Stadions Belgische Eerste Klasse, 2012-2013

Gestart door Victor Charlie Hotel, okt 28, 2012, 23:20:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Victor Charlie Hotel

Zaterdag 27 oktober 2012 een bezoek gebracht aan het Stade du Pays de Charleroi, voordat de bovenste "ring" eraf wordt gehaald. Sporting Charleroi speelde tegen Anderlecht. Charleroi, de kampioen van Tweede Klasse van het vorig seizoen, tegen het sjieke Anderlecht, dat ieder seizoen voor niets minder dan de titel gaat.

De match begon een uur later, omdat er in een woning vlakbij het stadion een gijzeling aan de gang was, waarvoor de hele straat werd afgezet.



Na dit oponthoud konden we dan eindelijk het stadion betreden. Opvallend was dat voor deze wedstrijd (tegen Anderlecht!)  maar weinig mensen de weg naar het stadion wisten te vinden, ruim 10.000 bezoekers. En dat in een stadion met een capaciteit van thans ruim 24.000 personen.  Aan klantenbinding doen ze bij Charleroi ook niet alles, getuige mijn zitplaats:



Hoewel de uitwerpselen van de gevleugelde bewoners van het stadion al hard waren, heb ik toch maar de uitgedeelde flyers als "zitkussen" gebruikt. Hebben ze dan toch nog nut.

De match zelf was boeiend. Anderlecht begon dominant, kreeg ook een aantal kansen, maar wist geen goal te scoren. Charleroi kwam na een klein half uur beter in de wedstrijd. Onder leiding van de uitblinkende Onur Kaya (die wij in Nederland nog van Vitesse kennen) en de boomlange, sterke spits Giuseppe Rossini (ex-speler van FC Utrecht) kwam Charleroi door een goal van laatstgenoemde zelfs op een 1-0 voorsprong. Daar ging een misser van Anderlecht-keeper Proto, die volledig mistastte bij de voorzet, aan vooraf.

Diezelfde Proto beklaagde zich aan het begin van de tweede helft bij de scheids omdat hij werd bekogeld met o.a. bekers bier. Waar hebben we dat eerder meegemaakt met hem? Hoe dan ook, Proto maakte een paar minuten later zijn tweede flater door de bal uit een vrije trap via een eigen verdediger in zijn eigen doel te tikken, 2-0. De wedstrijd ging daarna op en neer. Anderlecht probeerde de wedstrijd te keren, maar miste de kansen of had pech (schot tegen de kruising). Charleroi profiteerde van de ruimte die de Brusselse ploeg weggaf, maar kon de voorsprong ook niet uitbreiden.

Het was daarom een verdiende overwinning voor de Walen. De Brusselse fans waren not amused en hadden geen applaus over voor hun ploeg, enkel een bekertje bier dat op het veld werd geworpen. Eén supporter raakte helemaal de weg kwijt en rende het veld op, om vervolgens na een korte "ereronde" weer de tribune op te gaan:



Met een laatste blik op het stadion gingen wij toen maar richting het hotel:




Victor Charlie Hotel

In ons streven nog vóór Oud en Nieuw alle stadions in de Belgische Eerste Klasse te hebben bezocht, zijn we zaterdag 3 november jl. naar YR KV Mechelen-RSC Anderlecht geweest. De EC2-winnaar van 1988 (!) is thans een modale ploeg met Harm van Veldhoven (ex-Roda JC) als trainer en o.a. Mads Juncker, Thomas Enevoldsen en Nicklas Pedersen als smaakmakers, gekomen vanuit de Eredivisie.

Aangezien ook deze club wil verhuizen naar een nieuw, modern(er) stadion, moesten wij natuurlijk snel het huidige Argosstadion Achter de Kazerne bezoeken. En de wedstrijd tegen Anderlecht is dan natuurlijk een mooi affiche (tenminste, dat hoopten wij).

