Promotie/Degradatie België 2019-2020

Gestart door Joost, feb 02, 2020, 20:55:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Het is weer begin februari en dan moeten de licentiedossiers worden ingeleverd.
De tweede periodes zijn beslist en dan is de tijd van ontknopingen aangebroken, hoogste tijd dus voor dit topic.

Vanaf boven naar beneden is 1A het eerst aan de beurt.

24 van de 30 speelronde zijn inmiddels geweest met Club Brugge fier aan de leiding maar wanneer binnenkort de punten gehalveerd worden is de voorsprong weer flink geslonken. Naast Club zijn AA Gent en Antwerp wel zeker van een plekje in Play-off I.

Standard en Charleroi (mag nog inhalen) hebben 41 punten en een gaat naar plaats 6; Racing Genk (37) en KV Mechelen (34). KV Mechelen mag nog inhalen want het duel in Charleroi werd afgelopen zaterdag vanwege de mist gestaakt.

Maar KV Mechelen en Racing Genk zullen ook naar achteren moeten kijken. Zulte Waregem heeft 31 punten, 3 minder dan KVM en kan vanavond nog op gelijke hoogte komen. Ook Anderlecht is zeker nog niet kansloos met 33 punten maar draait een heel matig seizoen en heeft heel het seizoen nog niet hoger dan de huidige plaats 8 gestaan.

Onderin lijkt het haast wel duidelijk. KV Oostende won na vier nederlagen op rij weer eens en duwde Waasland-Beveren naar de 15e plaats maar ook zij hebben nog altijd 9 punten meer dan Cercle dat in 24 duels maar 11 punten haalde. Degradatie lijkt voor de tweede club van Brugge dus haast onvermijdelijk.

Tenzij, tenzij... een van de clubs in 1A geen licentie krijgt!
Want hoewel alles ondertussen is afgerond bestaat er nog altijd de paragraaf dat een club die veroordeeld is voor matchfixing een licentie geweigerd mag worden. Dat een datum bij het BAS alvast geprikt kan worden is wel zeker.
KV Mechelen zal een weigering zeker aanvechten en de mogelijke profiteurs (& Beerschot) zouden een toekenning zeker aanvechten.

Of zou de oplichting van STVV van Standard ook nog sportieve consequenties hebben?

1B
Oud-Heverlee Leuven won de eerste periode maar in de tweede is het spannender dan ooit.
Het verschil tussen koplopers Beerschot en Virton en 6e Union is slechts 2 punten, enkel Lokeren is echt uitgeschakeld maar Roeselare, op 5 punten van de kop lijkt ook klaar.

Daardoor kan dus ook Lommel, dat de 1e periode als laatste afsloot, nog meedoen om promotie. Maar al te vroeg moeten ze in Noord-Limburg nog niet juichen, de nummers 7 en 8 spelen Play-Off III tegen degradatie er daarin is het nu;  Lommel 26, Roeselare 22, Lokeren 19.

Afgelopen week werd Lokeren overgenomen waarmee de laatste club uit 1B die volledig in Belgische handen was ook weg is;
Virton > Luxemburg
Westerlo > Turkije
Leuven > Thailand
Union > Engeland
Beerschot > België / Saudi-Arabië
Lommel > Israel
Roeselare > China
Lokeren > China

1e Amateur
Nog 10 duels deze competitie waarin Deinze ver aan de leiding staat. De voorsprong op Thes is 11 punten en op Patro en Heist 15 en 16 punten. Ook Seraing kan bij inhaalwinst op 15 punten komen.

De bovenste vier spelen een play-off om de titel en hieruit wordt ook de stijger bepaald. De accommodatie van Thes voldoet nog steeds niet en de kans dat zij een licentie aanvragen is nihil. Het ambitieuze Patro en Seraing zullen dat wel doen. Over Heist durf ik geen voorspelling te doen. Daar zal waarschijnlijk eerder de vraag spelen of het de inspanning waard is. Heist staat al 16 punten achter Deinze. Na de halvering zijn dat er 8 en dat is in 6 duels tegen een ploeg die zich wekelijks de beste van de klasse toont een haast onoverbrugbaar gat.

