Iemand zonder verstand van voetbal zou clubs als Ajax, PSV, Twente en AZ misschien helemaal onderaan zetten, dus het speelt wel deels mee. Maar de geluksfactor natuurlijk ook, zie de onverwacht hoge noteringen van RKC en Feyenoord.
Ik neem aan dat je me nu uit de tent probeert te lokken. Maar laat ik het bij een onderbouwd antwoord houden.
De hoge notering van Feyenoord heeft niet veel met balletjes binnen of buitenkant paal te maken. Het elftal 'staat' logisch en behalve de 6-0 zeperd bij Groningen-uit is de defensie dit jaar een van de minst gepasseerde (sterker nog, die offday in Groningen kost Mulder vooralsnog de titel 'minst gepasseerde doelman). De aanval leunt, zeker de laatste 8 wedstrijden, veel minder op Guidetti dan de buitenwacht wil doen geloven. De Zweed scoorde van de laatste vijftien door Feyenoord gemaakte goals er slechtst twee.
Nu had ik zelf niet verwacht dat we tot speeldag 28 mee zouden doen voor de titel (en op speeldag 31 nog voor voorrondes Champions League) maar Europees voetbal, of in ieder geval een zesde plaats die recht geeft om play-offs, zat er echt wel in. De lage klasseringen voor Feyenoord door de forumleden hier was denk ik voor een groot deel ingegeven door eigen voorkeuren.