Dilapidated, Defunct, Derelict, Deplorable.

Gestart door Han, apr 05, 2008, 23:52:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Ik zag zojuist foto's van Gerrit-Jan van Boothferry Park in de euthanasie-fase. De life-cycle is rond. Compleet verrot. Dilapidated, Defunct, Derelict, Deplorable.

Het zou niet 'bon ton' zijn. Ik lees wel eens jankverhalen op internet hoe verschrikkelijk die beelden zouden zijn. Ik raak er juist compleet opgewonden van. Ik heb spijkerbroeken opengesjort en anti climb paint getrotseerd om de vergetelheid vast te leggen op Plough Lane, Horton Avenue (Bradford Park Avenue) en bij Tooting & Mitchham. Oh jo, zo veel meer. Hamilton Academicals.

Ik vind het fantastisch om verward te raken in vegetatie op een ground helemaal compleet overgeleverd aan de tijdstand. Ik zag ooit foto's van Feethams Park en dacht; te vroeg genomen. Het is niet verrot genoeg.

Hoe zit dat?

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Sebastiaan_W

Van de week las ik in de VI een artikel over Istvan Bakx, ook wel Mister Google. Via Google is dit Zeeuwse talent ontdekt door de trainer van KV Kortrijk. Hieronder 2 stukken uit dit artikel.

Het artikel begint zo
CiteerEen nimmer aflatende zoektocht naar modernisering bepaalt het ritme van de westerse voetbalwereld. Stilstand is achteruitgang, de vaart der volkeren wacht op niemand. Op geestdodende bedrijventerreinen verrijzen karakterloze voetbalfabrieken, waarin plastic het steeds meer wint van de natuur. Gelukkig is er altijd nog België. In die vrijstaat van romantiek en wanorde krijgt de vergankelijkheid tenminste nog de kans om in alle schoonheid toe te slaan. Zo ook in Kortrijk, een stadje in West-Vlaanderen. Het stadion van de plaatstelijke tweedeklasser - in een woonwijk, tegenover de kerk - is een fossiel uit een vervlogen tijdperk. De tribunes hangen van schimmel aan elkaar, de voorgevel van het stadion zit vol parkeerdeuken en de lucht in de gangen is doordrenkt van urine. Bij KV Kortrijk is de 21ste eeuw nog een schim in de verte. Het is nauwelijks voor te stellen dat een internetaansluiting aanwezig is in het krakkemikkige stadionnetje.

Verderop in dit artikel, Istvan Bakx over de stadions in België
CiteerVoor een club uit de Tweede klasse hebben we ook nog een behoorlijk stadion. 'Hij wijst naar de bouwvallige voetbaltempel enkele meters verderop. Oké, modern is anders. Één kant van de hoofdtribune is niet meer in gebruik. Vervallen. Maar je wilt niet weten wat ik dit seizoen nog meer ben tegengekomen. Koude douches, stokoude stadions. Ze zijn niet allemaal betaaldvoetbalwaardig, maar ze hebben wel hun eigen charme. Daar kan ik ook van genieten. Zo speelden we eens tegen Union Saint Gilloise, vlak bij Brussel. Die club heeft echt een onwijs oud stadionnetje, dat ligt tussen de bomen en bergen. Prachtig hoor.'

Ik heb echt genoten van dit artikel en kon me in bovenstaande teksten helemaal vinden. Word altijd zo moe van die voetballers die altijd Schoonenberg en het H'lem stadion als meest lelijke stadions worden genoemd, omdat ze zo oud zijn en koude douches hebben. Die bakken die tegenwoordig de grond uitkomen in Nederland vind ik persoonlijk weinig bijzonders. Geef mij maar de krakkemikkige, vervallen stadions van Telstar, Haarlem, Kortrijk, Union, Racing Mechelen, Berchem Sport etc.

Ici c est Paris

Prachtig, ik wist helemaal niet dat er dit soort prachtruïnes in Nederland stonden.

Han

Delicti. Dilapidated. Defunct. Deplorable. The Four D's zodra je op een D-Day op een verholen artefact stuit.

