Promotie/ Degradatie België 2020/ 2021

Gestart door watergatehopper, jan 13, 2021, 20:08:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Saltacampos

#45
Citaat van: Joost op apr 11, 2021, 00:38:23
1 treffer na een kwartier was voldoende voor Seraing om Deinze te verslaan.

Daarmee is de marge naar Lommel nu 8 punten. Lommel mag nog drie keer spelen dit seizoen en moet dus alle duels winnen. Bij een gelijke stand telt eerst het aantal zeges (dat zou in dat geval gelijk zijn) en daarna het doelsaldo. Seraing heeft nu +15, Lommel +4.

Ander nieuwtje; VOS Reinaert, een omnisportvereniging in het Waasland gaat komend seizoen overstappen van het recreatief voetbal naar de laagste provinciale klasse. Dat is een vereniging die dichter bij het Nederlandse dan bij het Belgische model staat.
Dat wist ik niet, dus een club bij in Oost-Vlaanderen. Ik hou het in de gaten, al denk ik niet dat ik voor een wedstrijd in Vierde Provinciale naar het Waasland ga rijden, tenzij het Lokeren of zo is.

Ik vind België en Nederland niet zo makkelijk te vergelijken qua niveau, ik denk wel dat de Eredivisie over het algemeen een hoger niveau heeft dan 1A. Het hoogste amateurniveau vind ik een ander verhaal, daar zag ik bij mijn bezoek aan Katwijk vorig seizoen dat de beleving en belangstelling inderdaad groter is dan in 1 Amateur, maar het niveau van het voetbal vond ik danig tegenvallen, vooral omdat het om een wedstrijd in de top van de klassering ging. Er werd wel heel vaak gewoon voor de lange bal gekozen zonder op te bouwen van achterin uit en defensief was het ook allemaal niet best, maar misschien had ik pech met de wedstrijd en is het anders beter. Ik wil dat zeker nog verder uitzoeken.

Wat de veelvuldige fusies in het Belgische voetbal betreft zie ik verschillende redenen: in het profvoetbal om te overleven als profclub en omdat de schaalvergroting veel clubs daartoe dwingt (dat is al vanaf de jaren zeventig sterk aan de gang), in het amateurvoetbal spelen (deels) andere factoren: het terugvallend aantal vrijwilligers bij veel clubs, gemeenten die aandringen op fusies om zo interessante stukken grond in handen te krijgen die ze dan voor woningbouw kunnen gebruiken, één modern vaak afgelegen complex voor de fusieclub in ruil voor twee, drie of soms vier velden waar je huizen op kan neerpoten die voor veel belastinginkomsten zorgen en waarmee je je politieke vrienden in de bouwsector kan bedienen.  Daarnaast het feit dat zelfs tot op heel laag niveau vrij pittig betaald wordt om een potje te voetballen, dat lukt zolang je één of andere lokale megalomaan vindt die de interessante wil uithangen of de grote jan wil zijn in het dorp, maar eens die wegvalt, is fuseren vaak de enige oplossing om te overleven.

Ik vind de situatie in de lagere afdelingen van het Nederlandse amateurvoetbal veel gezonder: niemand wordt betaald om te voetballen, de lokale verankering is groot, waardoor je ook makkelijker je spelers houdt (waarom zou je in godsnaam naar elders gaan als je niet wordt betaald ?) en vrijwilligers vindt die ook een sterke band met de club hebben en gerespecteerd worden. Dan is fuseren overbodig.
Over land and sea

hgrm

Qua niveau vind ik het ook lastig te beoordelen; daarvoor moet je regelmatig ploegen tegen elkaar laten spelen. Maar de hele entourage in de Nederlandse 2e/3e divisie vind ik een stuk "gezonder" (kan geen beter woord vinden) dan in de Belgische amateurreeksen. Dan heb ik het er over hoe verzorgd de complexen er bij liggen, hoeveel vrijwilligers/functionarissen er rond lopen, de inrichting van de kantine, de hoeveelheid en opbouw van het publiek, de hoeveelheid reclameborden, de websites. Dat soort dingen. In België heb ik het idee dat het geld alleen op het veld terecht komt en dat de men de rest laat verslonzen terwijl er in Nederland beleid wordt gevoerd waar de hele club beter van wordt (op een enkele uitzondering na).
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jef400

De uitzonderingen die dan na uiterlijk vijf jaar ook weer op het Zeister kerkhof der teloorgegane verenigingen terecht komen.

hgrm

Citaat van: Jef400 op apr 11, 2021, 17:54:34
De uitzonderingen die dan na uiterlijk vijf jaar ook weer op het Zeister kerkhof der teloorgegane verenigingen terecht komen.

Klopt. En dat zijn vrijwel allemaal verenigingen met 'fout geld'. Young Boys, Turkiyemspor, Dijkse Boys, De Dijk....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Het einde van het seizoen nadert nu snel en er vielen al wat zaken in een plooi.

Zoals eigenlijk wel verwacht is 1B na vandaag helemaal klaar. Union deed haar sportieve plicht en won aan de Gestelsedijk. Dat maakt Lommel kansloos voor plaats 2 en bezorgd Seraing een plek in de play-offs. Ook vermeldswaardig is dat de jeugd van Club Brugge haar 2e zege van het seizoen boekte tegen Lierse-Kempenzonen. Ze wonnen dus beide hun onderlinge thuisduels. In de overige 44 (2x22) duels schraapten ze samen een schamele 15 punten bij elkaar.

Wie de tegenstander van Seraing wordt kunnen we morgen weten. Als Moeskroen gelijkspeelt tegen Antwerp dan wordt het Seraing v Moeskroen.
Wint Moeskroen dan moet Cercle zich nog zorgen maken, verliest Moeskroen dan heeft Waasland-Beveren nog een waterkans op de slotdag. Waasland-Beveren scoorde vandaag na 93 minuten de 3-3 tegen Kortrijk maar verloor alsnog.

Racing Genk plaatste zich vanmiddag met een duidelijke derbyzege als 2e voor de kampioensplay-off. Club Brugge verspeelde al 8 punten de laatste weken en houdt het daarmee nog een klein beetje spannend. Vandaag was die nederlaag bij Anderlecht dat daarmee een enorme stap richting de play-off zet, een punt in Sint Truiden is komende ook daarom voldoende.
Antwerp plaatst zich morgen bij winst Moeskroen.

Het spannendste is de strijd om play-off 2. Daaraan mogen vier ploegen meedoen. Oostende zal wel de eerste zijn maar verder...

Beerschot 47 punten, 14 zeges, -3
Standard 47 punten, 12 zeges, +8
Zulte-Waregem, 46 punten, 14 zeges, -9
AA Gent, 46 punten, 13 zeges, +8
KV Mechelen, 45 punten, 12 zeges, -3
OH Leuven, 45 punten, 12 zeges,  -4

Laatste speelronde;
Standard v Beerschot
Zulte-Waregem v AA Gent
OH Leuven v Waasland-Beveren
Kortrijk v KV Mechelen

Beerschot heeft als enige voldoende aan een punt vanwege het aantal zeges.
En om dezelfde reden moeten OHL en KVM winnen, alle andere resultaten maakt ze kansloos.







Joost

Het is een spannende week voor veel clubs want uiterlijk woensdag volgen de beslissingen van de licentiecommissie.

Jef400

Zijn er al afwijzingen of rariteiten dit jaar?

Joost

Citaat van: Jef400 op apr 12, 2021, 15:40:38
Zijn er al afwijzingen of rariteiten dit jaar?

Woensdag weten we pas meer. Ik verwacht geen heel spannende zaken eerlijk gezegd omdat de Mededingingsautoriteit afgelopen jaar oordeelde dat sommige zaken anders/soepeler moesten worden geinterpreteerd.

Moeskroen en Antwerp maakten er vanavond wel spektakel van. Een vroege 0-1 werd vlak voor rust gevolgd door een rode kaart voor Antwerp. Direct na rust 0-2 & 1-2 en waar Moeskroen op de deur bleef bonken scoorde Antwerp 1-3 na een uur. 8 minuten voor tijd bracht de continue druk toch nog 2-3 en daar bleef het bij.

Gevolg;
Antwerp naar playoff 1
Laatste plek in play-off 1 gaat naar Anderlecht. Tenzij Anderlecht verliest en Oostende wint
Cercle is veilig
Moeskroen speelt tegen Seraing en Waasland-Beveren degradeert. Tenzij W-B komend weekend wint en Moeskroen verliest, dan wisselen z.

wekke

Citaat van: Joost op apr 12, 2021, 12:03:40
Het is een spannende week voor veel clubs want uiterlijk woensdag volgen de beslissingen van de licentiecommissie.

Patro Eisden mag zijn BAS dossiertje alvast gaan voorbereiden.

Joost

Citaat van: wekke op apr 13, 2021, 18:42:29
Patro Eisden mag zijn BAS dossiertje alvast gaan voorbereiden.

Je bent me voor. Ik wist helemaal niet dat de club alweer verkocht was.
Enkel nog wat belastingen en premies die achterstallig zijn maar wel betaald gaan worden. Reglementair dus een verplicht uitje naar het BAS maar geen verhaal dat een licentie in principe in de weg staat. Als hun eigen verhaal tenminste klopt.

Ondertussen is ook Mandel overgenomen... https://sporza.be/nl/2021/04/13/franse-investeerders-moeten-mandel-united-zo-snel-mogelijk-naar-1b-helpen~1618315904324/

wekke

Ja ze zijn overgenomen door een Brit dacht ik. Als ik me niet vergis, wilde die ook snel een Britse trainersstaff, wat spelers, hoge ambities, ... Het oogt toch weer allemaal wat malafide. Typisch Patro Eisden

rogo_breda

Tsja, de vorige voorzitter (Azimi) werd opgepakt dus toen moest er weer een nieuwe komen.
Heel dubieus figuur trouwens die Azimi, die probeerde hiervoor ook al eens binnen te komen bij in ieder geval FC Dordrecht, NAC en Roda.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210309_93344427#:~:text=Salar%20Azimi%20was%20de%20voorzitter,overgenomen%20door%20een%20Engelse%20ontwikkelaar.&text=Azimi%20liet%20zich%20opmerken%20toen,zette%2C%20en%20uiteindelijk%20zelfs%20scoorde.

Joost

Azimi is een raar figuur en ik ben blij dat hij bij Roda nooit binnengekomen is, maar bij Patro heeft hij op financieel gebied voor zover ik weet niets verkeerd gedaan.

Cyclebob

Citaat van: Joost op apr 14, 2021, 15:42:14
Azimi is een raar figuur en ik ben blij dat hij bij Roda nooit binnengekomen is, maar bij Patro heeft hij op financieel gebied voor zover ik weet niets verkeerd gedaan.
Wel een goede penaltynemer... ik kan me herinneren dat hij zichzelf opstelde en zelfs scoorde
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

Nort

Citaat van: Joost op apr 14, 2021, 15:42:14
Azimi is een raar figuur en ik ben blij dat hij bij Roda nooit binnengekomen is, maar bij Patro heeft hij op financieel gebied voor zover ik weet niets verkeerd gedaan.
De FIOD is toch ook laatst bij hem binnen gevallen. Waar rook is...