Kunta Kinte Revisited; Afrikaanse VoetbalImpressies

Gestart door Han, dec 08, 2007, 23:17:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Het Cairo International Stadium ligt diep weggedoken in een kuil in een onvoorstel groot park met andere faciliteiten zoals sportvelden en een gigantisch conferentiecentrum. Dat park is min of meer ommuurd of afwisselend omtralied. Voor mijn gevoel is elke lange zijde van de vierhoek die het park vormt we een kilometer lang.  Vrijwel zij aan zij  stonden militairen opgesteld en daar waar sprake was van open gates, zoals de toegang naar de binnenparkse parkeerterreinen, het conferentiecentrum en diverse stadioningangen, stonden dubbeldikke rijen cordons van zwaarbewapende ME.

Buiten het stadionpark was met gekleurde vlaggen en tweetalig aangegeven waar de ingangen zich bevonden. Dus toeschouwers met een blauwgerande toegangskaart volgden blauwe vlaggen met het opschrift van hun tribunedeel.




Ik zat op een open tribune aan de zijde waar later Mubarrak boven in de VIP-ruimte achter kogelvrij glas zijn opwachting zou maken. Eenmaal in het park moest je al gauw 500 meter lang door een haag van militairen, nu écht stijf zij aan zij, je weg weten te vinden naar je vak. Je werd er als het ware naar toegezogen, werkelijk óm de vijf meter onderbroken door uiterst vriendelijke en meertalige vrijwilligers die je kaartje wilden zien. Vervolgens door een haag van metaaldetectorende poortjes.

Ik durfde buiten op het stadionterrein geen foto's te maken, bang als ik was dat mijn camera in beslag genomen zou worden vanwege het fotograferen van militaire objecten. Aanstekers werden ingenomen en zelfs plastic stokjes werden van vlaggetjes gerukt.

Als we dat allemaal gehad hebben komen we bij de zone met kaartleesapparatuur om je ticket, voorzien van veiligheidssnufjes, uit te lezen. En dáár stond een mens van vlees en bloed met een conducteurstang gaatjes te knippen in de tickets omdat de ultrasonische moderniteit het had laten afweten; enerzijds als mechanisch protest en anderzijds om de bezoekers er aan te herinneren dat je niet niets aan het toeval over kunt laten.



De loop buiten langs het park tot aan de goede ingang en vervolgens de wandeling naar het stadion is in die zin onvergetelijk omdat je als westerse democraat dit soort taferelen vrijwel alleen maar van de tv kent. Het was niet bedreigend of confronterend maar overweldigend en zielig tegelijk. Was het een ceremonieel spierballenvertoon als omlijsting van de Mubarrak-route of een terroristenschrikaanjagende zwarte helmenhaag? In beide gevallen potsierlijk aandoend.

Eenmaal in het stadion waande ik me in een uiterst moderne arena, compleet met inpandige gebedsruimten en één McDonald outlet per 5000 stoeltjes. Voeg daarbij de in onze ogen uiterst onhebbelijke maar in Egypt geaccepteerde gewoonte om voor te dringen en de  verbeelding mag op hol slaan.

Tegen half vijf gingen de stadionpoorten letterlijk dicht en zaten er op dat moment naar schatting 60.000 man als ratten in de val. Als de president op bezoek komt worden uit veiligheidsoverwegingen de straten leeggeveegd en zwermen helicopters als horzels boven het stadionpark. Egyptenaren laten dit volledig stoïcijns over zich heen komen als part of life.






Alles wat je hierboven gelezen hebt heeft vrijwel alles te maken met de komst van de president die rond 17.30 uur zijn opwachting maakte. Het gejuich was luider dan bij de doelpunten die later zouden volgen. Die man is hier een absoluut verafgood ikoon. Ziet er toch wel een beetje als een geciviliseerde dictatuur uit hier. Als die dood gaat heb ik een week vakantie vanwege het aantal dagen nationale rouw dat dan afgekondigd gaat worden.




Over de stringente veiligheidsmaatregelen kan ook verteld worden dat Mostafa Fahmy, General Secretary of the Confederation of African Football, het stadion niet in mocht omdat zijn VIP-invitatie niet gevalideerd was door het presidentiële veiligheidbureau. Ben je de sub-Blatter van Afrika en mag je niet naar binnen. Hilarisch.

Bovendien werden de mobieltjes van gasten die in een straal van honderd meter binnen de presidentiële suite een plaats was toegewezen bij de ingang in beslag genomen.

De openingsceremonie was fenomenaal en bijna ontroerend mooi met werkelijk ontelbare duizenden vrijwilligers die het zeer kleurrijke en melodieuze spektakel mogelijk maakten. Een voorrecht om dit meeegemaakt te mogen hebben.




