Retourtje Leeuwarden

Gestart door HJanneman, okt 28, 2009, 23:30:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Citaat van: Breda op nov 23, 2009, 14:51:20
Dat valt deels historisch te verklaren: het Moresnetgebied tussen Aken en Eupen / Welkenraedt wás tussen 1815 en WOI ook letterlijk niemandsland: neutraal gebied.


Dat valt wel weer mee.
Het was geen niemandsland; vanwege een zinkmijn was er onenigheid of het nu bij Pruissen of bij Nederland hoorde. Er werd besloten dat Nederland (vanaf 1830: België) en Pruissen het samen zou besturen. Het gevolg was dat het deel van het plaatsje Kelmis, waar de zinkmijn lag, door het gunstige belastingklimaat snel groeide tot 2500 inwoners. Na 1820 is Neutraal Moresnet deel gaan uitmaken van België, evenals de Pruisische gebieden rond Eupen, Malmedy en St. Vith.


Wat pas echt een leeg gebied in de regio is, zijn de Hoge Venen. Als je het Duitse Monschau in westelijke richting verlaat, kom je op een pakweg 10 km lange rechte provinciale weg zonder ook maar één verharde zijweg. De weg voert door het hoogste, zompigste en onherbergzaamste gebied van de Ardennen: de Hoge Venen. Uiteindelijk kom je in Eupen weer in de bewoonde wereld terecht.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Ici c est Paris

Citaat van: hgrm op nov 23, 2009, 15:20:43Wat pas echt een leeg gebied in de regio is, zijn de Hoge Venen. Als je het Duitse Monschau in westelijke richting verlaat, kom je op een pakweg 10 km lange rechte provinciale weg zonder ook maar één verharde zijweg. De weg voert door het hoogste, zompigste en onherbergzaamste gebied van de Ardennen: de Hoge Venen. Uiteindelijk kom je in Eupen weer in de bewoonde wereld terecht.



Die weg bedoel ik dus. Geen licht, vrijwel alleen maar een soort van betonnen platen als ondergrond.

Stadionhopper

Citaat van: Ici c est Paris op nov 23, 2009, 16:30:21
Die weg bedoel ik dus. Geen licht, vrijwel alleen maar een soort van betonnen platen als ondergrond.

Die betonnen platen liggen in heel België is mijn gevoel (en dat voelt mijn auto ook;-)).

Ik kan me niet meer voorstellen dat ik Eupen niet Belgisch vond. Dat het stadion op een bergje lag kan in België, dat gevoel heb ik ook als ik op de snelweg in Gent het Jules Ottenstadion zie liggen. Het stadion zelf vond ik wel typisch Belgische stijl. Dat de taal anders is wil nog niet zeggen dat ik me in een ander land waan. In Friesland waan ik me ook nog in Nederland ook al versta ik er geen drol van.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper