Stelling van de dag: Blatter oreert

Gestart door TeeZee, jun 06, 2010, 16:53:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

http://www.nu.nl/sport/2263587/technologie-schadelijk-voetbalsport.html

Citeer'Technologie schadelijk voor voetbalsport'
PRETORIA - Het gebruik van technologie om belangrijke beslissingen in een voetbalwedstrijd te nemen is schadelijk voor de sport. Dit zei de baas van de wereldvoetbalbond Sepp Blatter zondag.
Als er technologie bij komt kijken, zullen er geen discussies meer zijn. Dat willen we niet. We willen emoties op het veld en soms wat meer dan dat: passie'', aldus Blatter.

Zo blijft de FIFA erbij technologie van het voetbalveld te weren. Blatter wil de sport naar eigen zeggen 'menselijk' houden.

In maart besliste de International Football Association Board (IFAB) al dat er geen technologische hulpmiddelen mogen worden gebruikt om vast te stellen of de bal de doellijn is gepasseerd.

Komt-ie weer met z'n "scheidsrechterlijke dwalingen horen bij de charme van het spel". Oneerlijk spel kan onmogelijk charmant zijn en het discussiemateriaal voor in de kroeg kan beter bestaan uit het spelletje zelf. De stelling van de dag is dan ook: ik ben het niet eens met de heer Blatter.

hgrm

Meestal ben ik het niet eens met Blatter, maar dit keer wel.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: hgrm op jun 06, 2010, 17:22:41
Meestal ben ik het niet eens met Blatter, maar dit keer wel.
Elaboreer, bitte.

Han

Citaat van: TeeZee op jun 06, 2010, 16:53:13Komt-ie weer met z'n "scheidsrechterlijke dwalingen horen bij de charme van het spel". Oneerlijk spel kan onmogelijk charmant zijn en het discussiemateriaal voor in de kroeg kan beter bestaan uit het spelletje zelf. De stelling van de dag is dan ook: ik ben het niet eens met de heer Blatter.

Met de introductie van video-technologie zal de pas afgesneden worden naar een sociologisch/maatschappelijk aspect van spel; namelijk leren respect te hebben voor beslissingen en het leren van acceptatie van een scheidsrechter en van zijn feilbaarheid.

Kinderen leren geen autoriteitszin als ze in de grote mensenwereld zien dat dat met technische hulpmiddelen gecorrigeerd wordt.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Nee, dat is allemaal niet zo. Er blijven nog zat beslissingen te nemen door een mens, de scheidsrechter, die níet met behulp van de techniek te objectiveren zijn. Er zal dus altijd discussie blijven. Misschien juist als je gebruik gaat maken van tv-beelden, dat zie je namelijk nu ook al gebeuren.

Maar een camera op de doellijn of het gebruik mogen maken van beelden bij de bepaling van buitenspel, dat is mijns inziens iets waarin het moderne voetbal professioneler moet worden. Iets wat ook heel leerzaam is voor de kinderen, dat je gebruik moet maken van de middelen om dingen zo goed mogelijk te kunnen doen.

hgrm

Ben het met Han eens.
We moeten eens accepteren dat het een spelletje is en dat een bal over de lijn of niet geen zaak van leven of dood is. We moeten alles een wat minder serieus nemen.
Niet de foute beslissingen maken het voetbal kapot, maar de commercie die er zo'n druk achter zet. Daar moet wat aan gebeuren.

Verder: Voetbal moet een universeel spelletje blijven.
Een veld, twee goals en een bal moet genoeg zijn. Of je nu in het Laakkwartier, in Wassenaar, in de Sahara of op Wembley bent.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

King Nothing

Citaat van: TeeZee op jun 06, 2010, 22:26:10
Nee, dat is allemaal niet zo. Er blijven nog zat beslissingen te nemen door een mens, de scheidsrechter, die níet met behulp van de techniek te objectiveren zijn. Er zal dus altijd discussie blijven. Misschien juist als je gebruik gaat maken van tv-beelden, dat zie je namelijk nu ook al gebeuren.

Maar een camera op de doellijn of het gebruik mogen maken van beelden bij de bepaling van buitenspel, dat is mijns inziens iets waarin het moderne voetbal professioneler moet worden. Iets wat ook heel leerzaam is voor de kinderen, dat je gebruik moet maken van de middelen om dingen zo goed mogelijk te kunnen doen.

Als je tv beelden danwel een camera op de doellijn toelaat is imo het einde zoek. Laat "de commercie" en "de media" maar eens wakker worden en niet zo'n ophef maken om elke fout die een scheidsrechter maakt. Vergissen is menselijk, dan gaat nooit veranderen en dat is zeker iets wat kinderen moeten leren. Als je alleen maar blijft focussen op fouten creëer je volgens mij past echt een verrotte maatschappij.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

TeeZee

Het is geen commerciëel vraagstuk, het gaat erom hoe je de sport zo eerlijk mogelijk maakt. De professionele middelen zijn er, maar het conservatisme binnen de FIFA is te groot. Sterker nog, ik denk dat de commerciëlen het óók graag houden zoals het is, om de reden die je zelf al aangeeft: de media hebben altijd veel stof om over te schrijven als er een foutieve beslissing genomen is met grote gevolgen voor het resultaat.