Aan de onderzijde is het doek voor Sint Eloois Winkel al aan het vallen. De promovendus won pas tweemaal en staat met 11 punten er al 9 achter op de play-off plaats.
Ook Lierse-Kempenzonen (19) en Dender (20) bezetten nu een degradatieplaats, Tubeke heeft ook 20 punten maar meer zeges en staat daardoor op de play-off plaats.
Maar het gat naar boven is bijzonder klein en eigenlijk kan iedere ploeg tot en met RWDM op de 6 plaats met 28 punten met een slechte reeks nog diep in de problemen komen. Zo ervaart ook URSL Vise dat 6 duels geleden nog linkerrijtje stond maar na 6 duels zonder zege inmiddels de degradatieplekken kan voelen.

VFV 2A.
De vroegste kampioen in de nationale klassen zou logischerwijs de winnaar van 1B worden maar Knokke doet haar uiterste best ook die race te winnen. Pas 7 punten verspeelde Knokke dit seizoen en de concurrentie staat op minstens 14 punten.

Daarachter volgt een hele resem clubs waarvan er een aantal zeker een licentie kunnen krijgen voor 1e Amateur. Ook onderin ligt het voor 6 clubs nog helemaal open.

VFV 2B
Deze klasse wordt vooral gekenmerkt door financiële problemen. Duffel gaf deze week forfait en zal zelfs zakken naar 1e provinciaal. Ook Vosselaar zullen we daar volgende jaar zien want zij gaan vrijwillig een stap terug. En Geel is nog ongewis.

Bovenin is het heel spannend met nog wel 6 ploegen die serieus kans maken op de titel. Daarbij ook Vosselaar overigens. Maar de andere vijf lijken me wel in staat te kunnen promoveren. Tienen pakte van die ploegen al een periode en de tweede ging verrassend naar middenmotor Londerzeel.

Door al die problemen is Duffel vast de eerste degradant. Wijgmaal bezit momenteel de 2e degradatieplaats.

ACFF 2.
Francs Borains leidt hier de dans en pakte de eerste periode. De ploeg staat ook al het hele seizoen bovenaan en versloeg dit weekend de nummer 2; Meux. Ook Meux stond daar al het hele seizoen maar is nu voorbijgegaan door RAAL La Louviere. Zij wonnen vanmiddag de 2e periode en staan nog maar op 5 punten van Francs Borains.  Volgende week is de onderlinge ontmoeting. Het lijken me ook de enige twee die willen promoveren.

VFV 3A
Zelzate won de 2e periode en is de koploper, ondanks de nederlaag vanmiddag. Het gat naar achteren is 6 punten.
Bornem staat met 5 punten laatste en zal volgend jaar naar 1e provinciale gaan.
Eppegem won de eerste periode.

VFV 3B
De kans op een Lierse derby volgend jaar is weer wat groter want Lyra-Lierse pakte vandaag ook de 2e periode. Naaste achtervolger City Pirates had daar de beste papieren voor op voorhand maar ging onderuit. Het verschil op de ranglijst is daarmee ook verdubbeld naar 6 punten.

Onderin is voor VK Linden het nationale avontuur steeds korter aan het worden, pas 9 punten haalden de Brabanders.

ACFF 3A.
Een Brabants onderonsje bovenin want de titelstrijd gaat tussen Ganshoren en Jette. De eerstgenoemde won het onderlinge duel vandaag en gaat nu op kop. Ganshoren pakte ook gelijk de tweede periode omdat Albert Quevy-Mons verloor.

ACFF 3B.
Spannend maar overzichtelijk is het hier. 5 clubs strijden om de titel waarvan Aische de koploper is. 7 teams vormen de middenmoot en 4 proberen om niet op een van de onderste drie plaatsen uit te komen. Al gaat dat voor Ciney onoverkomelijk zijn.

