Jehoentelaar (Facebook)

Gestart door Jehoentelaar, jun 15, 2015, 17:24:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Voetbalman

Ik lees het graag, maar merk dat ik ook wel vatbaar ben voor de snelheid van het internet, van de maatschappij. Betrap me er dus op dat ik vooral de foto's bekijk en de tekst wel eens oversla als het te lang lijkt. Niet alleen bij jou hoor, iets typisch op alle Facebookaccounts. Langere teksten lees ik vooral hier of op andere fora. Facebook gebruiken we vooral als 'snel' medium.

Jeje

Ik vind juist de verhalen hoe iemand de wedstrijd beleeft erg leuk om te lezen, foto's van het stadion heb ik vaak wel al gezien maar blijven uiteraard mooi :)

Voetbalman

Citaat van: Jeje op jan 13, 2016, 13:42:17
Ik vind juist de verhalen hoe iemand de wedstrijd beleeft erg leuk om te lezen, foto's van het stadion heb ik vaak wel al gezien maar blijven uiteraard mooi :)

Hier ook hoor, maar zoals ik hierboven zeg lees ik om de één of andere reden op Facebook veel minder de verhalen, hier dan weer wel :)

Jehoentelaar

Dank! Ik ben sowieso van plan om de verslagen die ik op de pagina zet ook op dit forum te plaatsen ('Hoe het was' of gewoon dit draadje), zij het enigszins aangepast naar een meer groundhopverhaal dan een wedstrijdverslag. Dat is natuurlijk afhankelijk van de beschikbare tijd en of het überhaupt interessant is om er wat over te zeggen (we hebben immers bijna allemaal al wel een keer ADO Den Haag bezocht, bijvoorbeeld). Anderzijds: meer wedstrijdverslagen is iets wat ik de laatste tijd enkele malen voorbij zag komen als vraag c.q. oproep; een positieve bijdrage daaraan leveren kan nooit kwaad.

Zelf vind ik het interessant om wat te weten van de elftallen die op het veld staan, waardoor ik voor de komende maanden geneigd ben om volgens een vaster patroon wedstrijden te bezoeken - vaste competities, uitwedstrijden van dezelfde ploegen, et cetera). Een razendsnelle Marciano Mengerink blijft mij altijd meer bij dan de constructie van de (hoofd)tribune, om een voorbeeld te geven.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

#19
Wedstrijd #23 - Zaterdag 16 januari
VV Katwijk - SVV Scheveningen
Katwijk, Sportpark de Krom
Topklasse, 17e Speelronde, uitslag 2-1

De eerste wedstrijd van het nieuwe kalenderjaar was er een waar ik lang naar uitkeek: 'met' Scheveningen op bezoek bij VV Katwijk, een van 's lands grootste en wat mij betreft mooiste amateurclubs dat na twee bizarre jaren weer terug is aan de top van de zaterdagtopklasse.

Voor Katwijk geldt dit seizoen maar één doel: promotie naar de tweede divisie. Scheveningen doet het wat dat betreft wat rustiger aan en wil 'gewoon' niet degraderen, al zou de tweede divisie uiteraard een fraaie prestatie zijn. Enfin, voor dit alles moest eerst de Krom zelf bereikt worden, iets wat lastiger bleek dan vooraf gedacht. Na een busrit die mij alle mooie plekjes van Katwijk liet zien en een wandeling door een typische bloemkoolwijk passeerde ik eerst een reeks andere sportverenigingen voor de bekendste club van het kuststadje werd bereikt. Gauw naar binnen, acht euro voor een staanplaats had ik rekening mee gehouden en is wat mij betreft een prima bedrag voor dit niveau.



Het sportpark komt gezellig knus over met een leuke hoofdtribune, een zittribune aan de 'Gegengerade' en overdekte staanplaatsen aan een van de korte zijde. Eigenlijk zijn er alleen maar positieve dingen te benoemen aan Katwijk, want de club kan rekenen op veel trouwe support met ook deze wedstrijd weer ruim 1.100 bezoekers.

