Hoofdmenu

Turkije

Gestart door HJanneman, mei 25, 2008, 15:28:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FCT1980

Mooie trip zeg.
Veel plezier.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

KoenvdD

Heel vet! Enjoy!

DannyH79

Ik ga in de mei vakantie op vakantie naar Turkije, Side. Maar volgens mij is dan net de competitie daar afgelopen.....
Mijn blog: https://groundhop-hopper.blogspot.com/

Mijn insta: @groundhophopper


Cyclebob

Gave trip, groundhoppen in de metropool Istanbul. Veel plezier!
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

Saltacampos

Toptrip! Geniet ervan!
Over land and sea

Olav

Leuke trip, veel plezier. Is de passolig verleden tijd?

Bakkie

Super tof. Heel veel plezier! Ik ga je zeker volgen ;)

maikelll043

22-12-2022
Galatasaray SK - Ankara Keçiörengücü
Ziraat Türkiye Kupası
Ali Sami Yen Spor Kompleksi NEF Stadyumu
?
300 TL (15,23 euro)

Op donderdag 22 december 2022 begon de reis vanuit Maastricht naar Düsseldorf Airport om vanaf daar te vliegen richting Istanbul Sabiha Gökçen Havalimanı (SAW).
Eenmaal aangekomen op de luchthaven besloten wij een Taxi te nemen richting Hotel Troya gelegen aan de bekende winkelstraat genaamd İstiklal Caddesi. Onderweg kwamen wij al langs het stadion van Galatasaray SK dat wij die avond zouden bezoeken. 
Met een coureur als Taxi chauffeur kwamen wij al snel aan bij ons hotel, nog onder de indruk van zijn GTA rijkunsten checkten wij in, bekeken de hotelkamer en gingen al snel weer op pad op zoek naar een Turkse SIM-Kaart en de IstanbulKart (Turkse OV-Kaart).

Toen alles gelukt was met de Sim-Kaart en de IstanbulKart namen wij de Metro van Şişhane richting Sanayi Mahallesi om daar vervolgens over te stappen richting Seyrantepe dat direct uitkomt bij het Stadion.
Rond een uur of 19:00 komen wij aan bij het stadion, aangezien ons verteld werd dat je ruim 2 uur voor een wedstrijd bij het stadion aanwezig moet zijn vanwege de drukte en de sfeer in het stadion.
Zeker nu er ruim 50.000 + tickets verkocht waren. Wij hadden deze gelukkig al van te voren gekocht (24 uur voor de wedstrijd is de kaartverkoop beschikbaar voor Passolig houders waar niet het logo van Galatasaray of de uitspelende club opstaat) online.
Nadat ik ruim 3 maanden bezig ben geweest met het regelen van een Passolig voor mijn vader en mij en de tickets van te voren waren gekocht gingen wij met een gerust hart naar de kaartverkoop van Galatasaray om daar onze 1 day Passolig op te halen aangezien onze Passolig nog niet aangekomen was bij het stadion van Besiktas (30 dagen verzendtijd).
Voordat wij überhaupt bij een van de kassahokjes kunnen komen worden wij door meerdere zwarte markt verkopers tegen gehouden en gevraagd of wij tickets hebben. Bij het antwoord ja dat hebben wij moeten wij laten zien dat wij kaarten hebben gekocht anders mogen wij er niet langs. Toen wij dit lieten zien mochten wij door maar liepen er wel 2 mannen met ons mee.
Uiteraard bij de kaartverkoop sprak er weer niemand Engels dus met google translate en foto's duidelijk proberen te maken dat wij onze 1 day Passolig op komen halen. Toen dit eindelijk begrepen werd ging de medewerker aan de slag maar hij kan ons niet in het systeem vinden en kan ons geen tickets geven. Sorry was het antwoord, waarop ik alle mails en bevestigingen aan hem liet zien. Maar helaas kan hij niks voor ons betekenen.
Ondertussen spreken de mannen die met ons mee zijn gelopen met de man in het kassahokje er naast iets af. Daar gaat het wel alleen moeten wij 200 TL per kaart bij betalen om onze 1 day Passolig (die normaal gesproken gratis is) te krijgen. Aangezien wij graag de wedstrijd willen zien besluiten wij hierin mee te gaan en  betalen dus 400 TL (20,30 euro) extra voor kaarten die wij al online betaald hebben (dit is dus een scam die bij iedere toerist geprobeerd word).

