Promotie/degrdatie België 2021-2022

Gestart door Joost, feb 05, 2022, 19:42:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Als Hgrm met Duitsland aan de slag gaat dan kan ik natuurlijk niet achterblijven als het om de cooperatie van Wallonië en Vlaanderen gaat.

Uiteraard moet dit topic beginnen met de ploeg uit het Dudenpark. De combinatie van visie, geld en beleid bij Union en vrijwel collectief falen van gekende G5 clubs leidt tot een verrassende koppositie. Ik had ze voor dit seizoen ingeschat rond plek 6 op basis van de al genoemde kwaliteiten en het erg knappe vorige seizoen, een regelrechte verrassing dus. De uitdrukking; kampioen wordt je tegen de kleintjes gaat ook zeker op voor Union. Tegen de ploegen in de onderste helft laat Union zo goed als geen punt liggen in tegenstelling tot Club dat vaak gelijkspeelt. Antwerp is de meest naaste achtervolger en na een slechte start (1 zege in 5 duels) aardig op stoom. Vanavond kan alvast wat beslist worden want Union gaat op bezoek in de Bosuil.

Onderin is het voor Beerschot een zeer triest seizoen met amper 13 punten. Seraing deelde twee weken terug misschien wel de definitieve slag uit. Niet dat zij zo in vorm zijn maar van Beerschot werd met 2-0 gewonnen. De Metallos proberen aan te haken bij de ploegen op plek 16 en hoger maar daarvoor zijn wel punten nodig.

In 1B heeft Westerlo een gaatje geslagen. Daarachter vechten Waasland-Beveren, RWDM en misschien nog Deinze voor het playoffticket.
Het bijelkaargraapte zooitje van Virton pakte nog meer 14 punten maar is nog in leven doordat Lommel het nauwelijks beter doet.
En ook Moeskroen is nog niet uit beeld, zeker nu daar weer eens financiele problemen zijn.

Over de lagere klassen buig ik me op een later moment, daar is het seizoen pas net over de helft.
Wel is al bekend dat Hoogstraten geen licentie aanvraagt voor 1e Amateur, ondanks de toch ruime voorsprong in 2B.
De voorsprong voor Petegem is minder slechts op doelsaldo in 2A maar ook zij willen niet promoveren.

Joost

De competitie in 1e amateur is na ongeveer 20 van de 28 speelrondes erg spannend.
Zowel om het kampioenschap als om promotie.

Koploper Dessel heeft in ieder geval geen licentie gevraagd en dat geldt ook voor Olympic Charleroi.

Wel een licentie vroegen FCV Dender EH en Patro Eisden hebben op hun site staan er wel een gevraagd te hebben. Over FC Liege meldt een nieuwsbericht dat de club zo snel mogelijk de rangen der profclubs wil bereiken, dat lijkt dus ook wel op het aanvragen van een licentie.

Op 6 punten afstand van plek 4 vinden we URSL Vise, Knokke en Heist. Hoewel Vise wel in 1B zou kunnen spelen met haar stadion vermoed ik toch dat alle drie geen licentie aan zullen vragen.

wekke

Ik vond vorige week een artikel terug waarin stond dat RFC Liege een licentie zou aanvragen, maar het stadion diende aan te passen. Het voorziene budget voor die aanpassingen was 500.000€.

In 2e amateur vroegen langs Vlaamse zijde Lokeren-Temse, Ninove, Olsa Brakel, Hoogstraten, Lyra-Lierse, Aalst en Belisie al zeker een licentie aan. Zwevezele, Petegem en Cappellen deden dat niet.

De stand van de beloften is momenteel:
1B: Standard, Anderlecht, Club Brugge en KRC Genk
1e Amateur: Gent, Charleroi, Zulte Waregem en OHL
2e Amateur: Cercke, Antwerp, KV Mechelen, Beerschot, Virton en Union

L. Kempenzonen en Seraing vallen er naast.

Joost

Van de plannen om een nieuw stadion te bouwen voor RFC Liege horen we ook helemaal niets meer.

Heb jij enig idee wat de ambitie van Sparta Petegem is? Ze draaien al tijden mee bovenin maar hebben nog nooit een licentie aangevraagd voor 1e amateur.

wekke

Geen idee. Ik ken de club ook niet echt.