Zoals een aantal onder ons wel weten, bestaat het stadion uit 4 afzonderlijke tribunes, waarbij de "lange" staantribune en de combi-tribune aan de korte zijde opvallen:





De authentieke sfeer spat ervan af:







Ouderwets kaartje knippen:


Ook de suppoosten zijn zoals je ze niet vaak meer tegenkomt:

Zij collecteerden voor een 6-jarig jongetje dat aanstaande maandag (5-11) aan kanker wordt geopereerd.

Eén van de bijnamen van de club:


De wedstrijd zelf was een eenzijdig verhaal: Anderlecht domineerde en maakte dat deze keer ook waar: 1-4. Het kon zich ook permitteren kansen te missen:


KVM was onmachtig en miste hun topspits, die 4 plaatsen naast ons zat:


Al met al een ouderwets avondje voetbal, met alleen als minpunt een ongelijkwaardige wedstrijd. Na het nuttigen van de al even traditionele wafel en Vlaamse Frieten vertrokken we weer huiswaarts, om de volgende dag Twente-Feyenoord te kunnen bezoeken.

Terranova

Mooie verslagen !
Verslagje van Mechelen is erg herkenbaar, aantal weken geleden nog geweest. Ook de fanfare voor de wedstrijd gezien ? Prachtige club. Zit Junker nou serieus op zijn IPAD te kijken ? (overigens is hij op papier de topspits, ik hoorde de supporters nogal klagen over hem).

Joost

Het is al tijden geleden dat ik nog eens op Achter de Kazerne geweest ben. Dit seizoen nog maar eens terug om Harm van Veldhoven en Junker in actie te zien. Maar die plannen van een nieuw stadion zijn al zeker 15 jaar oud, is er nu dan wel iets concreet?

Terranova

Schijnt dat er een gemeenschappelijk stadion gaat komen (nog niet concreet volgens mij) waar zowel KV als RC gaan spelen.
Uiteraard zijn de supporters het hier niet mee eens.

Joost

Citaat van: Terranova op nov 05, 2012, 14:52:58
Schijnt dat er een gemeenschappelijk stadion gaat komen (nog niet concreet volgens mij) waar zowel KV als RC gaan spelen.
Uiteraard zijn de supporters het hier niet mee eens.

Dat is heel erg oud nieuws van zeker 8 jaar geleden en inmiddels achterhaalt lees ik net!

Na dit seizoen gaat de lange staantribune en de Telenettribune tegen de vlakte. Voor de staantribune komt een nieuwe zittribune in de plaats. Op de plek van de Telenettibune komt een nieuw tribune met staanplaatsen die kunnen worden omgebouwd naar zitplaatsen mocht KVM Europees spelen.


Terranova

Citaat van: Joost op nov 05, 2012, 15:16:52
Dat is heel erg oud nieuws van zeker 8 jaar geleden en inmiddels achterhaalt lees ik net!

Na dit seizoen gaat de lange staantribune en de Telenettribune tegen de vlakte. Voor de staantribune komt een nieuwe zittribune in de plaats. Op de plek van de Telenettibune komt een nieuw tribune met staanplaatsen die kunnen worden omgebouwd naar zitplaatsen mocht KVM Europees spelen.

Oh, heb dit pasgeleden nog ergens gelezen.
Dit is een bericht uit 2008 wat ik kan terugvinden; http://www.gva.be/regio-mechelen/mechelen/locatie-nieuw-stadion-voor-kv-en-racing-mechelen-ligt-vast.aspx
Maar meen dit ook nog in een bericht van vorig jaar gelezen te hebben.

Als klopt wat jij schrijft dan zou dat eeuwig zonde zijn. De staantribune die zoveel sfeer geeft vervangen voor een zittribune en dan de prachtige ouderwetse zittribune achter de goal vervangen voor een staantribune..... BAH.
Ik begrijp dat ze met de tijd mee moeten blabla, maar dat ze er ook eens iets aan doen om de cult te behouden zeg...

Koning Kriel

Die staantribune is echt geweldig. Ik mocht daar vorig jaar staan tijdens Mechelen - Lierse en heb me kostelijk vermaakt. Een van de mooiere voetbalavondjes van het vorige seizoen. Gelukkig komen er nog wel staanplaatsen terug.

Terranova

Citaat van: Koning Kriel op nov 05, 2012, 15:46:47
Die staantribune is echt geweldig. Ik mocht daar vorig jaar staan tijdens Mechelen - Lierse en heb me kostelijk vermaakt. Een van de mooiere voetbalavondjes van het vorige seizoen. Gelukkig komen er nog wel staanplaatsen terug.

Achter de goal ja.... niets mooier dan een staantribune over de volledige lange zijde :)

voetbalfan

Citaat van: Victor Charlie Hotel op nov 04, 2012, 23:30:19
In ons streven nog vóór Oud en Nieuw alle stadions in de Belgische Eerste Klasse te hebben bezocht.

En welke zijn dat nog allemaal als ik vragen mag?

HRM1880

Citaat van: Joost op nov 05, 2012, 15:16:52
Dat is heel erg oud nieuws van zeker 8 jaar geleden en inmiddels achterhaalt lees ik net!

Na dit seizoen gaat de lange staantribune en de Telenettribune tegen de vlakte. Voor de staantribune komt een nieuwe zittribune in de plaats. Op de plek van de Telenettibune komt een nieuw tribune met staanplaatsen die kunnen worden omgebouwd naar zitplaatsen mocht KVM Europees spelen.
Zo is het inderdaad. Nadat ze daar verzoend hebben met vroegere sterke man en koekjesmagnaat Willy Van den Wijngaert is het ineens snel gegaan.

Victor Charlie Hotel

Citaat van: Terranova op nov 05, 2012, 09:04:11
Mooie verslagen !
Verslagje van Mechelen is erg herkenbaar, aantal weken geleden nog geweest. Ook de fanfare voor de wedstrijd gezien ? Prachtige club. Zit Junker nou serieus op zijn IPAD te kijken ? (overigens is hij op papier de topspits, ik hoorde de supporters nogal klagen over hem).
De fanfare vóór de wedstrijd hebben we idd gezien. Is eigenlijk ook een origineel aspect van de club. Daarom toch maar de foto:

Juncker zat idd samen met zijn vriendin en 2 andere dames (waaronder ws zijn moeder) meer op zijn iPad te kijken dan naar de wedstrijd. Ik noem hem een topspits vanwege zijn periode bij Roda JC, maar over zijn prestaties bij Mechelen moet ik je eerlijk gezegd het antwoord schuldig blijven.

Victor Charlie Hotel

Citaat van: voetbalfan op nov 05, 2012, 17:39:22
En welke zijn dat nog allemaal als ik vragen mag?

Nu nog Waasland-Beveren, Bergen/Mons, Zulte-Waregem en Lierse SK. Bij deze clubs is het ons nog niet gelukt tickets te bemachtigen. Lokeren en Kortijk gaan we nog bezoeken.

voetbalfan

Citaat van: Victor Charlie Hotel op nov 05, 2012, 23:28:53
Nu nog Waasland-Beveren, Bergen/Mons, Zulte-Waregem en Lierse SK. Bij deze clubs is het ons nog niet gelukt tickets te bemachtigen. Lokeren en Kortijk gaan we nog bezoeken.

Bwah ik denk niet dat een van deze vier clubs snel uitverkoopt en dan nog kan je tijdig kaarten reserveren. Ik weet wel niet hoe het zit in Zulte Waregem nu ze mee aan de leiding staan maar mij lijkt het toch nooit uitverkocht. Bergen verkoopt één maal per jaar uit en dat is tegen Standard en die wedstrijd is net geweest dus veel succes met het bezoeken!