Een beetje beduusd van wat er net allemaal gebeurd was, begeven wij ons richting het stadion
-   Controle 1: Passolig controle (Heb je een ticket, klopt de foto)
-   Controle 2: Fouillering
Na 2 controles komen wij aan op een soort foodplein voor het stadion waar wij een hele vettige hamburger eten. Daarna volgden er nog 3 controles:
-   Controle 3: Fouillering
-   Controle 4: Scannen van de Passolig bij het betreden van het stadion
-   Controle 5: Fouillering

Eindelijk wij zijn binnen was onze gedachten nog helemaal onder de indruk van de hoeveelheid stewards, Politie en controles.

Van drukte in het stadion is geen sprake met nog ruim 1 uur tot aan de aftrap en druk ging het ook niet worden. Hooguit 15.000 toeschouwers zijn op deze wedstrijd in de 5e ronde van de Turkse Beker af gekomen.

Galatasaray SK speelt vanavond tegen Ankara Keçiörengücü dat uitkomt op het 2e hoogste niveau (TFF 1. Lig) van Turkije. Vooraf lijkt het dus een makkie te worden voor Galatasaray SK tegen deze middenmoter uit de TFF 1. Lig.
Voorafgaand aan de wedstrijd gaat iedereen staan en zingt uit volle borst het Turkse Volkslied mee.
Helaas voor Galatasaray SK blijkt Ankara Keçiörengücü een stugge tegenstander te zijn waar niet zomaar van gewonnen word. Na een aantal keer de lat en de paal te hebben geraakt krijgt Galatasaray SK de uitgelezen mogelijkheid om er 1-0 van te maken bij het verkrijgen van een penalty.
Aanvaller Haris Seferović mag de strafschop nemen maar schiet de bal tegen de paal, via de rebound schiet hij de bal er wel in maar dit telt natuurlijk niet.
Heel lang lijkt de wedstrijd te eindigen in 0-0 en dus verlenging. Iets waarop mijn vader en ik niet zitten te wachten na zo een korte nachtrust.
Gelukkig maakt invaller Bafétimbi Gomis in de 82e minuut de verlossende 1-0. Echt relaxt kunnen wij niet achterover leunen aangezien Ankara Keçiörengücü na dit doelpunt volledig de wedstrijd domineert, dit resulteert nog in 2x de paal raken (waarvan 1x in de 90+7e minuut).
Gelukkig voor ons won Galatasaray SK de wedstrijd binnen de '90' minuten.






















AthleticHolanda

Heel gaaf! Had je een speciale reden om naar Istanbul te gaan?

Waarom moest dat zo lang duren met de Passolig vooraf? En werken ze dan met Passolig's die neutraal zijn en / of gelieerd aan een club?

Als laatste, volgens mij heb je alle stadions van Istanbul wel gehad, welke vond je het leukte en waarom?

maikelll043

Citaat van: AthleticHolanda op jan 09, 2023, 23:10:48
Heel gaaf! Had je een speciale reden om naar Istanbul te gaan?

Waarom moest dat zo lang duren met de Passolig vooraf? En werken ze dan met Passolig's die neutraal zijn en / of gelieerd aan een club?

Als laatste, volgens mij heb je alle stadions van Istanbul wel gehad, welke vond je het leukte en waarom?

Ik ga al jaren met mijn ouders naar Turkije sinds kleins af aan en daarom was het altijd al een droom om Istanbul te bezoeken. Nu kwam het goed uit dat er 3 speelrondes in 2 weken tijd gespeeld werden.