Peenvogel

En hou zouden ze dit wereldwijd willen invoeren? Zijn een WK en CL alleen belangrijk genoeg voor die technologische rompslomp of ook de derde divisie in Oezbekistan?

Ik kan me de woede van de Ieren goed voorstellen nadat ze door Henry waren geflikt. Maar dit gebeurt ook in de zesde onderbond. Waar leg je de grens welke wedstrijden belangrijk genoeg zijn voor hulpmiddelen? Laat het maar zoals het is. 22 spelers, een scheidsrechter die wat fouten maakt en aan het einde wint Duitsland ;)

Han

Citaat van: TeeZee op jun 06, 2010, 22:26:10Iets wat ook heel leerzaam is voor de kinderen, dat je gebruik moet maken van de middelen om dingen zo goed mogelijk te kunnen doen

Dat is een uitgangspunt dat ik zou kunnen huldigen in bij voorbeeld een educatieve setting of beoefening van wetenschap.

Sport is een bezigheid die uitstekend kan bijdragen tot het leren accepteren van autoriteit, teleurstelling en feilbaarheid.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op jun 07, 2010, 21:57:42Sport is een bezigheid die uitstekend kan bijdragen tot het leren accepteren van autoriteit, teleurstelling en feilbaarheid.
Nogmaals, er blijven nog genoeg beslissingen over die door de scheids genomen moeten worden. Bovendien is het voor een kind misschien nog wel moeilijker om de échte waarheid te accepteren i.p.v. een waarheid die misschien fout zou kunnen zijn.

En daarnaast voer je elektronische hulpmiddelen natuurlijk alleen maar in op de allerhoogste niveaus.

georgesv

#11
goeie docu over een corrupte Blatter/FIFA gezien
http://reporter.kro.nl/international/uitzendingen2010/100607_blatter.aspx

Han

Citaat van: TeeZee op jun 07, 2010, 22:11:08Nogmaals

Zwakke opening. Ik hoef dat niet eens toe te lichten.

CiteerBovendien is het voor een kind misschien nog wel moeilijker om de échte waarheid te accepteren i.p.v. een waarheid die misschien fout zou kunnen zijn.

Wat mij betreft zijn er voldoende andere leermomenten om dat te ervaren; er vanuit gaand dat jouw waarneming valide zou zijn.

Bij ijshockey is sprake van acceptatie wat jij aanbeveelt; zo'n hawkeye op doelhoogte. Weet jij of falende techniek ooit heeft bijgedragen tot contoverse?

Ik realiseer mij dat dit een gesloten vraag is en je dus weg kunt komen met 'nee'.

CiteerEn daarnaast voer je elektronische hulpmiddelen natuurlijk alleen maar in op de allerhoogste niveaus.

Uiteraard; waarheidsvinding dient zich niet af te spelen op lagere echalons.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op jun 07, 2010, 22:46:18Zwakke opening. Ik hoef dat niet eens toe te lichten.
Nogmaals.

CiteerBij ijshockey is sprake van acceptatie wat jij aanbeveelt; zo'n hawkeye op doelhoogte. Weet jij of falende techniek ooit heeft bijgedragen tot contoverse?
Ik heb het idee dat de efficiency van de voorbeeldfunctie van het IJshockey wat aan de magere kant is, want dat is toch die sport waar mannen in hoepelsportpakken op schaatsen elkaar de hersens inbeuken met stokken?

Als waterdicht argument wil ik bovendien aandragen dat de mogelijke voorbeeldfunctie van scheidsrechterlijke dwalingen toch aan de huidge generatie kinderen voorbij gaat, aangezien ze meestal lam of stoned zijn. Ik maak me daar dus niet zo'n zorgen over.

spons

Citaat van: TeeZee op jun 06, 2010, 16:53:13
http://www.nu.nl/sport/2263587/technologie-schadelijk-voetbalsport.html

Komt-ie weer met z'n "scheidsrechterlijke dwalingen horen bij de charme van het spel". Oneerlijk spel kan onmogelijk charmant zijn en het discussiemateriaal voor in de kroeg kan beter bestaan uit het spelletje zelf. De stelling van de dag is dan ook: ik ben het niet eens met de heer Blatter.

ik ben het volledig met Blatter eens, er is 40 jaar lang gediscussieerd over de goal in de WK finale van 1966.

Ik vind dat inderdaad de charme van het spel, net zoals discussies over strafschoppen, wel of geen buitenspel en of overtreding, gele en rode kaarten.
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen