Hoofdmenu

2016 in 10 foto's

Gestart door wekke, dec 23, 2016, 15:43:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Twaalfde Man

Citaat van: Joost op jan 02, 2017, 15:12:47
Vato is meer fan van vuurwerk dan van voetbal.
Boys will be boys, kan een goeie pyro show wel waarderen ja. Kijk buiten het voetbal ook veel naar de fancultuur van de club die ik bezoek. Afgelopen jaar vaak dicht op het vuur gezeten ;)

HRM1880

Geweldige foto's Vato! Mij interesseert het vaak ook meer wat er op de tribunes gebeurt, dan op het veld.

cafebac

Citaat van: AthleticHolanda op dec 28, 2016, 22:27:07
Prachtig verhaal maar minstens zo'n mooie foto van het stadion in Krasnodar. Blijft Kuban daar wel spelen?

Jazeker. Maar het was overduidelijk dat er een kapitaalkrachtige motor achter FK Krasnodar zit. Het nieuwe stadion met die 360 graden videowand maar ook het vrij Amerikaanse assortiment bij de merchandising kraampjes straalt uit dat deze club om de prijzen wil gaan spelen in Rusland. Ik verwacht dat Koeban hier niet meer uit de schaduw gaat komen helaas.

De Twaalfde Man

Citaat van: HRM1880 op jan 02, 2017, 18:58:41
Geweldige foto's Vato! Mij interesseert het vaak ook meer wat er op de tribunes gebeurt, dan op het veld.
Dat bedoel ik, ik zit eigenlijk continu om mij heen te kijken om een moment van pure voetbalbeleving te kunnen vastleggen zoals deze in Duitsland:



Of deze:


De publiekswissel

Een top 10 is wel echt lastig. Veel moois gezien, bezocht en meegemaakt. Dit is een selectie, maar dan mis ik nog genoeg.

Rot Weiss Essen - Arminia Bielefeld
Vooraf een bbq en een biertje met een fanclub van Essen voorafgaande aan de wedstrijd in de eerste ronde van DFB beker. Met een 2-2 en penalty's was het een leuke en spannende wedstrijd.


Levski Sofia - CSKA Sofia
Een derby waarbij de gemoederen hoog opliepen in de hoofdstad van Bulgarije. Soms kwam ik ogen te kort van wat op de tribune gebeurde. Door de 1-1 zagen we ook nog beide supporterskampen uit hun dak gaan. 


FK Sarajevo - FK Zeljeznicar
Vanuit het uitvak van de Maniacs was het genieten na de 0-1 van Zeljeznicar. De hele rust bleven ze zingen. Voorafgaande aan de wedstrijd zaten we op het balkon, de beste plek denkbaar, om de corteo te mogen ontvangen in hun weg naar het stadion. Deze foto dook een half jaar na de wedstrijd op. 


Lierse SK - Antwerp FC
Deze wedstrijd komt zeker in de boeken na de bizarre ontknoping in de laatste minuten. Na 84 minuten was het nog 1-0 voor Lierse SK. Binnen enkele minuten zagen we drie doelpunten en werd het nog 2-2. De lijn van vreugde naar verdriet was heel klein.


Rangers FC - Celtic
Noem het geluk hebben, maar op de laatste dag van 2016 zat ik op Ibrox met de Old Firm. Wel of geen Rangers, wel of geen Old Firm, het leefde enorm. Daar ging het om.


Schalke 04 - Borussia Dortmund
De Kohlenpott derby meemaken op de Nordkurve was absoluut een mooie belevenis.


Manchester United - Feyenoord
Een mooi avontuur in Manchester waarbij ik mijn kaartje voor het thuisvak op moest halen bij een politiebureau.


FC Dordrecht - Achilles'29
Het beeld wat ik dit seizoen helaas niet veel zie, maar als het gebeurt blijft het mooi. In de hekken!


Union St Gilloise - White Star Bruxelles
Mooi stadion en prima sfeer.