U kunt beter vragen wat er wel goed ging bij het aanvragen van de Passolig, Ik heb geloof ik iedere dag wel gebeld of gemaild aangezien de Passolig steeds werd afgekeurd. Dan was het weer het telefoonnummer dat niet klopte, toen weer de foto etc. terwijl ik er wel al voor had betaald. Het blijft toch wel een probleem met de taalbarrière.

Een specifieke voorkeur van het leukste/mooiste stadion heb ik niet, ze hebben allemaal wel iets unieks. De sfeer overal was echt uniek vooral bij Fenerbahce (iets wat ik nog nergens anders heb meegemaakt) op Kasimpasa SK na (daar was niet tot nauwelijks sfeer). 


maikelll043

23-12-2022
Ümraniyespor - İstanbul Başakşehir FK
SPOR TOTO Süper Lig
Ümraniye Belediyesi Şehir Stadyumu
1185
100 TL (5,08 euro)

Dag 2 van ons avontuur in Istanbul begon met een wandeling richting het Vodafone Park (Stadion van Besiktas JK) om daar onze Passolig op te halen. Na onze wandeling door de drukke winkelstraat (İstiklal Caddesi), Taksim plein en een steile berg omlaag komen wij aan bij het Vodafone Park gelegen aan de Bosporus. Geen idee wat er te doen is maar het hele leger is aanwezig rondom het stadion en zelfs bij het voorbij lopen worden wij gefouilleerd.
Even een bezoek gebracht aan de fanshop en daar gevraagd waar wij de ticketshop kunnen vinden om onze Passolig te halen. Dit blijkt dus aan de andere kant van het stadion te zijn en mogen dus weer een hele beklimming doen. Aangekomen bij de ticketing kan de man die er zat ons helaas niet helpen, hij sprak geen Engels en het enige dat hij ons via google translate liet zien is het woord Contruction en maybe tomorrow. Hier komen wij dus niet verder en nemen teleurgesteld de bus terug naar het hotel.

In het hotel bedenken wij ons om het eens te gaan proberen bij het stadion van Kasimpasa dat ongeveer 600 meter van ons hotel ligt. Ook hier werd eerst even de fanshop bezocht en een shirtje van het seizoen ervoor gekocht voor 250 TL (12,69 euro).
De ticketverkoop van Passolig lag naast de fanshop en daar treffen wij Axel aan en EINDELIJK iemand die Engels spreekt (het bleek ook de enige te zijn die wij hebben ontmoet in 16 dagen tijd).
Hij maakt ons duidelijk dat het systeem van Passolig eruit ligt en dat hij helaas niks voor ons kan betekenen op het moment.
Aangezien hij Engels spreekt hebben wij meteen even aangegeven dat wij gescamd zijn geworden de dag ervoor bij Galatasaray SK door een medewerker van Passolig, daar maakte hij meteen werk van en ging bellen voor ons. Hij gaf ons ook meteen zij telefoonnummer om daar contact over te houden want het proces gaat nog wel even duren.

Meteen gevraagd of hij iets voor ons kan betekenen aangezien wij s 'avonds de wedstrijd tussen  Ümraniyespor - İstanbul Başakşehir FK willen bezoeken en wij nog steeds niet in het bezit zijn van onze Passolig vanwege de storing.
Ook hier ging hij meteen voor bellen, maar zijn contact bij Ümraniyespor nam helaas niet op het moment. Axel verzekerde ons dat wij gewoon richting Ümraniyespor kunnen gaan en daar onze 1 day Passolig met daarop onze al reeds bestelde tickets kunnen ophalen en dat hij het voor ons gaat regelen.
Eenmaal terug in het hotel kregen wij het verlossende appje, het was geregeld. Gewoon naar Hamza vragen bij de ticketing van Ümraniyespor en jullie krijgen jullie tickets.

