Verlaten stadions in België

Gestart door rwdm, apr 08, 2013, 15:24:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

maikelll043

Gisteren een LOST Ground dagje gedaan aangezien deze week toch alleen maar interlandvoetbal is en MVV weer een geheim oefenduel speelt

De keuze viel op deze 4:

Patro Eisden - Kastanjelaan
Foto's: https://www.facebook.com/Maikelll043/photos/?tab=album&album_id=1590824184559287

Verbroedering Maasmechelen - Boudewijnlaan
Foto's: https://www.facebook.com/Maikelll043/photos/?tab=album&album_id=1590888337886205

Cercle Tongeren - Sportpleinstraat
Foto's: https://www.facebook.com/Maikelll043/photos/?tab=album&album_id=1591049977870041

Rapid Spouwen - Riemsterweg
Foto's: https://www.facebook.com/Maikelll043/photos/?tab=album&album_id=1591053111203061

Robbie

Citaat van: maikelll043 op okt 06, 2016, 11:07:17
Cercle Tongeren - Sportpleinstraat
Foto's: https://www.facebook.com/Maikelll043/photos/?tab=album&album_id=1591049977870041

Dit is toch het stadion waarin de lokale ondergedoken tewerkgestelden door de nazi's ingesloten werden tijden WO II?

Ik heb deze ook in het vizier. Is het makkelijk te bereiken?

maikelll043

Citaat van: Robbie op okt 07, 2016, 10:26:59
Dit is toch het stadion waarin de lokale ondergedoken tewerkgestelden door de nazi's ingesloten werden tijden WO II?

Ik heb deze ook in het vizier. Is het makkelijk te bereiken?

Dat zou best wel eens kunnen kloppen Robbie

Het is heel makkelijk te bereiken. Naast het hek is een opening waar je gemakkelijk door heen kunt lopen.
Een tip doe een lange broek en lange sokken aan i.v.m. het hoge gras en brandnetels

cafebac

Citaat van: Robbie op okt 07, 2016, 10:26:59
Dit is toch het stadion waarin de lokale ondergedoken tewerkgestelden door de nazi's ingesloten werden tijden WO II?

Ik heb deze ook in het vizier. Is het makkelijk te bereiken?

Klopt ja. Op zondagochtend is er ook een grote antiek/rommelmarkt in Tongeren, stadion ligt er vlakbij. Best leuk om zelf te zien of om je vriendin even te dumpen.

Robbie

Citaat van: cafebac op okt 07, 2016, 18:21:34
Klopt ja. Op zondagochtend is er ook een grote antiek/rommelmarkt in Tongeren, stadion ligt er vlakbij. Best leuk om zelf te zien of om je vriendin even te dumpen.

OK, zondag ben ik van plan een maat aan te moedigen tijdens de marathon van Eindhoven en wil dit combineren met een stadionbezoek.

Robbie

Citaat van: maikelll043 op okt 07, 2016, 17:48:24
Dat zou best wel eens kunnen kloppen Robbie

Het is heel makkelijk te bereiken. Naast het hek is een opening waar je gemakkelijk door heen kunt lopen.
Een tip doe een lange broek en lange sokken aan i.v.m. het hoge gras en brandnetels

Dank je.

Voetbalman

Het oorlogsverhaal:

TONGEREN / HASSELT - Op 30 januari 1944 staan Koninklijke Tongersche Sportvereeniging Cercle en Royal Excelsior FC Hasselt tegenover elkaar in de B-reeks van tweede klasse. Wat een zeldzame vorm van ontspanning in volle oorlogstijd moet worden, eindigt in een door de nazi's georkestreerd drama. Voor een aantal toeschouwers zijn het de laatste momenten op vertrouwde Belgische bodem.
Zeventig jaar na de gruwelijke feiten rijd ik op de eerste koude dag van 2014 de Tongerse Sportpleinstraat in, een doodlopend straatje dat in de verste verte geen nabijheid van een voetbalstadion doet vermoeden. Ik heb er een afspraak met ex-Radio 2-stem, poppenspeler en wandelende voetbalencyclopedie Armand Schreurs. Blijkt dat zijn oom, Constant Cox, in 1944 speler was bij het liberale Excelsior Hasselt. Ook Jean-Marie Depaifve is erbij, zoon van Tongeren-speler Remy Depaifve. Al jaren gaat die bewuste dertigste januari over hun lippen. Vandaag keren ze voor het eerst terug naar de in melancholie gedrenkte ruïne die ooit de thuishaven van het überkatholieke Cercle Tongeren was.

Via een kiezelweg belanden we bij de in staat van ontbinding verkerende hoofdtribune. De contouren van het stadion zijn nog goed zichtbaar. Op het 'veld' grazen twee paarden, een wit en een zwart. In mijn hoofd doemt heel even de symbolische verpersoonlijking van goed en kwaad op. Heel even! Na wat kunst- en vliegwerk om het opeengehoopte puin en de grillen van Moeder Natuur te omzeilen, staan we op eigen risico op de voormalige zittribune. 'Kijk, daar zat de harmonie te spelen toen ik als mascotte mee het veld opliep met mijn vader', herinnert Jean-Marie zich. Wanneer we nog een stap verder gaan en via de spelerstunnel de claustrofobische kleedkamer opzoeken, barsten beide heren los.

