Anderlecht - AA Gent

Gestart door Joost, aug 24, 2008, 23:49:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

In het Brusselse Astridpark staat een van die stadions die hoog op mijn verlanglijstje stond. Ik zou niet precies weten waarom. Misschien omdat redelijk dichtbij is maar meer nog denk ik door de Europese duels die Paars-Wit speelde. Dat Roda er haar eerste Europacupduel ooit speelde is irrelevant maar bij de wedstrijden in de Champions League of UEFA Cup kwam het altijd aanlokkelijk over. Probleem was echter dat kaartjes haast onmogelijk zijn aldus een bevriende Anderlechtfan. Groot was dus de verbazing toen Hugo woensdags melde de wedstrijd tegen AA Gent te bezoeken, je kon gewoon kaartjes kopen op een website. Ik wist nog niet of ik überhaupt vervoer had maar voor 15 euro wilde ik best een gokje wagen. Sowieso was ik al op zoek naar een leuke pot voor zaterdags.

Om Hugo dus gezelschap te houden had ik afgesproken in Breda. Gek genoeg was het er schitterend weer. 's ochtends was ik nog bij een oefenwedstrijd geweest van de Meisjes D1 van Weltania en die wedstrijd werd halverwege gestaakt vanwege de stortregen. We hadden zeer ruim gepland en konden derhalve ook nog een andere ground bezoeken, deze was helaas potdicht en we werden ook nog aangevallen door een hond. Op we weg naar het stadion maakten we vast een tussenstop bij station Brussel-Zuid (Midi) om een kaartje te kopen. Ik moest de laatste trein terug hebben en de automaten pakken de Nederlandse pasjes niet. Gewapend met treinkaartje reden we richting stadion zo'n 3 kilometer verderop waar we snel een plekje vonden aan de andere kant van het park.

De straatjes voor het stadion waren volgepakt met mensen in het paars, eet en drink tentjes. We werden ook overspoeld door het aanbod van het gratis programmablad, minstens 20 uitdelers wilden het boekje aan ons kwijt. Bij de ticketoffice konden we snel onze voucher inleveren voor een echt kaartje en na een hapje eten mochten we door het park naar ons vak. We hadden kaartjes voor het sta-vak N2 aan de kant van het uitvak maar door de afscheiding, waar dat doek ligt, zagen we slechts hun vlaggen en hoorden we het gezang. Het zicht was er uitstekend op een ballenvanger na, deze wekte geen irritatie want daarvoor was de wedstrijd veel te leuk.

Anderlecht startte furieus aan de wedstrijd en kwam al na 7 minuten op 1-0. Vlcek (hij schakelde met Slavia Praag Ajax nog uit vorig jaar) gleed een voorzet van Legaer binnen. Anderlecht ging door maar Gent kwam ietsje beter in de wedstrijd en Zitka moest redden op een kopbal van Ljubijankic. Na 25 minuten kon Gillet een te korte terugspeelbal oppikken en er 2-0 van maken. Direct erna nog een gigantische mogelijkheid voor Gillet maar hij trapt in de grond. Na een half uur komt Gent terug, Ljubijankic mag weer koppen en vanaf 2 meter is Zitka kansloos. Vlak voor het rustsignaal wordt het zelfs, geeneens onverdiend 2-2. Wederom een kopbal, nu uit een hoekschop.

In de rust ging ik op zoek naar wat drinken, in ons vak bleek geen catering aanwezig. Dit was alleen te vinden op de bovenste ring aan de lange zijde, kon ik gelijk wat foto's maken van onze tribune. Terug bij het vak bleek dat drank en eten niet mee mochten op de tribune maar toen de steward zich bezighield met anderen kon ik gewoon langs 'm wandelen.

De tweede helft begon met een ligt overwicht voor Gent. Haar supporters lieten zich de hele wedstrijd erg goed horen, de Anderlecht fans waren na de 2-2 toch een heel stuk rustiger geworden. Na een kwartier herpakte Anderlecht zich weer en ging het tempo nog maar omhoog. Lakovenko krijgt twee uitstekende mogelijkheden maar de Gentse keeper red. Tussen de twee kansen twee schitterende schwalbes en een rode kaart. Eerst valt Polak schitterend in het strafschopgebied, scheidsrechter Jerome Efong Enzolo zag het allemaal prima en gaf niets. Bij het weglopen na de schwalbe lopen Polak en Duarte nog een beetje te bekvechten waarna Duarte tegen Polak aanloopt en gaat liggen huilen tot groot ongenoegen van de wannebe ultra's vlak voor ons. De jongens van tussen de 13 en 17 probeerden overduidelijk de fanatiek tribune aan de overkant na te bootsen en hun ultieme droom is om ooit daar te mogen staan. Na de schwalbes volgt de rode kaart voor Suler. Hij haalt de doorgebroken Lakovenko neer en de straf is logisch. Anderlecht drukt nog meer en Gent past vertragingstechnieken toe maar gescoord werd er niet meer.

Het Constant Vanden Stockstadion is een knus stadion met gek genoeg nog staanplaatsen achter beide doelen. Worden die bij Europese wedstrijden met stoeltjes bekleed? Verder is het enigszins vergelijkbaar met Genk of PSV. Het is geen volmaakt ovaaltje want in een van de hoeken staat een toren met businessseats. Ook de eerste en tweede ring overlappen elkaar niet en worden gescheiden door een rij skyboxen.

Na de wedstrijd waren we snel terug bij de auto en was ik ruim op tijd om de trein naar Genk te nemen waar mijn vriendin me kwam ophalen. Een topwedstrijd in een heerlijk stadion met prima weer.


























Ici c est Paris

Leuk verslag, en mooie foto's. Ik begrijp dat je de sfeer van Anderlecht kant ook niet bijzonder vond? Wat was trouwens die ground die je probeerde te bezoeken? Schaarbeek?

Hugo

Citaat van: Ici c est Paris op aug 25, 2008, 00:03:02
Ik begrijp dat je de sfeer van Anderlecht kant ook niet bijzonder vond?
Ik had weinig tot niks verwacht van de sfeer van de kant van Anderlecht. Maar ik vond het best wel oka. Al had het in de slotfase wel wat beter gemogen.

Citaat van: Ici c est Paris op aug 25, 2008, 00:03:02
Wat was trouwens die ground die je probeerde te bezoeken? Schaarbeek?
Ik weet niet hoe het officieel heet maar het ligt aan de achterkant van Vorst Nationaal, das die concertzaal. Iets zuidelijk van Union St.Gilles.

hgrm

Citaat van: Hugo op aug 25, 2008, 07:50:28

Citaat van: Ici c est Paris op aug 25, 2008, 00:03:02
Wat was trouwens die ground die je probeerde te bezoeken? Schaarbeek?
Ik weet niet hoe het officieel heet maar het ligt aan de achterkant van Vorst Nationaal, das die concertzaal. Iets zuidelijk van Union St.Gilles.


Die ground ken ik. Ben ik ook een keer geweest, toen ik wat tijd te doden had tussen het sluiten van de kassa's en de aanvang van de wedstrijd Brusssels-Anderlecht.

Het is het Stade Bertelson en met enig geklim en geklauter kon ik vanaf de perimeter wall vrij goed naar binnen kijken. Zie de bijgevoegde foto's








Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

Citaat van: hgrm op aug 25, 2008, 22:27:30
Die ground ken ik. Ben ik ook een keer geweest, toen ik wat tijd te doden had tussen het sluiten van de kassa's en de aanvang van de wedstrijd Brusssels-Anderlecht.

Het is het Stade Bertelson en met enig geklim en geklauter kon ik vanaf de perimeter wall vrij goed naar binnen kijken. Zie de bijgevoegde foto's

Mooie foto's!

Word daar nog gevoetbald / is daar ooit gevoetbald?

hgrm

Ik kan alleen een atletiekclub vinden die er huist. Maar aangezien er goals staan, zal er wel eens gevoetbald worden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

georgesv

leuk verslag
maar dit
"Direct erna nog een gigantische mogelijkheid voor Gillet maar hij trapt in de grond. "
was niet Gillet maar Legear ;-)

groeten van een Buffalo

georgesv

Citaat van: hgrm op aug 25, 2008, 23:28:18
Ik kan alleen een atletiekclub vinden die er huist.

indd geen voetbalploeg daar denk k
http://www.vorst.irisnet.be/site/sports/clubs/

Ska P 187

Mooi stadion zo te zien. Ik vind het ook zo´n stadion dat je op tv direct herkent. Mede dankzij die ´toren´ in de hoek. Die ik overigens niet vind mistaan. Maakt het juist wel apart.
Bedankt voor je verslag.

Ici c est Paris

Citaat van: Ska P 187 op sep 19, 2008, 18:30:19
Mooi stadion zo te zien. Ik vind het ook zo´n stadion dat je op tv direct herkent. Mede dankzij die ´toren´ in de hoek. Die ik overigens niet vind mistaan. Maakt het juist wel apart.
Bedankt voor je verslag.

Kijk eens aan, onze 'Spaanse' vriend is er ook. Misschien een idee om wat verslagen van jou te plaatsen voor de mensen die niet op SQ komen?

georgesv

Citaat van: AthleticHolanda op aug 25, 2008, 22:32:44
Mooie foto's!

Word daar nog gevoetbald / is daar ooit gevoetbald?

leuke facebookgroup over brusselse stadions http://www.facebook.com/group.php?gid=33418692465

daar ontdekt;

FOREST, Stade Adrien Bertelson
Avenue du Globe 45, 1190 Forest

Current club : none (used by the reserves of AS Maccabi Bruxelles)

This was the stadium of CS La Forestoise, an old club founded in 1909. They played in the top league just after WW2 but in 1996, after drowning down the divisions, they were broke and had to merge with Léopold-Uccle, from the neighbouring commune. In 2005, their name disappeared from the club.
Today, this stadium of the Southern Brussels commune is mainly used as an athletics stadium

georgesv


what a pic!
"The stadium of RCS La Forestoise (today, Stade Bertelson), just before WW2."

hgrm

Dat is toch het stadion naast Vorst Nationaal??? Dat ziet er nu heel anders uit!
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen