Andere sporten bezoeken

Gestart door Joost, dec 16, 2008, 13:06:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Een heel eenvoudig topic. Welke sporten bezoek je wel eens naast het voetbal?

Zelf ga ik regelmatig naar de Smoke Eaters in Geleen (ijshockey) en naar volleyballers van VC Landgraaf in de Eerste Divisie. Ook honkbal vind ik erg leuk maar dat wordt hier in de buurt op zulk laag niveau gespeeld dat 't het aanzien niet waard is. Eenmaal zag ik een cricketwedstrijd van HCC Heerlen en in Engeland zag ik een Rugby League wedstrijd.

Graag zou ik in de toekomst in de US een ijshockey en honkbalwedstrijd zien. In Nederland zou ik wel eens een handbalwedstrijd en een hockeywedstrijd willen zien.

HJanneman

#1
Groningen is een echte sportstad, behalve een fanatieke achterban voor het voetbal(zelfs toen Groningen degradeerde kwamen er gemiddeld nog meer dan 8000 supporters in het Oosterpark) is men ook heel fanatiek met Basketbal.
Voorheen Donar, nu Capitals wordt wekelijks aangemoedigd door tenminste 2000 man en dit kan oplopen tot 4000.
Er gaan dan heuze waves door de hal, en het spelletje zelf biedt ook genoeg momenten om van je stoeltje op te veren, omdat er aan de lopende band scores en 'fouls' worden gemaakt.
Naast voetbal en basketbal is er dan ook nog de ijshockeyploeg grizzlies(eenmaal bezocht, ook heel leuk: veel actie, zoals ijshockeyers die tegen de boarding gebeukt worden en daarna met elkaar op de vuist gaan, wat een serieus onderdeel van de sport lijkt, want echt ingegrepen werd er niet door de ref, en het publiek vond het ook machtig mooi).
Daarnaast kun je in Groningen nog naar korfbal(Nic), waar redelijk wat volk op af komt, maar dat kan me totaal niet boeien.

Op vakantie in Amerika heb ik een honkbalwedstrijd bezocht tussen de Detroit Tigers en de New York Yankees.
Dat is toch een echte aanrader: er wordt wat geforceerd gesupport d.m.v. voorgekauwde melodieën door de speakers en gebaren op de beeldschermen(maargoed, gebeurt dit in het voetbal niet door mannetjes met megafonen?), maar zo'n wedstrijd is een hele middagbesteding, want je zit zo 3 uur in het stadion.
In iedere periode van het jaar worden verschillende sporten gehouden, zo kun je in de winter dus prima naar basketbal en ijshockey en in de zomer naar baseball en american football.
Er worden hele shows om de wedstrijden gehouden en het stadion van de Tigers leek net een attractiepark, zo konden kinderen op de omloop zelf honkballen door ballen die uit een machine kwamen terug te slaan.
Verder hoef je niets te missen tijdens het kopen van eten, want alle soorten snacks komen langs op de tribunes en geld geef je door aan je buren, of je gaat naar één van de stands in de omloop waar je op megaschermen de wedstrijd kunt blijven volgen.
Ook was er een vuurwerk, licht en fonteinshow voor, tijdens en na de wedstrijd.
Je bent dus wel even zoet.

edit:




Ik bezocht toendertijd ook het terrein van de sportafdeling van de universiteit van Michigan in het nabijgelegen Ann Arbor, daar stond een bouwwerk wat ik nog indrukwekkender vond dan waar de profs het in doen:



Het is een simpel stadion met veel minder poespas dan wat je bij de profs tegenkomt, maar het is grootser en wordt beter bezocht dan de profs, omdat de VS een land is waar de profcompetitie minder traditie kent dan de universiteitscompetitie. De universiteit staat, bij wijze van, meer voor de staat dan de profclub in die staat, overal kon je in Michigan dan ook bij lokale sportwinkels shirts, petjes en andere merchandising krijgen van de universiteitsploegen van Michigan.
Het lijkt me dan ook geweldig om eens zo'n wedstrijd te bezoeken en tussen meer dan 100.000 mensen te zitten.
Ik weet niet of deze 100.000 ook gehaald worden als er 'soccer' gespeeld wordt, maar bij een belangrijke american footballwedstrijd is dat een zekerheidje.

