwetse koehandel.

Maar het is volgens mij wel zo dat de bezwaren tegen beloftes in de Eerste Divisie sterker zijn. Teams die inmiddels tegen de beloften hebben gespeeld in de 2e en 3e divisie zijn er niet zo negatief over.

Jehoentelaar

Het verschilt een beetje geloof ik. Ploegen die traditioneel veel derbywedstrijden hebben gespeeld (pre-topklasse) zien natuurlijk een flink contrast tussen een regiogenoot en een beloftenploeg qua ambiance, kaartverkoop, dat soort dingen. Ik denk dat het wel erg verschilt tussen ploegen, want veel clubs in de tweede/derde divisie zijn helemaal niet zulke toeschouwersmagneten. Het maakt wat dat betreft niet gek veel uit of je tegen ODIN'59 of FC Groningen II speelt, zogezegd.

Blijft staan dat het nog altijd gelegaliseerde competitievervalsing is.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Koning Kriel

Citaat van: Jehoentelaar op mrt 08, 2017, 22:22:22
Blijft staan dat het nog altijd gelegaliseerde competitievervalsing is.

Daarom moeten de regels aangepast worden. Zoals het nu is, is het inderdaad competitievervalsing. Teams zouden per half seizoen spelers moeten inschrijven die daarmee ook niet of beperkt (max 3x ofzo) mogen spelen voor het eerste elftal. Zo voorkom je dat Locadia ineens kan spelen tegen nac.

ðe waan

Dat laatste is inderdaad wel het grootste bezwaar, al blijft staan dat eigenlijk niemand er op zit te wachten.

Verder is er niks door de strot geduwd. Beloftenteams kunnen sowieso al onderin instromen en door de profs nu tegemoet te komen met een hogere instroom is er in ieder geval een maximum per afdeling overeengekomen. Ik neem aan dat het punt van de dispensatiespelers in de evaluatie ook nog wel aan de orde zal komen.

ðe waan

Als ik dan toch even advocaat van de duivel mag spelen, de beloftenteams spelen vaak wel leuk, fris en aanvallend voetbal. Wat dat betreft zijn die wedstrijden vaak best amusant en dat is ook wat waard.

spons

Citaat van: Jehoentelaar op mrt 08, 2017, 22:22:22
Het verschilt een beetje geloof ik. Ploegen die traditioneel veel derbywedstrijden hebben gespeeld (pre-topklasse) zien natuurlijk een flink contrast tussen een regiogenoot en een beloftenploeg qua ambiance, kaartverkoop, dat soort dingen. Ik denk dat het wel erg verschilt tussen ploegen, want veel clubs in de tweede/derde divisie zijn helemaal niet zulke toeschouwersmagneten. Het maakt wat dat betreft niet gek veel uit of je tegen ODIN'59 of FC Groningen II speelt, zogezegd.

Blijft staan dat het nog altijd gelegaliseerde competitievervalsing is.

Bij Excelsior Maassluis hebben we dat niet alleen met de tweede elftallen. Ook tegen de zondagamateurs hebben we geen historie en die spreken daardoor ook een stuk minder aan. We hebben veel liever wedstrijden tegen bijvoorbeeld Katwijk,  Quick Boys, IJsselmeervogels, Rijnsburgse Boys, Scheveningen e.d. dan tegen De Treffers, AFC of UNA.

Alleen het naastgelegen Westlandia zou indien die promoveren een toeschouwersmagneet zijn in de derby
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Langemannetje

In midden Nederland ligt dat toch anders. Met Lienden, TEC Tiel en de Treffers heeft GVVV er een aantal wedstrijden bij gekregen waar weliswaar weinig historie mee gemoeid is maar het zijn wel degelijk wedstrijden die behoorlijk wat belangstelling trekken. Ik ben benieuwd hoeveel uitsupporters er zaterdag in Groesbeek zijn maar in Tiel en zeker in Lienden waren dat er een paar honderd.
73 grounds in 14 verschillende landen

Jehoentelaar

#146
Citaat van: ðe waan op mrt 09, 2017, 11:29:40
Dat laatste is inderdaad wel het grootste bezwaar, al blijft staan dat eigenlijk niemand er op zit te wachten.

Verder is er niks door de strot geduwd. Beloftenteams kunnen sowieso al onderin instromen en door de profs nu tegemoet te komen met een hogere instroom is er in ieder geval een maximum per afdeling overeengekomen. Ik neem aan dat het punt van de dispensatiespelers in de evaluatie ook nog wel aan de orde zal komen.

