Mijn Zwitserse debuut

Gestart door Joost, apr 09, 2009, 13:17:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Zo'n week of 3 geleden kreeg ik van mijn baas te horen dat de training voor de rapportagetool ging plaatsvinden in Tolochenaz, daar waar het Europese hoofdkantoor gevestigd is. Dat betekend dus vier dagen op kosten van de baas ontbijten, lunchen en dineren in sjieke restaurants. Grootste offer daarvoor was het opstaan op maandagochtend om 4 uur. Maar ach, je ziet je buitenlandse collega met wie je normaal alleen e-mailt ook eens in het echt en dat is altijd wel geinig. Na 3 dagen training en 2 avonden gezamelijk dineren was het woensdag tijd voor een vrije avond. En verhip, er werd gevoetbald in Zwitserland op woensdag.

Nu is het altijd leuk om met mijn Ierse collega te babbelen over tag-rugby of met mijn Finse collega die getrouwd is met een Amerikaan en momenteel in Shanghai de zaken regelt over het Chineese leven maar een potje voetbal is toch een welkome afleiding. Nog even terugkomen op China. Omdat ze daar bijna allemaal dezelfde naam hebben verzinnen de chinezen graag een Engelse naam voor zichzelf. Het is echter een zeer spiritueel volkje dus de naam moet ook een betekenis hebben. Kevin bijvoorbeeld is geen optie. Daarom vernoemen veel Chinezen zich naar fruit. Apple, Cherry, Melon, Citron. Je hebt daar dus vergaderingen met een fruitmand.

Maar terug naar het voetbal. De Zwitserse voetbalpiramide is er eentje waar Henk Kessler cum suis bijzonder jaloers op zijn. Onder de hoogste divisie is er nog de Challenge League maar daaronder begint het semi-prof/amateurvoetbal. Vier regionale divisies vormen de top daarvan en de twee of drie bovenste uit elke divisie stromen door naar de play-offs waaruit uiteindelijk 2 clubs promoveren. Ik denk dat de meeste mensen al moeite hebben enkele clubs uit de hoogste divisie te noemen. In de Challenge League zitten al flink wat onbekende namen maar daaronder is er eigenlijk geen enkele bekende club.

Tolochenaz ligt op een kilometer of 15 van Lausanne aan het meer. Ons hotel bevond zich halverwege in Morges, vlakbij het station. In de hoogste twee divisies werd niet gespeeld dus bleef de 1er Ligue Groupe 1 over. Dit zijn teams uit het westen van het land. De eerste keuze was FC Bulle, daar heb ik ooit nog eens een tijd Football Manager mee gespeeld maar dat werd nogal krap met terugkomen. Optie twee was een stuk makkelijker. FC le Mont-sur-Lausanne. Iedereen met een halve millimeter kennis van 't frans snapt dat deze club uit Lausanne komt, of vlakbij en op een berg ligt. Nu is dat laatste niet zo heel opvallend in Zwitserland en is Lausanne zelf ook tegen de heuvel aangebouwd.

Na de training vandaag dus direct mijn spullen afgeleverd in het hotel en de trein naar Lausanne genomen. Net als in Nederland staat het openbaar vervoer er overal verschrikkelijk goed aangegeven en staat alles ook online. Ik wist dus al dat het vanaf het station een stukje lopen was en dan bus 60 nemen naar Le Petit Mont. Daar aangekomen was het nog een hele opgave om het complex uiteindelijk te vinden. En zelfs toen was ik nog niet zeker of ik uberhaupt voetbal te zien kreeg. 40 minuten voor aftrap was ik de eerste. Ze zouden de wedstrijd toch niet verplaatst hebben naar het Olympisch Stadion in Lausanne want het is de topper? Nummer 2 tegen Nummer 1 en beide teams zullen vast de play-offs halen. Nummer 1 en tegenstander vandaag is Etoile Carouge. De enige naam in de divisie waarbij een klein belletje gaat rinkelen. Ze hebben vele jaren op een hoger niveau gespeeld en in 1997-1998 zelfs op het allerhoogste niveau.

Maar de dame aan de poort verzekerde me dat er echt gevoetbald ging worden. Ik kreeg als ultiem bewijs een kaartje en een programma. Dat Zwitserland duur was had ik al gemerkt maar de prijs van de toegang leek wel pure afzetterij. 12 CHF koste het. Het kopje koffie daarna was 3 CHF en hooguit half zo groot als in Nederland.

Van het terrein had ik me niets voorgesteld en dit keer kwam het uit. Schitterend uitzicht maar het gemiddelde complex in Zesde Klasse in Nederland heeft meer uitstraling. Er stond een totaal nutteloze partytent met tijdelijke tribune aan een zijde. Ter versteviging van de constructie waren touwen gespannen aan de voorkant. Aan de andere zijde van het veld stond een soort keet van waaruit de catering verzorgd werd. Best verkochte artikel was de wijn die de 7 andere inmiddels gearriveerde gasten aan het nuttigen waren.

De wedstrijd zelf starte met een goal voor de thuisclub, een mislukte voorzet dwarrelde binnenkant paal naar binnen. En terwijl ik het toeschouwersaantallen vaststelde op 69 ontspon zich een leuke wedstrijd. Snel en fysiek combinatievoetbal met veel kansen. Het viel ook op hoe sportief het was richting elkaar al waren de eerste twee overtredingen direct een gele kaart waard aldus de scheids. Eerst probeerde de spits van de thuisclub de Hand van God te imiteren, daarna was een van de backs te laat met een sliding.

Na 25 minuten stond de wedstrijd op zijn kop. Binnen een tijdsbestek van 5 minuten scoorde de thuisclub nog 3 goals. Eerst een gekrulde vrije trap, toen geklungel in de verdediging en daarna een mooie aanval afgerond met een harde kopbal onderkant lat. Direct daarna gleed een van de thuisspitsen uit in de zestien. Hoewel geen appèl voor een penalty oordeelt de scheids dat het een schwalbe is en krijgt de spits geel. Blijkt het ook nog de Maradonna imitator te zijn dus hij kan douchen. Ook de trainer moet weg uit de dug-out wegens aanmerkingen op de leiding. Ik noteer het gecorrigeerde toeschouwersaantal: 71.

Na de rust probeert Etoile Carouge een half uur lang de 4-0 achterstand te verkleinen. Ze krijgen ook genoeg kansen om minstens gelijk te komen maar steeds staat het doel op de verkeerde plaats of de keeper in de weg. Na 75 minuten zijn die problemen opgelost een wordt een corner het doel ingekopt. Etoile gaat gelijk op zoek naar meer maar ziet tot haar afgrijzen dat aan de andere kant de goal valt. 5-1. Tevens eindstand.

Ik blijf nog even babbelen met een van de locals die me verteld dat bij eventuele promotie het eerste team gaat ballen in Baumes, even verderop. Ik had ook niet verwacht dat dit complex aan enige eis voldeed.

Straatverlichting kent men nauwelijks in Zwitserland dus de terugweg naar de bushalte gaat in het stikdonker. Ik ben echter ruim op tijd terug en kan nog voor middernacht mijn Groundhopping-Informer bijwerken. Landerpunkt Zwitserland is binnen.

Hielke

#1
Mooi verhaal. Na het gelezen te hebben ging ik op stadionwelt.de tevergeefs op zoek naar een foto van dit stadion. Zelfs de Kapazität is niet bekend. Toch zeker 71, weten we nu.

Joost

Gelukkig hebben we de foto's nog...










AthleticHolanda

Is le Mont de tweede club van Lausanne na Lausanne Sport?

Had zelf een vergelijkbaar 'probleem' vorig jaar in Oostenrijk toen ik daar op vrijdag was maar geen normale wedstrijd kon vinden. Uiteindelijk werd het SV Wörgl op het vierde niveau en dat was toch nog een stuk beter dan ik vooraf had verwacht. Maar wel eveneens met heel weinig toeschouwers, je zou toch denken dat Zwitserland en Oostenrijk vergelijkbaar zijn met bv. België qua competitie en piramide maar daar trekken wedstrijden in de top van het derde niveau en vierde niveau doorgaans toch een stuk meer toeschouwers.

Wel leuk om eens een inkijk te hebben want zou me er van tevoren totaal geen voorstelling van hebben kunnen maken.

Joost

Citaat van: AthleticHolanda op apr 17, 2009, 16:15:36
Is le Mont de tweede club van Lausanne na Lausanne Sport?

Had zelf een vergelijkbaar 'probleem' vorig jaar in Oostenrijk toen ik daar op vrijdag was maar geen normale wedstrijd kon vinden. Uiteindelijk werd het SV Wörgl op het vierde niveau en dat was toch nog een stuk beter dan ik vooraf had verwacht. Maar wel eveneens met heel weinig toeschouwers, je zou toch denken dat Zwitserland en Oostenrijk vergelijkbaar zijn met bv. België qua competitie en piramide maar daar trekken wedstrijden in de top van het derde niveau en vierde niveau doorgaans toch een stuk meer toeschouwers.

Wel leuk om eens een inkijk te hebben want zou me er van tevoren totaal geen voorstelling van hebben kunnen maken.

Le Mont is een dorpje vlakbij Lausanne, tweede club zou ik niet direct zeggen. Ze promoveerden pas vorig jaar naar dit niveau. Het grote verschil met Belgie is de grote van de speelsteden/dorpen. In Le Mont wonen iets meer dan 5000 mensen waarvan vele import uit andere landen. Dat verklaard waarom er geen hond komt kijken.

Joost

Als ik zo'n onbekende club bezoek dan is het leuk na een aantal maanden nog eens te zien hoe het de club is vergaan. Ten tijde van mijn bezoek was FC Le Mont stevig in de race voor kwalificatie richting de promotie play-offs. De eerste twee clubs uit elk van de drie klasses plus de 2 beste nummers 3 strijden daarin om 2 plaatsen in de Challenge League.

FC Basel U21 werd eerste in groep 2 maar is uitgesloten van promotie, zodoende kwamen de nummers 2 en 3 uit groep 2 automatisch in aanmerking voor deelname.

Deelnemers dit seizoen waren:
FC Chiasso  (1ste in groep 1)
Etoile Carouge FC   (1ste in groep 3)
SC Kriens (2de in groep 2)
FC Le Mont LS   (2de in groep 1)
ES FC Malley LS  (3de in groep 1)
FC Rapperswil-Jona   (3de in groep 3)
FC Schötz  (3de in groep 2)
FC Tuggen (2de in groep 3)

Als volgt uitgeloot:
ES FC Malley v FC Chiasso 2-3 / 2-3
FC Schotz v Etoile Carouge 1-0 / 2-1
FC Rapperswil-Jona v SC Kriens 1-2 / 2-3
FC Le Mont LS v FC Tuggen 4-1 / 0-0

De vier duidelijke winnaars speelden daarna in de vorige weken de finales.
Op Pinkstermaandag stond SC Kriens tegenover FC Schotz en won met 3-1. FC Chiasso ontving FC Le Mont en won met 2-0. In de terugwedstrijden enkele dagen later won Kriens wederom met 1-3. FC Le Mont presteerde het echter om de 2-0 achterstand om te buigen met een 3-0 zege en promoveerde daarmee best onverwacht.

Volgend jaar mag de club het opnemen tegen buurman Lausanne Sports en andere bekendere namen als Vaduz, Servette FC, FC Thun en Yverdon Sports. Leuk voor de club maar het eerste team moet volgend jaar wel gaan spelen op een andere locatie, het olympisch stadion (Pontaise) te Lausanne. Als er in de promotiestrijd al geen 100 toeschouwers komen vraag ik me werkelijk af hoe de ambiance in zo'n groot stadion gaat zijn.