Voor wie meer informatie wenst over dit stadion in Michigan: http://www.umich.edu/stadium/history/ .

Denniz1974

Ik ben ooit op uitnodiging naar een wedstrijd om het WK hockey in Utrecht gegaan. De Nederlandse dames wonnen van de dames uit Nieuw Zeeland met 2-1. Werd gespeeld in Nieuw Galgenwaard. Ik weet er niet veel meer van en dat wil ik ook graag zo houden.

Bossche Bol

Ik bezoek tijdens mijn vakanties in Amerika altijd een aantal honkbalwedstrijden. De route wordt er zelfs een  beetje op aangepast.
Komende zomer staat alweer een bezoek gepland aan 3 MLB teams (brengt mijn totaal dan op 19 MLB-stadions): Cincinnati Reds, Kansas City Royals en de St. Louis Cardinals. Ook de minor leagues zijn leuk om te zien.
Baseball is een geweldig mooie sport en het is een belevenis om daar 3-4 uur te zitten. Verveel me geen moment.
Ik heb ook ooit een NFL wedstrijd bezocht en in Toronto een wedstrijd in de CFL. Maar American Football is toch niet echt mijn ding.
De NBA en NHL staan hoog op mijn verlanglijstje maar die competities zijn afgelopen of in de play-off fase aanbeland als ik daar op vakantie ben. Kans op een ticket is dan vrijwel nihil. Misschien maar eens een lang weekend NYC in de winter?

Hier in mijn woonplaats bezocht ik wel eens een IJshockey wedstrijd, maar de Red Eagles zijn ver weggezakt en hebben lang zelfs geen 1e team meer gehad. Dit seizoen sinds jaren weer wel, misschien dat ik weer een keertje ga kijken.
Verder bezocht ik soms een basketball wedstrijd van de Eiffel Towers (en voorheen EBBC).
De plaatselijke hockeyteams(m/v) die ook op een (zeer) hoog niveau spelen laat ik aan me voorbijgaan. Dat wereldje is niet de mijne.
Laatste nieuwe stadion: Städtisches Stadion an der Grünwalderstraße (Bayern München U19 - Viktoria Plzeň U19, 23-10-2013)

Pieros

Naast voetbal ben ik een paar keer bij het basketbal (Wyba en Matrixx Magixx) en ijshockey (Nijmegen) geweest en heb ik vele wedstrijden futsal gezien in Wijchen (Depa, Yakumo en Oriënt Plaza). Op zich wil ik dit wel vaker gaan kijken, maar het komt er eigenlijk gewoon niet van. Honkbal, rugby en American football staan nog op mijn lijstje om een keer in Nijmegen te bezoeken. Is zover ik weet alledrie niet zo'n hoog niveua, maar lijkt me gewoon leuk om het een keer te zien.

hgrm

Honkbal in Nijmegen? De Hazekamp als ik me niet vergis. Inderdaad niet zo'n hoog niveau, iets van tweede klasse. In de Nijmegen zit bij mijn weten ook geen club die hoger speelt, of je zou Robur in Apeldoorn of één van de Brabantse clubs in de eerste klasse moeten gaan. Maar dan kun je natuurlijk net zo goed bij ons in Bussum langskomen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

Wielrennen staat hoog en heb ik al een paar keer bezocht, daarnaast zag ik wedstrijden op het WK honkbal een paar jaar geleden in Nederland en ben ik naar de ChampCar geweest in Assen vorig jaar, en zelfs eens naar de tennistoernooien in Rotterdam en Rosmalen, maar er zijn geen sporten die ik structueel bezoek buiten voetbal.

Pieros

Citaat van: hgrm op dec 16, 2008, 16:55:00
Honkbal in Nijmegen? De Hazekamp als ik me niet vergis. Inderdaad niet zo'n hoog niveau, iets van tweede klasse. In de Nijmegen zit bij mijn weten ook geen club die hoger speelt, of je zou Robur in Apeldoorn of één van de Brabantse clubs in de eerste klasse moeten gaan. Maar dan kun je natuurlijk net zo goed bij ons in Bussum langskomen.

Ik bedoel inderdaad de Hazenkamp. Als ik de smaak te pakken heb, kom ik wel een keer naar Bussum. Welke club speelt daar ook alweer?

hgrm

HCAW natuurlijk!

Het Feyenoord van het honkbal. De resultaten zijn al een paar jaar K met P, maar er is nergens zo veel publiek als in Bussum.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Pieros

Citaat van: hgrm op dec 17, 2008, 20:46:45
HCAW natuurlijk!

Het Feyenoord van het honkbal. De resultaten zijn al een paar jaar K met P, maar er is nergens zo veel publiek als in Bussum.

Hoeveel mensen moet ik me daar dan bij voorstellen?

hgrm

Een paar honderd, tegen de grote tegenstanders (vooral Neptunus en Hoofddorp) nog meer.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

In Engeland mocht ik destijds tijdens een verblijf van vier maanden graag naar windhondenrennen op Wembley en gokken op uitslagen. Een sinistere affaire in een vrijwel onverlicht stadion waarbij de met lampen gemarkeerde racetrack voor een spookachtige guirlande-effect zorgde.

Op de hoofdtribune stonden aan weerszijden van het beroemde balkon bookmakers met krijtborden voor de quoteringen. Het waren gemixte gezelschappen van elkaar beconcurrerende 'kantoren'. De bookmakers waren uitgerust in onberispelijke kledij, compleet met bolhoed, lange jas en witte handschoenen. Via onbegrijpelijke handgebaren werden de kampen over en heen op de hoogte gebracht van de quoteringen van elkaar. Het waren dan de wat morsige 'handlangers', werkloze vijftigers met een bijbaantje, die voor het geldverkeer van de 'gokkers' zorg droegen.

In Nederland ben ik een tijdje woonachtig geweest in de buurt van Hilversum en ik mocht toen graag wekelijks de plaatselijk drafbaan bezoeken die grensde aan het Gemeentelijk Sportpark met haar Dudok-juweel.

Ook ben ik met regelmaat aangetroffen op de Interpolis en Hoogovens schaaktoernooien.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

#12
Probeer me eens uit te leggen waarom je gaat kijken naar volwassen mannen die met stukjes hout op een plank aan het spelen zijn.

Overigens ben ik ook ettelijke malen, als jochie, door m'n ouders meegesleept naar genoemde paardenbaan. Ik heb er en nog steeds voortdurende hekel aan knollen aan overgehouden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

De sporten die ik wel eens bezocht heb:

Vaak:
Zaalvoetbal (13 jaar zvv Hilversum, hooguit 5 officiële wedstrijden gemist in die periode)
Honkbal (HCAW uit en thuis)
Rugby (Union en League, vooral in Engeland)
Wielrennen (zesdaagse, af en toe een touretappe)

Incidenteel:
Cricket (NL-Ierland en Notts-Surrey)
Basketball (Omniworld-EBBC)
Schaatsen (Marathon Amsterdam)
Autosport (Marlboro Masters, Champcar)
American Football (Admirals)
Paardenraces (zie vorige post)

In de planning:
IJshockey
Hockey (Wagener Stadion)
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: hgrm op dec 17, 2008, 22:50:04
Probeer me eens uit te leggen waarom je gaat kijken naar volwassen mannen die met stukjes hout op een plank aan het spelen zijn.

Ik vind schaken een fascinerende denksport en ik speel het zelf op matig niveau tot op de dag van vandaag, hetzij met Mohamed Abdou in een shisha-café op straat, hetzij op internet tegen een computer. Dat laatste heeft als voordeel dat je geen bemoeizuchtige en zichzelf schromelijk overschattende werkloze Nubiër in nicotinejurk als omstaander in je nek hebt die denkt dat hij alles beter weet dan een Europeaan; indachtig de Egyptische volksziekte nummer één.

Bij schaaktoernooien is sprake van een auditorium waar een grootmeester uitlegt geeft bij een geprojecteerde partij. Als drieste aanvaller probeerde ik daar dan iets van op te steken.  
Strangely Devoted or Mentally Disturbed