Er waren reglementen opgesteld voor clubs die de boot hadden gemist, maar die hebben een lobby opgestart om buiten die reglementen om alsnog hoog in te kunnen stromen. Vervolgens is er slim gespeeld door dat te koppelen aan de discussie over contractspelers zodat de amateurs eigenlijk niks te kiezen hebben. Vind het op z'n minst een onzuivere gang van zaken waarin bovenal het topamateurvoetbal wordt uitgekleed ter faveure van een stel profclubs. Het is volgens mij nooit de bedoeling geweest dat amateurclubs in dienst zijn bij profclubs, maar zo wordt de situatie nu wel. En dat geldt uiteraard ook voor de Eerste Divisie, waar clubs volgend jaar niet minder dan acht irrelevante wedstrijden spelen.

Los van de beloften zou er wat mij betreft nog wel iets aan de opzet van de derde divisies gesleuteld kunnen worden door de indeling regionaal te maken, geloof dat die discussie sowieso al eens gevoerd is bij de lui die de lijnen uitzetten. Dat zou wellicht iets aan kosten kunnen drukken en als je toch tegen beloften moet spelen, zou pakweg Scheveningen beter uit zijn tegen Sparta II en ADO Den Haag II dan FC Groningen II, om maar wat te noemen.

Historie is wel iets wat je de kans moet geven. Er zijn sinds de introductie van de Topklasse best wat leuke affiches ontstaan die het qua publieke belangstelling goed doen. Vind het, zoals Langemannetje ook benoemt, wel aardig om te zien dat her en der nieuwe regionale situaties ontstaan door zaterdag- en zondagvoetbal te combineren. Dat dat niet overal gebeurt is logisch, maar dat maakt het op zich geen slechte situatie. Maar ook voor die combinatie van dagen zou meer regionaal voetbal misschien helpen, want Excelsior Maassluis - RKVV Westlandia zal het inderdaad wel beter doen dan Excelsior Maassluis - vv UNA.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Joost

Citaat van: Jehoentelaar op mrt 09, 2017, 14:06:57
Er waren reglementen opgesteld voor clubs die de boot hadden gemist, maar die hebben een lobby opgestart om buiten die reglementen om alsnog hoog in te kunnen stromen. Vervolgens is er slim gespeeld door dat te koppelen aan de discussie over contractspelers zodat de amateurs eigenlijk niks te kiezen hebben. Vind het op z'n minst een onzuivere gang van zaken waarin bovenal het topamateurvoetbal wordt uitgekleed ter faveure van een stel profclubs. Het is volgens mij nooit de bedoeling geweest dat amateurclubs in dienst zijn bij profclubs, maar zo wordt de situatie nu wel. En dat geldt uiteraard ook voor de Eerste Divisie, waar clubs volgend jaar niet minder dan acht irrelevante wedstrijden spelen.

Los van de beloften zou er wat mij betreft nog wel iets aan de opzet van de derde divisies gesleuteld kunnen worden door de indeling regionaal te maken, geloof dat die discussie sowieso al eens gevoerd is bij de lui die de lijnen uitzetten. Dat zou wellicht iets aan kosten kunnen drukken en als je toch tegen beloften moet spelen, zou pakweg Scheveningen beter uit zijn tegen Sparta II en ADO Den Haag II dan FC Groningen II, om maar wat te noemen.

Historie is wel iets wat je de kans moet geven. Er zijn sinds de introductie van de Topklasse best wat leuke affiches ontstaan die het qua publieke belangstelling goed doen. Vind het, zoals Langemannetje ook benoemt, wel aardig om te zien dat her en der nieuwe regionale situaties ontstaan door zaterdag- en zondagvoetbal te combineren. Dat dat niet overal gebeurt is logisch, maar dat maakt het op zich geen slechte situatie. Maar ook voor die combinatie van dagen zou meer regionaal voetbal misschien helpen, want Excelsior Maassluis - RKVV Westlandia zal het inderdaad wel beter doen dan Excelsior Maassluis - vv UNA.

Als je de bredere signalen in kaart brengt wijst alles erop dat we op termijn toegaan naar het afschaffen van de districten in huidige vorm en voor de standaardklassen toegaan naar een volledig door Zeist georganiseerde competitie van grofweg 4 districten.

Daarbij worden de 3e divisie en Hoofdklasse ook regionaal ingedeeld en zal het aantal eerste klassen naar 4 op zaterdag en 4 op zondag gaan. De onderliggende piramide wordt navenant ingevuld.

Ik kijk ook graag naar de situatie in Engeland als voorbeeld. Daar werd in 1979 de Conference opgericht met het uiteindelijke doel om rechtstreekse promotie tussen de League en Non-League mogelijk te maken. Dat lukt eind jaren tachtig. Clubs als Wycombe en Yeovil zijn vervolgens vanuit het amateurvoetbal doorgegroeid naar volwaardige leden van het profvoetbal. Aan de andere kant is de Conference in al die jaren flink in status omhooggegaan en is het inmiddels meer een 5e Divisie dan de hoogste amateurdivisie.

hgrm

Vooropgesteld: ik ben ook geen voorstander van tweede teams in de amateurpiramide. Maar wel realist genoeg om in te zien dat het onontkoombaar is. Dus dan liever nadenken over een werkbare oplossing dan een achterhoedegevecht leveren.

Als er zoveel nieuwe belofteteams in moeten worden gepast, is er toch wel een probleem. De 2D en 3D's zijn nu al 18 teams dus daar kan niks bij. De HK kan wel van 16 naar 18 worden uitgebreid (=4*2 = 8 plaatsen extra) maar dat geeft wel een hoop problemen. Deze winter (die zeker niet extreem is) toont al aan dat 34 wedstrijddagen in een amateurcompetitie eigenlijk te veel is.

Ik kan me voorstellen dat een extra derde divisie invoeren een oplossing kan zijn. Je zou er voor kunnen kiezen om dat regionaal te doen (noord/midden/zuid). Aangezien zaterdag toch steeds meer de speeldag van het amateurvoetbal gaat worden en de top op zaterdag veel breder is dan op zondag*, zal het gros van de wedstrijden uiteindelijk toch op zaterdag gespeeld worden.

Door naar 3 derde divisies te gaan, kun je ook naar competities van 16 in plaats van 18.
Bijvoorbeeld:

Eredivisie: 18, alleen eerste teams,
2 degradanten + 1 nacompetitie

Eerste divisie: 20 waarvan 4 belofteteams,
nrs 1+2 promoveren + nacompetitie
2 degradanten + slechtste belofteteam degradeert

Tweede divisie: 16 waarvan 4 belofteteams
beste standaardteam promoveert, nacompetitie voor tweede promotieplaats (alleen standaardteams)
beste belofteteam promoveert
2 degradanten + 1 nacompetitie (standaardteams)
slechtste belofteteam degradeert

Derde divisie: 3 poules van 16 waarvan elk 4 belofteteams
3 poulewinnaars spelen kampioenscompetitie voor twee promotieplaatsen.
afvaller kampioenscompetitie+winnaars nacompetitie+herkanser 2e divisie spelen voor één plaats in 2e divisie
beste belofteteams van elke poule spelen voor één plaats in tweede divisie.
onderste 2 standaardteams per poule degraderen, 1 ploeg per poule speelt nacompetitie.
slechtste belofteteams van elke poule spelen nacompetitie met beste belofteteams in hoofdklasse om 3 plaatsen in 3e divisie (indien van toep.)

De tweede en derde divisie bestaan zo uit 48 standaardteams en 16 belofteteams. Is nu: 44 standaardteams en 10 belofteteams

Hoofdklasse: 5 poules van 16 (waarvan 3 zaterdag en 2 zondag). Indien nodig max. 2 belofteteams per poule.
Beste standaardteam per poule promoveert, periodekampioenen+herkansers 3e divisie voor 4 plaatsen in de nacompetitie.
Indien er belofteteams in de hoofdklasse zitten, dan spelen de beste belofteteams een nacompetitie met de slechtste belofteteams uit de derde divisie.



Als het op deze manier ingericht wordt, dan hebben de amateurclubs geen last van de belofteteams in de zin van dat er geen promotieplaatsen bezet worden gehouden door beloftes. Dus eigenlijk een competitie in een competitie.
Dan moet er nog wel iets verzonnen worden tegen het meedoen van eerste elftalspelers in de beloftecompetitie.
Bijvoorbeeld:
* eerste elftal en beloftes hebben eigen selecties (teamopgave bij KNVB)
* spelers mogen vrij overstappen van beloftes na a-selectie en v.v. maar ze mogen niet binnen een maand weer terug.
* een speler mag maar één keer per weekend bij een selectie zitten.

Dus als een club een speler rustig wil terug laten komen van een blessure kan dat (is ook prima) maar een speler even terugzetten naar beloftes om minuten te maken en vervolgens weer bij het eerste kan niet; die speler is dan een maand niet speelgerechtigd voor het eerste.




*ik durf te beweren dat de zaterdaghoofdklasse even sterk is als de zondag-derdedivisie.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Koning Kriel

#149
Lijkt mij grotendeels een goede opzet,

Ik zou echter opteren dat een beloften team kan promoveren wanneer zij kampioen wordt of een nacompetitie plek heeft veroverd. Er zijn dan twee mogelijkheden
A) er is ruimte voor een beloften team in de competitie (door degradatie van een beloften team of omdat er plek is), in dat geval volgt promotie.
B) er is geen ruimte, in dat geval volgt er een dubbele ontmoeting met het laagst geklasseerde beloften team uit de hogere competitie.

Als je hoogste voor laagste beloften team als automatisme zet kan in theorie de nr 12 van de tweede divisie promoveren en in de plaats komen van de nr 7 van de jupiler league.

Wij als liefhebbers op dit forum zouden gezamenlijk best tot een goede opzet komen gok ik ;)