Uiteindelijk zou de ceremonie pas om 18.30 uur afgelopen zijn en kon het werkelijk bar slechte veld dat zeer veel te lijden heeft gehad van de oefenrepetities vrijgemaakt worden voor datgene waar het inmidels volgestroomde stadion uiteindelijk was gekomen. De opkomst van de gladiatoren gaat dan met een orkaan gepaard die we kennen van La Bombonera en Ibrox Park. Om 19.00 trapt de African Cup of Nations af .


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Dit stadion is heerlijk onoverdekt, zoals we dat nog van "vroeger" kende (toen het toch ook echt regende in Europa). Kun je aangeven wat het verschil precies is (behalve dat je droog blijft bij een nauwelijks voorkomende bui in Egypte) qua beleving?

Han

Citaat van: Albion op dec 21, 2007, 20:47:47
Dit stadion is heerlijk onoverdekt, zoals we dat nog van "vroeger" kende (toen het toch ook echt regende in Europa). Kun je aangeven wat het verschil precies is (behalve dat je droog blijft bij een nauwelijks voorkomende bui in Egypte) qua beleving?
Dat kan ik niet zo goed anders dan met het hopeloos verdwalen in platitudes dat het qua sfeer 'naturel' en 'oorspronkelijk' en 'authentiek' overkomt. Getrommel en gezang geromantiseerd door een blanke en koloniale bril. Zie die zwartjes toch volkomen zichzelf expressief zijn.

Als het qua beleving zou gaan om 'environment' dan beantwoordt vrijwel elk stadion in Egypte positief op het criterium 'kut met peren'. Ovalen onoverdekte bakken met carpoolstroken die dienst doen als athletiekbanen.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Aanstaande maandag hoop ik een gedroomde voetbaltrip te gaan beleven met een approach die haar weerga niet kent. Via het voetbalstadion van Luxor en de tempelcomplexen van Luxor en Karnak loopt de uitgestippelde route langs de kolossen van Memnos naar het tempelcomplex van Hatchepsoet, een vrouwelijke farao.

De Nijl afzakkend gaat mij insha'allah dinsdag oog in oog brengen met archeologische vindplaatsen ter hoogte van Edfu en Kom Ombo om uiteindelijk in Aswan uit te komen waar de Philae-tempel en de dam bezocht  gaan worden.

Op woensdagochtend  staat een vliegreis gepland naar het beeldencomplex van Ramses II en zijn vrouw Nefertati  in Abu Simbel. Op woensdagmiddag volgt het hoogtepunt van de reis, namelijk een bezoek aan de top-of-the-table clash in de Egyptische tweede divisie tussen Aswan en Petrol Assyut.

Op donderdag denk ik terug te reizen om terug in Luxor een bezoek te brengen aan het Dal der Koningen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Ik verheug me nu al op de beelden met begeleidende teksten. Egyptisch groundhoppen is behoorlijk schaars op het net, dus al het materiaal is ook echt nieuw. Bovendien is het een mooi inkijkje in de Afrikaanse voetbalcultuur, dat toch ook enig in z'n soort is. Hgrm memoreerde het al eerder over het Engelse voetbal: alles staat al op het internet en dat haalt toch een deel van de spanning weg. Alles is al eens gedaan, het is praktisch onmogelijk om met onbekende (recente) foto's van bijvoorbeeld een Saltergate te komen.

Han

Ik heb zojuist een prachtige vierdaagse voetbaltrip afgerond naar het zuidelijke Aswan voor de topper in de Egyptische tweede divisie Upper Egypt tussen Aswan en Petrol Assyut. De trip voerde langs twee stadions aan de Nijl en de tempelcomplexen van Luxor, Karnak, Memnos, Hatshepsut, Esna, Edfu, Kom Ombo en Abu Simbel.

Maandag 17 Maart 2008



De weg van Safaga naar Luxor voert door een indrukwekkend en grillig woestijnlandschap.




Thebe

In lang vervlogen tijden was Thebe, de Griekse naam afgeleid van het Koptische woord Tapé, de hoofdstad van Boven- en Beneden Egypte tijdens de epoques van het Nieuwe Rijk. We treffen in deze streek onder andere de Vallei der Koningen en die der Koninginnen aan, de tempel van Hatshepsoet, de kolossen van Memnon, en de steden Karnak en Luxor.

De laatste plaats dankt haar naam aan het Arabische woord El Qousour hetgeen zoveel als 'paleizen' betekent.

Thebe werd een maatschappelijk, spiritueel en militair-strategisch middelpunt ten tijde van het Nieuwe Rijk. Ze viel ten prooi aan de Assyriërs rond 675 voor Christus na de opkomst van de Delta-regio in Beneden-Egypte. Uiteindelijk zou het in Thebe gelegen Luxor door de Ptolymaeën vrijwel met de grond gelijk gemaakt worden.








Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Ik zou dit willen bestempelen als "Extreme Groundhopping". Ik ben erg benieuwd naar de foto's van de twee stadions die je bezocht hebt en frons de wenkbrauwen bij het zien van de onderste foto (de fietsen).

Han

Citaat van: TeeZee op mrt 26, 2008, 18:27:47
Ik zou dit willen bestempelen als "Extreme Groundhopping". Ik ben erg benieuwd naar de foto's van de twee stadions die je bezocht hebt en frons de wenkbrauwen bij het zien van de onderste foto (de fietsen).
Ik heb vanwege je threadbijdragen hier aan je moeten denken toen ik het volgende filmpje schoot. Het geluid erbij is niet onbelangrijk omdat het zo prachig een bizarre beleving encapsuleert die verschrikkelijk intrigrerend is.

http://www.youtube.com/watch?v=6bCSAftInr0

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Haha, dat geluid maakt het inderdaad helemaal af. Wat lijkt me dat vreemd om mee te maken. Het lijkt wel een hoofdstuk uit het groundhoppersboek van Tom Bodde (die zou eigenlijk eens Al Ahly - Zamalek moeten bezoeken en dan tijdens zijn reis proberen over te steken in Cairo onder jouw begeleiding.)

Han

Maandag 17 Maart 2008


Karnak Tempel

Het heilige Karnak-complex is gewijd aan de God Amon-Ra, zijn vrouw Mut en aan Monti, de krijgskoning.  De god Amon wordt afgebeeld als een sfinx met het hoofd van een ram, beschermikoon van farao's. De beeldenallee getuigt ervan.

De bouwfasen overlappen de regeerperiodes van Ramses III, Amenhotep III, Horemheb, Seti I, Ramses II en Ramses IV.


































Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Ik blijf die Egyptische iconen fascinerend vinden. Op school al. De Egyptische geschiedenis moet haast wel een van de bekendsten zijn.

Was jij nou ooit al bij DE derby Al Ahly - Zamalek geweest? Die derby schijnt ook erg hoog te scoren en tijdens het lezen van het derbytopic elders op dit forum moest ik daar ineens aan denken.

Han

Maandag 17 Maart 2008


Luxor Tempel

Aan de periode van bloei herinnert de indrukwekkende tempel in Luxor die de Egyptenaren 'de zuidelijke harem van Amon' noemden.

Amenhotep II legde de eerste steen in de 14de eeuw voor Christus tijdens de 18de dynastie, Thoetmoses III zou haar vergroten en de laatste hand werd gelegd door Ramses II.  De tempel is verbonden met het complex van Karnak door middel van een drie kilometer lange sfinxenallee. Deze allee wordt momenteel over haar volle lengte in ere hersteld.





























Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: TeeZee op mrt 27, 2008, 22:40:45
Ik blijf die Egyptische iconen fascinerend vinden. Op school al. De Egyptische geschiedenis moet haast wel een van de bekendsten zijn.

Was jij nou ooit al bij DE derby Al Ahly - Zamalek geweest? Die derby schijnt ook erg hoog te scoren en tijdens het lezen van het derbytopic elders op dit forum moest ik daar ineens aan denken.
Inderdaad. Helaas is die derby onderhevig aan enige erosie omdat de rivaliteit een beetje in de schaduw is komen te staan van de tweede-rangs-rol die Zamalek tegenwoordig speelt ten opzichte van Al Ahly.

Als de derby wordt gespeeld in het Cairo International Stadium zit het vol nooit vol als Al Ahly de thuisclub is omdat ie wordt geboycot door Zamalek. De inkomsten worden niet gegund. Als Zamalek 'thuis' speelt is het wél vol (73.000)

De laatste edite was in het Military Academy Stadium (30.000) en zat niet vol. Ranglijstverschil.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Maandag 17 Maart 2008


Kolossen van Memnon


De kolossen van Memnon zijn de enige overblijfselen van een tempel gewijd aan Amenhotep III die de weg van Luxor naar de Vallei der Koningen markeerde.
De zuidelijke kolos vertoont een scheur die geluid voortbrengt.  Ik noem het de stemband van de wind. Het zachte fluitende geluid zou bij tijd en wijle ontstaan door temperatuursspanningen bij de overgang van een koele nacht naar een hete ochtend.

Volgens een Romeinse legende is de figuur Memnon de onsterfelijke en mythische zoon van Eos en Tithonos. Op veldtocht naar Troje sterft Menmon aan de hand van Achilles. De treurende Eos, godin van de dageraad, smeekt oppergod Zeus om haar zoon dagelijks voor even tot leven te brengen.  De klaaglijke Memnon-kolos beeldt de toegestane smeekbede uit.











http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article518490.ece/Beeld_faraonische_koningin_in_Egypte_ontdekt


Tijdens mijn bezoek was de omliggende wijde omgeving bezaaid met honderden kleurige kratjes die archeologische vindplaatsen markeren en gebruikt worden voor de zorgvuldige selectie van artefacten. Wellicht waren dat stille getuigen uit bovenstaand bericht.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed