Republic of Ireland and The North

Gestart door Maroboduus, aug 07, 2008, 14:55:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maroboduus

Aangezien er zich onder ons een aanzienlijk aantal 'Brittannofielen' bevinden, ben ik benieuwd naar wat hun mening tov de voetbalnaties Ierland en Noord-Ierland is. Ik zag dat AthleticHolanda binnenkort ook een tripje naar Cork/Cobh op de planning heeft staan. Wat is jullie mening over de Ierse en Noord-Ierse grounds? Misschien heeft iemand vragen met betrekking tot de edele voetbalsport en de Ieren?

Hier alvast de links met de speelschema's voor Ierland

eircom League of Ireland Premier Division

http://www.eircomloi.ie/the-divisions/premier-division/

eircom League of Ireland First Division

..en Noord-Ierland

JJB Sports IFA Premiership & Championship

http://irishpremierleague.com/fixtures.htm

Denniz1974

Zelf ben ik twee keer in Noord-Ierland geweest; in beide gevallen was Feyenoord het geldige excuus.

De eerste keer was in juli 1999 voor een bezoek aan een toernooi "The Belftast Challenge" met deelname van Liverpool FC, Feyenoord en de locale helden van Linfield FC en Glentoran FC.
Bij dit bezoek heb ik Windsor Park van Linfield FC twee keer bezocht (daar werd het toernooi gehouden) en heb ik The Oval van Glentoran één maal bezocht om de training van Liverpool FC bij te wonen.

The Oval vond ik een echt mooie, oude bak; het ademde voetbal. Windsor Park was een stukje moderner, meer een vierkante bak met losse tribunes.

Tijdens dit toernooi speelden beide clubs uit Belfast ook tegen elkaar; het klapte er flink op, erg fanatiek en veel strijd en inzet. Prachtig om mee te maken.

In mei 2002 ben ik nogmaals naar Belfast gegaan omdat Feyenoord er een oefenduel zou spelen tegen Crewe United (nee, niet Crewe Alexandra). Op het hele internet was niets over dit Crewe United te vinden, maar een aantal supporters hebben toch een verblijf in Belfast geboekt. Omdat er die dagen geen voetbal gespeeld werd (Feyenoord blies last-minute de boel af) hebben we die dagen in Belfast veel gewandeld en alle wijken en historische plaatsen bezocht. Ook de stadions van Crusaders en Cliftonville. Om eerlijk te zijn kan ik me van die stadions niet zo veel meer herinneren, behalve dat we overal gastvrij werden ontvangen en zonder probleem binnen mochten om foto's te maken.

@ Thom, Dennis en  Sebastiaan: Op m'n Hyves heb ik een foto staan van The Oval.


Maroboduus

Dat is dus ook de reden vanwaar The Oval bij de fotoquiz zo snel werd geraden:-) Vroeg me trouwens al af in welk verband Feyenoord daar ooit heeft gespeeld.

Zelf heb ik The Oval in het seizoen 2004/2005 bij de thuiswedstrijd van Glentoran FC tegen Dungannon Swifts FC bezocht. Ik vind The Oval ook een prachtige bak, heerlijk midden in het vervallen East Belfast gelegen, alwaar Georgie Best zijn jeugd door bracht. De jonge Georgie was ook een fanatiek supporter van de club. Zelf speelde hij slechts één maal op The Oval en wel in het shirt van Glentoran in een testimonial tegen Manchester United.
Onderaan enkele foto's van The Oval.

De grootste rivaliteit in het Noord-Ierse voetbal bestaat inderdaad tussen Glentoran en Linfield. Frapant is overigens dat beide clubs een fanatieke protestante achterban hebben en de stadions van beide clubs in aarts-protestante wijken staan. Het Windsor Park van Linfield ligt zelfs midden in het beruchte Falls. Crusaders FC is net als Glentoran en Linfield ook protestants, alleen Cliftonville en Donegal Celtic vertegenwoordigen de katholieken in het Belfastse voetbal, hoewel laatstgenoemde ploeg de afgelopen jaren in een sportief dal bivakkeerde.