Provinciale klassen;
Tamines in Namen en Binche in Henegouwen hebben de champagne al koud gezet.
Verder is de situatie in Antwerpen wel opmerkelijk want door Duffel en Vosselaar zullen er daar vast drie promoveren.

wekke

Citaat van: Joost op feb 02, 2020, 20:55:36
VFV 3B
De kans op een Lierse derby volgend jaar is weer wat groter want Lyra-Lierse pakte vandaag ook de 2e periode. Naaste achtervolger City Pirates had daar de beste papieren voor op voorhand maar ging onderuit. Het verschil op de ranglijst is daarmee ook verdubbeld naar 6 punten.

Onderin is voor VK Linden het nationale avontuur steeds korter aan het worden, pas 9 punten haalden de Brabanders.

Laat die Lierse derby maar voor wat ze is. Daar gaat niemand blij van worden. In principe heeft L. Kempenzonen met zijn volledige profploeg genoeg kwaliteiten om zich te handhaven, maar het moet stilaan wel eens punten gaan sprokkelen. Bij ons op Lyra Lierse belooft het dan weer een spannend en leuk seizoensslot te worden. Er staan sowieso enkele leuke affiches op het programma met wedstrijden thuis tegen onder andere Witgoor (15/02) en City Pirates (19/04 en voorlaatste speeldag) en op verplaatsing naar Turnhout (26/04, laatste speeldag). Ons programma oogt nog zwaar, maar ik zie ons niet direct een inzinking krijgen. Daarvoor spelen we te constant. Ik zal blij zijn als de titel mathematisch zeker is :-)

Joost

Citaat van: wekke op feb 03, 2020, 12:21:30
Laat die Lierse derby maar voor wat ze is. Daar gaat niemand blij van worden. In principe heeft L. Kempenzonen met zijn volledige profploeg genoeg kwaliteiten om zich te handhaven, maar het moet stilaan wel eens punten gaan sprokkelen. Bij ons op Lyra Lierse belooft het dan weer een spannend en leuk seizoensslot te worden. Er staan sowieso enkele leuke affiches op het programma met wedstrijden thuis tegen onder andere Witgoor (15/02) en City Pirates (19/04 en voorlaatste speeldag) en op verplaatsing naar Turnhout (26/04, laatste speeldag). Ons programma oogt nog zwaar, maar ik zie ons niet direct een inzinking krijgen. Daarvoor spelen we te constant. Ik zal blij zijn als de titel mathematisch zeker is :-)

Ik kan me levendig voorstellen dat het voor jullie een redelijk ongewenste derby is.

Maar voor een buitenstaander is het wel een redelijk komische situatie. Het hele project op het Lisp wordt met veel bombarie gebracht en uiteindelijk staan ze er sportief heel matig op. Ik dacht ook dat het na de winterstop met wat versterking beter zou gaan maar het blijft echt dramatisch qua resultaten.

wekke

Citaat van: Joost op feb 03, 2020, 12:29:46
Ik kan me levendig voorstellen dat het voor jullie een redelijk ongewenste derby is.

Maar voor een buitenstaander is het wel een redelijk komische situatie. Het hele project op het Lisp wordt met veel bombarie gebracht en uiteindelijk staan ze er sportief heel matig op. Ik dacht ook dat het na de winterstop met wat versterking beter zou gaan maar het blijft echt dramatisch qua resultaten.

Mja, een derby gaat de gemoederen terug de hoogte injagen. Dan heb ik het nog niet over alle relschoppers die op zo'n meeting gaan afkomen.

Dat hele project op t Lisp begint lachwekkend te worden. Nu heeft men weer een akkoord met Gazet van Antwerpen dat nu een live stream biedt van hun wedstrijden en quasi dagelijks met een artikeltje komt om de goede flow en omkadering te benadrukken. Ondertussen roept men nog maar eens om een volgend trainersontslag (0 kansen de voorbije twee wedstrijden), dropt het vaste waardes richting B-kern, ontbonden twee spelers hun contract, mede-eigenaar Van Lommel stapt terug over naar de nieuwe fusie van Oosterzonen (en zou met Geel praten), ... Het lijkt wel een slecht geschreven telenovela.

Ach, het boeit me eigenlijk nog vrij weinig. De "frustraties" zijn gaan liggen (behalve het misbruiken van het KLSK logo, dat blijft pikken). Het enige probleem is dat Kempenzonen een plafond voor mijn eigen club kan creëren als ze daadwerkelijk slagen om door te dringen naar het profvoetbal.

syntric

Citaat van: Joost op feb 03, 2020, 12:29:46
Ik kan me levendig voorstellen dat het voor jullie een redelijk ongewenste derby is.

Maar voor een buitenstaander is het wel een redelijk komische situatie. Het hele project op het Lisp wordt met veel bombarie gebracht en uiteindelijk staan ze er sportief heel matig op. Ik dacht ook dat het na de winterstop met wat versterking beter zou gaan maar het blijft echt dramatisch qua resultaten.

Doet wat denken aan die situatie in La Louvière, twee clubs die de geest van de oude club opeisen.
Groundhopper for life :-)

Joost

Citaat van: wekke op feb 03, 2020, 12:41:00
Mja, een derby gaat de gemoederen terug de hoogte injagen. Dan heb ik het nog niet over alle relschoppers die op zo'n meeting gaan afkomen.

Dat hele project op t Lisp begint lachwekkend te worden. Nu heeft men weer een akkoord met Gazet van Antwerpen dat nu een live stream biedt van hun wedstrijden en quasi dagelijks met een artikeltje komt om de goede flow en omkadering te benadrukken. Ondertussen roept men nog maar eens om een volgend trainersontslag (0 kansen de voorbije twee wedstrijden), dropt het vaste waardes richting B-kern, ontbonden twee spelers hun contract, mede-eigenaar Van Lommel stapt terug over naar de nieuwe fusie van Oosterzonen (en zou met Geel praten), ... Het lijkt wel een slecht geschreven telenovela.

Ach, het boeit me eigenlijk nog vrij weinig. De "frustraties" zijn gaan liggen (behalve het misbruiken van het KLSK logo, dat blijft pikken). Het enige probleem is dat Kempenzonen een plafond voor mijn eigen club kan creëren als ze daadwerkelijk slagen om door te dringen naar het profvoetbal.

Is het er sportief niet ook gewoon niet goed genoeg?

Er werd enkel gewonnen van Sint Eloois Winkel (tweemaal), Tubeke en La Louviere-Centre. Verder vier keer een puntje en er was die stunt tegen Deinze.

Saltacampos

In Tweede Provinciale gaat KVV Windeke volgend seizoen vrijwillig naar Vierde Provinciale.
Het lukt het niet meer om de nodige fondsen bij elkaar te krijgen voor een ploeg op het huidige niveau, Windeke is nochtans een club met een traditioneel vrij talrijke achterban.
De gevolgen laten zich al voelen, bij ongenaakbare leider Munkzwalm gingen de Windo's gisteren 11-0 de boot in.
In Tweede Provinciale C werd zaterdagavond YB Beveren-TK Meldert 10-0. TK Meldert was nog niet zo lang geleden in Bevordering actief en gaat nu recht naar Derde Provinciale.
Over land and sea

wekke

Citaat van: Joost op feb 03, 2020, 13:10:44
Is het er sportief niet ook gewoon niet goed genoeg?

Er werd enkel gewonnen van Sint Eloois Winkel (tweemaal), Tubeke en La Louviere-Centre. Verder vier keer een puntje en er was die stunt tegen Deinze.

Ik lees vaak dat de kern slecht is samengesteld en daar kan ik wel inkomen. Ze hebben daar vaak om commerciële redenen spelers aangetrokken met een verleden bij de Sportkring zoals Wils, Buyens, Vinck en Frans zonder te kijken naar hun potentiële bijdrage. Dat zijn stuk voor stuk spelers die nooit je ploeg naar een hoger niveau zullen tillen, maar hun eigen niveau aanpassen aan dat van het team. Koppel dat aan slechte transfers in het aanvallende compartiment en je zit met de miserie waar ze nu in verkeren.

Citaat van: syntric op feb 03, 2020, 12:47:46
Doet wat denken aan die situatie in La Louvière, twee clubs die de geest van de oude club opeisen.

Geen idee hoe het er in La Louviere aan toegaat. Bij ons is er wel een verschil qua "opeisen". Aan de ene kant heb je een investeerder die de naam, logo, stadion,... aankoopt, in zijn eigen portefeuille steekt en dan gaat doen alsof zijn de club het originele Lierse is. Aan de andere kant heb je een club die duidelijk stelt dat het een nieuwe club is, maar wel het verleden eert door bijvoorbeeld de dubbele naam en kleuren.

Joost

Citaat van: Saltacampos op feb 03, 2020, 13:59:13

In Tweede Provinciale C werd zaterdagavond YB Beveren-TK Meldert 10-0. TK Meldert was nog niet zo lang geleden in Bevordering actief en gaat nu recht naar Derde Provinciale.

In diezelfde categorie was er Heusden-Zolder, die speelden tot 2011 in Bevordering en kelderde toen rechtstreeks naar plek 12 van 14 in 4e provinciale. Maar inmiddels zijn ze er weer bovenop en nu in de subtop van 2e provinciale actief.

Jef400

Heeft een voorganger van Heusden-Zolder niet 2e klasse gespeeld?

Saltacampos

Citaat van: Jef400 op feb 03, 2020, 15:10:50
Heeft een voorganger van Heusden-Zolder niet 2e klasse gespeeld?
Zelfs in Eerste Klasse in 2003-2004.
Over land and sea

Joost

Citaat van: Jef400 op feb 03, 2020, 15:10:50
Heeft een voorganger van Heusden-Zolder niet 2e klasse gespeeld?
Ja en nee en ook weer ja.

Beeringen FC de oude bespelers van het Mijnstadion fuseerde in 2002 met Vigor Beringen. Dat werd KVK Beringen dat nu in VFV 3e Amateur B speelt. In het stadion van Vigor.

Dan hebben we Heusden SK dat in 1999 fuseerde met Helzold en Heusden-Zolder ging heten. Die speelden aan de Noordberm en stegen in korte tijd naar Eerste Klasse. Dat jaar in Eerste Klasse speelden ze in Genk, maar na de degradatie gingen ze in het Mijnstadion spelen maar werd in 2006 na anderhalf jaar failliet verklaard.

Dan komen we bij Berkenbos VV Heusden dat na het faillissement van Beringen-Heusden-Zolder besloot haar naam te wijzigen naar Heusden-Zolder. Dát is het huidige Heusden-Zolder. Zij zijn overigens blijven spelen aan de Nieuwe Dijk.

Om het plaatje compleet te maken hebben we tenslotte ook nog SK Heusden 06 dat in 2006 werd opgericht en aan de Noordberm speelt. Die spelen sinds 2006 onafgebroken in 4e provinciale.




Jef400


Saltacampos

In 3A gooit ook Wingene de handdoek, volgend jaar naar Vierde Provinciale met uitsluitend nog eigen jeugd.
Het lijkt er steeds meer op dat nu toch echt wel de trend is ingezet om komaf te maken met het betalen van stevige bedragen voor spelers zonder enige binding met de club. Slechte zaak voor het niveau in de hogere amateurrreeksen, op termijn wellicht een goede zaak voor het overleven van dit soort clubs.
Over land and sea

hgrm

Als meer clubs dit doen, dan saneert de boel zich vanzelf van onderop. In de zin van: als er steeds minder betalende clubs over blijven en steeds meer clubs waar niet betaald wordt, komen die vanzelf ook in de hogere reeksen terecht.
Uiteindelijk zullen de spelers "de dupe" zijn. Steeds minder betalende clubs creëert een overschot op de markt, dus clubs gaan bepalen wat er betaald wordt, niet meer de spelers. Lijkt me een uitermate gezonde ontwikkeling.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen