Hoofdmenu

Voetbalboeken

Gestart door TeeZee, nov 13, 2007, 14:17:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TeeZee

Ik begin dit topic met dit boek:

The Bumper Book of football

Echt een boek waarin je blijft bladeren.

Rinus A.

Miracle of Castel di Sangro haal ik elk jaar wel weer uit de kast. Prachtig non-fictief verhaal over het jaar dat bergdorpsclub Castel in de serie B doorbracht en de bizarre randgebeurtenissen rondom het veld en de club.

hgrm

Jammer dat het geschreven is door een Amerikaan die totaal niet snapt hoe voetbal in elkaar zit. Vooral het einde vind ik een beetje jammer, de manier waarop hij zich voor gek zet als CdS de laatste wedstrijd moet spelen tegen Genua.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Rinus A.

Citaat van: hgrm op mrt 11, 2008, 09:40:26
Jammer dat het geschreven is door een Amerikaan die totaal niet snapt hoe voetbal in elkaar zit. Vooral het einde vind ik een beetje jammer, de manier waarop hij zich voor gek zet als CdS de laatste wedstrijd moet spelen tegen Genua.

Help me die episode nog eens herinneren. Ik begrijp je punt, maar toch heeft het ook zijn voordeel hoe hij als buitenstaander naar het wereldje kijkt.

Erg leuk overigens om nu op het WWW rond te speuren naar de club en de toenmalige hoofdrolspelers: http://www.everyoneweb.com/casteldisangro/

hgrm

Het gaat er om dat de schrijver totaal niet snapt dat CdS de wedstrijd weggeeft (ze zijn op dat moment al veilig) terwijl Genua de punten nodig heeft om te promoveren. Zonder een waarde-oordeel uit te spreken over dat soort dingen, is het iets dat overal gebeurt. Laatste speeldagen verlopen zelden 100% 'eerlijk'. Dus om daar nu zo'n circus van te maken....Het doet afbreuk aan de rest van het boek.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op mrt 12, 2008, 14:28:54
Het gaat er om dat de schrijver totaal niet snapt dat CdS de wedstrijd weggeeft (ze zijn op dat moment al veilig) terwijl Genua de punten nodig heeft om te promoveren. Zonder een waarde-oordeel uit te spreken over dat soort dingen, is het iets dat overal gebeurt. Laatste speeldagen verlopen zelden 100% 'eerlijk'. Dus om daar nu zo'n circus van te maken....Het doet afbreuk aan de rest van het boek.

Ik ben het daar volkomen mee eens. Hoewel het een geweldig boek is blijkt dat de schrijver na een jaar Italië geen flauw benul heeft van lokale mentaliteit en gebruiken. Daarnaast kan ik het van de spelers nog volkomen begrijpen ook, goed betaald kregen ze niet dus dan is zo'n extraatje best welkom. Zelf heb ik het een keer meegemaakt toen mijn amateurclubje tegen degradatie vocht. Twee andere clubs scoorden plots doelpunten bij de vleet in de laatste twee duels terwijl ze de rest van het  seizoen met een kapotte TomTom op zoek waren naar het doel. Sportief gezien is het niet eerlijk maar het is volkomen te begrijpen.

Stadionhopper

Een seizoen met Hellas Verona
1000 tipps für auswärtsspiele (al is deze al een beetje over datum)
Im land der tausend derbys (een boek over de geschiedenus van het voetbal in het Ruhrgebiet)
Die geschichte der DDR Oberliga
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

Niet vergeten: Groundhopping informer
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Sebastiaan_W

Citaat van: Dennis1981 op jun 07, 2008, 11:09:43

Im land der tausend derbys (een boek over de geschiedenus van het voetbal in het Ruhrgebiet)
Die geschichte der DDR Oberliga

Kan je mij wat meer vertellen over deze boeken, zit te twijfelen om deze te kopen.

Stadionhopper

Im land der tausend derbys:

Het is een soort geschiedenis van het voetbal in het Ruhrgebiet. Elke bekende en  onbekende club die ooit betekenis
in de Ruhrpott heeft gehad wordt beschreven.

Die geschichte der DDR Oberliga:

Is gewoon de geschiedenis van de hoogste divisie van het voormalige DDR.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

hgrm

Im Land der 1000 Derbies viel mij een klein beetje tegen. Het is meer een bundel min of meer losstaande artikelen dan een lopend verhaal.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Stadionhopper

Stadi d'Italia

http://www.tijstummers.com/

Kijk op deze site voor informatie over het boek
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Sebastiaan_W

Vorige week op mijn verjaardag heb ik het boek van Zwaar Leer van David Winner en het boek Futebol van Alex Bellos gehad. Rinus nog bedankt!

Verder heb ik van de boekebbonnen die ik heb gehad onder andere het boek Wij hielden van Oranje van Auke Kok gekocht en het boek Die Geschichte der DDR Oberliga besteld.

De komende periode heb ik dus mooi wat leesplezier. Inmiddels ben ik begonnen met het boek Zwaar Leer.

TeeZee

David Winner schreef toch ook Brilliant Orange? Ik heb dat boek ooit getracht te lezen, maar kwam er niet doorheen. Ik denk dat je Ajaxfan moet zijn om het te kunnen waarderen.

Houseman

Futebol van Alex Bellos is inderdaad een prachtig boek, je komt veel te weten over het Braziliaanse voetbal. En is nu voor een schijntje bij De Slegte te halen.

In dezelfde categorie is 'In den beginne was de bal...' van Erik Brouwers en Rop Zoutberg een aanrader. Het Argentijnse voetbal wordt zeer prettig leesbaar uitgelegd. En geen overdreven Maradona-adoratie, ook wel eens prettig.

Football against the Enemy van Simon Kuper is geweldig, en in dezelfde stijl (en met enig jatwerk van Simon Kuper) is 'De wereld draait om de bal' van Franklin Foer een verrassend leuk boek. Hij beschrijft verschillende culturen aan de hand van het voetbal in het land. O.a. Celtic Rangers, de joodse geschiedenis van Tottenham, de oorlog in Joegoslavie etc.