De derby tussen Linfield en Glentoran wordt overigens traditiegetrouw ieder jaar op Boxing Day op Windsor Park gespeeld. Eén van de redenen waarom Linfield ook bij de andere protestante clubs niet lekker ligt, is het feit dat de Noord-Ierse nationale voetbalploeg haar wedstrijden in het stadion van Linfield afwerkt en een deel van de recetten ook de club ten goede komt. Daardoor heeft het Glasgow Rangers van Noord-Ierland (Linfield speelt namelijk in een identieke "kit" als de protestantse broeder uit Schotland) jarenlang grote financiële voordelen ten opzichte van de rest gehad en dat in een competitie waarin de financiële middelen uiterst beperkt zijn.

En dan hebben we het nog niet over Belfast Celtic gehad. Ik laat het er echter voor nu bij.










Sebastiaan_W

#3
Ik ben 1x in Ierland geweest en dit was onder andere samen met Spons. We hebben toen de laatste wedstrijd op Lansdowne Road bezocht, voordat het gesloopt werd. Dit was de oefenwedstrijd tussen Ierland en Nederland op 16 augustus 2006. Hieronder een fotoverslag.


Lansdowne Road in zicht.








Het oranje publiek bestond voor deze oefenwedstrijd uit een kleine 300 man.




In de rust even omgelopen












Denniz1974

Fraai stadion, jammer dat het plat is / gaat.
Maar eh ...(ff off topic) ... support jij het nederlands elftal ??????

Sebastiaan_W

Citaat van: Denniz1974 op aug 08, 2008, 11:50:57
Fraai stadion, jammer dat het plat is / gaat.
Maar eh ...(ff off topic) ... support jij het nederlands elftal ??????

De eerste interland die ik bezocht was tussen Tsjechië en Nederland in 2003. De uitbater van het supportershome van Telstar had 4 vrijkaarten via via bemachtigd en zodoende gingen we die kant op. Ook ben ik met nog een paar mensen naar het EK '04 geweest voor de kwart en halve finale van Oranje. Ook hier had ik ontzettend geluk mee en ik had het absoluut niet willen missen, echt geweldig!

Daarvoor had ik helemaal niks met het Nederlands elftal, maar het gebeuren in Portugal(vooral de optocht vanaf het centrum van Lissabon naar het stadion, welke live op de Portugese staatstelevisie werd uitgezonden) was een ware happening en heeft toen absoluut indruk op me gemaakt.

Vervolgens heb ik een passe-partout besteld kwalificatie voor het WK '06 en heb ik een passe-partout gehad voor de EK kwalificatie voor 2008(van de laatste heb ik weinig gebruik gemaakt). Nu heb ik geen passe-partout genomen, maar zal zo nu en dan wel een wedstrijd van het Nederlands Elftal bezoeken.

Met de toeschouwers die bij Oranje komen heb ik helemaal niks, veel te overdreven allemaal en het is net carnaval. Ook de sfeer op de trbunes vind ik niks. Het mag van mij allemaal wel een stuk fanatieker. Maar uiteraard support ik Oranje, want ik ben een Nederlander.

De reden dat ik naar Lansdowne Road ging had er vooral mee te maken dat die vlak daarna tegen de vlakte zou gaan en ik ben blij dat ik er naartoe ben gegaan. Ondanks dat het een oefenwedstrijd betrof zaten er 44.000 toeschouwers in het stadion en het is(was) gewoon een prachtbak! Daarbij heb ik een gezellige dag met Spons(tot dan kon ik hem nog niet) gehad en een wederzijdse kennis van ons.

