Dover Athletic - Burgess Hill Town; "We are going up"

Gestart door Pieros, apr 06, 2008, 10:42:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieros

5 april was het dan zover. Ik zou eindelijk the Mighty Whites live te zien krijgen in hun eigen knusse stadion Crabble. Samen met 7 andere NEC-supporters besloten we de wedstrijd tegen Burgess Hill Town te kiezen om het authentieke Engelse voetbal te ervaren. Wat we tijdens het plannen nog niet konden weten, was dat Dover Athletic op 5 april kampioen kon worden van de Ryman League Division One South. Dit was ook pas vrijdagavond bekend geworden, doordat op die avond Tooting & Mitcham United maar 1-1 speelde. Hierdoor kon Dover niet meer worden ingehaald, wanneer ze zouden winnen. Mede hierdoor was het niet echt de big gate die ik verwacht had bij een kampioenswedstrijd van Dover, "maar" 1.154, maar voor een club op het 8ste niveau nog steeds een uitstekend aantal toeschouwers. Voordeel van een wedstrijd bezoeken in Dover is dat je niet supervroeg weg moet vanuit Nederland.

Dus redelijk uitgeslapen reden we rond 9 uur weg bij ons verzamelpunt, de Goffert. De heenreis verliep eigenlijk redelijk voorspoedig, behalve dat bij Gent een afslag afgesloten was, waardoor we een stuk om moesten rijden. Nadeel in België is dat de omleiding niet altijd even goed aangegeven staat, zo ook hier. Maar met behulp van de TomTom en ons gezonde verstand, reden we even later toch de goede kant op. Mede hierdoor waren we wel te laat voor onze trein en moesten we anderhalf uur wachten op de volgende. Dit vanwege één gecancelde trein. Dit betekende dat we pas om 14.20 uur de trein naar Folkestone zouden hebben. Na wat gereken bleek dat we nog steeds ruim op tijd aan zouden komen bij het stadion, zo'n 3 kwartier van tevoren. Deze berekening bleek te kloppen. De ontvangst was alleszins nieuw voor mij, maar wel leuk om te ervaren. Ik heb namelijk een tijdje regelmatig rondgehangen op het supportersforum van Dover Athletic en was toen al dié Nederlander. Het laatste jaar ben ik eigenlijk nooit meer op het forum geweest, behalve een week geleden om wat dingen te vragen voor ons bezoek en om aan te kondigen dat we met een groepje NEC-supporters zouden komen. Toch was het heel raar om mensen naar ons te zien kijken en dan steevast te vragen: "Who's Pierre?" Na veel handen schudden, welkomswoorden en voorstellen, sjaaltjes wisselen, biertje drinken enz. in de Centre Spot was het tijd om naar de terrace te gaan. We waren uitgenodigd om bij de Jolly Boys te gaan staan. Het voordeel van lagere niveau's is dat je geen aparte thuis- en uitvakken hebt. Veel Doversupporters wachten dan ook eerst op de toss om daarna de kant te kiezen waar Dover naar toe speelt.



Onderaan de heuvel








De voorzitter


Hier wachten de supporters op de toss


Daar aangekomen op de tribune zorgden de Jolly Boys voor de in mijn ogen typische Engelse sfeer. Dit kwam het meest door de typische Engelse liederen die gezongen werden met typisch Engels fanatisme. Op het veld was duidelijk geworden dat er maar één ploeg wilde winnen en dat was Dover, al leidde dat niet tot heel veel kansen. De Jolly Boys zongen de ene song na de andere en deden ook mee nadat wij een NEC-lied hadden ingezet. Mede door het vele zingen en de gezelligheid vloog de eerste helft voorbij.







In de rust verhuisden we naar de andere kant, waar we onze vlag weer ophingen. Een steward kwam naar ons toe en aangezien dat bij NEC vaak gezeik betekent, wilden we de vlag daar alvast weer weghalen. Bleek dat de steward meer wilde weten van ons om ons even later te laten omroepen. We waren de Dutch group of NEC Nijmegen. 







In de tweede helft hetzelfde spelbeeld alleen drong Dover nu wat meer aan. Andy Hessenthaler kon het op een gegeven moment niet meer aanzien en besloot zichzelf in te brengen. Dit resulteerde ongeveer een kwartier voor tijd in een geweldig doelpunt van superspits Jimmy Dryden. Hij kopte de bal perfect in de kruising en iedereen werd helemaal gek. Het leken was Zuid-Europese en Zuid-Amerikaanse taferelen op de tribune. Iedereen stormden naar voren, sprong op elkaar, viel over elkaar of stond gelaten met tranen in hun ogen of op hun wangen. Hier hadden zij zo lang op gewacht. Na zoveel jaar ellende (sportief en financieel) eindelijk een succes.









Het laatste kwartier was het nog even billen knijpen, want het zou toch niet zo zijn dat Burgess Hill Town, die nog geen echte kansen gehad hadden, toch nog de gelijkmaker zou scoren. Dit gebeurde gelukkig niet, waarna er een kleine pitch invasion was. Nette mensen daar in Dover. Wij (een andere NEC-supporter en ik) besloten op het veld te gaan, ondanks dat het was gaan regenen. Daar liepen spelers en supporters door elkaar, wat eigenlijk toch alleen kan bij een kleine club.











Nadat de supporters en spelers van het veld waren, bezochten we nog een keertje de clubshop en sprak ik nog even met de altijd vriendelijke beheerder van de clubshop, Joe. Ook namen we nog een hapje en werden we uitgenodigd om naar de Centre Spot en naar de Cricketers te gaan. Maar aangezien we nog een hele terugreis voor de boeg hadden, besloten we weer richting huiswaarts te gaan. Maar niet na het nodige afscheid nemen, beloven om terug te komen en het min of meer vrijblijvend afspreken van een bezoek van Doversupporters aan NEC.



De terugreis verliep ook voorspoedig, al zagen we een flits in Frankrijk en blijft België een klotestuk om 's avonds doorheen te rijden. Rond 12 uur was ik weer thuis, moe en voldaan.


TeeZee

Wat een leuk stadion. Echt leuk om een keertje een wedstrijd te kijken, voor de afstand hoeven we het niet te laten.

Hoe ben je eigenlijk zo geinteresseerd geraakt in Dover Athletic, Fish?

Pieros

Citaat van: TeeZee op apr 06, 2008, 14:05:03
Wat een leuk stadion. Echt leuk om een keertje een wedstrijd te kijken, voor de afstand hoeven we het niet te laten.

Hoe ben je eigenlijk zo geinteresseerd geraakt in Dover Athletic, Fish?

De naam ken ik al van halverwege jaren 90, de welbekende managergames. Maar de echte interesse kwam heel geleidelijk aan sinds een paar jaar geleden toen ik me meer ben interesseren in het bezoeken van een wedstrijd in Engeland. Op een saaie (pak-um-beet) dinsdagavond op internet vele sites bekijken van Engelse clubs op zoek naar die club die gewoonweg bezocht MOET worden. Dan kom je vanwege de ideale ligging ook een keer bij de site van Dover Athletic uit en omdat ik de naam nog herinnerde ben ik wat meer blijven hangen. Maar meer dan één keer in de maand kijken wat de uitslagen waren was het niet. Totdat ik livetext ontdekte. Sommige supporters namen de moeite om tijdens de wedstrijd zoveel mogelijk info van die wedstrijd op internet te zetten en als je dan toch met je huis/schoolwerk bezig bent achter de computer is dat wel een leuke afleiding. Op een gegeven moment mezelf ook maar geregistreerd op het forum en van het een komt het ander. Totdat ik een huis gekocht had en veel moest klussen. Weinig internet in die tijd en al helemaal geen DAFC. Daarna heb ik dat niet meer opgepikt, maar wilde ik er toch graag nog een keer naar toe. En zo geschiedde.

TeeZee

Leuk om nog eens terug te lezen, misschien dat ik volgend jaar eens een dagje ga kijken bij deze club. Weet jij toevallig nog meer clubs die in deze hoek liggen (d.w.z. "dichtbij") die de moeite waard zijn? Folkestone Invicta ken ik al, al twijfel ik nog of hun stadion nou wel zo fantastisch is.

Hugo

Citaat van: TeeZee op nov 23, 2008, 10:36:59
Leuk om nog eens terug te lezen, misschien dat ik volgend jaar eens een dagje ga kijken bij deze club. Weet jij toevallig nog meer clubs die in deze hoek liggen (d.w.z. "dichtbij") die de moeite waard zijn? Folkestone Invicta ken ik al, al twijfel ik nog of hun stadion nou wel zo fantastisch is.

Ik vind de ground van Hastings op foto's er wel leuk uit zien. Hastings wordt ook genoemd in het boekje "Craptowns", dat is ook een pluspunt. Hastings zou ik eerder heen gaan dan Folkestone Invicta, hoewel die clubnaam weer mooier is.

Margate had een leuke ground maar daar is inmiddels weinig van over.

Pieros

Citaat van: Hugo op nov 23, 2008, 10:42:19
Ik vind de ground van Hastings op foto's er wel leuk uit zien. Hastings wordt ook genoemd in het boekje "Craptowns", dat is ook een pluspunt. Hastings zou ik eerder heen gaan dan Folkestone Invicta, hoewel die clubnaam weer mooier is.

Margate had een leuke ground maar daar is inmiddels weinig van over.

Ik zeg hetzelfde.

Daarnaast heb je nog Maidstone United (nieuwe nikszeggende ground), Ashford Town (ook nikszeggend), Tonbridge Angels (stelt ook niks voor) en Sittingbourne (het wordt eentoning, maar das ook niet veel). Je hebt natuurlijk ook nog Gillingham en Ebbsfleet in de buurt. Maar ik zou net als Hugo kiezen voor Hastings United of Folkestone Invicta.

TeeZee

Ik vond deze foto van The Pilot Field, Hastings United:


Volgens google maps zou dit zo'n beetje de enige interessante tribune zijn, de rest is beton met niks (op een kleine tribune achter de goal na).

Pieros

Klopt. Maar die mainstand is dan ook wel geweldig.