Ik probeer te begrijpen waarom rudimenten van grounds kennelijk tot de verbeelding spreken en reik als inspiratie een onlangs gepubliceerd prachtexemplaar van Breda op dit forum aan: 





Bij de één zal het hart harder gaan kloppen en de fantasie misschien een loopje gaan nemen; daar waar een ander schouderophalend zich afvraagt wanneer deze dump toevertrouwd gaat worden aan beton-recycling.

Ik vind dat op z'n zachtst gezegd intrigerend en wil weten wat zich achter de geblindeerde ingang tussen de twee pilaren bevindt. Hoe kreeg men toegang tot de tweede ring? Wat wordt er verheuld met de roestige metaalplaten?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Het antwoord van Breda:


Verval kan zo mooi zijn. Iedereen die wel eens in het Middellandse Zeegebied een ruïne heeft bezocht van een Romeinse of Griekse tempel of een antiek (amfi)theater, zal dat kunnen beamen. De zuilen van de Zeustempel in Olympia zijn bij een aardbeving of overstroming ingestort; de trommels liggen er nu zo prachtig kapot bij, als omgevallen dominostenen... Misschien wordt bij zo'n kapot stadion – Herstal en het Josaphatpark waren wat mij betreft ook echt de hoogtepunten van het afgelopen voetbalseizoen, zie Breda in Bels – de archeoloog in me wakker?

Na dit semipsychologische gebrabbel even de antwoorden op de vragen van Han:
1. De spelerstunnel die toegang gaf tot de catacomben / kleedkamers, is dichtgemetseld.
2. Toegang tot de tweede ring:

3. Achter het stadion bevindt zich een fabrieksterrein dat in minstens even deplorabele staat verkeert.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

#5
Er ligt een van melancholie zwanger artefact op loopafstand van Ibrox en voorafgaand aan Rangers vs Celtic ging ik op bedevaart naar Tinto Park van Benburb FC, prijkend in het colofon van Scottish Junior Grounds.




Er ontbreekt een B. Of eigenlijk ook niet. Intrigerend.








Greater Glasgow is een prachtig hoofdstuk in de feuilleton Dilapidated, Defunct, Derelict, Deplorable. Google maar eens op Kirkintilloch Rob Roy.

Achter het doel op Tinto Park wordt door de terracing grijze tetris gespeeld:






Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hielke

#6
De column van Sjoerd Mossou in AD Sportwereld, ik vind hem raak:

CiteerMos in het Maasgebouw en houtrot in de skyboxen

Naast de tribune stond een roestige lichtmast. Het zag er wankel uit, want de stoeptegels aan de voet lagen er achteloos bij. De brandnetels groeiden precies tot onderaan het trappetje.

Zoals altijd hielden we stil bij Plough Lane, op weg naar de hondenrenbaan van Wimbledon.
Een fijne wandeling, want ieder jaar klom het mos wat verder de eretribune op. Aan het dak hing een blauw metalen bord met geelbruine letters: Welcome to Wimbledon FC. Voetbalstadions zijn het mooist in overleden toestand. Lang geleden sloop ik met een vriend de betonnen staantribune op aan de Beatrixstraat in Breda, een paar weken na de allerlaatste wedstrijd die er ooit werd gespeeld. Een werkman liep onhandig te sjouwen met een golfplaat, maar gelukkig was hij snel weer weg.

Zitten en zwijgen, zo hoort dat in een gestorven stadion. Door je wimpers kijken en de tribunes weer langzaam vol zien stromen. Denken aan het geluid dat ooit was en nooit meer zal zijn. Het geluid van de menigte; snel aanzwellend en langzaam weer dovend. Een verlaten kaartjesloket. Een geknakt doel.

Het mooiste fotoboek dat ik ooit zag heet 'We're not really here' , over het laatste seizoen van Manchester City op Maine Road. Een jaar lang legde Kevin Cummins vast wat straks zou gaan verdwijnen. Oude pisbakken, verkleurde kuipstoeltjes, een Fish&Chips-kraam op de hoek. Een boek zoals ieder hoogbejaard stadion dat verdient.

Nu het voetbal bijna overal stilligt, is dit het perfecte moment voor een bedevaart. De Wageningse Berg ligt er nog, dus langsrijden is een kleine moeite. Ook mooi: De Bosuil in Antwerpen, nog altijd in gebruik, maar allang overleden. En in Engeland is Feethams een aanrader, het oude stadion van Darlington, pal naast het (foeilelijke) nieuwe.

Vandaag of morgen rijd ik even op en neer naar Moeskroen, om op de hoofdtribune van Le Canonnier voor me uit te gaan zitten staren. In België is vaak haast geboden, want voor je het weet staat een club zo weer op uit de dood. Volgend jaar doet SK Eendracht Zulte Excelsior Moeskroen United 2010 gewoon weer lekker mee in de derde klasse. Let maar op.

Aan Plough Lane en de Beatrixstraat staan tegenwoordig huizen. Highbury en het Olympisch Stadion werden gered, maar de tribunes zijn verbouwd tot kantoren en appartementen. Prima, maar mijn smaak is het niet.

Als die nieuwe Kuip er ooit komt, moeten ze die oude Kuip vooral zo langzaam mogelijk laten wegkwijnen. Gewoon de natuur zijn werk laten doen. Mos in het Maasgebouw en houtrot in de skyboxen. Een doorgezakt dak en een woeste heide in het midden.
Mijmeren. Daar gaat het om.

Joost

Mooie column wederom, maar Feethams pal naast de Darlington Arena? Dat was toch nog 25 minuten lopen.

Stadionhopper

Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost


Joost

Wat ik vandaag toch weer tegenkwam!

Putbroek is een van de kleinste gehuchten die ik ken die ooit een voetbalclub herbergden. Andere gehuchten met voetbal die ik ken zijn Ingber (200 inwoners) en Trintelen met 150 inwoners. Daar is de club wel al in de jaren dertig opgeheven.

Maar Putbroek dus, een buurtschap van boederijen en verder niets dan boerderijen. Zo'n 100 inwoners en de woningen staan zo ver uiteen dat je geeneens denkt dat het een kern zou kunnen zijn.

De voetbalclub werd bij de oprichting in 1946 eerst zelfs geweigerd door de KNVB vanwege de 'grote' van het dorp. Pastoor greep in en zorgde voor toelating. PVV dwaalde jarenlang rond in de reserveklassen van het Limburgse voetbal toen regionaal en KNVB nog gesplitst waren. Bij de scheiding van standaard en reserveteams in 1995 achtte PVV zichzelf niet groot en goed genoeg en kreeg dispensatie om tussen de reserveteams te blijven.

Uiteindelijk viel in 2002 het doek voor de club.

Het complex leek er echter gewoon nog te liggen dus ik ben er eens langsgereden. Aan het einde van een doodlopend straatje lag keurig een kassa hok en een uitgebrande kantine. Maar een van de lokale boeren heeft 8 jaar geleden geprofiteerd van het verdwijnen van de club en gebruikt het nu als akker. Mais van ruim 2 meter hoog siert nu het 'veld'.


Joost

Citaat van: TeeZee op jul 21, 2011, 09:21:57
Foto?
Ander keertje, de regen kwam met bakken naar beneden net toen ik wilde uitstappen.

ðe waan

#13
Hier in de regio (met name in de Achterhoek) zijn heel wat clubs in buurtschappen zonder enige (of met nauwelijks) dorpskern.

Om er een paar te noemen:
Klein Dochteren
Wolfersveen
MEC (Miste En Corle)
Lochuizen
Ratti (Kranenburg)
DEO (Dijkhoek en Omstreken)
Oeken
MVV'69 (Marle, met minimini-tribune)



Vaak clubs zonder eigen clubhuis, maar met een veld bij een café.

(Best wel offtopic trouwens, zie ik nu.)


Joost

Citaat van: Breda op aug 18, 2011, 11:18:53
Het Lorzestadion van FC Dessel Sport is wijlen. Ben er gisteren op weg naar Lommel nog eens langsgereden, maar afgezien van het kassahok en de kantine is alles al tegen de vlakte. Het nieuwe Armand Melis-complex is prachtig geworden; een stadionnetje vergelijkbaar met dat van RC Waregem, maar zelfs nog wat groter.
Dat hebben ze dan vlot gedaan in Dessel.

Wat is er van het nieuwe stadion geworden buiten die hoofdtribune?