AthleticHolanda

#6
Citaat van: Maroboduus op aug 07, 2008, 14:55:29
Aangezien er zich onder ons een aanzienlijk aantal 'Brittannofielen' bevinden, ben ik benieuwd naar wat hun mening tov de voetbalnaties Ierland en Noord-Ierland is. Ik zag dat AthleticHolanda binnenkort ook een tripje naar Cork/Cobh op de planning heeft staan. Wat is jullie mening over de Ierse en Noord-Ierse grounds? Misschien heeft iemand vragen met betrekking tot de edele voetbalsport en de Ieren?

Vind Ierland een prachtig land qua cultuur, natuur en politiek, dus buiten het groundhoppen zelf ga ik er graag heen. Maar omdat ik nu eenmaal verslaafd ben aan voetbal ga ik er ook voetbal kijken, alhoewel gaelic football en hurling eigenlijk betere alternatieven zouden zijn...

Wil sowieso nog naar Croke Park voor een voetbalwedstrijd voordat dat voorgoed verleden tijd is, en Noord-Ierland trekt me heel erg dus dat zal ook wel binnen niet al te lange tijd een keer volgen...

Over de grounds kan ik nog niet heel veel zeggen aangezien ik er pas vijf heb bezocht nu, maar de meeste zijn allesbehalve standaard en niet modern, precies wat me aanspreekt...

The Oval vind ik op plaatjes trouwens fantastisch, Cliftonville wil ik ook heel erg graag bezoeken, Linfield hoeft voor mij niet zo, die hebben té veel gelijkenissen met de Rangers, maar misschien is het júíst daarom wel goed om daar eens te kijken of die vooroordelen terecht zijn...

Maargoed;

Foto's van afgelopen weekend;
- Cork City - Bohemians
- Cobh Ramblers - Derry City

EDIT:
Heb trouwens wel een vraag, wordt de derby tussen Glentoran en Linfield altijd op Windsor Park gespeeld?
En trouwens bedankt voor de tip dat die altijd op boxing day is want die periode verveel ik me altijd, hehe...

AthleticHolanda

Trouwens de beste website m.b.t. tot de LOI vind ik www.elevenaside.com, irishfootballonline was ook heel goed maar die is helaas ineens verdwenen...

Maroboduus

Om gelijk maar even je vraag te beantwoorden: De derby tussen Linfield en Glentoran wordt alleen op Windsor Park gespeeld als Linfield thuisrecht heeft. Bij de traditionele derby op Boxing Day heeft Linfield echter automatisch thuisrecht. Dus er worden wel derbies tussen beide ploegen op The Oval gespeeld, alleen nooit op Boxing Day. Ik vraag me af of er elders in Europa een dergelijke merkwaardige 'beperking' in een competitieschema bestaat.

Vind het leuk om te horen dat er meer liefhebbers van het groene eiland en de Ierse cultuur op het forum zitten. Politiek zou ik overigens niet in dat rijtje willen scharen, maar ieder zijn mening natuurlijk.

Van de stadions in Dublin heb ik de meeste inmiddels bezocht, daaronder ook Croke Park. Heb vorig jaar de tweede EK-kwalificatie wedstrijd die de Ieren op Páirc an Chrócaigh speelden bezocht....de 1-0 overwinning op Slowakije. Stadion was toen met ruim 70.000 toeschouwers uitverkocht, hoewel er op de roemruchte Hill 16 nog plaatsen genoeg vrij waren.

Persoonlijk vind ik de grounds van Belfast echter nog mooier dan die van Dublin. Ondanks het feit dat ik ook geen liefhebber van Linfield ben, heeft Windsor Park toch wel wat. The Oval is natuurlijk prachtig, maar ook Seaview van Crusaders FC is een geweldig oud, vervallen stadion. Om nog maar te zwijgen over het in 1890 gebouwde Solitude van Cliftonville, het oudste stadion op het gehele Ierse eiland. Solitude schijnt echter op het moment verbouwd te worden. Ben benieuwd hoe het er na de verbouwing uit zal zien. Zelf heb ik alle vier de grounds met een wedstrijd bezocht, enkel Donegal Celtic mist nog...hoewel dit stadion eigenlijk niet in Belfast is gelegen en vergeleken met de andere vier helemaal niets voorsteld.

Maroboduus

@AthleticHolanda

Overigens leuke berichten over Cork en Cobh op je site. Heb die twee zelf ook ooit in een dubbel gepakt en ben toen ook met de trein van Cork naar Cobh en weer terug getuft....ik vond het ook een fantastische route.
Ik ken trouwens geen enkel ander veld dat zo schots en scheef ligt als dat van Cobh Ramblers....je ziet het hoogteverschil tussen beide doelen duidelijk aan de typisch Ierse muurtjes langs het veld.

AthleticHolanda

Citaat van: Maroboduus op aug 13, 2008, 13:56:00
Om gelijk maar even je vraag te beantwoorden: De derby tussen Linfield en Glentoran wordt alleen op Windsor Park gespeeld als Linfield thuisrecht heeft. Bij de traditionele derby op Boxing Day heeft Linfield echter automatisch thuisrecht. Dus er worden wel derbies tussen beide ploegen op The Oval gespeeld, alleen nooit op Boxing Day. Ik vraag me af of er elders in Europa een dergelijke merkwaardige 'beperking' in een competitieschema bestaat.

Toch erg merkwaardig als je het mij vraagt, wat is de reden dat ze niet gewoon om en om thuis spelen op Boxing Day?

Een derby op The Oval lijkt me veel leuker, maar een wedstrijd op Boxing Day valt qua periode weer veel beter...

Citaat van: Maroboduus op aug 13, 2008, 13:56:00Van de stadions in Dublin heb ik de meeste inmiddels bezocht, daaronder ook Croke Park. Heb vorig jaar de tweede EK-kwalificatie wedstrijd die de Ieren op Páirc an Chrócaigh speelden bezocht....de 1-0 overwinning op Slowakije. Stadion was toen met ruim 70.000 toeschouwers uitverkocht, hoewel er op de roemruchte Hill 16 nog plaatsen genoeg vrij waren.

Is het makkelijk kaartjes krijgen nu ze op Croke spelen?

Citaat van: Maroboduus op aug 13, 2008, 13:59:21
Overigens leuke berichten over Cork en Cobh op je site. Heb die twee zelf ook ooit in een dubbel gepakt en ben toen ook met de trein van Cork naar Cobh en weer terug getuft....ik vond het ook een fantastische route.
Ik ken trouwens geen enkel ander veld dat zo schots en scheef ligt als dat van Cobh Ramblers....je ziet het hoogteverschil tussen beide doelen duidelijk aan de typisch Ierse muurtjes langs het veld.

Precies! In het begin dacht ik, het zal wel aan mij liggen, maar het is toch écht zo, ongelooflijk eigenlijk dat er gewoon gespeeld mag worden...

Maroboduus

CiteerIs het makkelijk kaartjes krijgen nu ze op Croke spelen?
Het probleem in Ierland is natuurlijk dat het nationale elftal mateloos populair is. Toch zie je duidelijk een verschil voor wat betreft de toeschouwersaantallen tussen vriendschappelijke interlands en officiële kwalificatiewedstrijden. De Ierse voetbalbond verkoopt de tickets via Ticketmaster(www.ticketmaster.ie), zodat het nagenoeg onmogelijk is om vanuit het buitenland aan tickets te geraken voor een wedstrijd waarvoor in Ierland grote interesse bestaat. De wedstrijd waar ik bij was trok 71.279 toeschouwers en dat was nota bene tegen Slowakije. Ik had op voorhand geen ticket kunnen bemachtigen, maar had het geluk dat ik in de bus van het vliegveld naar de binnenstad een Slowaakse tickethandelaar ontwaarde. Weliswaar bleken de tickets die hij in zijn handen hield, tickets voor de volgende CL-match van AC Milan te zijn, maar navraag leerde dat hij ook tickets voor de wedstrijd van die dag had. De zgn. "vriendenprijs" die ik hem ervoor betaald heb, was vrij fors, hoewel de prijzen voor zulke wedstrijden in Ierland ook via het officiële circuit fors zijn. Uiteindelijk zaten we in het vak met de Slowaken, wat ik persoonlijk helemaal niet erg vond - in tegendeel zelfs.
Hieronder nog een kleine impressie van die wedstrijd.






