Verzoek medewerking historisch onderzoek

Gestart door kuipbewoner, nov 26, 2014, 10:54:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kuipbewoner

Beste groundhoppers,

Voor mijn studie Geschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam ben ik bezig met een afsluitende scriptie. Dit gaat over Europese uitwedstrijden die supporters bezoeken. Ik ben hiervoor op zoek naar uitgebreide persoonlijke reisverslagen (een reisjournaal of dagboek) van supporters. Voor de duidelijkheid: geen boek bijvoorbeeld van Tom Bodde, hoewel natuurlijk erg vermakelijk, is het te bondig geschreven.

Houdt één van jullie wel eens zo'n reisverslag bij of kennen jullie iemand die dit doet? Zo ja, zou je dit mij willen laten weten? Alvast bedankt voor het meedenken.


Sportieve groet,
Hans Koole

wekke

Ik hou wel reisverslagen bij, maar die zijn niet club gebonden. Mijn club (Lierse) speelt al jaren geen Europees voetbal meer. ;-)
Je geeft aan dat de verhalen van bijvoorbeeld Tom Bodde te bondig zijn. Wat zoek je dan precies in die reisverslagen?

kuipbewoner

Hoi Wekke,

Het maakt niet zoveel uit of je een groundhopper of supporter van één club bent. Dat contrast zou ook weer mooi voor mij zijn om dat later te kunnen vergelijken.

Het gaat voor mij meer om het persoonlijke aspect van reizen als supporter. Veel verslagen blijven steken, hun goed recht overigens, met welke stadions ze hebben bezocht en hoe de sfeer bij en rondom de wedstrijd was. Ik wil onderscheidende persoonlijke noten lezen. De groundhopper os supporter zelf moet net zo centraal staan in het verslag als de wedstrijd die bezocht wordt. Het liefste wil ik een bron waarin je kunt lezen dat een supporter of groundhopper een fysieke en innerlijke reis maakt. Wat doet bijvoorbeeld de reis en de vreemde cultuur met je? Ik ben benieuwd jouw eigen ervaringen en emoties.

wekke

Ik weet niet of mijn verslagen je kunnen verder helpen, maar je kan ze vinden via http://www.groundhopping.nl/index.php?topic=1230.0. Op pagina 1 heb je een inhoudstafel met al mijn groundspots en wedstrijden sinds 2012. Indien er foto's of een verslag is in het topic dan staat dat achter de wedstrijd vermeld met daarbij de pagina nummer.

Het is een bonte verzameling met oa. De olympische spelen van Londen, het WK van Brazilie en wedstrijden in onder andere Engeland, Bosnie, Kroatie

TeeZee

Ken je dit boek: http://www.31matches.eu/ ?

Verder ben je vast bekend met het werk van doingthe116.com, die over veel meer schrijft dan de wedstrijd. Hij heeft een boek geschreven "Terraces and Floodlights" en de tweede druk hiervan is nog verkrijgbaar als "The Football Toerist". Momenteel woont hij een jaar in Edinburgh om Heart of Midlothian te volgen, maar ook daarbij koppelt hij het voetbal nadrukkelijk aan de totale belevenis er omheen en de Schotse cultuur.

FCT1980

Als je die verslagen leest heb je idd misschien al wel genoeg.
Mocht dat niet het geval zijn dan heb ik ook nog wel een aantal verslagen van Engeland tripjes voor je.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

kuipbewoner

#6
Zo, dat zijn inderdaad erg handige bronnen. Veel dank hiervoor :)