Met dit in het achterhoofd bestellen wij rond 17:00 uur een Uber want via google maps zien wij dat er aardig wat file is richting het stadion. Gelukkig op tijd een Uber besteld want de reis duurde 1 uur en 50 minuten door de file waar normaal 30-35 minuten over gedaan word. Onze Uber chauffeur had nieuwe Bass boxen achter in zijn kofferbak en deze wilde hij natuurlijk even laten horen, gelukkig ben ik de DJ en vind hij de muziekkeuze erg goed. Eenmaal aangekomen bij het Ümraniye Belediyesi Şehir Stadyumu, gaan wij opzoek naar de ticketing van Ümraniyespor en daar blijkt al een hele rij te staan vanwege de storing bij Passolig. Na ruim 20 minuten in de rij te hebben gestaan zijn wij eindelijk aan de beurt meteen na Hamza gevraagd en daardoor niks hoeven uit te leggen want ook hier is er weer niemand die Engels spreekt en worden de 1 day Passolig's meteen geregeld.
Het stadion van Ümraniyespor werd 4 weken voor deze wedstrijd eindelijk goed gekeurd door de TFF en zo mocht Ümraniyespor het Ataturk Olypiyat Stadyumu dat ruim 40 KM van Ümraniye ligt verlaten voor het eigen stadion. Dit word dus de 2e wedstrijd op het hoogste niveau in het eigen stadion.
Na de 1e fouillering mogen wij een rondje om het stadion lopen om daar aan te komen bij de ingang van onze tribune, daar scannen wij onze Passolig en mogen naar binnen en daar volgt wederom een fouillering.





Even een foto naar Axel sturen om het te bedanken en om hem te laten weten dat het is gelukt.

Het stadion laat mij denken aan het stadion van KAS Eupen maar dan kleiner. Wij nemen plaats op de Marathon tribune tussen de fanatieke aanhang van Ümraniyespor.



Dan is het 20:00 uur en begint de wedstrijd, al na 2 minuten weet İstanbul Başakşehir FK te scoren.
Ümraniyespor is daar niet van onder de indruk en speelt leuk voetbal en weet ook snel al de 1-1 te scoren.
In de 30e minuut valt er een lichtmast uit en daardoor word de wedstrijd tijdelijk stilgelegd. Met man en macht word er geprobeerd het hek richting de lichtmast te forceren want de sleutel word schijnbaar niet gevonden. Iemand besluit dan maar over het hek te klimmen en weet de lichtmast al snel weer aan de praat te krijgen.
In de 2e helft weet  İstanbul Başakşehir FK de wedstrijd naar zich toe te trekken en maakt de 1-2.
De 11 bezoekende supporters komen pas rond de 75e minuut het stadion in en hebben dit dus moeten missen.
Ümraniyespor probeert de aansluitingstreffer te scoren maar komt niet langs het goed voetballende İstanbul Başakşehir FK dat er in de extra speeltijd nog 1-3 van weet te maken.

















maikelll043

24-12-2022
Fatih Karagümrük SK U19 - Adana Demirspor U19
U19 Elit A Ligi (1.Grup)
Vefa Stadyumu
100
Gratis

Op dag 3 in Istanbul staat een dubbel op het programma.
Aangezien het systeem van Passolig er nog steeds uit ligt gaan wij meteen naar het stadion van Kasımpaşa SK waar onze nieuw gemaakte vriend Axel aan het werk is. Hij kan gelukkig voor ons de 1 day Passolig verzorgen zodat wij later op de dag naar de wedstrijd Kasımpaşa SK - Sivasspor kunnen gaan.



Vanuit het stadion nemen wij de bus richting het plaatsje Fatih waar het stadion van Fatih Karagümrük SK ligt. Vandaag speelt de U19 van Fatih Karagümrük SK in het Vefa Stadyumu dat door het 1e elftal van de TFF niet gebruikt mag worden in de competitie en beker.
Het Vefa stadyumu ligt in een kuil met aan de ene kant een drukke weg en aan de andere kant rotsen met daarop appartementen complexen, een schitterende ligging.



Bij binnenkomst worden wij welkom geheten door een jonge jongen die voor het eten en drinken van de kantine verantwoordelijk is. Na een sanitaire stop op misschien wel het meest smerige toilet waar ik ooit ben geweest nemen wij heerlijk in de zon plaats op de tribune achter het doel naast het uitvak.
De jeugd van Fatih Karagümrük SK speelt op de veldjes achter het doel een partijspel waarbij de ouders aandachtig toeschouwer zijn, terwijl beide teams van de U19 bezig zijn aan de warming-up.



Zodra de jeugd klaar is met spelen worden wij verzocht plaats te nemen op de tribune aan de lange zijde want de hekken gaan dicht.
Helaas is het zicht op de lange zijde beperkt vanwege de vele dikke palen die steun geven aan de overdekte tribune.
De wedstrijd begint uiteraard met het Turkse volkslied dat wederom door iedereen in het stadion uit volle borst word mee gezongen.







Qua wedstrijd kan ik kort zijn, deze was heel erg matig en ik was blij dat er nog 2 doelpunten gescoord werden. Het voetbal leek in ieder geval nergens op.
Ik hoop voor de spelers dat de vele scouts die aanwezig waren bij deze wedstrijd iets positiefs hebben kunnen noteren.

















Na de wedstrijd nemen wij aan de overkant van het stadion de overvolle bus terug richting het stadion van Kasımpaşa SK voor de 2e wedstrijd van vandaag.



24-12-2022
Kasımpaşa SK - Sivasspor
SPOR TOTO Süper Lig
Recep Tayyip Erdoğan Stadyumu
1372
110 TL (5,58 euro)

Aangekomen bij het Recep Tayyip Erdoğan Stadyumu van Kasımpaşa SK nemen wij na 2x controle van de Passolig en 1x fouillering plaats op de overdekte Kapali Tribune. Of ja plaats het aangekochte stoeltje van mijn vader was kapot, daar viel namelijk niet op te zitten. Gelukkig is er plaats genoeg, want Kasımpaşa SK trekt weinig toeschouwers.











Sivasspor heeft een heel aardig uitvak meegenomen dat een goede en leuke sfeer creëert tijdens de wedstrijd.



De wedstrijd begint fel want beide teams kunnen de 3 punten goed gebruiken, beide teams staan namelijk op een plaats in de degradatiezone.
Sivasspor weet al na een kwartier op voorsprong te komen na een goed uitgespeelde aanval.
Kasımpaşa SK weet net voor de rust de wedstrijd spannend te houden door er 1-1 van te maken.











Tijdens de wedstrijd was het erg onrustig op de tribune, iedereen zat namelijk naar rechts te kijken. Tijdens de rust vloog letterlijk iedereen naar rechts met zijn telefoon in zijn handen om een foto te kunnen krijgen met Fatih Terim die gezien word als de beste trainer in de geschiedenis van Turkije. Omdat hij als enige Turkse trainer een Europese prijs won en de Turkse trainer is met de meeste prijzen zowel nationaal als internationaal. De meeste zullen hem wel kennen als trainer van Galatasaray SK en/of als Bondscoach van het Turks Nationale elftal.
De aanwezige stewards hadden er genoeg moeite mee om de mensen rustig te krijgen en zo was Fatih Terim tijdens het begin van de 2e helft nog steeds bezig met het poseren op de foto.
Bij een leuke 2e helft waarbij het spel leuk op en neer gaat weet uiteindelijk Sivasspor aan het langste eind te trekken door met 1-2 te winnen en zodoende nemen zij de 3 broodnodige punten mee terug naar Sivas.









Saltacampos

Mooie verslagen Maikel, Turkije lijkt me wel een echt chaos-land met die Passolig-toestanden.
Over land and sea

maikelll043

Citaat van: Saltacampos op jan 12, 2023, 17:29:06
Mooie verslagen Maikel, Turkije lijkt me wel een echt chaos-land met die Passolig-toestanden.

Dankjewel!
Die Passolig is echt het meest verschrikkelijke systeem dat ik ooit heb meegemaakt. Je hebt er veel geduld en doorzettingsvermogen voor nodig om aan tickets te geraken