Ici c est Paris

Mooie foto's. Misschien een domme vraag, maar hoort die ene kant open of is het nog in aanbouw?

Maroboduus

Citaat van: Ici c est Paris op aug 16, 2008, 21:34:00
Mooie foto's. Misschien een domme vraag, maar hoort die ene kant open of is het nog in aanbouw?

Is geen domme vraag. Om hier een antwoord op te geven, citeer ik even wikipedia (is in dit geval wel zo gemakkelijk)

"Hill 16 officially called Dineen/Hill16 is a terraced stand on the railway side of Croke Park, the show piece stadium of the Gaelic Athletic Association in Dublin City, Ireland. When Croke Park was first used for Gaelic games the Railway End of the park was little more than a mound of earth. Before known as Hill 16, it was called Hill 60, because it was a mound measuring 60m - like Hill 60, a battle fought in World War I. There is debate over how the terrace became known as Hill 16, however, the most common explanation is that the rubble from the 1916 Easter Rising in Dublin was used to build a more permanent terrace at the ground. The Hill has always lagged behind the rest of the stadium in terms of comfort. It was only in 1936, when the Cusack Stand was redeveloped, that the turf and mud of Hill 16 was replaced with concrete terracing.

It was after the 1983 All-Ireland Football Final between Dublin and Galway, where overcrowding on Hill 16 caused a few supporters to suffer injuries, that the GAA decided to rebuild the Hill. This work was completed in 1988, allowing a capacity of 10,000 spectators. In the mid 1990s the GAA came up with a masterplan to rebuild the whole stadium. It was envisaged that Hill 16 would be replaced with an all-seated stand, however, this met with opposition from Dublin supporters. There were also the problems of the nearby railway line and the fact that the GAA doesn't own any of the land behind Croke Park. The plans were redrawn and a new, terraced area was built at a cost of €25 million. The new Railway End, which includes Hill 16 and the Nally terrace, are capable of holding more than 9,000 spectators."

Voor zover ik weet zijn er in de loop der jaren steeds weer plannen geweest om dit deel bij de rest van het stadion te betrekken, echter lagen de bewoners van de achterliggende huizen, of de landlords daarvan, telkens weer dwars. Inmiddels heeft Hill 16 een soort cult-status verworven, waardoor de wil om aan de huidge situatie iets te veranderen is verdwenen.

Nog even kort ter info: The GAA is dus de overkoepelende organisatie van de Ierse sporten Gaelic Football en Hurling. Croke Park is nog altijd eigendom van de GAA en geheel gebouwd door de inkomsten van deze niet professionele organisatie. Porfs zijn in het Gaelic Football en Hurling nog altijd taboe en tot 2007 waren rugby en voetbal ongewenste, "Engelse" sporten, die men niet in het eigen stadion duldde. Brede, nationale discussies en een grote zak met geld hebben in dat langdurige proces uiteindelijk verandering gebracht, hoewel zowel de rugby- als de voetbalbond slechts een tijdelijke toestemming hebben om het stadion te mogen gebruiken.


Maroboduus

Nu ik toch bezig ben, hier nog een aantal foto's uit mijn privé archief van Ierse grounds uit de hoogste divisie:

Brandywell Stadium, Derry (Brits: Londonderry)
07-04-2006 Derry City FC - Bohemian FC 1-0 (eircom League Premier Division) - ca. 3.500 toeschouwers