Ratten in de val

'Het verhaal begint op 5 januari 1944', vertellen Armand Schreurs en Jean-Marie Depaifve. 'De Duitse oorlogsmachine kreunde onder de geleden verliezen en legde bij verordening op dat mannen geboren in 1920 en 1921 zich vóór 1 februari moesten aanbieden bij de Werbestelle. Wie zich niet aanmeldde, werd op draconische wijze opgespoord en gedeporteerd naar een werkkamp. Kermissen en voetbalwedstrijden waren voor de opsporingsdienst Fahndung uitgelezen kansen om werkweigeraars te arresteren. Vanuit kelders, achterhuizen en afgelegen boerderijen verlieten tientallen ondergedoken jonge mannen hun schuilplaats om samen met vrienden en familie negentig minuten lang te proeven van de felbevochten Limburgse derby. Een prestigeduel tussen de twee oudste clubs van de provincie: Cercle Tongeren en Excelsior Hasselt, beide opgericht in 1908.'

Volgens een toen 12-jarige ooggetuige werden de jonge mannen aan de ingang van het stadion verwittigd dat ze naar hun schuilplaatsen moeten terugkeren want er zou een razzia kunnen plaatsvinden. 'Maar de drang naar zuurstof, vermaak en supportersadrenaline was te groot. De Duitsers waren zeer goed op de hoogte van de bestaande rivaliteit tussen de twee voetbalclans. Ze zetten een val op met honderden soldaten, collaborateurs, veldgendarmes en de lokale Gestapo. De wedstrijd was in volle gang toen plots het hele stadion omsingeld en waterdicht afgegrendeld werd. De locatie voor de razzia was geen toeval. De staanplaatsen tegenover de hoofdtribune leunden aan tegen een spoorwegberm, de ideale plaats voor een hinderlaag. Er was geen ontkomen aan: het publiek zat als ratten in de val.'

Als vermoord

Pierre Schoefs was één van de mannen die uit liefde voor het voetbal zijn leven op het spel zette. Hij werd opgepakt en afgevoerd naar een werkkamp in Spandau. In tegenstelling tot de meeste van zijn vrienden kan hij het drama wél navertellen. Hij schreef er zelfs een boek over Tongeren-Berlijn 1940-1945.

Ondertussen kregen ook de spelers op het veld lucht van de dreiging. Remy Depaifve was dat seizoen een van de sterspelers van Cercle Tongeren. Hij vluchtte samen met zijn ploegmaten de piepkleine catacomben in en bleef er ineengekrompen van de angst als vermoord zitten. De spanning was te snijden in de van kamferlucht doordrenkte kleedkamer. De Duitsers lieten de spelers uiteindelijk ongemoeid. Een dubbel gevoel maakte zich meester van de voetballers: enerzijds de opluchting, anderzijds de pijn en het verdriet van wat er zich net voor hun ogen had afgespeeld. De chaos was groot. Van het ene op het andere moment waren immers broers, vaders, zonen en vrienden verdwenen.

syntric

Citaat van: cafebac op okt 07, 2016, 18:21:34
Klopt ja. Op zondagochtend is er ook een grote antiek/rommelmarkt in Tongeren, stadion ligt er vlakbij. Best leuk om zelf te zien of om je vriendin even te dumpen.
Vriendin??? Groundhoppers??? :-p
Groundhopper for life :-)

De Twaalfde Man

#53
Ik heb het afgelopen jaar ook een aantal verlaten stadions in België gezien.

Het pareltje van België vind ik toch het oude stadionnetje van Cercle Tongeren. In Panenka Magazine #8 staat hier ook een reportage in van mijn hand.



Het Drie Linden Stadion in Brussel


Mijnstadion in Beringen (hoewel daar nog wel eens gespeeld wordt)


Stade de Theux (vlakbij Spa)


Stadion De Schalk Willebroek


Kastanjelaan Maasmechelen


Rapid Spouwen


Meer foto's zijn te vinden op mijn Facebook pagina: https://www.facebook.com/DeSupporter/

Joost

Maasmechelen en het Drie Linden zijn toch niet verlaten?

De Twaalfde Man

Citaat van: Joost op dec 09, 2016, 09:50:57
Maasmechelen en het Drie Linden zijn toch niet verlaten?
In de letterlijke zin niet. Maasmechelen speelt de jeugd, Drie Linden speelt een 8e Klasser. De tribunes in Maasmechelen zijn echter helemaal overgenomen door Moeder Natuur en Drie Linden tribunes (op hoofdtribune na) liggen er ook meer bij voor de sier en authenticiteit

Bier und Bratwurst

Drie Linden is gewoon in gebruik inderdaad. RRC Boitsfort voetbalt hier.   Mijnstadion kun je ook nog steeds voetbal kijken. Genk speelt hier best vaak een oefenwedstrijd in de voorbereiding.  Zo te zien ben je gek op wilde bloemen. Bij ons in de buurt zijn mooie natuurgebieden. Misschien mooi voor een vinck?
Het ene stadion is het andere niet!

HRM1880

Mooie foto's man. Ik vergeet altijd dat er eigenlijk nog zo veel moois in eigen land ligt.

De Twaalfde Man

Citaat van: HRM1880 op dec 09, 2016, 18:31:30
Mooie foto's man. Ik vergeet altijd dat er eigenlijk nog zo veel moois in eigen land ligt.
Dank je, ben benieuwd wat voor moois er nog meer aanwezig is België

KRCM1904

Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)