Wolfsburg, nimmer mehr

Gestart door Hielke, nov 09, 2008, 00:05:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hielke

VfL Wolfsburg - sc Heerenveen (5-1)
Volkswagen Arena, 6 november 2008

Diep in Duitsland ligt Wolfsburg, een stadje dat eens onder de schaduw van het grote ijzeren gordijn lag. Wolfsburg is episch centrum en kloppend hart van het Volkswagen-concern. Nazi-Duitsland stichtte het in 1938, de stad moest onderdak bieden aan de arbeiders van de autofabriek die er werd gebouwd. 'Stadt des KdF-Wagens' was de weinig creatieve naam voor deze metropool in de dop. Het oorspronkelijke stadsontwerp voorzag in een residentie voor Adolf Hitler en een brede boulevard, waar Hitler de overwinning op de rest van de wereld zou vieren, door middel van een overwinningsparade. Het liep net even anders.

De Amerikaanse bezettingsautoriteiten doopten de stad om tot 'Wolfsburg', naar het gelijknamige kasteel in de nabije omgeving. Het stempel arbeidersstad bleef, tot op de dag van vandaag. Omdat overal waar mensen wonen een bal rolt zag in 1945 de VfL Wolfsburg het levenslicht. De diepe verstrengeling tussen de voetbalclub en de autofabriek wekt geen verbazing. Het gaat sportief goed, aan de rivier de Aller. Dit seizoen mag de club het Europese toneel op en treft het sc Heerenveen, op 6 november 2008. Het werd een avond van 'Viele Tore'.

De Autobahn richting Berlijn werd omsingeld door vele stillevens; bomen in de meest fantastische herfsttinten. Na een kleine vijfhonderd kilometer was daar Wolfsburg. Een onwezenlijke, naargeestige stad. Het aangezicht van het voormalige onderkomen van de VfL was prettig, verder oogde alles kil, nieuw en strak. Iets dat ook zeker van toepassing is op de uiterst futuristische Volkswagen Arena. Een groenuitslaande autoshowroom, meer viel niet te maken van de buitenzijde. De liefhebber van voetbalromantiek moest hier eigenlijk zo snel mogelijk weg, om de ogen niet teveel pijn te doen.

Vijftienhonderd Heerenveen-supporters reisden af naar Wolfsburg, ontvangen door een waar leger van Grüne Polizei. Niemand die deze entourage de pret liet drukken, dus was het uitermate gezellig in het, met enige fantasie, stadscentrum. Ook een meevaller bleek de binnenzijde van de VW-Arena. Een vrij compact Duits stadion, dat deed denken aan een kruising tussen het Volksparkstadion en de Euroborg. Veel groene stoeltjes bleven de hele wedstrijd zichtbaar, Wolfsburg liep niet echt warm voor dit duel. Onterecht, want Heerenveen liet toe dat zich voor onze ogen een ware voetbalshow voltrok. De teller bleef uiteindelijk steken bij 5-1. De sfeer was uitstekend, bij dat wat Wolfsburg lief had uiteraard. Het typisch Duitse en hoogst irritante 'Danke-Bitte' klonk vaak. Véél te vaak.

Medelijden met de Heerenveen-supporters is gerechtvaardigd maar niet nodig. In een hotel in bejaardenrustoord Bad Helmstedt, gelegen tussen enkel leeg, donker en mistig land, was het nog lang gezellig en luidruchtig. De kreet 'Wolfsburg nimmer mehr' vond algehele instemming, en kan tegelijkertijd dienen als advies aan een ieder die graag een wedstrijd in het buitenland bezoekt.




Het voormalige onderkomen van de VfL.


Vriendelijkere uitvoeringen van politiebusjes zullen moeilijk te vinden zijn. (Bron: feanfans.nl)


De Volkswagen Arena.


Tsja. (Bron: feanfans.nl)






Vijftiendhonderd man was getuige van de afslachting.


Wél bezienswaardig: de oude binnenstad van Helmstedt.


Ici c est Paris

Leuk verslag, prettige schrijftijl heb je, maar dat merkte ik al een keer eerder op. Ook bedankt ook voor de info over de stad Wolfsburg, dat van het nazi-tijdperk wist ik nog niet.

Tot slot nog een vraag: Het advies om nooit naar Wolfsburg te gaan, komt dat door de uitslag of door andere oorzaken?

TeeZee

Citaat van: HielkeDe Autobahn richting Berlijn werd omsingeld door vele stillevens; bomen in de meest fantastische herfsttinten.
Sprachlos...

Over de eerste foto, dat bord met al die plaatsen. In Engeland is het altijd tellen hoeveel clubs er op zo'n bord staan, doen groundhoppers in Duitsland dat ook?

Verder kan ik niets anders zeggen dan "Danke".

Hielke

Citaat van: TeeZee op nov 09, 2008, 08:12:38Verder kan ik niets anders zeggen dan "Danke".

Bitte!

Citaat van: Ici c est Paris op nov 09, 2008, 01:50:27Tot slot nog een vraag: Het advies om nooit naar Wolfsburg te gaan, komt dat door de uitslag of door andere oorzaken?

Allebei. Oorspronkelijk kwam het voort uit de uitslag: het was een vrij pijnlijke avond wat dat betreft, als supporter zijnde. Alleen denk ik dat de 'neutrale' groundhopper weinig plezier zal beleven aan een bezoek aan Wolfsburg. De aanwezigheid van vijftienhonderd mede-supporters maakte het voor ons een gezellige aangelegenheid, maar qua entourage was het drie keer niks. Ik neem aan dat iedereen die naar een buitenlandse wedstrijd gaat graag in een enigszins sfeervolle omgeving terecht komt, met een stadion dat de moeite van de reis waard blijkt. Dat was hier duidelijk niet het geval, ondanks het feit dat de VW-Arena van binnen alles meeviel en een echte Duitse voetbalsfeer kende.



Joost

Citaat van: Hielke op nov 09, 2008, 10:02:27
Bitte!

Allebei. Oorspronkelijk kwam het voort uit de uitslag: het was een vrij pijnlijke avond wat dat betreft, als supporter zijnde. Alleen denk ik dat de 'neutrale' groundhopper weinig plezier zal beleven aan een bezoek aan Wolfsburg. De aanwezigheid van vijftienhonderd mede-supporters maakte het voor ons een gezellige aangelegenheid, maar qua entourage was het drie keer niks. Ik neem aan dat iedereen die naar een buitenlandse wedstrijd gaat graag in een enigszins sfeervolle omgeving terecht komt, met een stadion dat de moeite van de reis waard blijkt. Dat was hier duidelijk niet het geval, ondanks het feit dat de VW-Arena van binnen alles meeviel en een echte Duitse voetbalsfeer kende.

Enkele bevriende Alemanniafans vinden Wolfsburg ook de meest verschrikkelijke uitwedstrijd. Het schijnt te staan in een omgeving zonder cafe's en met alleen saaie flats.

Han

#5
Het is ironie dat een Heerenveen-aanhanger in Duitsland tegen zijn Teutoonse epitoom op moet lopen. Wat mij betreft ging de wedstrijd tussen Heerenveen en Heerenveen. Bedankt voor deze bevestiging en je andere swingende metaforen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Daffy

Mooi verslag, ik ben er ook geweest. Onderweg ook nog even in Hannover gekeken bij het Eilenriede Stadion, volgens mij het stadion van Hannover II. Hier van zal ik in de loop van de week nog wel wat foto's plaatsen. De dag na Wolfsburg - Heerenveen nog naar Köln - Hannover geweest wat wel een succes was.

Houseman

Mooi verslag inderdaad. Scheelt mij weer een verslag schrijven. ;)

Groundhopper2000 was er ook:

http://groundhopper2000.blogspot.com/

Daffy

#8
Onderweg naar Wolfsburg zijn we eerst even naar Hannover gegaan.

In Hannover aangekomen kwamen we langs het Eilenriede Stadion waar Hannover II zijn wedstrijden speelt.




Wolfsburg - sc Heerenveen....

The day after zijn we naar FC Köln - Hannover 96 geweest.




Maroboduus

Kan mij wat betreft het verslag enkel bij mijn voorgangers aansluiten.

Ben zelf enkele jaren geleden moederziel alleen met mijn oude VW-Polo van Mainz naar Wolfsburg gereden om daar de match tussen beide ploegen (Wolfsburg en Mainz dus) te bezoeken. Mede omdat mijn toen nog trouwe Polo weinig blijk van vreugde omtrend zijn terugkeer in de "Heimat" gaf en een ruime 100 euro weg zoop op heen- en terugweg samen, was het niet bepaald één van mijn "finest days" daar in Niedersachsen. Mainz gaf de match dan ook nog eens in de laatste tien minuten weg. De sinds jaar en dag aan schromelijke zelfoverschatting lijdende en bovendien geblondeerde Marcelinho schoot met twee late treffers WOB langs Mainz (3-2). Voorafgaande aan die ervaring had ik mij voorgenomen ooit terug te keren om het oude VfL-Stadion nog eens te bezoeken. Na dit uitstapte in Teletubbie-land zie ik daar hartelijk vanaf.

CiteerIn Hannover aangekomen kwamen we langs het Eilenriede Stadion waar Hannover II zijn wedstrijden speelt volgens mij.

Helaas schijnt het tweede van 96 evenals het eerste al haar wedstrijden dit seizoen in de AWD-Arena af te werken. Geen idee waar Eilenriede momenteel nog voor gebruikt wordt.

Bossche Bol

Citaat van: Maroboduus op nov 10, 2008, 22:26:00


Helaas schijnt het tweede van 96 evenals het eerste al haar wedstrijden dit seizoen in de AWD-Arena af te werken. Geen idee waar Eilenriede momenteel nog voor gebruikt wordt.


Van de Hannover96 website:
CiteerSpielorte der 96-Nachwuchsteams
Die Heimspiele der U23 finden in der Saison 08/09 in der AWD-Arena statt.

A- (U 19) und B-Junioren (U17) könnt Ihr weiterhin im Eilenriedestadion verfolgen. 
Laatste nieuwe stadion: Städtisches Stadion an der Grünwalderstraße (Bayern München U19 - Viktoria Plzeň U19, 23-10-2013)

Hugo

Citaat van: TeeZee op nov 09, 2008, 08:12:38
Over de eerste foto, dat bord met al die plaatsen. In Engeland is het altijd tellen hoeveel clubs er op zo'n bord staan, doen groundhoppers in Duitsland dat ook?

Ik tel altijd in hoeveel van de genoemde steden ik een voetbalwedstrijd gezien heb.