De wedstrijd begon veelbelovend met twee doelpunten in de eerste vier minuten, waardoor de stand razendsnel 1-1 was en ik ingetogen kon juichen voor het doelpunt van Kevin Gomez-Nieto die volgde uit een blunder van de Katwijkse doelman Atam Koroglu. Het voortvarende begin van de wedstrijd kreeg echter geen vervolg: Scheveningen zakte in en speelde naarmate de wedstrijd vorderde steeds nadrukkelijker voor een gelijkspel, wat Katwijk zodanig uit het spel hield dat het qua kansen niet bepaald overhield. Beide ploegen konden zich uiteraard de heenwedstrijd nog herinneren (3-3), een wedstrijd die zodanig chaotisch verliep dat het niet leek dat er die middag iets op het spel stond.



Pas met het ingaan van het laatste kwartier zette Katwijk significant meer druk op het Scheveningse doel, wat leidde tot flinke kansen voor 'Kattuk' en enkele speldenprikjes aan de overkant. De winnende voor de thuisploeg volgde uiteindelijk uit een terecht gegeven strafschop; aanvoerder Robbert Susan schoot feilloos binnen en haalde zo de verdiende overwinning voor de oranjehemden binnen, dat dankzij deze drie punten tevens de koppositie wist over te nemen van Kozakken Boys. Scheveningen is inmiddels de top zeven uit het oog verloren en moet blijven zorgen dat het minstens twee ploegen onder zich houdt in de strijd om lijfsbehoud in deze toch fraaie competitie.

Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Saltacampos

De hoge toeschouwersaantallen bij amateurvoetbal in Nederland blijven mij verbazen, in België besta je nauwelijks als je onder niveau twee speelt, op een paar schaarse uitzonderingen na. Hopelijk komen de tijden van vroeger ooit ook nog eens een beetje terug hier.
Over land and sea

Joost

Citaat van: rrcg1899 op jan 21, 2016, 09:59:09
De hoge toeschouwersaantallen bij amateurvoetbal in Nederland blijven mij verbazen, in België besta je nauwelijks als je onder niveau twee speelt, op een paar schaarse uitzonderingen na. Hopelijk komen de tijden van vroeger ooit ook nog eens een beetje terug hier.

Daar zijn wel verschillende verklaringen voor.

3e en 4e klasse zijn relatief duur qua tickets vind ik. Daarnaast heb je in Nederland veel lagere teams die blijven hangen bij het eerste team. Clubs die in de hoogste amateurklassen spelen hebben honderden leden, zulke aantallen zijn in België haast niet aanwezig.
En Belgische plaatsen zijn over het algemeen een stuk kleiner dan Nederlandse.

HRM1880

Citaat van: Joost op jan 21, 2016, 10:34:49
Daar zijn wel verschillende verklaringen voor.

3e en 4e klasse zijn relatief duur qua tickets vind ik. Daarnaast heb je in Nederland veel lagere teams die blijven hangen bij het eerste team. Clubs die in de hoogste amateurklassen spelen hebben honderden leden, zulke aantallen zijn in België haast niet aanwezig.
En Belgische plaatsen zijn over het algemeen een stuk kleiner dan Nederlandse.
En de voorbije jaren het duidelijke onderscheid tussen prof en amateurvoetbal. Dat maakte dat verschillende clubs speelden voor de titel van beste amateurclub van het land. Het trekt altijd meer volk om bovenaan te spelen in een reeks lager dan tegen degradatie te vechten in een reeks hoger.

Jehoentelaar

Wedstrijd #24 - Zondag 31 januari
Feyenoord - ADO Den Haag
Rotterdam, Stadion Feijenoord (De Kuip)
Eredivisie, 21e Speelronde, uitslag 0-2

Groundhoppen is een breed begrip dat op veel verschillende wijzen geïnterpreteerd kan worden. Het is een hobby dat in de praktijk van persoon op persoon sterk kan verschillen: hoe kies je de wedstrijden, waar ligt je interesse, hoe beleef je de sfeer en waar let je op op het veld? Deze wedstrijd, nummer 24, bezocht ik om een andere reden dan voor mij gebruikelijk: niet het kleine avontuur opzoeken op vreemde voetbalbodem, maar onvervalst hard achter m'n club staan in de hoop te winnen in het mooiste stadion van Nederland.