Exeter City FC - Plymouth Argyle
Mooie stadion met een dito mooi sfeertje. Exeter wist met twee schoten richting doel in de gehele wedstrijd en dan ook nog eens in de laatste minuten met 2-1 te winnen.


Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

AthleticHolanda

#35
Citaat van: AthleticHolanda op dec 23, 2016, 20:15:23
Die van mij volgen later als ik ze allemaal eens geüpload heb

Net zoals vorig jaar zijn de foto's niet per se de mooiste en geven ze niet altijd het gevoel van het moment weer, maar een combinatie van beiden brengt ze toch in mijn 'top 10'. Ondanks dat ik minder (exotische) tripjes maakte dan in 2015 was het toch weer lastig kiezen. O.a. foto's uit de Baltische staten, Galicië/Asturië en een derby in Stockholm vielen af.
Uiteraard is het geheel subjectief en zal ik best een belangrijke vergeten zijn.

#10
Plaats: Las Palmas de Gran Canaria, Spanje
Datum: 28/11/2016
Wedstrijd: Las Palmas - Athletic Club
Toelichting: Ik vind het erg knap hoe ze van iets oerlelijks toch iets moois hebben kunnen maken. Het prachtige oude stadion Insular moest Las Palmas in 2003 min of meer noodgedwongen verlaten voor iets dat in veel opzichten tegenovergesteld was aan het stadion waar ze zo van hielden. Pas toen de club dreigde terug te gaan naar het Insular kwam de overheid in actie met naar mijn mening een naar omstandigheden meer dan goed resultaat.
Van het zicht op de zee vanaf de ene kant en het zicht op de bergen vanaf de andere kant daar kan ik van genieten, daarnaast is alles in de clubkleuren. Al met al een prachtig zuiderlijk geheel.



#9
Plaats: Wenen, Oostenrijk
Datum: 23/10/2016
Wedstrijd: Rapid Wien - Austria Wien
Toelichting: De derby in Wenen blijft toch iets speciaals. De passie en haat spatte er ook deze keer vanaf. Omdat het de eerste derby in het nieuwe stadion van Rapid was besloten we weer te gaan. Het stadion vind ik voor een nieuw geval redelijk geslaagd. Dat komt denk ik mede doordat er (net zoals later in Las Palmas) naar de supporters is geluisterd. Zo bestaat het uit één doorlopende ring en staan de clubkleuren centraal, de naam kregen ze er helaas niet door. Ook deze editie was qua sfeer weer prima maar helaas wonnen de paarsen (weer).




#8
Plaats: Beers, Nederland
Datum: 05/06/2016
Wedstrijd: HBV - Vianen Vooruit
Toelichting: Ik ben een liefhebber van amateurvoetbal en dat in Nederland is toch in meerdere opzichten uniek in vergelijking met andere Europese landen. Zo lopen voor nacompetitiewedstrijden hele dorpen uit, als het dan ook nog eens een derby in de finale-terugwedstrijd betreft kan ik mijn hart ophalen. Vianen versloeg het buurdorp en handhaafde zich zo in de Derde Klasse, het niveau waar de club dit seizoen op debuteerde.



#7
Plaats: Utrecht, Nederland
Datum: 26/03/2016
Wedstrijd: Magreb'90 - OJC Rosmalen
Toelichting: Een van de vele voordelen van migratie is dat je niet per se naar het buitenland hoeft om kennis te maken met nieuwe culturen. Zo voel ik me bij de multiculturele clubs in Nederland vaak fijn en dat was bij het Marokkaanse Magreb evenzo. Verder vind ik het gewoon een mooie foto, de blauwe lucht met de brug op de achtergrond en het duel om de bal op de voorgrond.



#6
Plaats: Massa, Italië
Datum: 18/09/2016
Wedstrijd: Massese - Sporting Recco
Toelichting: Het oude stadion van Massa met haar verroeste lichtmasten geeft vanaf de hoge hoofdtribune een prachtig uitzicht op de bergen en het stadje in de achtergrond. Tegenover de bergen zorgde het kleine groepje ultras de hele wedstrijd voor vocale ondersteuning en een winnend doelpunt diep in blessuretijd maakte het sprookje helemaal af.



#5
Plaats: Cuijk, Nederland
Datum: 01/05/2016
Wedstrijd: SIOL - Olympia'18
Toelichting: De kazematten die de Maas flankeren waren nooit zichtbaar vanaf het sportpark van de buurman van JVC Cuijk. Omdat er naast het veld van SIOL een school wordt gebouwd moest alle begroeiing wijken waardoor ik deze foto kon maken en waardoor de dijk als tribune kon dienen. Mijn dorpsclub Olympia maakte diep in de blessuretijd de gelijkmaker en zag een minuut later een doelpunt van SIOL ten onrechte worden afgekeurd. Twee momenten die later essentieel bleken in de strijd tegen degradatie.



#4
Plaats: Wenen, Oostenrijk
Datum: 21/10/2016
Wedstrijd: Wiener SK - St. Pölten Juniors
Toelichting: Het zijn vaak die zijpaden die voor mij het groundhoppen zo leuk maken. In het weekend van de derby van Wenen stond op vrijdag een bezoek aan Wiener SK gepland. Bij clubs zoals deze voel ik me als een vis in het water. Dit komt in alle opzichten dicht bij hoe voor mij voetballen zou moeten zijn. Deze ervaring had ik eerder in Wenen bij First Vienna die een nog nét iets leuker stadion hebben naar mijn mening, maar dat doet absoluut niets af aan de Wiener Sportklub.



#3
Plaats: Essen, Duitsland
Datum: 14/08/2016
Wedstrijd: TC Freisenbruch - Heisinger SV II
Toelichting: Deze tip kreeg ik van een Duitse groundhopper en het was voor mij erg de moeite om op de vroege ochtend naar Freisenbruch te trekken. Buiten dat deze club zich onderscheidt van de massa door een bijzonder concept vind ik het terrein gewoon erg leuk. Er wordt hier nog op het oude traditionele asche gespeeld en geen ander stadion mag zich met recht meer een waldstadion noemen denk ik. Hier kan je tenslotte vanuit het bos en de bospaden de wedstrijd volgen. Een bijzondere ervaring bij een bijzondere club.



#2
Plaats: Marseille, Frankrijk
Datum: 18/02/2016
Wedstrijd: Olympique Marseille - Athletic Club
Toelichting: l'OM was een van de grotere Europese topclubs die ik nog nooit in actie zag en wel erg graag wilde zien. De loting van Athletic bood uitkomst. Het stadion werd voor Euro 2016 gerenoveerd en uitgebreid. Het werd een trip met slechts één wedstrijd die door een weergaloos doelpunt van Aduriz met 0-1 werd gewonnen. Ondanks de noodtoestand en dreigementen om uitsupporters te weren was er een groot aantal uitsupporters. Bij gebrek aan voetbal bezocht ik een dag later de Calanque de Sugiton wat op een ander vlak een prachtige ervaring was. Al met al relatief onverwacht een heerlijke trip.
Deze foto maakte ik vanaf de Notre Dame de la Garde in het centrum.



#1
Plaats: Břeclav, Tsjechië
Datum: 22/10/2016
Wedstrijd: MSK Břeclav - FC Žďas Žďár nad Sázavou
Toelichting: Deze middag had echt alles. Buiten de in het oog springende bijzondere hoofdtribune bestaande uit twee smalle ringen, zag ik onoverdekte staanplaatsen, onoverdekte zitplaatsen, een overdekte tribune met houten bankjes, de meest vreemde shirts, een muurschildering, een Braziliaan in de Tsjechische vierde divisie, zes doelpunten en ook nog eens prachtig weer. Veel beter wordt het niet, alleen de kofola smaakte niet.