Ik lees wel het volgende:

CiteerVolgende dinsdag staat bij Sparta Petegem een raad van bestuur op de agenda. Daar wordt vermoedelijk beslist om geen licentie voor promotie naar eerste nationale aan te vragen. "Als de voorwaarden niet worden aangepast vragen we geen licentie aan", aldus Walgraeve. "Zonder licentie gaan we wel de eindronde mogen spelen. Zelf ben ik bezig met de opmaak van ons budget. Daarvoor is er weinig houvast. Energie wordt een enorme uitgavenpost. Ons kersttoernooi voor de jeugd moesten we uitstellen. Kan het eind dit jaar wel doorgaan? Wij werken altijd met een strak budget. Nu is het heel moeilijk begroten."

Als ik de berichtgevingen zo lees, heb ik wel het idee dat er bij Sparta Petegem best wel een degelijk (sportief) beleid wordt gevoerd. Tijdens de winterstop leggen ze vaak hun spelerskern voor het komende seizoen al vast enzo. Ze zetten ook in op jongere spelers.

hgrm

Citaat van: Joost op mrt 09, 2022, 08:42:44
Van de plannen om een nieuw stadion te bouwen voor RFC Liege horen we ook helemaal niets meer.

Waren die er dan?
Ik dacht dat de club in het huidige stadion weer terug was in hun spirituele thuis en dat er genoeg mogelijkheden zijn om het op te schalen mocht dat nodig zijn.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Saltacampos

Citaat van: wekke op mrt 09, 2022, 09:39:58
Geen idee. Ik ken de club ook niet echt.

Ik lees wel het volgende:

Als ik de berichtgevingen zo lees, heb ik wel het idee dat er bij Sparta Petegem best wel een degelijk (sportief) beleid wordt gevoerd. Tijdens de winterstop leggen ze vaak hun spelerskern voor het komende seizoen al vast enzo. Ze zetten ook in op jongere spelers.
Klopt, al jaren heel goed beleid en steeds bovenin te vinden met goed voetbal.
Hebben hogerop volgens mij niet veel te zoeken, geen noemenswaardige achterban en met Deinze al een profclub op een steenworp afstand die ook al niet veel publiek trekt (Gent en Zulte/Waregem zijn ook nog eens vlakbij).
Over land and sea

syntric

Citaat van: hgrm op mrt 09, 2022, 15:06:06
Waren die er dan?
Ik dacht dat de club in het huidige stadion weer terug was in hun spirituele thuis en dat er genoeg mogelijkheden zijn om het op te schalen mocht dat nodig zijn.

Is dat nog altijd met dat 'uitvak' dat niet meer is dan een een gelijkgrondse staanplaats achter doel, waar geen trapjes, tribune of afdak te bespeuren valt. Eigenlijk een schande.
Groundhopper for life :-)

maikelll043

Citaat van: Joost op mrt 08, 2022, 14:18:41
De competitie in 1e amateur is na ongeveer 20 van de 28 speelrondes erg spannend.
Zowel om het kampioenschap als om promotie.

Koploper Dessel heeft in ieder geval geen licentie gevraagd en dat geldt ook voor Olympic Charleroi.

Wel een licentie vroegen FCV Dender EH en Patro Eisden hebben op hun site staan er wel een gevraagd te hebben. Over FC Liege meldt een nieuwsbericht dat de club zo snel mogelijk de rangen der profclubs wil bereiken, dat lijkt dus ook wel op het aanvragen van een licentie.

Op 6 punten afstand van plek 4 vinden we URSL Vise, Knokke en Heist. Hoewel Vise wel in 1B zou kunnen spelen met haar stadion vermoed ik toch dat alle drie geen licentie aan zullen vragen.

Ik meen te hebben gelezen dat URSL Vise wel degelijk een licentie voor 1B heeft aangevraagd

Joost

Citaat van: hgrm op mrt 09, 2022, 15:06:06
Waren die er dan?
Ik dacht dat de club in het huidige stadion weer terug was in hun spirituele thuis en dat er genoeg mogelijkheden zijn om het op te schalen mocht dat nodig zijn.

Zeker, kijk hier maar;
http://fcliege.be/fr/franki-arena-sur-les-rails/

rogo_breda

Zo, dat wist ik ook niet. Is dat weer op een andere locatie dan? Ik dacht toch ook dat het huidige stadion uitbreidbaar was.

syntric

Citaat van: rogo_breda op mrt 10, 2022, 13:42:03
Zo, dat wist ik ook niet. Is dat weer op een andere locatie dan? Ik dacht toch ook dat het huidige stadion uitbreidbaar was.

Een artikel uit 2018, dan mag je der in België vanuit gaan dat het nog tien jaar duurt of een stille dood is gestorven :-)
Groundhopper for life :-)

Joost


Joost

Tijd maar eens voor een update want de competitie vordert vlot.

Op het Kiel is al een tijdje geen Carnaval want Beerschot is er inmiddels keihard uitgevlogen. Seraing bezit de voorlaatste plaats met 5 punten minder dan Eupen en Zulte en 6 minder dan Oostende. Seraing heeft twee zeges nodig en dat zie ik gewoonweg niet gebeuren.

Union en Club hebben zich al een tijdje terug voor Play-off I geplaatst en hebben nu samen wel een gaatje. Al moet daarbij vooral gezegd worden dan Club langzaam het gat richting Union aan het dichten is. 5 punten is nog het verschil.

Wie er mee gaan strijden om de titel is wel erg spannend nadat Gent vanavond won bij Anderlecht. Antwerp op plek 3 heeft 59 punten, Gent en Anderlecht volgen met 58 waarbij Gent de meeste zeges heeft. Zowel Gent als Antwerp speelt nog tegen Cercle en OHL, Anderlecht heeft nog Charleroi en Kortrijk.

In 1B sleept Westerlo zich naar het einde en verloor het vorig weekend zelfs van Virton en afgelopen woensdag van Lierse-Kempenzonen. Die laatste ploeg werd vanavond verslagen en dat zal de beslissing kunnen zijn want met nog 3 duels te gaan is het gat naar RWDM 7 punten. RWDM heeft er zelf 7 meer dan Waasland-Beveren en zal dus wel de play-off met Seraing kunnen gaan inplannen.

Virton heeft na het weekend 9 punten achterstand op Lommel en is enkel in theorie nog niet gedegradeerd.

In 1e Amateur moeten er nog 6 of 7 duels gespeeld worden maar lijkt het seizoen voor Mandel United en La Lou-Centre wel al klaar, zijn staan ver achter.
Bovenin staat het erg dicht op elkaar, Dessel heeft de leiding maar nog wel 9 ploegen maken kans op de promotieplay-off.

Verder,
Lyra-Lierse moet in 2B Hoogstraten verder laten gaan na een nederlaag tegen Hades, de achterstand is opgelopen tot 10 punten. 10 punten is ook de kloof die Oostkamp heeft aan kop in 3A.

RAAL La Louviere begon dit seizoen met 2 zeges en een nederlaag tegen Jette. Daarna won de ploeg 20 keer op rij. Maar toen kon ze kampioen worden tegen Verlaine, een ploeg die na een redelijke start in 17 duels enkel wist te winnen van Durbuy, de ploeg die 22 van de 25 andere duels verloor. Maar uiteraard; Verlaine v RAAL 1-0.
Gisteravond een nieuwe kans voor RAAL; thuis tegen Tubize, 1-3 voor Tubize.
Durbuy degradeerde wel vandaag.

In ACFF 3A won Union Namur de topper tegen Tournai en vergroot de voorsprong tot 7 punten en een inhaalduel.

In de provinciale klassen;
In Namen is Ciney hard op weg terug naar de nationale klassen met 17 punten meer.
Meix-dt-Virton leed in Luxemburg haar eerste nederlaag van het seizoen al blijft het gaat 10 punten.


wekke

Citaat van: Joost op mrt 18, 2022, 12:21:22
Hoogstraten heeft toch een licentie aangevraagd.
Dat maakt de route van Lyra-Lierse lastiger.

https://www.rtv.be/artikels/hoogstraten-vraagt-dan-toch-licentie-aan-voor-eerste-nationale-a111091

Straffe gast die trainer van Hoogstraten.
Eerst lekt hij het niet aanvragen van de licentie in de pers om zo zijn eigen voorzitter voor blok te zetten. Daarna roept hij eigenhandig de raad van bestuur samen én gaat hij druk zetten bij de gemeente. Ik hoop voor de club dat ze hun toekomst niet op het spel zetten want ze zijn net enorme verbouwingen aan het doen (nieuwe velden, atletiekpiste, parking, ...)

Iets verder van Hoogstraten worden de plannen van Lille United ook meer en meer concreet. Na de fusie dit jaar (Lille KFC, Gierle en Poederlee) tot Lille United, is men nu begonnen aan het nieuwe stadion. De afbraakwerken van de terreinen van Poederlee zijn gestart en volgend seizoen zou het nieuwe complex er moeten staan. Die zal plaats bieden voor 3.000 toeschouwers en in orde moeten zijn met alle eisen voor 1e amateur (wie verzint het...). De huidige locatie (balsakker) verdwijnt en er komt een subtropisch zwembad.