Als clubkaarthouder en supporter die vaker niet dan wel in het stadion aanwezig is, was een uitwedstrijd bezoeken een lang gekoesterde wens. De hoge kosten en de onpraktische combiregelingen hebben mij er lang van weerhouden, maar eindelijk kwam het er nu van: een uitwedstrijd met ADO Den Haag. In de Kuip hoopte ik voornamelijk op een bijzondere en leuke ervaring zonder grote problemen. Dat het uiteindelijk de mooiste voetbaldag van mijn leven zou worden had ik eigenlijk nooit rekening mee gehouden. Winnen in de Kuip is voor een laagvlieger als ADO Den Haag zeldzaam, al wil Feyenoord in recente jaren nog wel eens wat steken laten vallen tegen de buurman uit de andere grote stad van onze zo verdeelde provincie. De voortekenen waren in elk geval twijfelachtig: twee clubs dat zonder goed te voetballen slechts mondjesmaat aan de punten wist te komen.

Al om kwart over 11 kwam ik aan bij het eigen stadion in Den Haag, het vaste omwisselpunt voor elke uitwedstrijd. Dat verliep allemaal soepel en bijzonder vriendelijk; de sfeer zat er bij een aantal supporters al goed in. Na een broodje kroket werd de busrit ingezet richting Rotterdam, waar we bij aankomst bijzonder soepel en zonder overmatige controles keurig het vak bereikten. Ruim een uur van tevoren, maar dat is in de Kuip geen drama: het stadion heeft een charme zoals geen ander stadion op dit continent dat heeft. Hopelijk duurt het gesteggel over een nieuw onderkomen voor Feyenoord nog flink wat jaren.

Een cola en een snickers werden gescoord bij de catering, waar lekker contant kon worden betaald zonder gesodemieter met muntensystemen en andere prijsopdrijvende onzin. Ik had liever een (tweede) broodje kroket of frikandel gehad, maar je zult natuurlijk net zien dat wanneer je aan de kassa staat de snacks op zijn. Geen zin om daarop te wachten, het was goed koud aan de achterkant van het vak.

De wedstrijd zelf was simpel: Feyenoord kon niet, ADO Den Haag wilde op drie momenten na niet. Met een effectiviteit die ik nooit eerder zag van de groengele jongens werd daarmee koelbloedig een 0-2 overwinning binnengehaald. De vreugde in ons vak met beide doelpunten was met geen pen te beschrijven en ook mijn stembanden moesten er flink aan geloven, al speelt het constante aanmoedigen gedurende de hele wedstrijd daar natuurlijk ook in mee. Het contrast tussen thuis- en uitwedstrijden is qua actieve support in Den Haag gigantisch, maar dat biedt in elk geval hoop op betere tijden wanneer Alles Door Oefening in eigen huis aan het ballen is.

Met drie punten en een ongekend trots gevoel kon vrij snel na de wedstrijd de terugreis naar Den Haag worden gezet. Een prachtige zondagmiddag die ik van m'n leven niet meer zal vergeten en reken maar dat ik voortaan vaker met een bus mee naar een Haags uitvak zal reizen. Stoppen op je hoogtepunt, daar doen supporters en groundhoppers immers niet aan.

Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Saltacampos

Leuk. Fijn dat je ervan genoten hebt. Ik heb altijd al sympathie gehad voor Den Haag. Leuke kleuren ook. Onbegrijpelijk dat een club uit een stad van die grootte zo weinig successen behaalt.
Over land and sea

Jehoentelaar

De redenen daarvoor zijn divers. Chronisch wanbeleid, een (in ieder geval vroegere) Europese topclub als buurman en de decennialange problemen met de eigen supporters zijn de hoofdredenen. Ik vind het uitblijven van grote successen allemaal niet zo erg zolang er op het veld inzet wordt getoond en er af en toe een wedstrijd wordt gewonnen. Het seizoen 2010/2011, toen we ineens een reuzendoder werden en Europa haalden, trok zoveel succeszoekers naar de club dat ik er bijna zelf op afhaakte. Hoeft van mij allemaal niet, het rechterrijtje is bij tijd en wijlen prima vertoeven. Als de financiële consequenties niet zo groot waren vond ik zelfs een incidentele uitstap naar de Eerste Divisie helemaal prima, maar dat heb ik nu met die beloften liever niet meer.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

#26
Wedstrijd #25 - Zaterdag 6 februari
ADO Den Haag - Roda JC Kerkrade
Den Haag, Kyocera Stadion
Eredivisie, 22e Speelronde, uitslag 2-2

Op zaterdagavond naar ADO Den Haag is iets wat ik de laatste jaren niet vaak meer heb gedaan. Meestal ben ik op zaterdagmiddag al op pad en dan is het in veel gevallen onpraktisch om er nog een avondduel aan vast te plakken. Ditmaal was het echter weer eens mogelijk om een niet-groundhopwedstrijd aan de reeks toe te voegen. Den Haag tegen Roda JC is om persoonlijke redenen de laatste jaren telkens een bijzondere wedstrijd geweest en dat zou vanavond weer niet anders zijn.

De sfeer was in het verlengde van de magistrale middag in de Kuip een week eerder erg goed. Nadat we vorige week nog enkele jongens van Juventus mee hadden, stonden er nu her en der groepjes fans van Club Brugge met de Hagenezen mee te zingen. Een beetje de zachte G door de keelschrapende gezangen is op zich niks mis mee, natuurlijk. De wedstrijd had een aardig tempo maar het niveau was zoals verwacht niet al te best. Het gelijkspel bleek de meest terechte uitslag te zijn, al gaf een tweemaal weggegeven voorsprong toch een katerig gevoel op de weg naar huis.



Wedstrijd #26 - Zondag 7 februari
Sparta Rotterdam - VVV-Venlo
Rotterdam, Sparta Stadion "Het Kasteel"
Eerste Divisie, 23e Speelronde, uitslag 3-1

De dag na het avondje supporteren volgde een leuk uitstapje naar buurstad Rotterdam voor een onvervalst topduel in de Eerste Divisie: koploper Sparta Rotterdam, met afstand de sterkste ploeg van de huidige jaargang, tegen nummer drie VVV uit Venlo. De rit naar Spangen was kort, waardoor er voldoende tijd was om eens een rondje te maken om het stadion en de aankomst van de fanatieke Spartaanse fans te mogen aanschouwen. Dat deden die jongens toch heel leuk met z'n allen.

Sparta zag ik vorig seizoen een ruime zege boeken op Roda JC (6-0) en ook op deze zondagmiddag was de thuisploeg de dominerende partij. In het knusse stadion Het Kasteel liet Sparta duidelijk zien de topkandidaat te zijn voor de titel en het liet VVV op één enkele fase in de wedstrijd na volstrekt kansloos voor de punten. Het publiek, massaal naar het stadion gekomen voor deze wedstrijd, kon genieten van de fraaie acties van Verhaar en zag hoe Seuntjens aan de overkant keurig afgestopt werd door de verdedigende linie.

Een uiterst geslaagde dag in Rotterdam en de tweede in mijn havenstedelijke voetbalhattrick: volgende week gaat de reis naar Woudestein, om daar in het uitvak plaats te nemen voor de wedstrijd tussen Excelsior en ADO Den Haag.





Enkele andere foto's van Sparta-VVV zijn te vinden op de Facebookpagina.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

Een foto van mij van de derby tussen MVV Maastricht en Roda JC Kerkrade vorig jaar (te vinden op Roda JC Live) heeft gisteravond Voetbal Inside gehaald en staat vandaag in de sportrubriek van de Volkskrant.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

mike_t

Citaat van: Jehoentelaar op feb 09, 2016, 16:52:23
Een foto van mij van de derby tussen MVV Maastricht en Roda JC Kerkrade vorig jaar (te vinden op Roda JC Live) heeft gisteravond Voetbal Inside gehaald en staat vandaag in de sportrubriek van de Volkskrant.

Heb je rechten vrijgegeven?

Jehoentelaar

VI heeft ons wel om toestemming gevraagd, de Volkskrant niet. Maar aangezien er op Roda JC Live ook wel hier en daar een foto wordt overgenomen van een ander medium vind ik niet dat we helemaal in het recht staan om te gaan miepen. Er wordt wel aan gewerkt overigens om alles met eigen materiaal te doen.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar